Vanha kolikko

numismaatikko

Minulle on jäänyt käsiin sellainen vuodelta 1769 oleva venäläinen viiden kopeekan kolikko. Se on melko kookas(halkaisija n. 5 cm). Kolikko taitaa olla kuparia tms. Osaisko kukaan täällä kertoa onko tuollaisella mitään arvoa??

10

1332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rupla

      En osaa vastata kysymykseesi, joten liitän innoittamanasi myös oman kysymykseni tähän.

      Minulla on 1900 luvun alusta olevat 5 ja 10 ruplan setelit. Mahtaneekohan näillä olla minkäänlaista arvoa?

      • Noita pienempiä ruplan seteleitä painettiin melkoisia määriä ja niitä myös jäi "sukanvarteen" huomattavasti enemmän kuin isompia seteleitä.

        Toinen juttu on ettei täällä kotomaassa ole kovin paljoa keräilijöitä jotka ovat kiinnostuneita rupla-arvoisista seteleistä.


      • popo
        cevy kirjoitti:

        Noita pienempiä ruplan seteleitä painettiin melkoisia määriä ja niitä myös jäi "sukanvarteen" huomattavasti enemmän kuin isompia seteleitä.

        Toinen juttu on ettei täällä kotomaassa ole kovin paljoa keräilijöitä jotka ovat kiinnostuneita rupla-arvoisista seteleistä.

        eikös näitä seteleitä painettu niin paljon,että ne merkittiin lävistyksin.näillä lävistetyillä oli sitten arvoa,muilla ei.


      • rupla
        popo kirjoitti:

        eikös näitä seteleitä painettu niin paljon,että ne merkittiin lävistyksin.näillä lävistetyillä oli sitten arvoa,muilla ei.

        Niin arvelinkin, että eivät ole juuri minkään arvoisia, mutta hienojahan ne on ja saa olla muistona menneiltä ajoilta, joista minulla ei muuta "kokemusta" ole kuin historiankirjat. Mitään lävistyksiä näissä seteleissä ole. Vähän resuja reunoiltaan kyllä, mikä toki vähentää arvokkaammankin setelin arvoa.

        Lisäksi minulla on samalta ajalta oleva venäläinen arpa.


      • numismaatikko

        Tämäkin arvoitus saatiin päätökseen. Tuo kuvan raha oli täysin samanlainen. Eipä sillä sitten ollut juurikaan arvoa, vaikka joskus olen haaveillut pitäväni kädessäni todellista aarretta=) Kiitos vastauksesta.


      • popo
        numismaatikko kirjoitti:

        Tämäkin arvoitus saatiin päätökseen. Tuo kuvan raha oli täysin samanlainen. Eipä sillä sitten ollut juurikaan arvoa, vaikka joskus olen haaveillut pitäväni kädessäni todellista aarretta=) Kiitos vastauksesta.

        kunto,rahan koko,siis pieni paksu yleensä arvokkaampi kuin iso.rahapajan leima.kaikilla näillä on hintaan vaikutusta.


      • popo
        popo kirjoitti:

        kunto,rahan koko,siis pieni paksu yleensä arvokkaampi kuin iso.rahapajan leima.kaikilla näillä on hintaan vaikutusta.

        jatkoa edelliseen.näitä kutsutaan piparkakuiksi.en nähnyt rahapajan merkkiä ebayn kuvassa.yleensä se on em,elikkä moskovan rahapajan.on muitakin mahdollisuuksia.raha on mielestäni hyvin kaunis ja onhan sillä historiansa.


      • popo kirjoitti:

        jatkoa edelliseen.näitä kutsutaan piparkakuiksi.en nähnyt rahapajan merkkiä ebayn kuvassa.yleensä se on em,elikkä moskovan rahapajan.on muitakin mahdollisuuksia.raha on mielestäni hyvin kaunis ja onhan sillä historiansa.

        kuvassa näkyy tuo merkintä E M .
        Eikös tuon rahapajan sijainti ollut Ekaterinburgissa jossain Uralilla eikä Moskovassa?
        On tuo Venäjän suunta meikäläisellä vähän kansakouluasteella.
        Linkki uudelleen: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3393&item=3953108153&rd=1&ssPageName=WDVW


      • popo
        cevy kirjoitti:

        kuvassa näkyy tuo merkintä E M .
        Eikös tuon rahapajan sijainti ollut Ekaterinburgissa jossain Uralilla eikä Moskovassa?
        On tuo Venäjän suunta meikäläisellä vähän kansakouluasteella.
        Linkki uudelleen: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3393&item=3953108153&rd=1&ssPageName=WDVW

        niinpäs näkyykin.olen kuullut puhuttavan moskovan rahapajasta,enkä pane vastaan,jos se on ollut muualla.yleisin merkki se on,vaikkei kuitenkaan todista,että kaikki sillä merkillä varustetut kolikot olisivat yleisimpiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe