Nuffield on vahva..

jukka

Mulla on vm-61 Nuffield four.Se on ollut meillä uudesta alkaen.Viimevuonna teetin siihen ensimmäisen huollon,25 tuhannen tunnin huollon!Mitään vikaa ei ole masiinassa koskaan ollut.Putki-ja laakeriremonttikaan ei ollut hinnalla pilattu!Onko kellään muilla vastaavanlaisia kokemuksia Nuhvista tai muista traktoreista?

11

7076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topias

      Olen samassa uskossa: Nuhveltit on vankkoja traktoreita.

      Ajamalla et siitä loppua saa.

      Olet sinä siihen kyllä varmasti huollot tehnyt, vaikka et ehken ennen olisi remontoinutkaan? ;)

      Leylandit eivät sitten enää jaksaneetkaan Nuhvelttien mainetta vaalia...

    • nuffield

      muistaako kukaan muu sellaista peliä jossa oli pääakselille laitettu lisäkertoja ajoivat sellaisilla tukkeja 60-luvulla.Kulki kuulemma likemmäs 70km/h. Olen itse kerran nähnyt liikenteessä meni aika haipakkaa...

      • Datsunisti

        Meilläpäin ne oli ns. "nelosnuffeja".
        Peräkärry oli rakennettu kuorma-autosta jonka vaihteisto oli otettu mukaan siihen. Kovaa ajettaessa traktorin vaihde oli vapaalla, voima otettiin v.o.akselilla peräkärryn vaihteistoon josta traktorissa takana istuva mies kytki vaihteita. Siis peräkärri työnsi koko yhdistelmää.
        Todennäköisesti oli aika vaarallista menoa huomioiden traktorin jarrujen tehon ja hallittavuuden 70 km/h äkkijarrutuksissa.


      • Mako
        Datsunisti kirjoitti:

        Meilläpäin ne oli ns. "nelosnuffeja".
        Peräkärry oli rakennettu kuorma-autosta jonka vaihteisto oli otettu mukaan siihen. Kovaa ajettaessa traktorin vaihde oli vapaalla, voima otettiin v.o.akselilla peräkärryn vaihteistoon josta traktorissa takana istuva mies kytki vaihteita. Siis peräkärri työnsi koko yhdistelmää.
        Todennäköisesti oli aika vaarallista menoa huomioiden traktorin jarrujen tehon ja hallittavuuden 70 km/h äkkijarrutuksissa.

        juuri tää vauhtipelikertoja nuhvi oli kovakulkunen mutta niissä tais olla kovassa käytössä sylinteriputkien kans ongelmaa (isäni ajoi moisella paljon nuoruudessaan).. muuten loistovehje..


      • Datsunisti
        Mako kirjoitti:

        juuri tää vauhtipelikertoja nuhvi oli kovakulkunen mutta niissä tais olla kovassa käytössä sylinteriputkien kans ongelmaa (isäni ajoi moisella paljon nuoruudessaan).. muuten loistovehje..

        Näkyy löytyvän seuraavan otsakkeen alta "Traktorikirja Ojanen"


      • Anonyymi
        Datsunisti kirjoitti:

        Meilläpäin ne oli ns. "nelosnuffeja".
        Peräkärry oli rakennettu kuorma-autosta jonka vaihteisto oli otettu mukaan siihen. Kovaa ajettaessa traktorin vaihde oli vapaalla, voima otettiin v.o.akselilla peräkärryn vaihteistoon josta traktorissa takana istuva mies kytki vaihteita. Siis peräkärri työnsi koko yhdistelmää.
        Todennäköisesti oli aika vaarallista menoa huomioiden traktorin jarrujen tehon ja hallittavuuden 70 km/h äkkijarrutuksissa.

        Höpöjuttua. Kärrillä "työntäminen" onnistuu korkeintaan tyhjällä traktorilla.


    • Holli

      Meillä on ollut(ja on)parikin nuffia 3:s ja 4:s nuffi. Kumpaakin on purettu ja kasattu jonkun verran.Suurin ongelma on ollut näiden jarrut. Pienemmässä rummut ja isommassa levyt, jos näillä jotain tekee, niin kannattaa vaihtaa kaikki jarrun osat uusiksi.
      Kyllä mekin tidetään nämä kovakulkuiset nuffit, etenkin jos kärri oli niitä lykkäämässä. Tiedän tapauksen jossa kuljettajaa oli ruvennut pelottamaan nopeuden ollessa yli 80km/h auton mittarilla mitattuna. Tämä leikki loppui siihen, kun eräänä päivänä eräs nuori kuljettaja ei hallinnut yhdistelmää tiukassa mutkassa (jälki oli aika rumaa, mutta kuski jäi henkiin).

      • Nuffield Universal Four4X4

        Nopeista Nuffeista senverran että kärryllä
        työntäminen on aivan eri asia kuin nopea Nuffi.
        Kylmäkoskella valmistettiin kertojaa nopeuttamaan
        alunperin 5-vaihteista Universalia. Kun tämä
        sama kertoja asennettiin myöhemmin 10/60 mallin
        "Ten Speed":n niin saatiin huipuksi yli 70km/h
        käyttämällä 38":n takarenkaita.
        Kertojan välityssuhde oli 2:1 joten se tuplasi
        nopeuden (teoriassa)
        Itselläni on sellainen erikoisuus kuin neliveto
        Universal...


      • Nopetta kokeillut
        Nuffield Universal Four4X4 kirjoitti:

        Nopeista Nuffeista senverran että kärryllä
        työntäminen on aivan eri asia kuin nopea Nuffi.
        Kylmäkoskella valmistettiin kertojaa nopeuttamaan
        alunperin 5-vaihteista Universalia. Kun tämä
        sama kertoja asennettiin myöhemmin 10/60 mallin
        "Ten Speed":n niin saatiin huipuksi yli 70km/h
        käyttämällä 38":n takarenkaita.
        Kertojan välityssuhde oli 2:1 joten se tuplasi
        nopeuden (teoriassa)
        Itselläni on sellainen erikoisuus kuin neliveto
        Universal...

        Sitten, kun tämmöisen Nuffin nokalle vielä asennettiin kuorma-auton kutoskone, saatiin paljon lisäkierroksia, jotka toivat taas lisänopeutta. 20-vaihteinen Nuffi kutoskoneella kulki kevyesti yli 70km/h! ainakin näyttötaulujen mukaan.


    • Anonyymi

      Kyllä DM4 on tallissa, luja ja selkeä traktori.

    • Anonyymi

      Nuhvien perusvikoja oli / on jarrut ja kannentiivisteet. Minulla oli kaksi Nuffield EKA kuormaajaa sekä 4/60 ja kaksi 10/60 .Kolmessa meni kansipahvi mutta muuten oli vahvoja RASVAPRÄSSEJÄ . Koneen pinnassa sentin öljy ja pölykerros mutta ei paljon hommia haitannut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      102
      8172
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      96
      7443
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      87
      5597
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      78
      5592
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      118
      4791
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      124
      2561
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      57
      2449
    8. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      7
      1411
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      7
      1394
    10. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      47
      1250
    Aihe