Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Saako alakoululaisen eristää kokonaan muista?

wildroses

Lyhyesti. Kyseessä 9 -vuotias poika, jolla vaikeuksia keskittyä ja välillä pinna voi ärsyttäessä palaa nopeasti. Muuten mukava, älykäs ja huumorintajuinen poika, ei mitään raivokohtauksia tms. alkaneet toisella luokalla ja nyt kolmannella. Eskari ja 1 vuosi - ei ongelmaa.

Psykologiset testit tehty - ei löytynyt diagnosoitavaa. Psykologi konsultoinut neuropsykologia, joka ei näe aihetta jatkotutkimuksiin.Koulu ei tyydy testien tuloksiin - vaan laittaa lapsen uusiin tutkimuksiin eri kautta. Vaikka diagnoosia tai mitään häiriötä ei löydetty - opettaja oli tuloksiin pettyneenä - ilmoittanut heti vanhempien paikalla ollessa, että hän vaatii että lapselle tulee aloittaa lääkitys. Lääkitys mihin - jos ei ole selkeää syytä? Onko opettaja terveydenhuollon ammattilainen - ja onko hänellä valtaa tälläisiä ehdotuksia tehdä - olen luullut, että kuuluu lääkäreiden toimivaltaan tässä maassa. Perusteluna lääkitysen vaatimiselle oli ollut hänen resurssinsa.



Nyt viime viikolla koulunpihalla kaksi luokkakaveria ärsyttänyt poikaa - nimitellen ym. Tämä tarttunut molempia kavereitaan (9v) samaan aikaan niskasta kiinni, uhmaten kiusaajiaan. (Tilannetta ei yksikään aikuinen ole nähnyt). Kun aikuinen saapui paikalla lapset jo rauhassa jatkaneet juttujaan. Vastaavaa ei ole sattunut aikaisemmin.

Rehtori poisti lapsen välittömästi koulusta - eikä lapsi saa sinne enää palata. Koulun kanssa pidetyssä palaverissa, lapsi päätetty siirtää erityisopettajalle, tarkoittaen, ettei saa nähdä ketään muita lapsia. On yksin luokassa, käy eri aikaan välitunneilla kun muut, ei voi osallistua esim. käsityötunneille muiden kanssa, niitä erityisopetuksessa ei tarjolla.

Lapselle ei ole tarjottu mitään tukitoimia aiemmin. Tätä on kysytty ja ei kuulemma ole resursseja.

Vanhemmat olivat kysyneet rehtorilta, kuinka kauan tälläinen järjestely lapsen kanssa kestää. Rehtori oli vastannut, että kyllä se joskus loppuu - mutta hän ei voi sanoa minkä kesän keskiviikkona (Onko asiallista?).

No kysymykseni kuitenkin kuuluu, millaiset valtuudet (lain) mukaan rehtorilla on määrät lapsi näin tiukkaan eristykseen? Vai voiko hän mielivaltaisesti päättää mitä haluaa? Eikö tämä vaaranna lapsen kehitystä?

En tunne alakoulumaailmaa, mutta olen kummissani asiaa sivusta kuunnellut ja käytänöjä ihmetellyt.

Mitä olette mieltä, onko vastaavia kokemuksia. Onko normaalia tämän päivän koulussa?

5

1305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KehnoOpettaja

      Ei kai nyt opettajalla ole mitään oikeutta vaatia lapselle lääkitystä sen enempää kuin jatkotutkimuksiakaan. Taitaa olla koulun ja opettajan asenneongelmasta kysymys. Lapsi on ärsyttänyt jollain tapaa opettajaa ja hän on ottanut asiakseen tehdä lapsen (ja vanhempien) elämästä hankalaa. On näitä nähty. Kannattaa pitää puolensa ja jos muu ei auta niin vaihtaa koulua.

    • Niin ajattelisin. Opettaja sitä mieltä, että lääkityksen ehdottaminen hänen velvollisuutensa - itse luulisin, että huolen ilmaisu kuuluisi hänen velvollisuuksiinsa.
      Vanhemmille oli kerrottu, että jos ei jatkotutkimusiin suostuta, lapsi ei voi palata kouluun. Rehtori ja ko. opettaja erittäin läheiset sukulaiset keskenään.

      • luulisinNäin

        Näkisin enemminkin – mikäli siis kerroit tapahtumista totuudenmukaisesti – että opettaja ja rehtori ovat tehneet virkavirheitä.

        Nyt, ennen kuin isompaa ongelmaa aiheutuu lapselle, neuvoisin ottamaan yhteyttä pätevään lakimieheen.


    • Kokemustaonvaietaan

      Ihan normaalia nykyään kouluissa. Mutta näihin ei puutu edes lapsiasianvaltuutettu Kurttila kun eivät sadat ellei tuhannet koulujen kiusaamat lapset ja perheet avaa suutaan ja eiväthän avaa kun on ahdisteltu ja peloteltu. On nykypäivää tehdä lapsesta ja perheestä syntipukkeja ja vaientaa pelottelemalla lisäseuraamuksilla lapsen koulutilanteen huonontamisella, opettajan/rehtorin "haukkuminen" on kunnianloukkaus ja uhkaavat nostaa syytteen. On siis vaiettava.

      http://www.hs.fi/mielipide/a1474861030150
      Kurttila siis lapsiasianvaltuutettumme on kuitenkin pohtinut oppilashuoltoa. Muuten hyvä pohdinta, mutta ehdottomasti kunnan ulkopuolisia toimijoita pitäisi asettaa koulukuraattoreiksi ja koulupsykologeiksi, jotta (toivottavasti) voitaisiin kitkeä kunnan päättäjien, sivistystoimenjohtajan, rehtorien ja opettajien sanelu ja painostus vaikuttaminen kuraattoreiden ja psykologien lausunnoista. Näin myös saataisiin kitkettyä kuraattoreilta ja psykologeilta se pelote ja painostus, jotta saavat vapaat kädet ilmoittaa väärin toimivista opettajista ja rehtoreista.
      Tietenkin kuraattorit ja psykologit tulisi sijoittaa vakituisesti kouluille tarkkailemaan opettajien toimintaa ja osaamista, jotta voivat raportoida aktiivisesti ja järjestelmällisesti. Kun opettajat osaavat opettaa erilaisia lapsia ja huomioida erilaiset oppimistavat, niin saavat kyllä opetettua kaikki 20 oppilastaan sekä näin turvattua jokaisen oppilaan tulevaisuuden. Ja jo vain jokainen luokan 20 lapsesta on yksilö, vaikka kaikki opettajat eivät sitä halua hyväksyä, (liian usein nykyään) vaan erilainen opettajan luonnolle sopimaton lapsi on ongelma, joka pitää ahdistaa nurkkaan ja pilata tulevaisuus. Miten siis kitketään ammattitaidottomat (joillakin ongelmaopettajilla jopa koulutus suoritettu hyvin numeroin), empatiakyvyttömät, lapsia ymmärtämättömät, lasten psykologiaa osaamattomat, lasta ja/tai perhettä ahdistelevat ja pelottelevat opettajat saataisiin karsittua kouluilta? Kyllä lapset ovat arvokkaampia kuin yksikään väärin toimiva rehtori/opettaja. Lapsissa on tulevaisuus, sitä ei saa vaarantaa! Lastensuojelun jo pitäisi puuttua koulujen toimintaan ja suojella lapsia rehtoreilta ja opettajilta, valvoa ja varmistaa että lapsilla on kouluilla hyvä olla!

    • OtetaanKoppis

      Voisit vaikkapa googlettaa kyseisen koulun / kunnan / kaupungin käytännöt koskien OPPILASHUOLTOA ja OPPIMISEN TUKEA. Ei näissä mitään salamyhkäistä pitäisi olla. Tässäpä esimerkki satunnaisesti haaviini tarttuneesta kirkkonummelaisesta koulusta, joka kertoo näistä asioista jo lukuvuositiedotteessaan. On mainittu selkeästi nimeltä henkilö, joka vastaa erityisen tuen piiriin siirroista sekä samalla myös siirtopäätösten purusta.

      http://www.kirkkonummi.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/kirkkonummi/embeds/kirkkonummiwwwstructure/61024_Koulutyon_tiedote_2015_-_2016.doc

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1975
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      50
      1253
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe