Scania tunnettiin 60-luvun loppupuolelle nimellä Scania-Vabis. 55 ja 75 -mallit olivat tunnettuja ja hyväksi havaittuja. Joskus 60-luvun puolivälissä tulivat tilalle sitten 56, 76, ja 76 Super (turbolla). Paloautoina vieläkin liikenteessä.
Scania-Vabis
33
8322
Vastaukset
- Joo
Eikös se ollut niin, että Scania nimellä aloittettiin ja jopa Scania merkkisiä henkilöautoja on tehty?
- Vha pieru
Nimi Vabis tulee 1891 perustetusta firmasta nimeltä Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelge (”Södeltelgen Vaunutehdas Oy”; kaupungin nimen nykyinen kirjoitustapa on Södertälje). Tehdas tuotti alkuun rautatievaunuja. Voisi sanoa, että nimellä Vabis aloitettiin.
Uudemman firman nimi Scania on Ruotsin eteläisimmän maakunnan Skånen (Skoonen) latinan- ja englanninkielinen nimi. Eteläruotsalainen tehdas tuotti alusta pitäen autoja.
http://www.saabmuseum.com/marque/
Kilpailijat Vabis ja Scania yhdistyivät 1911. Nimen Scania-Vabis loppuosa putosi pois 1969. Scanian keskuspaikka on Tukholman lähettyvillä (lounaispuolella) sijaitseva Södertälje.
Itse olen ajanut Scania-Vabis 75:llä vm. 1960 (kesän 1969 ajan). Merkki nimeltä Scania on jäänyt toistaiseksi kokeilematta. Vieläköhän ehtisi? - Joo
Vha pieru kirjoitti:
Nimi Vabis tulee 1891 perustetusta firmasta nimeltä Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelge (”Södeltelgen Vaunutehdas Oy”; kaupungin nimen nykyinen kirjoitustapa on Södertälje). Tehdas tuotti alkuun rautatievaunuja. Voisi sanoa, että nimellä Vabis aloitettiin.
Uudemman firman nimi Scania on Ruotsin eteläisimmän maakunnan Skånen (Skoonen) latinan- ja englanninkielinen nimi. Eteläruotsalainen tehdas tuotti alusta pitäen autoja.
http://www.saabmuseum.com/marque/
Kilpailijat Vabis ja Scania yhdistyivät 1911. Nimen Scania-Vabis loppuosa putosi pois 1969. Scanian keskuspaikka on Tukholman lähettyvillä (lounaispuolella) sijaitseva Södertälje.
Itse olen ajanut Scania-Vabis 75:llä vm. 1960 (kesän 1969 ajan). Merkki nimeltä Scania on jäänyt toistaiseksi kokeilematta. Vieläköhän ehtisi?Piti vähän luntata kirjoista ja Maskinfabriks AB Scania Malmö, valmisti 1900-1911 muutaman kuorma-auton ja joitakin linja-autoja henkilöautojen lisäksi. Hyötyajoneuvojen kantavuudet vaihtelivat 1-10 tonniin. Vuodesta 1911 onkin siten, kuten ystävämme "Vanha pieru" kirjoitti.
- Vha pieru
Joo kirjoitti:
Piti vähän luntata kirjoista ja Maskinfabriks AB Scania Malmö, valmisti 1900-1911 muutaman kuorma-auton ja joitakin linja-autoja henkilöautojen lisäksi. Hyötyajoneuvojen kantavuudet vaihtelivat 1-10 tonniin. Vuodesta 1911 onkin siten, kuten ystävämme "Vanha pieru" kirjoitti.
Jos luet juttuni vähän tarkemmin, niin kerroin nimenomaan Scanian eli tuon eteläisen haaran tehneen alusta pitäen autoja. Vuosilukuja en maininnut - enkä sitä, mitä autotyyppejä tehtaan tuotanto käsitti.
Vanhempi pohjoinen (Södertäljen eli nykyisen pääkallonpaikan) haara Vabis perustettiin 1891 ja sen ensimmäisiä tuotteita olivat tosiaan rautatievaunut.
Nähdäkseni et onnistunut korjaamaan esittämiäni tietoja, mutta täydensit niitä toki kiitettävällä tavalla!
- epatietoinen
eikos ko merkilla ollut joku malli 50-60-luvulla tyyppinumeroltaan 36? Oliko sellasesta teliversiokin, lapivetavalla telilla? Meidan kulmilla maatuu sellanen Scania jossa on vetavateli, ilmeisesti 50- 60- lukujen taitteesta. Onkos taalla tietoa moisesta?
- Vha pieru
Scania-Vabis LB36:n kuva löytyy vaikkapa täältä:
http://home.hetnet.nl/~j39/svlb36.jpg
Satuin viime kesänä näkemään tuollaisen pelin siistiin kuntoon entisöitynä. Oli hyötyajossa: omistaja oli rautakauppa-asioilla. Hänellä oli painekyllästetyn puutavaran kuljetukseen asiallisempikin ajopeli kuin h-auto peräkärry!
LB36 oli Scanian/Scania-Vabiksen keveintä kalustoa. Ihmettelenpä, jos siitä on ollut teliversioita tarjolla - läpivetävästä telistä nyt puhumattakaan! - Ajuri
Vha pieru kirjoitti:
Scania-Vabis LB36:n kuva löytyy vaikkapa täältä:
http://home.hetnet.nl/~j39/svlb36.jpg
Satuin viime kesänä näkemään tuollaisen pelin siistiin kuntoon entisöitynä. Oli hyötyajossa: omistaja oli rautakauppa-asioilla. Hänellä oli painekyllästetyn puutavaran kuljetukseen asiallisempikin ajopeli kuin h-auto peräkärry!
LB36 oli Scanian/Scania-Vabiksen keveintä kalustoa. Ihmettelenpä, jos siitä on ollut teliversioita tarjolla - läpivetävästä telistä nyt puhumattakaan!Tuota sanottu helistimeks ku se ajaessa "skagaa ja vabisee" =)
- Sami
Vha pieru kirjoitti:
Scania-Vabis LB36:n kuva löytyy vaikkapa täältä:
http://home.hetnet.nl/~j39/svlb36.jpg
Satuin viime kesänä näkemään tuollaisen pelin siistiin kuntoon entisöitynä. Oli hyötyajossa: omistaja oli rautakauppa-asioilla. Hänellä oli painekyllästetyn puutavaran kuljetukseen asiallisempikin ajopeli kuin h-auto peräkärry!
LB36 oli Scanian/Scania-Vabiksen keveintä kalustoa. Ihmettelenpä, jos siitä on ollut teliversioita tarjolla - läpivetävästä telistä nyt puhumattakaan!36 oli Scania-Vabiksen kevein malli ja varustettu 4-sylinterisellä koneella. Itse ajoin sellaisella ajokortin. Sen korvasi nimenmuutoken yhteydessä Scania 50.
- ääääääääääääää
Osaatko käyttää ä kirjainta???
- alibi
ääääääääääääää kirjoitti:
Osaatko käyttää ä kirjainta???
kun meidan kone ei sita tunne. Hienoa kun osaat tarttua asiakysymyksiin. Ja Vanhalle p..lle, en ole varma siita mallista. Mutta Scania se on ja telivetonen, vm ilmeisesti 50-60-luvuilta. Etupaa ja takapaa erotettu toisistaan, tarkoitus oli kuulemma tehda tr perakarry
- Vha pieru
Sami kirjoitti:
36 oli Scania-Vabiksen kevein malli ja varustettu 4-sylinterisellä koneella. Itse ajoin sellaisella ajokortin. Sen korvasi nimenmuutoken yhteydessä Scania 50.
Kirjoittamani lause "LB36 oli Scanian/Scania-Vabiksen keveintä kalustoa" on sikäli epätäsmällinen, että tyyppinumero 36 oli käytössä vain Scania-Vabiksissa ja nimen muuttuessa 1969 Scaniaksi tuli tilalle tyyppimerkintä 50.
Viitanneeko tuo 50 sitten 5 litran iskutilavuuteen? Ainakin Scania-Vabiksen mallin 76 korvasi Scanian malli 110, missä ykköset viittaavat käsitykseni mukaan 11-litraiseen (kuutos)moottoriin. Kun 140-sarja sittemmin esiteltiin, oli siinä kaiketi alkuun 14-litrainen V8.
Mallisukupolvien mukaan muuttui sitten myöhemmin viimeinen numero, 110 => 111 jne., 140 => 141 jne. - Joo
Se teidän kulmilla maatuva Scania on 56:n, niitä on tehty 1003kpl telia-autoina.
- Sami
Vha pieru kirjoitti:
Kirjoittamani lause "LB36 oli Scanian/Scania-Vabiksen keveintä kalustoa" on sikäli epätäsmällinen, että tyyppinumero 36 oli käytössä vain Scania-Vabiksissa ja nimen muuttuessa 1969 Scaniaksi tuli tilalle tyyppimerkintä 50.
Viitanneeko tuo 50 sitten 5 litran iskutilavuuteen? Ainakin Scania-Vabiksen mallin 76 korvasi Scanian malli 110, missä ykköset viittaavat käsitykseni mukaan 11-litraiseen (kuutos)moottoriin. Kun 140-sarja sittemmin esiteltiin, oli siinä kaiketi alkuun 14-litrainen V8.
Mallisukupolvien mukaan muuttui sitten myöhemmin viimeinen numero, 110 => 111 jne., 140 => 141 jne.Noin minäkin muistan asian aikoinaan AJA-lehdestä lukeneeni. Että siis numerot viittasivat moottorin kokoon. Muistelen myös, että välikoko 66 poistui valmistuksesta samaan aikaan kun 36 esiteltiin.
- säilyi
Sami kirjoitti:
Noin minäkin muistan asian aikoinaan AJA-lehdestä lukeneeni. Että siis numerot viittasivat moottorin kokoon. Muistelen myös, että välikoko 66 poistui valmistuksesta samaan aikaan kun 36 esiteltiin.
Välikoko säilyi myös merkin muuttuessa Scaniaksi. Mallista 80 oli järeämpi versio 85 (ja myöhemmin sitten 81 ja 86)
- Vha pieru
säilyi kirjoitti:
Välikoko säilyi myös merkin muuttuessa Scaniaksi. Mallista 80 oli järeämpi versio 85 (ja myöhemmin sitten 81 ja 86)
Nokattoman sellaisen kyydissä (LAVALLA, pressun alla, puupenkeillä kuten intissä konsanaan) olen istunut monet, monet kerrat pitkin ja poikin Helsingin nientä.
Helsingissä oli 1970-luvulle tultaessa kaksi (isompaa) ahtausliikettä: Stevis eli Oy Stevedoring Ab (kaluston tunnusväri vihreä) ja Åkis eli Oy Åkerman Ab (kalusto punaista). Menin henkeni pitimiksi hommiin Stevikselle vuoden 1970 lopulla. Työnjako ("huuto") tapahtui Nokalla (Katajanokka), mutta keikat saattoivat olla yhtä hyvin Lännessä eli Jätkässä (Jätkäsaari) tai Sompassa (Sompasaari). Kyydit hoidettiin Scanialla, jota ohjasti useimmiten Matti Nuora eli "Naru".
Tuota Scaniaa käytettiin paljon myös "vaihtoveturina" rautatievaunujen siirtelyyn satamalaiturilla. Köysi vain väliin ja veto-o-o!
Eräs tuntemani ahtaaja pääsi siinä leikissä hengestäänkin (jäi siirrettävän vaunun tai vaunuletkan alle). En osaa sanoa, kuka tuota siirtelyä oli suorittamassa ja kenen pomon alaisuudessa ja oliko juuri tuo Scania onnettomuudessa osallisena (trukeillakin vaunuja siirreltiin usein).
Stevis ja Åkis menivät yhteen parin vuoden päästä aloittamisestani. Mikähän Finnsteve lieneekin nykyään? Viimeisen keikkani tein toukokuussa 1974. Olin jossakin vaiheessa "pätevöitynyt" yleis- eli koneahtaajaksi, mikä tarkoitti useimmiten trukkisuharin hommia. Viimeisen työpäiväni ajoin Volvo BM-pyöräkuormaajaa, jossa oli trukkihaarukat. Ammensin sillä vanerinippuja jonkin Finnlinesin Superlinerin (M/S Finnbuilder?) sivuporteille, josta ruumassa oleva trukki sitten kiikutti taakat paikoilleen.
Yli 30 vuotta on jo aikaa tuostakin - eipä uskoisi! - Jotain tietoa?
Vha pieru kirjoitti:
Kirjoittamani lause "LB36 oli Scanian/Scania-Vabiksen keveintä kalustoa" on sikäli epätäsmällinen, että tyyppinumero 36 oli käytössä vain Scania-Vabiksissa ja nimen muuttuessa 1969 Scaniaksi tuli tilalle tyyppimerkintä 50.
Viitanneeko tuo 50 sitten 5 litran iskutilavuuteen? Ainakin Scania-Vabiksen mallin 76 korvasi Scanian malli 110, missä ykköset viittaavat käsitykseni mukaan 11-litraiseen (kuutos)moottoriin. Kun 140-sarja sittemmin esiteltiin, oli siinä kaiketi alkuun 14-litrainen V8.
Mallisukupolvien mukaan muuttui sitten myöhemmin viimeinen numero, 110 => 111 jne., 140 => 141 jne.Litramäärät pitää Scanioissa paikkansa.Scania Vabis 36 on 5.2 litran neloskone,ilman turboa 102hv.Turbolla Super 130hv.Välimallit 7.8 litrasia ja suuremmat Scania Vabikset ovat 11 litraisia.
- puuttuu
Joo kirjoitti:
Se teidän kulmilla maatuva Scania on 56:n, niitä on tehty 1003kpl telia-autoina.
kiitokset tiedosta. Osaatko sanoa onko tuollainen telivetoisena harvinainen, enta onko arviota vuosimallista? Ei ole oikein tietoa tuosta merkista, siita toisesta ruotsalaisesta on jotakin teitoa kertynyt..
- v-tyyli
puuttuu kirjoitti:
kiitokset tiedosta. Osaatko sanoa onko tuollainen telivetoisena harvinainen, enta onko arviota vuosimallista? Ei ole oikein tietoa tuosta merkista, siita toisesta ruotsalaisesta on jotakin teitoa kertynyt..
Myös mopedit kuulu tehtaan tuotantoon 1900 alku-
puolella.Tosi. ...mopo scania - juicejv
Vha pieru kirjoitti:
Scania-Vabis LB36:n kuva löytyy vaikkapa täältä:
http://home.hetnet.nl/~j39/svlb36.jpg
Satuin viime kesänä näkemään tuollaisen pelin siistiin kuntoon entisöitynä. Oli hyötyajossa: omistaja oli rautakauppa-asioilla. Hänellä oli painekyllästetyn puutavaran kuljetukseen asiallisempikin ajopeli kuin h-auto peräkärry!
LB36 oli Scanian/Scania-Vabiksen keveintä kalustoa. Ihmettelenpä, jos siitä on ollut teliversioita tarjolla - läpivetävästä telistä nyt puhumattakaan!Kolmekuutosesta ei valmistettu LB (bulldog)-mallia.
- 495titan
alibi kirjoitti:
kun meidan kone ei sita tunne. Hienoa kun osaat tarttua asiakysymyksiin. Ja Vanhalle p..lle, en ole varma siita mallista. Mutta Scania se on ja telivetonen, vm ilmeisesti 50-60-luvuilta. Etupaa ja takapaa erotettu toisistaan, tarkoitus oli kuulemma tehda tr perakarry
Olisikohan Scania-Vabis LT 71 tämä telivetomalli.
- rekkajuice
Vha pieru kirjoitti:
Scania-Vabis LB36:n kuva löytyy vaikkapa täältä:
http://home.hetnet.nl/~j39/svlb36.jpg
Satuin viime kesänä näkemään tuollaisen pelin siistiin kuntoon entisöitynä. Oli hyötyajossa: omistaja oli rautakauppa-asioilla. Hänellä oli painekyllästetyn puutavaran kuljetukseen asiallisempikin ajopeli kuin h-auto peräkärry!
LB36 oli Scanian/Scania-Vabiksen keveintä kalustoa. Ihmettelenpä, jos siitä on ollut teliversioita tarjolla - läpivetävästä telistä nyt puhumattakaan!Kolmekuutosta ei ole valmistettu bulldogina = LB eikä tietääkseni telimallina = LS.
- rekkajuice
rekkajuice kirjoitti:
Kolmekuutosta ei ole valmistettu bulldogina = LB eikä tietääkseni telimallina = LS.
Ei löytynyt kuin hollantilainen puhelinmainos.
- rekkajuice
Suomessa yleiset Scania-Vabis mallit: Vuoteen 1958, L 51 4-syl 100 hv 4x2 , L 71 6 syl 150 hv 4x2 ja LS 6x2, Vv 1959 - 63 L 55 6 syl 120 hv 4x2, L 75 6 syl 165 hv 4x2 . LS 6x2 ja LT 6x4, turbolla 205 hv. Vv 1964 - 68 L 36 4 syl 102 hv 4x2, L 66 6 syl 145 hv 4x2 ja L / LS 56 6 syl 145 hv 4x2 ja 6x2, L 76 6syl 190 hv 4x2, 6x2 ja 6x4, sama turbolla 260 hv, myös bulldogina LB LBS ja LBT. 1968 alkaen SCANIA 50, 80, 85, 110, 140. 102/130 hv, 157/200 hv, 260 hv, 350 hv.
- Ankanpää.kaania
Scania-Vabiksen tuonti olis pitänyt kieltää ajat sitten, on niin surkee kapistus.
- SAMBOA
EIKS VABIS OLLU SORAKENTILTÄKI TUTTU
- Okuinenscaniamies
Itse ajanut scania 110 ja 140 sekä 145 todella raskaan kaluston helmiä kuskin unelmia vääntöä löytyi nyt vaan ranteessa tikittävä scania rannekello sekin yhtähyvä kuon nimellä varustetut kuorma juhdat !!
- Surkee.Kikostus
Scanian voimansiirtolinja aivan perseestä ja rungonvälipalkit myös perseestä.
- KasvakaaJoAikuisiksi
Surkee.Kikostus kirjoitti:
Scanian voimansiirtolinja aivan perseestä ja rungonvälipalkit myös perseestä.
Kaikissa teidän romuissanne on omat vikansa. Turha täällä on pikkulasten hiekkalaatikkoriitojen tasoista sen takia kiistelyä käydä. Kukaan muu ei ole niin lapsellinen kuin autokuskit jotka kiistelevät omien työkalujen paremmuudesta. Kasvakaa aikuiseksi ja yrittäkää ymmärtää että ne romunne on vain työkaluja!
- SisuM162
Esson baarissa tiedetään mikä on paras k-auto, se on SISU.
- Pikku.Kalle
Kyllä Plasto on paras, ainakin meidän hiekkalaatikolla.
- EssotSammuttiValot
SisuM162 kirjoitti:
Esson baarissa tiedetään mikä on paras k-auto, se on SISU.
Harmi vaan Sisun kannalta ettei Esson baareja ole ollut Suomessa enää moneen vuoteen.
- Jyry-Sisu
Kyllä Sisu on kowa sana aakkos-kuppilassa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458450Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462358Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262192- 951748
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811707- 371700
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081133Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai181052Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005