Joko patterit lämpimiä?

vituttaa_tällainen

Yöllä ollut jo lähellä nollaa ulkona lämpötila, asunnon patterit ja putket edelleen kylmät. Työpaikallakin pattereissa oli aamulla nyt lämmintä, kotona ei. Mites teidän kerrostalossa; joko ovat raaskineet laittaa lämmöt patteriverkkoon vai säästetäänkö asukkaat sairaiksi ja talo homeiseksi? Vastikkeita saa maksaa ja niitä korotetaan, mutta edes peruslämpä ei enää saa ilman omia lisäpattereita...

16

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämpöä_kehiin

      Tuo on vähän talokohtainen. Viime viikolla tuli lämpö meille, tuttaville vaihtelevasti joko on jo päällä tai ei vielä. Käypä isinnöitsijän kimppuun asian tiimoilta.

    • näin_on_näreet

      Onko vielä sellaisia taloja joissa lämmöt ruuvataan pois kesäksi? Kyllä lämmöt ovat normaalisti automatiikan perässä kesät talvet.

      • unohda_kesäsulut

        Moni tosiaan kuvittelee, että kesällä olisi jotkin kesäsulut päällä. Ei ole.

        99 %:ssa kerrostaloista ei nykyään käytetä kesäsulkuja. Jos heinäkuussa ulkona on 9 astetta, niin pattereihin tulee ihan yhtä lämmin vesi kuin joulukuussa, jos ulkona on 9 astetta.

        Nykyään ei kesällä oteta lämpöjä pois. Kiertovesipumppu pyörii koko ajan ja säädin antaa lämpöä ulkolämpötilan perusteella.


    • Juhlajaarki

      Patterit on yöllä lämpimät. Päivällä ei.

      • just_niin

        Lämpö säätyy ulkolämpötilan mukaan. Jos yöllä on kylmä, pattereihin tulee lämpöä. Jos päivällä on ulkona lämmin, niin lämpö menee kiinni. Aika loogista.


      • aina_lämpöä

        Essonvaarien ja mammojen mielestä patterin pitää hehkua punaisena, täysin riippumatta siitä, onko kämpässä 21 vai 25 astetta lämmintä.

        Jos tulee liian kuuma, käytetään ikkunatuuletusta. Tarvittaessa kellon ympäri. Tämä on ns. venäläinen lämmönsäätömenetelmä.


    • omaapu

      Ehkä sulla on syytä lisätä peittoja. Kummasti tuo lisälämpöä ja pussilakana peiton päällä.
      Lääkärit suositelevat 18 astetta makuuhuoneeseen.

      • pienet_säädöt

        Kyllä 20-21 astetta on paljon miellyttävämpi kuin joku hyytävä 18 astetta. En minäkään mistään tropiikin lämmöstä pidä ja vihaan ylikuumia asuntoja (sisälämpötila 25 astetta), mutta yhtä lailla 18 on aivan liian kylmä!

        Ihmisen mukavuusalue on hirmu pieni. Minä palelen jo 20 sisälämpötilassa, kun taas 22 on ihan OK. Sen sijaan 24-25 on jo liian kuuma!


      • Palelenpaikallani
        pienet_säädöt kirjoitti:

        Kyllä 20-21 astetta on paljon miellyttävämpi kuin joku hyytävä 18 astetta. En minäkään mistään tropiikin lämmöstä pidä ja vihaan ylikuumia asuntoja (sisälämpötila 25 astetta), mutta yhtä lailla 18 on aivan liian kylmä!

        Ihmisen mukavuusalue on hirmu pieni. Minä palelen jo 20 sisälämpötilassa, kun taas 22 on ihan OK. Sen sijaan 24-25 on jo liian kuuma!

        Se onko tuo 20°C tarpeeksi taitaa olla ihan ihmisen elimistöstä kiinni. Tuttavani vartalon normaalilämpö on aina 36.5°C. Minulla taasen 35.8°C.
        Päivällä en palele 20 - 22 -asteisessa huoneessa ja kuljen t-paidassa.. 25-asteinen tuntuu jopa kuumalta ja hikoilen.
        Illalla tarvitsen vähintään 24°C -asteisen huoneen, tai peiton ympärilleni jos istun paikallani. Lihaksethan eivät tuota lämpöä, kun niitä ei käytä.
        t. Eräs mieshenkilö


      • outoa.porukkaa
        Palelenpaikallani kirjoitti:

        Se onko tuo 20°C tarpeeksi taitaa olla ihan ihmisen elimistöstä kiinni. Tuttavani vartalon normaalilämpö on aina 36.5°C. Minulla taasen 35.8°C.
        Päivällä en palele 20 - 22 -asteisessa huoneessa ja kuljen t-paidassa.. 25-asteinen tuntuu jopa kuumalta ja hikoilen.
        Illalla tarvitsen vähintään 24°C -asteisen huoneen, tai peiton ympärilleni jos istun paikallani. Lihaksethan eivät tuota lämpöä, kun niitä ei käytä.
        t. Eräs mieshenkilö

        Älä kulje t-paidassa. Monilla ihmisillä on sellainen kummallinen käsitys että pakkasillakin pitää asunnossa olla niin kuuma että voi olla vaikka munasillaan.


    • lahkeetlepattaa

      Kyllähän lämpöä voi olla vähempi, mutta jos kova veto se tekee olon tukalaksi.

    • nyt_kerrottiin

      Nyt asia selvisi: kuulemma lämpöä jaetaan asuntokohtaisen lähellä keittiötä (asunnon keskikohdassa) seinässä olevan lämpö- ja kosteusmittarin anturin tiedon kautta. Mittari on asuntoon kiinteästi laitettu mötikkä, ja siinä siis on huoltofirman mukaan anturitunnistin joka sitten käskyttää lämpöpattereita tarvittaessa. Voiko tuo toimia noin? Tuntuu omituiselta, kun ne patterit ovat kuitenkin ns. perinteisiä termostaatilla olevia vesikiertoisia ja ne putket menee läpivetona kerrosten läpi. Talo on vuodelta 2010.

    • ettekö.tajuu

      Huonelämpötilaa seurataan, ei patteria.

    • hätääntynyt

      Kyllä huoneiston lämpömittaria voi seurata - mutta, naapurilla on huoneisto isoine ikkunoineen ja kolme ulkoseinää. Toisella naapurilla vain yksi ikkuna ja yksi kylmä seinä. Lämpö on toisella 24 astetta ja toisella 22 astetta. Tai talvella astmaa sairastava joutuu pitämään ikkunaa auki, jotta hengitysilmaa riittää. lämpömittari näyttää 16 astetta. Mistähän mahtaa olla kyse. Patteritermostaateilla et voi säätää lämpöä lisää, voit vain vähentää ohjaamalla termostaattia ykköselle tai termostaatti ei edes toimi väänsitpä minne asteikkoon päin hyvänsä. Putket haaleat, mutta patterit kylmät.
      Isännöitsijä vetoaa vain automatiikkaan ja ulkoilman lämpöön. Tämä vuokralla asuvan huoneistosta. EU on kuulemma energiasäästöjen takana. Suomalainen palelee ja kesällä paistuu !

    • tällaista

      Minulla ei ole koskaan huonelämpötila lämmityskaudella yli 20 astetta. Saunomisen aikaan hetkellisesti voi olla. Makuuhuoneessa 18 astetta on paras. Siis asun omassa talossa ja maksan kaiken kulutuksen mukaan.

      • VoeVoeVoi

        No ilmankos asutkin jääkaapissa. Voihan sitä säästää noinkin. Olet aikamoinen kitupiikki. No kaikkeen tottuu, ja sinä jopa siihen jääpuikkoon per*eessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe