Huomasin eräissä urheilukilpailuissa puolalaisen sukunimen, jossa oli muistaakseni kuusi konsonanttia ja vain yksi vokaali. Suomen kielessähän asetelma on melkein päinvastainen eli meillä on sanoja, jotka sisältävät niukasti konsonantteja.
Tietokilpailukysymykseni kuuluu, missä kahta kirjainta pidemmissä suomen kielen substantiivisanoissa ei ole yhtään konsonanttia? Keksin ainakin yhden.
Toinen tietokilpailukysymys
VokaaliVeikko
4
112
Vastaukset
- Yöaie
Aie
- VokaaliVeikko
Pahoittelen, että kysymys luiskahti väärälle aihealueelle. Olin huomaamatta vaihtanut sivustoa.
Mutta vastaus on se sama ainoa, jonka minäkin olen keksinyt. Liekö noita muita olemassakaan.
- hurinpuppu
Pärkkele
- suhuäänne
Puolan monikonsonanttisuus osaksi näköharha: siellä on suhuäänteiden merkkeinä useita digrafeja, joissa kahden kirjaimen yhdistelmä osoittaa yhtä äännettä (vähän kuin suomessa yleinen tapa käyttää sh:ta suhuässän merkkinä hattu-s:n sijasta). Arvaisin, että VokaaliVeikon löytämässä sanassa on lopussa "szcz", jossa sz = suhu-s ja cz = suhu-ts.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121441
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881297Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott1361047- 68974
- 39897
- 69864
- 97857
- 75846
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.54832Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39774