Java

Haluaisin tietoja Javasta. Missä kannattaa ehdottomasti käydä ja miten hyvin toimivat yhteydet Balille ja Lombokille?

11

1844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turkulainen

      Jaavalla ehdottomasti Pangandaran on näkemisen arvoinen paikka !!!
      Pitkät lähes autiot rannat Intian valtameren puolella Jaavaa. Vuokraa mopo ja ajele ympäriinsä.

      Yogyakartan näet joka tapauksessa, sillä lähes kaikki jotka menevät Balille menevät sen kautta.
      Solo eli Surakarta on ehkä vielä kompaktimpi ja miellyttävämpi paikka muutaman päivän oleiluun.

      Näiden kaupunkien välillä temppelit Prambanan ja Borobudur. Molemmat näkemisen arvoisia, sillä on erittäin harvinaista että kahden kilpailevan uskonnon noinkin suuret monumentit sijaitsevat noin lähekkäin.

      Itse turkulaisena nautin myös aasian suurten kaupunkien ilmapiiristä, joten minä pidän erityisesti Jakartasta, paljon nähtävää ja hyvät shoppailumahdollisuudet.
      Surabaya samankaltainen mutta pienempi.

      Mutta kaikista mieleenpainuvin paikka Jaavalla on ollut nimenomaan Pangandaran !

    • Turkulainen

      ...niin noista vielä, että yhteydet toimivat joka paikasta joko pitkän matkan bussilla, junalla tai lentäen.
      Bussimatkat tuskaa, joten jaa matka pienempiin, muutaman tunnin osiin.
      Yöbussissa viihtyy vain alle 160 senttiset ja ne, jotka kykenevät asioimaan bussin takana olevassa vessassa jonka ovessa ei ole lukkoa ja pytyn paikalla on reikä lattiassa !
      Toivottavasti osaat edes vähän bahasa Indonesiaa jotta pysyt perillä laulujen sanoista.

      Bali-Lombok on helpointa lentäen, mutta myös lautat kulkevat tätä väliä säännöllisesti.
      molemmat tavat olleet ihan mukavia.
      Lennoissa tietysti aina myöhästymisriskiä.

      Käytä aikaa Lombokilla, siellä eniten alkuperäistä meininkiä ja vaikka varmasti haet lämpöä kannattaa tsekata ylänköalue myös. Sembalun Llawang ja Sembalun Bunbung (muistaakseni ton nimiset, en jaksanut nyt tarkistaa mistään)

      Harmittaa kun ei päästy käymään vaeltamassa Gunung Rinjanilla. Lombokin kovin juttu ! Kannattaa ottaa selvää.

      Itä-Lombokissa, jossa lauttasatama Sumbawalle on Labuhan Pandan ja Labuhan Lombok. Erittäin miellyttävän näköistä, ei ulkomaalaista porukkaa paljonkaan. Halpoja mökkejä aivan meren rannalta
      vähän kauempana noista kylistä.

      Itse asiassa koko Lombok, länsi-rannikon ja Gili saarten ulkopuolella on erittäin alkuperäistä, ja muista että Lombok tarkoittaa Chilipippuria, ruoka siellä on yleiseesti tulisempaa kuin Jaavalla tai Balilla.

      Ayam gudek rules !!!
      Muista käydä maistamassa kun poikkeat Yogyakartassa.

      • Kiitos tiedoista! Alunperin oli suunnitteilla lähteä Sumatralle, mutta ehkä on parempi pysyä Java-Bali-Lombok akselilla, varsinkin kun/jos lento on Jakartaan.


      • Turkkulainen
        reissaaja56 kirjoitti:

        Kiitos tiedoista! Alunperin oli suunnitteilla lähteä Sumatralle, mutta ehkä on parempi pysyä Java-Bali-Lombok akselilla, varsinkin kun/jos lento on Jakartaan.

        kuinka paljon aikaa teillä on olla perillä ja koska olette lähdössä.


      • Turkkulainen
        reissaaja56 kirjoitti:

        Kiitos tiedoista! Alunperin oli suunnitteilla lähteä Sumatralle, mutta ehkä on parempi pysyä Java-Bali-Lombok akselilla, varsinkin kun/jos lento on Jakartaan.

        ...kuin me ekalla kerralla indonesiassa.
        Kun lento on Jakartaan, niin mene toiseen suuntaan maitse ja paluu lentäen takaisin Jakartaan.
        On tehokkaampaa näin ja et joudu tulemaan toista kertaa samoihin paikkoihin.
        Maitse matkustaminen on tuolla yllättävän raskasta ja hidasta!


      • Turkkulainen kirjoitti:

        kuinka paljon aikaa teillä on olla perillä ja koska olette lähdössä.

        Tämän vuoden reissut on jo tilattu, Indonesia saa odottaa ensi vuoteen. Ajattelin, että toukokuu olisi sopiva ajankohta (lomien ja säiden puolesta) ja matkan kesto väh. 3 viikkoa. Joten tässä vasta keräillään tietoa, aion myös hankkia Lonely Planetin Indonesia-oppaan, odottelen ensin josko se päivitettäisiin...

        Kommentteja aiempiin viesteihisi; pelkästään rantaelämää en etsi, esim. Intiassa olen käynyt vain Himalajan alueella. Patikointimahdollisuudet kiinnostavat, sen sijaan shoppailu ja suurkaupungit eivät.
        Ja bussimatkatkin sujuvat (olen alle 160cm); kestävyyttä on koeteltu parilla Dharamsalan reissulla, "delux"-bussilla 500km/siivu.

        Jotenkin tuntuu, että kaikki hehkuttavat ainoastaan Balilla, Java on jäänyt melko lailla vailla huomiota.


      • Turkkulainen
        reissaaja56 kirjoitti:

        Tämän vuoden reissut on jo tilattu, Indonesia saa odottaa ensi vuoteen. Ajattelin, että toukokuu olisi sopiva ajankohta (lomien ja säiden puolesta) ja matkan kesto väh. 3 viikkoa. Joten tässä vasta keräillään tietoa, aion myös hankkia Lonely Planetin Indonesia-oppaan, odottelen ensin josko se päivitettäisiin...

        Kommentteja aiempiin viesteihisi; pelkästään rantaelämää en etsi, esim. Intiassa olen käynyt vain Himalajan alueella. Patikointimahdollisuudet kiinnostavat, sen sijaan shoppailu ja suurkaupungit eivät.
        Ja bussimatkatkin sujuvat (olen alle 160cm); kestävyyttä on koeteltu parilla Dharamsalan reissulla, "delux"-bussilla 500km/siivu.

        Jotenkin tuntuu, että kaikki hehkuttavat ainoastaan Balilla, Java on jäänyt melko lailla vailla huomiota.

        Itä-jaavalla on isot luonnonpuistot, jossa villejä sarvikuonoja sekä Bromo-vuori, johon kuuleman mukaan hienoja vaelluksia. (en ole itse käynyt, nähnyt vain kuvia)
        Lonely planetista löytyy varmasti paljon ideoita.

        Jos tosiaan et välitä niin merestä, käytä enemmän aikaa keski-jaavaan eli Yogyakarta - Surakarta alueeseen. Vanhaa hallintoaluetta, mielenkiintoista historiaa ja alkuperäisiä batik-töitä ja taidetta.
        Borobudurin temppelialue on hienoimmillaan aamulla kun aurinko nousee ja maisema on verhoutunut sumuun.

        Lonely Planet suosittelee varmasti Yogyassa Mamas no:1 (muistaakseni) ravintolaa, jossa täydellinen annos kanaa kookosmaidossa. ( AYAM GUDEK )
        Yksi elämäni parhaita aterioita saatu lauttasatamassa Cilacapissa etelä-Jaavalla kun odoteltiin lauttaa Kalipucangiin ja kaveri keitteli kanakeittoa kenttäkeittiössä. 0,07 € annos, joten otin kaksi annosta heti.
        Yleisesti Jaavalla hygienia riittävää ja siitä ei tarvitse murehtua. Ruoka todella hyvää ja Satee-vartaita maapähkinäkastikkeella on joka paikassa edullisesti.

        Yleisesti kolmessa viikossa en käyttäisi Balilla oleskeluun kuin pari päivää. tai ehkä en menisi tapauksessasi ollenkaan.
        Jaava on tosi laaja, mutta niin tiheään asuttu (100 miljoonaa ihmistä) että sademetsiä on harvassa. Vaellusmahdollisuuksia löytyy silti kyllä eri puolilta kun vain suunnittelee kunnolla.


      • minä vaan
        Turkkulainen kirjoitti:

        Itä-jaavalla on isot luonnonpuistot, jossa villejä sarvikuonoja sekä Bromo-vuori, johon kuuleman mukaan hienoja vaelluksia. (en ole itse käynyt, nähnyt vain kuvia)
        Lonely planetista löytyy varmasti paljon ideoita.

        Jos tosiaan et välitä niin merestä, käytä enemmän aikaa keski-jaavaan eli Yogyakarta - Surakarta alueeseen. Vanhaa hallintoaluetta, mielenkiintoista historiaa ja alkuperäisiä batik-töitä ja taidetta.
        Borobudurin temppelialue on hienoimmillaan aamulla kun aurinko nousee ja maisema on verhoutunut sumuun.

        Lonely Planet suosittelee varmasti Yogyassa Mamas no:1 (muistaakseni) ravintolaa, jossa täydellinen annos kanaa kookosmaidossa. ( AYAM GUDEK )
        Yksi elämäni parhaita aterioita saatu lauttasatamassa Cilacapissa etelä-Jaavalla kun odoteltiin lauttaa Kalipucangiin ja kaveri keitteli kanakeittoa kenttäkeittiössä. 0,07 € annos, joten otin kaksi annosta heti.
        Yleisesti Jaavalla hygienia riittävää ja siitä ei tarvitse murehtua. Ruoka todella hyvää ja Satee-vartaita maapähkinäkastikkeella on joka paikassa edullisesti.

        Yleisesti kolmessa viikossa en käyttäisi Balilla oleskeluun kuin pari päivää. tai ehkä en menisi tapauksessasi ollenkaan.
        Jaava on tosi laaja, mutta niin tiheään asuttu (100 miljoonaa ihmistä) että sademetsiä on harvassa. Vaellusmahdollisuuksia löytyy silti kyllä eri puolilta kun vain suunnittelee kunnolla.

        Väärin, ruoka ei ole hyvää, vaan se on ihan prrrkeleen hyvää:) Ja mitä tulee yöbusseihin, niin kannattaa mennä niillä kunnon busseilla, missä on tilaa vaikka kui paljon. Eli missä on penkkejä karsittu alle puoleen normaalista. Eipä tullut moiseen tilaan törmättyä euroopan busseissa... Ei se Pangandaran nyt niin hieno ollut... ei toki surkeekaan. Mutta Yogyakarta on ihan toista, pyörä alle ja menoks, sanoi Annie Lennox. Tuolta muutama kuva:http://homepage.mac.com/don.antonio/albumit/Menu22.html


    • hööh

      > Haluaisin tietoja Javasta.

      Eikös se ole jokin nettiselaimiin liityvä tekniikka? Joskus tulee näytölle ilmoitus, että pitäisi päivittää Java.

      Vai oliko kyse Jaavasta?

      • Ei, kun ajattelin vaihtaa Hondani Javaan, hah!


    • gemuk

      Lentaminen ihan pilkkahintaista nykyisin, joten kaikki pidemmat valit kannattaa matkata ilmojen halki, jollei nyt sitten valttamatta halua pysahtya matkalla johonkin pienempaan paikkaan.

      Junat ihan miellyttava vaihtoehto, jos vaan yhteys loytyy. Yojunalla Executive Class:in paikka ja aamuvarhain loytaa itsensa kohteesta. Hinnat kyllakin aika lahella lentolippuja.

      Busseista sen verran, etta kokoa on n. 120kg ja 180cm, Executive Busseissa matkaamisessa ei ole ollut mitaan ongelmaa (paitsi tuo toilettipuoli toisinaan). Jalkatilaa on, penkit saa kaannettya nukkuma-asentoon ja taukojakin on riittavasti. Kokemusta pitkin poikin Sumatraa ja Jaavaa talla tavoin.
      Sama juttu kuin junissa, yobussissa matka taittuu mukavasti ja yleensa perilla aamuvarhain.

      Ns. turistibussit tarjoavat kyytejaan turistikohteiden valeille. Kyseessa on yleensa Hiace tms. ja jalkatilat ym. aivan onnettomat. Kunnon bussi tarjoaa huomattavasti mukavamman kyydin. Naiden turistibussien etuna on se, etta vievat 'ovelta ovelle' yleisimpia turistirysia kierrellen.

      Jos haluaa matkustaa mahdollisimman halvalla, niin sitten -puolet katoavatkin nopeaa tahtia.

      Jaava/Bali/Lombok, sen pidemmalle ei kannata lahtea jos aikaa on varattuna vain muutama viikko. Iso maa, siirtymataipaleet vievat melkoisesti aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe