viinakortti uudelleen käyttöön

suomiraittiiksi

Suomessa juodaan alkoholituotteita entistä enemmän ja aiheuttaa todella paljon ongelmia käyttäjille ja heidän omaisilleen. Terveydelliset haitat alkon käyttäjille lisääntyvät ja tulevat kalliiksi yhteiskunnalle. Jospa viinakortti vähentäisi kaikenlaisia haittoja ja ehdotankin viinakortin käyttöönottoa. Nyt netin käyttöaikana se olisi helppoa viinakaupalle, eli kortti koneeseen ja sieltä näkee, onko asiakas hakenut jo annoksensa. sama kortti toimisi samoin joka viinakaupassa.viikko-annos olisi 1 pullo väkeviä tai 2 pulloa viiniä. Ruokakaupan alkotuotteita saisi ostaa vain 21v. henkilö ! Tallinnasta saisi tuoda vain 1 pullo väkeviä tai 1 kori kaljaa ! Mitä ajattelette tästä ehdotuksesta ?

39

372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • imekakkaa

Todella kakka idea vitun ituhippi. Mielestäsi ihmiset eivät siis saisi pitää hauskaa. Vitun kommunisti.

• raukkaparka

Samat sanat sulle,taidat ollakin alkoholisti ! Ei ihmisten elämä ole jokapäiväistä hauskanpitoa,mutta alkoholistit eivät kestä näitä elämän alamäkiä yhtään,vaan ottavat pään täyteen ja kaikki asiat jää rempalleen. alkoholistit ovat raukkoja , ei voida käyttää sanaa mies,vaan raukkaparka,joka pakoilee elämän tosiasioita.

• MieMietin

Luepas historiaa asiasta, niin saat tietää, kuinka se järjestelmä toimi. Jos se olisi niin hyvä kuin uskot, niin olisiko siitä luovuttu?

• Korppis1

Kaikki lainsäädännöt, jotka rajoittavat ihmisten vapaita valintoja on etukäteen tuomittu epäonnistuneeksi.

Minullakin porisee jo neljättä viikkoa kotiviini kylpyhuoneessani. Väkeviä en käytä enkä tee, mutta väkevien juomien tekotapoja tietää museot esitellä.

Olen lukenut erittäin paljon Arto Paasilinnaa ja tiedän hänen olleen asiantuntija alkoholin teossa kuin käytössäkin.

Ei alkoholin kulutusta lopeteta lailla vaan valistuksella. Jo nyt valistus on poikinut ja uusi valistunut sukupolvi naukkailevat viiniä tai erikoisoluita nauttiakseen ei juopuakseen.

• korppis1

Ps. mahtanetko tuntea uutta sukupolvea lainkaan? Noin 25 -35-vuotiaita nuoria.

• Joo, valistusta on ollut.
        Äkkiä laskien koulukavereista on 11 kuollut viinaan, tai sen seurauksiin.
        Kyllä tuo itsetuhoinen juominen, joka aiheuttaa sivullisille hyvin paljon ongelmia, sille pitäisi olla yhteiskunnassa keinot, jolla puuttua.
        Yksi varma keino olisi, että nuoret naiset ei suosisi kännikaloja, mutta se on turha toive, naiset juo aivan samalla lailla kun miehet.
        Minun ehdotus, että rajat kiinni ja viinan hintaan 200 % lisävero.

• Ensimmäinen kappale: samaa mieltä. Ei se kieltämällä parane, onhan tuo nähty.

Toinen kappale: alahan jo kirkastelemaan, ei se yleensä kahta viikkoa enempää porise. Minulla valmistuu kotiviinisatsi suurinpiirtein kerran kuussa, ainakin melkein. No, en sentään itse juo pulloa per päivä, on vaan niin haluttua tavaraa, että isoin osa menee vieraisiin suihin. Muutaman pullon aina satsista saanut jäämään oikeasti valmistumaan. Ensi jouluna voisi (ehkä) jo maistaa omaa "vuosikertaviiniä". Tämän kesän mustaherukoista tuli paras viini ikinä kun laitoin reilun 5 kg mustaherukkaa ja pussin tammilastua. Pitänee istuttaa lisää mustaherukkaa.
        Tänä kesänä tein ensimmäisen raparperiviinini ja totesin, että raparperi on parempaa piirakassa. Vaan on sekin satsi huvennut, enempi muihin suihin. että se siitä viinin "maistelusta".

Kolmas kappale: onhan noi Arto Paasilinnat luettu.

Neljäs kappale: ei siinä valistukset varmaan isommin vaikuta, jos "perimä suosittelee" ja elämässä on vähän vastoinkäymisiä. Niin moni vähättelee alkoholin käyttöään viinien tai erikoisoluiden muka maistelulla. Moniko oikeasti uskoo siihen "maisteluun". Jos ei prosentteja olisi, niin moniko jatkaisi maistelua.

• Enpä-edes-maista

Rajoituksia ja rajoja ei ole enää eikä tule. Mihinkään. Valtio tarvitsee viinaveronsa. Ne on korvamerkitty budjeteihin, sairaista ja kuolleista ei hevonvitun väliä, ne ovat alkoholin oheishaittoja. Noin ajattelee viisas politiikko.

• entinenmiäs kirjoitti:

Ensimmäinen kappale: samaa mieltä. Ei se kieltämällä parane, onhan tuo nähty.

Toinen kappale: alahan jo kirkastelemaan, ei se yleensä kahta viikkoa enempää porise. Minulla valmistuu kotiviinisatsi suurinpiirtein kerran kuussa, ainakin melkein. No, en sentään itse juo pulloa per päivä, on vaan niin haluttua tavaraa, että isoin osa menee vieraisiin suihin. Muutaman pullon aina satsista saanut jäämään oikeasti valmistumaan. Ensi jouluna voisi (ehkä) jo maistaa omaa "vuosikertaviiniä". Tämän kesän mustaherukoista tuli paras viini ikinä kun laitoin reilun 5 kg mustaherukkaa ja pussin tammilastua. Pitänee istuttaa lisää mustaherukkaa.
        Tänä kesänä tein ensimmäisen raparperiviinini ja totesin, että raparperi on parempaa piirakassa. Vaan on sekin satsi huvennut, enempi muihin suihin. että se siitä viinin "maistelusta".

Kolmas kappale: onhan noi Arto Paasilinnat luettu.

Neljäs kappale: ei siinä valistukset varmaan isommin vaikuta, jos "perimä suosittelee" ja elämässä on vähän vastoinkäymisiä. Niin moni vähättelee alkoholin käyttöään viinien tai erikoisoluiden muka maistelulla. Moniko oikeasti uskoo siihen "maisteluun". Jos ei prosentteja olisi, niin moniko jatkaisi maistelua.

Huomenta ; )

Kohtaan kaksi. Teen luomuviiniä puutarhamarjamehusta käyminen viinihiivalla. Ensimmäiset kaksi viikkoa käyminen oli laiskaa eikä hiiva jaksanut polttaa viinimehun sokeria. Avasin käymisastian, viini oli liian makeaa, joten tarkistin ominaispainon ja alkoholiprosentin. Ominaispaino oli 50 (liian korkea) ja alkoholipitoisuus 7%.

Tein rusinapommin jolloin käyminen alkoi tosissaan. Nyt puolitoista viikkoa myöhemmin tarkistin ominaispainon ja alkoholiprosentin. Ominaispaino oli 20 ja alkoholiprosentti 10. Käyminen jatkuu, hyvä sillä haluan punaviiniä eikä punaviini ole makeaa. Annan mehun käydä vielä kunnes olen saanut oikeat arvot, jotka ovat punaviinille ominaispaino on 0 - 5. Alkoholiprosentti ehkä kohoaa 11,5 -13 %.

En käytä tällä kertaa kemikaaleja, joten antaa porista, ei ole kiire saada viiniä valmiiksi se on näet joka vuotinen harrastus sadonkorjuun jälkeen.

Olen muuten ihastunut omenista tehtäviin ruokatuotteisiin. Sain omena säkin. Pesin, kuorin ja siivutin. Tein omenapiirakkaa ja omenakeittoa. Keittoa syön aamiaishiutaleiden kanssa.

Ystävättäreni soitti juuri aikoi tuoda minulle puolukoita ja omenoita sankolliset. Puolukoita poimin eilen korpimökin pihalta litran. Selkä ei tykkää kyykkäilystä vaikka mieli tykkäisikin. Otan siis vastaan valmiiksi poimittuja.

Minä en "maistele" viinejä kuin tekovaiheessa, muutoin korkiavaukset menee nauttimiseksi ; )

• korppis kirjoitti:

Huomenta ; )

Kohtaan kaksi. Teen luomuviiniä puutarhamarjamehusta käyminen viinihiivalla. Ensimmäiset kaksi viikkoa käyminen oli laiskaa eikä hiiva jaksanut polttaa viinimehun sokeria. Avasin käymisastian, viini oli liian makeaa, joten tarkistin ominaispainon ja alkoholiprosentin. Ominaispaino oli 50 (liian korkea) ja alkoholipitoisuus 7%.

Tein rusinapommin jolloin käyminen alkoi tosissaan. Nyt puolitoista viikkoa myöhemmin tarkistin ominaispainon ja alkoholiprosentin. Ominaispaino oli 20 ja alkoholiprosentti 10. Käyminen jatkuu, hyvä sillä haluan punaviiniä eikä punaviini ole makeaa. Annan mehun käydä vielä kunnes olen saanut oikeat arvot, jotka ovat punaviinille ominaispaino on 0 - 5. Alkoholiprosentti ehkä kohoaa 11,5 -13 %.

En käytä tällä kertaa kemikaaleja, joten antaa porista, ei ole kiire saada viiniä valmiiksi se on näet joka vuotinen harrastus sadonkorjuun jälkeen.

Olen muuten ihastunut omenista tehtäviin ruokatuotteisiin. Sain omena säkin. Pesin, kuorin ja siivutin. Tein omenapiirakkaa ja omenakeittoa. Keittoa syön aamiaishiutaleiden kanssa.

Ystävättäreni soitti juuri aikoi tuoda minulle puolukoita ja omenoita sankolliset. Puolukoita poimin eilen korpimökin pihalta litran. Selkä ei tykkää kyykkäilystä vaikka mieli tykkäisikin. Otan siis vastaan valmiiksi poimittuja.

Minä en "maistele" viinejä kuin tekovaiheessa, muutoin korkiavaukset menee nauttimiseksi ; )

Ei ainakaan luulisi kylmästä johtuvan huono käyminen, jos kerran kylppärissä on, ellei sitten kylmällä lattialla. Onhan noita muitakin syitä, jos viini ei kunnolla käy
        kuten liian korkea (sitruunahappoa) tai matala pH (viiniliitua) tai liian suuri ominaispaino eli liikaa sokeria. Jotkin raaka-aineet voivat haitata hiivan toimintaa, esim. puolukka.

Minä en juuri ominaispainomittaria viinimehussa uita. Käytän aina aivan loppuun asti ja tarvittaessa jälkimakeutan hedelmäsokerilla kahden kirkastuskerran välissä.

• Korppis1
        entinenmiäs kirjoitti:

Ei ainakaan luulisi kylmästä johtuvan huono käyminen, jos kerran kylppärissä on, ellei sitten kylmällä lattialla. Onhan noita muitakin syitä, jos viini ei kunnolla käy
        kuten liian korkea (sitruunahappoa) tai matala pH (viiniliitua) tai liian suuri ominaispaino eli liikaa sokeria. Jotkin raaka-aineet voivat haitata hiivan toimintaa, esim. puolukka.

Minä en juuri ominaispainomittaria viinimehussa uita. Käytän aina aivan loppuun asti ja tarvittaessa jälkimakeutan hedelmäsokerilla kahden kirkastuskerran välissä.

Niinpä, tein viinin ensimmäistä kertaa mehumaijalla tehdystä mehusta. Oli alkujaan jo liikaa sokeria. Kylppärissäni on lattialämmitys, joten ei sekään, mutta nyt käymisen puplatus on jo hiljentynyt, mutta käy vielä varmaan viikon jos ei kauemminkin, odottelen jahka valmistuu oikeaan ominaispainoon noin - 1 - 5. Sen jälkeen lappoan useampaan kertaan ja heitän sakat pois. En aijo käyttää kemikaaleja kuten jo mainitsin.

• Suomi on raitis kokemus vuosi 2010-2011.

• suomiraittiiksi

Tein aloituksen,koska lähiaikoina on kuollut tuntemiani ihmisiä viinaan 4 kpl ja sitä ennen näissä perheissä on ollut todella vaikeita vuosia, kun toinen vanhemmista on alkoholisti. Nykyään olen huomannut myös lisääntyvää alkon käyttöä juuri eläkkeelle pääsyn jälkeen, toivonkin että jotenkin voitaisiin rajoittaa viinan saantia. Jospa täten voitaisiin enemmän välttyä nuorten juomiseltakin. Tottakai ravintolat ja baarit saisivat myydä normaaliin tapaan alkoholia. Säästettäisiin monta ihmishenkeä ja monta perheriitaa, jotka johtuvat alkon käytöstä.Varsinkin työttömät sortuvat helposti käyttämään alkoa, koska se kuulemma auttaa ahdistukseen,mutta olen itse ollut todella ikävissä tilanteissa elämäni varrella ja olen päättänyt, että alkoholi vain pahentaisi asiaa.Toki oikein käytetettynä alko on ihan hyvä asia. Mielestäni 1 pullo viinaa tai 1 pullo viiniä on kohtuullinen viikkoannos.

• Psykoterapeutitar

Niin, siis nuorten juominen vähentynyt ja meidän ikäluokan juominen on aina ollutkin runsasta. Miksi meidän ikäluokan juomista pitää rajoittaa, kun kuolo korjaa ajoissa, emmekä jää vanhustaakaksi nuoremmille sukupolville?

• Kai alkaisivat valmistaa itse kotiviiniä tai pontikkaa jos ei alkosta saa tarpeeksi.
      Pärjäisin yhtä hyvin ilman alkon tuotteita. Joskus otan viiniä kohtuudella, sitäkin tulee aina vain harvemmin harrastettua.

• viinakorttihyvä

Niinhän se on ,että vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia, eli kannatan viinakorttia,. Täällä jotkut kertovat tekevänsä viiniä,mutta sekin on alkoholia. Yksi tuttavani nainen tykkää juoda myös viinejä,mutta ennen hän osti yhden pullon ,mutta nykyään se ei riitäkään ,vaan osta sen kolmen litran pahvilaatikon viiniä. Eli juominen lisääntynyt kolminkertaiseksi ja ikää on jo 70v. , kertoo välillä ,että hänellä on rytmihäiriöitä ja ihmettelee vielä , mistähän johtuu ? Viinin lipittämisestä päivittäin, siitähän se johtuu. Olen työssäni joutunut hoitamaan myös alkon suurkuluttajia ja niitähän löytyy herroista ,narreista, kotiäideistä,hienostorouvista , mutta kyllä alkoholi tekee samaa kaikille , aivosolut tuhoutuu ja käytöstavat unohtuu kaikilta sairaalaankin tullessa. Hoitajat haukutaan heti huoriksi ja kiroillaan ym. . Tulee paljon sairaslomia näillä ja tulevat kalliksi työnantajallekin.Minun puolestani kaikki saavat juoda , niin paljon kun haluaa, mutta on halvempiakin vaihtoehtoja päästä hengestään.

• 1eero

Viinaan tuntemistani alkoi kuolla varmaan jo 30-40 kymppisinä, pikku kaupungissa tieto kulkee hyvin, sen olen huomannu että ikäisiäni on lopettanut juomiseen kai huomanneet ettei fysiikka kestä eikä se kestä jos halua on elää toisenlaista vanhuutta. Itse laitoin korkin kiinni noin suurinpiirtein vuosia sitten ja tupakan poltto loppui samantien, ei ihan joskus saatan grokin pari sikarin kera eikä sitten muuta.

• elämänlaatu

Sinä olet 1eero järkevästi ajatellut elämänlaatuasi ja otat joskus drinkin tai pari sikarin kera. Arvostan suuresti ratkaisuasi ja uskonkin ,että nautit nyt muista asioista enemmän kuin alkoholista. Itse olen tehnyt saman ratkaisun, vaikka alkoholi ei ole koskaan ollut ongelma minulle. Minulla on paljon lääkitystä ja ne eivät sovi yhteen alkon kanssa. Hyödyn enemmän lääkkeistäni kuin niiden sijaan ottaisin alkoholia. Mutta muut saavat seurassani ottaa ihan vapaasti, ei haittaa mitenkään !

• Mikä on loppu tulos? Onko tullut miljoonia tilille? Oletko saanut jotain uutta elämään muuta kuin kävely?

Itse elän kuin haluan, tietenkin talous kaikessa 50tuhatta on vero ei se mitään koska en ole ex Laila Kinnunen---ihminen ilman järkeä.

• Ihmisen täytyy itse nähdä mikä on oikein ja väärin elämässä jos sitä ei ole niin kaikki on väärin koko yhteiskunnassa--valtiossa.

Suomi voi hyvin tänään vaikka mutkia on ollut, tiedän nousu tulee ja jatkuu.

• elämänlaatu

Kysyit mikä on lopputulos ? Olen todella avoin ja puhelias , joten kommunikointi sujuu hyvin ilman viinaakin. Nuorempana toki käytin alkoa vähän, mutta tiedän jo ,että krapula on seuraus seuraavana päivänä ja se on todella kaameea olotila. Uutta on tullut elämääni paljonkin ja paras on raitis miesystävä.Rahaa ei ole tullut tilille enempää,koska eläke on niin pieni. Sinähän ja muutkin saavat juoda minun puolestani, mutta mitä hyötyä juomisesta on ?

• elämänlaatu

Niinhän se on ,että itse pitäisi tietää ,mikä oikein, mikä väärin, mutta kun se ei vain toimi kaikilla ! Tiedän kyllä paljon ihmisiä,jotka raitistuneet ,koska sairastuivat viinan aiheuttamiin tauteihin. Hieno juttu ,että vihdoinkin järki voitti ja elävät tällä hetkellä normaalia elämää. Tulee kalliiksi yhteiskunnalle hoitaa viinan tuomia sairauksia, silläkin rahalla voitaisiin antaa laadukkaampaa hoitoa vanhuksille eri hoitopaikoissa. Suomi voi huonosti tällä hetkellä henkisellä tasolla,raha ei aina ratkaise kaikkea sitä , mitä juopon perheet joutuvat kärsimään.

• onko.tahtoa

Olen samaa ehdottanut itsekkin monet kerrat. Tästä ei olisi meille mitään haittaa keillä alkoholin käyttö pysyy hallinnassa eikä vie terveyttä, työtä jne.

Miksi tätä ei toteuteta, viinapöydän takana istuu niin isoa herraa että ne sanoo ei niin sihteerit (kansanedustajat ja ministerit) kumartaa ja kiittää. Sama monessa muussakin asiassa, raha ratkaisee ja missä raha niin siellä valta.

Viinakortti:
      - Tarvitset sen aina kun ostat alkoholia tai tuot maahan
      - Viinakortti olisi kuin maksukortti että siinä on tili missä on rajoitukset, päivä kohden, viikkoa kohden, kuukautta kohden, vuotta kohden ja vielä voisi olla että väkevien määrä, mietojen, oluiden jne.

Firmojen kohdalla pitäisi miettiä että miten sen alkoholin hankintaa voisi hallita, ettei mene niin että sairaalan pitää ostaa viinat henkilökunnalle kun muuten ei saa :D

Miksi samaan voisi liittää tupakkaakin, jos sitä ei kerran voi kokonaan kieltää.

Ei nämä täysin kaikkea poista mutta kyllä se vähentää, pitkässä juoksussa tulee kehitystä parempaan. Ainahan joku saa alkoholia jostain ja tupakkaa muita reittejä, ne on näitä yksittäis tapauksia, salakuljettaa voi aina mutta ei siitä kaikille riitä. Kun saanti heikkenee niin käyttö vähenee ja samoin tarve saada alkoholia vähenee.

Veroissa me nämä kaikki haitat maksetaan ja paljon saadaankin maksaa ja lisää veroja vaan tulee koko ajan, kannattaisi kunkin miettiä asiaa. Ex pomoni kuoli alkoholismiin muutama vuosi sitten, kyllä oli jo pitkään lähtenyt alkoholin käyttö täysin käsistä, surullista seurattavaa, ei voinut töissäkään olla selvinpäin..

Kyllä nämä on täysin päättäjien tahdon varassa, täysin.

• En usko,että viinakortti olisi ratkaisu. Rajoitukset vain lisäävät pimeätä myyntiä. Kun joku haluaa juoda,viina haetaan vaikka mistä. Mutta kun on pakko lopettaa juominen,sen päätöksen tekee ihan itse. Ihminen on uinut jo syvissä vesissä,kärsinyt helvetin tuskat,häpeän. Silloin korkin haluaa laittaa kiinni. Eikä voi ottaa pisaraakaan enää koskaan. Itse kuulun tähän porukkaan. Olen viidettä vuotta pysynyt täysraittiina. Ei ole aina ollut helppoa. Kun on ollut vastoinkäymisiä,on jo miettinyt,mitä ennen tein tässä kohtaa. No,menin viinakauppaan,baariin
        jne. Hetken helpotus ahdistukseen. Nyt tiedän,että ei auta yhtään. Pieni nousukiito laskuhumalan jälkeen on Ei mitään. Pelkkää harhaa. Lähden nykyään lenkille,kun ahdistaa,ja takaisin tullessa on juopunut kauniista maisemista.

• kannattakokeilla

On tosiasia, että meillä kaikilla on vaikeita aikoja elämässä, mutta vaikeudet ovat sitä varten ,että ne voitetaan ja siihen ei auta alkoholi. Mietin lähinnä nuoria perheellisiä vanhempia , jos toinen alkaa juoda jonkun vastoinkäymisen vuoksi, se on todella itsekästä ajattelua. Hän ei ajattele muuta kun itseään,vaikka koko perhe kärsii ja rahat menee viinaan. Eihän kenenkään elämä ole jatkuvaa hauskanpitoa, vaan työntekoa , kodinhoitoa ja lasten ehdoilla elämistä. Tottakai hauskaa täytyy pitää, mutta alkoholia voi ottaa hallitusti ja vain viikonloppuna yhtenä iltana. E i seuraavana aamuna krapularyyppyjä, vaan kärsitään krapula, mikä ei ole kivaa kenellekään. Poikkeuksena on lomamatkat etelään tai vaikka pohjoisiin , silloin on normaalia ottaa vähän joka ilta, mutta päivisin kannattaa olla selvänä, jotta nauttisi matkalla kaikenlaisista elämyksistä. VIINAKORTTI OLISI KOKEILEMISEN ARVOINEN TAI VIINAN HINNAN NOUSU 300% .

• ent.siivoojaparka

Viinan hintahan nousisi automaattisesti viinakortin myötä.
        Ehe, en minä samalla hinnalla trokaisi kuin olisin ostanut. Mitäs mieltä siinä olisi? Olisi ihan kivaa lisätienestiä köyhälle raittiille eläkeläiselle.

Ne, jotka viinaa haluavat, maksavat maltaita yhdestäkin tipasta. Hyvinhän nuo nuoretkin näkyvät saavan alkoholia ikärajoituksesta huolimatta.

Alkoholitonta näkyy nuorten olevan vaikeampi saada.
        Kaupan kassalla jotain kymmenen ikäinen pikkupoika yritti ostaa alkoholitonta siideriä. Ei onnistunut vaikka hän silmät hämmästyksestä pyöreinä sanoi sen olevan alkoholitonta ja se tiesi kassakin. "Vi vill inte uppmuntra unga, att dricka nånting som heter cider", sanoi kassa.
        Kuitenkin sama kauppa myy lapsille irtokarkkeja, missä on liköörikonvehteja seassa, punssipraliineja, punssi- ja rommijäätelöä ...

• Ilmeisesti alkoholistit/entiset suurkuluttajat kannattavat viinakorttia.Miksi jos kierre on poikki. Täällä kirjoitetaan nuorista perheellisistä, omistanneko kirjoitatte , en satu tuntemaan yhtään alkoholikurjuudessa elävää perhettä.

• "korppis"

Pitkälti olen kanssasi samaa mieltä.
        Kriteerien mukaan olen juoppo.
        Aina ollut ja ylpeä siitä.
        Suomi-kriteerien mukaan olen ihan tavallinen mies.
        Töitä tehnyt, eläkkeenkin ansainnut.
        -
        Aloitus on kummallinen ollakseen 60 -palstalla.
        Liekö on joltain mummo juuri kuollut, ja olka-pää pudonnut pään alta.
        Tai, mitä eniten epäilen, lesken uusi keino-typeryys.

H.

• Korppis1
        hunksz kirjoitti:

"korppis"

Pitkälti olen kanssasi samaa mieltä.
        Kriteerien mukaan olen juoppo.
        Aina ollut ja ylpeä siitä.
        Suomi-kriteerien mukaan olen ihan tavallinen mies.
        Töitä tehnyt, eläkkeenkin ansainnut.
        -
        Aloitus on kummallinen ollakseen 60 -palstalla.
        Liekö on joltain mummo juuri kuollut, ja olka-pää pudonnut pään alta.
        Tai, mitä eniten epäilen, lesken uusi keino-typeryys.

H.

Usein näissä viina-aloituksissa ikäänkuin yritetään pönkittää omaa raittiutta. Ymmärrän hyvin jos viina on ollut elämässä kurjuuden tuottaja.

Olen myös ikäni käyttänyt alkoholia, nuorempana biletettiin huimasti, mutta nyt pääsääntöisesti tissutellen. Ei viina ole kuitenkaan suistanut tietäni rappiolle. Olen tehnyt tehtäväni työelämässä pitkälle yli 40-vuotta, yrittäjänä riskeerannut, saanut ja menettänyt rahaa ihan ilman, että se olisi viinan syy.

• Korppis1 kirjoitti:

Usein näissä viina-aloituksissa ikäänkuin yritetään pönkittää omaa raittiutta. Ymmärrän hyvin jos viina on ollut elämässä kurjuuden tuottaja.

Olen myös ikäni käyttänyt alkoholia, nuorempana biletettiin huimasti, mutta nyt pääsääntöisesti tissutellen. Ei viina ole kuitenkaan suistanut tietäni rappiolle. Olen tehnyt tehtäväni työelämässä pitkälle yli 40-vuotta, yrittäjänä riskeerannut, saanut ja menettänyt rahaa ihan ilman, että se olisi viinan syy.

"feikki-korppis1"

Niinpä, kyllä minäkin nuorena olisin kaatunut usein päällesi, jos olisit ollut silloin meillä-päin.
        Ja tämä kommentti ei koske seksiä.

H.

• VuodenVierivät

Muistatteko, minkä ikäisenä sai viinakortin? 21- vai 24-vuotiaana?

Onko sinulla ollut viinakortti?
      Muistelen, että hankin kortin oikeastaan huvikseni, vaikken sitä oikeastaan tarvinnutkaan. Mieheni hoiti hankinnat ja kantoi juomat kotiin.

Olutkorit tuotiin kotiin, kun tilattiin panimolta. En enää muista, mitä kotiin kuljetuksesta velotettiin. Auran III-olutta oli aina kotona, kun tilattiin sitä aina pari tai kolme koria kerrallaan.

• kannattaisikokeilla

Viinakortti poistettiin v.1971 eli 45vuotta sitten, eli onhan siitä jo aikaa. Kyllä kannattaisi kokeilla tätä , jospa saataisiin alkoholin kulutus laskemaan. Joku täällä sanoi,ettei tunne yhtään nuorta perhettä ,jossa toinen puolisoista käyttää runsaasti alkoa. Asun isossa kaupungissa ja täällä on paljon ongelmaa kaikissa yhteiskuntaluokissa, myös nuorissa perheissä.Viinakortti olisi ennaltaehkäisyä kaikenlaiselle ikäville asioille perheissä, esim. tapot ja murhat, jotka yleensä tehdään kännissä, koska tekijä aina vetoo,ettei muista mitään.

• Tuohon viinakorttiin en osaa sanoa juuta enkä jaata, mulla ainakin on jo ihan tarpeeks noita kortteja laukussa, ei yhtään enää...
        Olen elänyt pienessä kylässä maalla ja nähnyt kuinka nuoret miehet juo ittesä sekopäiksi heti kolmenkympin jälkeen, tuskin siihen viinakortilla olisi merkitystä. Viinanjuontiin siellä on monta syytä, ei parisuhdetta, ei töitä, ei kunnon koulutusta, ei harrastuksia, yksinäisyys, ympärillä samanhenkisiä.
        Viinalla on suora yhteys perheväkivaltaan, mutta olisiko viinakortilla suora yhteys perheväkivaltaan, melkein uskallan epäillä, mutta jos yksikin tapaus saadaan karsittua, niin onhan se hyvä.

Olen elänyt kaupungissa ja nähnyt ihan yhen moista viinalla läträämistä. Kaikista surullisin olo tulee naisten viinankäytön lisääntymisestä, Ei siinä josesim minä 60 hömpsyttelen, mikään ei oleniin mukavaa kun saunan jälkeen kunnolla hömpsytellä, mutta nuorten naisten alkoholin käyttö on lisääntynyt ja se vaikuttaa suoraan seuraavaan sukupolveen.
        Vaikka neuvolassa kuinka kerrotaan, että kun sinun pääsi on pienesti sekaisin alkoholista, niin sen pienen tulevan lapsesi pää on samanaikaisesti jo suuresti sekaisin. Mutta kun viini maistuu... Siinä on valtava työ hoitaa alkoholisoituneen nuoren äidin omaa kuntoa, että pystyy edes välttävästi huolehtimaan perheestään ja sen lisäksi vielä hoitaa lasta, jonka keskittymishäiriöt esim. alkavat näkyä jo ihan pienestä.

• Korppis1
        rosaliiin kirjoitti:

Tuohon viinakorttiin en osaa sanoa juuta enkä jaata, mulla ainakin on jo ihan tarpeeks noita kortteja laukussa, ei yhtään enää...
        Olen elänyt pienessä kylässä maalla ja nähnyt kuinka nuoret miehet juo ittesä sekopäiksi heti kolmenkympin jälkeen, tuskin siihen viinakortilla olisi merkitystä. Viinanjuontiin siellä on monta syytä, ei parisuhdetta, ei töitä, ei kunnon koulutusta, ei harrastuksia, yksinäisyys, ympärillä samanhenkisiä.
        Viinalla on suora yhteys perheväkivaltaan, mutta olisiko viinakortilla suora yhteys perheväkivaltaan, melkein uskallan epäillä, mutta jos yksikin tapaus saadaan karsittua, niin onhan se hyvä.

Olen elänyt kaupungissa ja nähnyt ihan yhen moista viinalla läträämistä. Kaikista surullisin olo tulee naisten viinankäytön lisääntymisestä, Ei siinä josesim minä 60 hömpsyttelen, mikään ei oleniin mukavaa kun saunan jälkeen kunnolla hömpsytellä, mutta nuorten naisten alkoholin käyttö on lisääntynyt ja se vaikuttaa suoraan seuraavaan sukupolveen.
        Vaikka neuvolassa kuinka kerrotaan, että kun sinun pääsi on pienesti sekaisin alkoholista, niin sen pienen tulevan lapsesi pää on samanaikaisesti jo suuresti sekaisin. Mutta kun viini maistuu... Siinä on valtava työ hoitaa alkoholisoituneen nuoren äidin omaa kuntoa, että pystyy edes välttävästi huolehtimaan perheestään ja sen lisäksi vielä hoitaa lasta, jonka keskittymishäiriöt esim. alkavat näkyä jo ihan pienestä.

Hyvin tunnut tietävän kylän ja naapurin asiat. Liikutko iltaisin ulkona seuraamassa kylän tapahtumia. Miten ne naapurin juomiset on tiedossa muuten kuin verhojen välistä kyttäämällä.

Petze kertoi ajasta kun tuli Suomeen ja asui pienellä paikkakunnalla, että joillakin kyläläisillä oli hupina lähteä ajelemaan kylän raitille nähdäkseen kuka oli kännissä ja kuka aikeissa mennä vieraisiin jne.

Ei ihme kun en tunne ketään patajuoppoa koska ei kiinnosta, ei väheijjää.

• Korppis1 kirjoitti:

Hyvin tunnut tietävän kylän ja naapurin asiat. Liikutko iltaisin ulkona seuraamassa kylän tapahtumia. Miten ne naapurin juomiset on tiedossa muuten kuin verhojen välistä kyttäämällä.

Petze kertoi ajasta kun tuli Suomeen ja asui pienellä paikkakunnalla, että joillakin kyläläisillä oli hupina lähteä ajelemaan kylän raitille nähdäkseen kuka oli kännissä ja kuka aikeissa mennä vieraisiin jne.

Mistä ihmeestä kylällä ajeleva voi tietää,että joku on lähdössä vieraisiin? Kylän känniläiset eivät yleensä notku raitilla vaan ovat visusti omassa asunnossaan ja juovat siellä. Jos eivät itse pysty hakemaan kaljojaan,kaverit jeesaa.
        Olen erehtynyt menemään kylään ikäiseni naisen luo,joka luputtaa kotiviiniään. Kylppärissä pulputtaa jatkuvasti kiljupönikkä,muka kotiviiniä. Muija on sekaisin kuin seinäkello aamusta lähtien. Pahinta on,että hän hoitaa vielä tyttären poikaansa. Siinä viinipöhnässä hoito on täysin retuperällä. En enää vieraile hänen luonaan. Ei kiinnosta tahmeat,kotiviinihöpinät. Säälittävä tapaus. Nythän hän on jo pahasti alkoholidementoitunut. Juokoon rauhassa.

• Korppis1 kirjoitti:

Pahus kun mulla kävi niin huono tuuri, että en aivan raitilla asunut vaan vähän juvemmalla ja siellä vaikka kuin olisin verhoja heilutellut, niin puita, metsää ja ihanaa luonnonrauhaa sieltä vain näin.

Toisaalta kävi niin hyvä tuuri, että yhdenlaisena kulkurina osuin kylään, jossa kyläläiset pitivät ja pitävät huolta toisistaan, ovat kiinnostuneita kaikista yhteisön jäsenistä ja heidän hyvinvoinnistaan, ei vain omasta navastaan. Ei siellä iltaisin tarvitse ajaa pitkin kylänraittia, on monia erilaisia mahdollisuuksia olla mukana kyläläisten elämässä. Jokainen tietysti elää omaa elämäänsä mutta kuitenkin on yhteisönsä jäsen, se on moni-ilmeinen monenlaisista ihmisistä koostuva yhteisö. (Kylästä on muuten tehty tv-ohjelma, parikin)
        Juuri nuo nuoret miehet ja heidän elämänsä suorastaan harmitti usein, jos tunsi voimattomuutensa alkon edessä nuori itse niin kyllä voimattomia olivat läheiset ja kylänmiehetkin.
        Tunnen useampiakin 'patajuoppoja' kyllä heidän herkkyytensä, ilonsa, surunsa ja murheensa minua läheisenä tai ystävänä huolettaa. Onneksi ei vielä ole tarvinut koskaan sanoa, että' juokoon rauhassa', vaikka välimatkaa välillä joudun ja haluan ottaakin.

• evv

http://www.msn.com/fi-fi/terveysjafitness/hyvinvointi/nainen-joi-40-olutta-päivässä-–-kuvat-paljastavat-karun-lopputuloksen/ar-BBwwlsa?ocid=spartandhp

Hyvä esimerkki. Syy on aina muissa kun juo. salailu ja valehtelu, tuttua turinaa. Olen itsensä vuodepotilaaksi juoneen alkoholistin ex vaimo.
      Tunnistan alkoholisti pitkäaikaisella kokemuksella. Kierrän kaukaa nämä sairaat tyypit. Vetävät muutkin mukaan kurjaan elämäänsä. Aina löytyy "ymmärtäjiä" jotka mahdollistavat juomisen jatkumisen.

• On monenlaisia alkoholisteja. Kaikki eivät ole rappioalkoholisteja kaduilla ja porttikongeissa notkumassa. Nämä ns. ruuan kanssa viiniä lipittävät,pettävät eniten itseään. Yksi lasi muka. Ja mitäs vielä. Eräskin naisihminen tuli aikoinaan hirveässä krapulassa töihin. Olikin harvinaisen rehellinen. Sanoi,että miehen kanssa aloittavat päivällisen yhdellä lasillisella viiniä,sitten meneekin jo toinen. Lopputulos on aina sama. Aamulla pöydässä lojuu ruoantähteet ja tyhjiä pulloja. Molemmat vetävät aina kaatokännit.
        Tämä on sitä hienostoryyppäämistä. Olen nähnyt niin paljon tapauksia,että sanon,että suomalaiset juovat iloon,suruun,mihin vaan ja paljon. Silloin ei välitetä lapsista tai muista ihmisistä pätkääkään. Kiitän joka päivä,että olen päässyt tuosta paskasta eroon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      6020
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2110
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1942
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    5. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1113
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      997
    7. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      987
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      902
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      755
    Aihe