Ensimmäinen koira perheeseen

Koiraaetsimässä

Etsiskelisin koiraa, joka sopisi perheeseen jossa on yksi 8.v ja kaksi 13.v lasta. Tietoa olen kyllä itsekin etsinyt. Ja kuullut, että kultainennoutaja olisi hyvä perheisiin joissa on lapsia. Entäpä jos koira olisi ensimmäinen? Koiran koolla ei olisi niin väliä, koska asumme taajama-alueen ulkopuolella aika isossa omakotitalossa. Koira asuisi sisällä kanssamme, mutta voisi pärjätä työpäivän ajan kotona tarhassa. Paitsi toki talvella vähemmän joutuisi tarhassa/ aitauksessa olemaan. Olisiko esim. Bernhardinkoira, berninpaimenkoira, hovawart, landseer tai newfoundlandinkoira hyvä? Kertokaa ihmeessä jos ei. Ja olisi kiva kuulla ehdotuksia roduista, jotka sopisivat perheeseemme. :)

4

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liibalaaba123123

      Kuulostavat kivoilta vaihtoehdoilta kaikki. Perehdy rotujen sairauksiin ja koulutettavuuteen myöskin. Suosittelen valitsemaan sen helpoimman, koska ison koiran kanssa ei ole kiva jos menee koulutus pieleen... :)

      Tsekkaile vaikkapa täältä nuo rodut, niin on aika kattavasti, mutta tiivistetysti laitettu mm. sairaudet ja koulutettavuus jne. =)

      http://koirarodut.suntuubi.com?cat=140

    • Kaike

      Kultanen ja labbis on aika varmat vaihtoehdot lapsiperheeseen, ulkokoiraksi noista ei kyllä ole turkkinsa puolesta ja luonteeltaankin ovat niin perheen perään että se olisi väärin koiraa kohtaan.

    • molempiaomistanut

      Bernhardinkoira on hyvin sairas rotu, kultaisesta noutajasta saisitte todennäköisemmin pitkäikäisen perhekoiran -keskimääräinen elinikä bertsuilla alle 7 vuotta, kultsuilla yli 10. Bertsut kivoja mutta kalliiksi tulee jos, ja kun, sairastavat. Sairastavuudessa ei ole eroja kasvattajien välillä; on ihan onnenkauppaa saatko 30 vuotta kasvattaneelta koiran joka elää alle 4 vuotta vai jonkun ekasta pentueesta koiran, joka elää 11 vuotta. Todennäköisyys saada bertsu joka elää terveenä 10-vuotiaaksi on huomattavasti pienempi kuin saada vastaava kultsusta. Kultsu pärjää varmasti työpäivän ajan ulkotarhassa, jos ei ole hirveä pakkanen. Vähemmällä itkulla selviää kun jättää kaikki äärityypin rodut ostamatta.

    • fargot

      Hovawart on varmasti ensimmäiseksi koiraksi aika vaativa:Hovawart on vanha saksalainen käyttökoirarotu, jota on käytetty ja edelleen käytetään pihan vartijana. Hovawartin ominaispiirteisiin kuuluukin yhä vahva reviiri- ja vartioimisvietti. Hovawart on ominaisuuksiltaan hyvin monipuolinen harrastuskoira sekä uskollinen perheen lemmikki. Hallitsevan ja itsenäisen luonteensa ja fyysisen voimakkuutensa vuoksi hovawart vaatii kuitenkin omistajakseen varman koirankäsittelijän, jotta koiran pitovaikeuksilta vältyttäisiin. Tasapainoinen ruumiinrakenne ja voimakas kiintymys perheeseen tekevät rodusta erinomaisen seura-, harrastus-, vahti-, suojelu-, pelastus- ja jälkikoiran. Hovawart haluaa olla mukana kaikissa perheensä tekemisissä, eikä sovellu siksi tarhakoiraksi vaikka alkuperänsä ja turkkinsa puolesta pihalla hyvin pärjääkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe