Tervaa pintaan?

EEWEE

Onko kellään kokemuksia tervatusta kesämökistä? 160 mm lamelli mänty, ei käsitelty mitenkään ennakkoon:
- Pitääkö odottaa esim. kesän yli, ennenkuin tervaa?
- Tuleeko tuoksu kuinka vahvana sisään? ikkunat yms. on tiiviit.
- Mitä tervaa käyttää? hauta? retortti?
- Kannattaako käyttää mukana vernissaa tms?
- Onko tervausajankohdalla väliä? keväällä? kesällä? syksyllä?

Kiitokset vinkeistä jo etukäteen.

8

7970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rif

      Pelkkä terva taitaa olla aika vahvaa tavaraa seinään, mutta tervapohjaista ns.Roslagin mahonkia kai käytetään kyllä. Väri on huomattavasti vaaleampi. Se sisältää pellavaöljyvernissaa, hautatervaa ja puutärpättiä. Hajusta en tiedä, mutta haiseehan se varmasti. Kuivumiseen menee vähänkin kylmempänä kesänä vähintään koko kesä. Muistelen jonkun kokeilleen puutarhakalusteisiin, ja hyvä siitäkin tuli... kunhan odotteli muutaman vuoden, ettei vaatteisiin tarttunut. Jos itse sekoittelu ei kiinnosta, niin valmiina saa ainakin Oulatuotteelta. Valmiiden koostumuksesta en tiedä.

    • nähnyt

      Mä olen nähnyt kuinka yksi kesämökki käytännössä pilattiin juuri terva-vernissa-tärpätti sekoituksella, kun tuosta tökötistä puuttuu homeenestoaineet ja se ei suojaa pintaa kovinkaan kauaa, joten mökki oli täynnä pilkkuja parin kolmen vuoden jälkeen niiltä osin, jotka joutuivat vähänkin sään rasituksille. Mä suosittelen kirkasta Valttia * 2 ja pintaan joku kevyesti peittävä ja haluttuun sävyyn sävyetty suoja-aine, joka imeytyy hieman puuhun, jättää puunsyyt näkyviin ja suojaa vielä ohuella kerroksella pintaa mm. homepilkuilta. Pelkkä Valtin homesuoja kuluu pois hirren pinnasta 2 vuodessa. Tämä siis minun mielipide, mutta jos näen joskus tervatun mökin, joka on säilynyt hyvin, niin muutan asennetta. Aluksi tuo tervattu ja nyt rumaksi muuttunut mökki näytti todella hyvälle ja tuoksui mukavalle, ja eikä mitään muita ongelmia ollut (esim tervan tarttumista tms).

    • olekkaan

      KAIKISTA kuultavista suoja-ainesta huolimatta tulee homepilkkuja, tervatussa ne ei vain näy niin pahasti, eikä tarvitse uusia käsittelyä jatkuvasti. (ei hilseile)

    • EEWEE

      Kiitokset kaikille vinkeistä. Tämän perusteella taidan ensin vetää homeeneston alle ja tervan päälle. Katsotaan viiden vuoden päästä, miten kävi :)

      • jere

        Käsittelin mökkini neljä kesää sitten roslagin mahongilla. Nyt on hieman haalistunut kaunis ruskea värisävy mutta mitään home tms. ongelmaa ei ole ollut. Hajuhaitta oli viikon verran ja sekään nyt ei ollut mikää haitta - tervahan se mukavasti tuoksui.
        Tänä kesänä ajattelin käsitellä vielä kerran uudestaan ja sittenpä mikissä alkaakin olemaan mieluisa kauniin ruskeaksi patinoitunut värisävy jota ei tarvitse kovin pian käsitellä uudestaan.

        btw. Norjasta löytyy puukirkkoja jotka on rakennettu 1300-luvulla ja käsitelty ko. menetelmällä.
        Minulle kyllä riittää jos mökki kestäisi nyt edes minun ja pojan iän...


      • kokemuksia
        jere kirjoitti:

        Käsittelin mökkini neljä kesää sitten roslagin mahongilla. Nyt on hieman haalistunut kaunis ruskea värisävy mutta mitään home tms. ongelmaa ei ole ollut. Hajuhaitta oli viikon verran ja sekään nyt ei ollut mikää haitta - tervahan se mukavasti tuoksui.
        Tänä kesänä ajattelin käsitellä vielä kerran uudestaan ja sittenpä mikissä alkaakin olemaan mieluisa kauniin ruskeaksi patinoitunut värisävy jota ei tarvitse kovin pian käsitellä uudestaan.

        btw. Norjasta löytyy puukirkkoja jotka on rakennettu 1300-luvulla ja käsitelty ko. menetelmällä.
        Minulle kyllä riittää jos mökki kestäisi nyt edes minun ja pojan iän...

        Meillä mökki käsitelty ulkoapäin ns. "tervankusella"
        Mökki on nyt 12v vanha ja ei mitään ongelmia. Tervan kusi jätettä joka syntyy tervanpoltosta. Käsittääkseni hiukan laimeampaa mitä itse terva.


      • toimivaa
        kokemuksia kirjoitti:

        Meillä mökki käsitelty ulkoapäin ns. "tervankusella"
        Mökki on nyt 12v vanha ja ei mitään ongelmia. Tervan kusi jätettä joka syntyy tervanpoltosta. Käsittääkseni hiukan laimeampaa mitä itse terva.

        Asun taalla norjassa ja vahan varkannyt tervojen kanssa. Itse jos tervaisin møkkini niin pesisin sen ensiksi hyvaksi homepesu aineella, luulen etta talloin ei tulisi sita "mustapilkku" ongelmaa jalkeenpain. Hirren pitasisi antaa hyvin kuivua ja Tervaaminen tulisi tapahtua kesa/heinakuussa jolloin ilmankosteus on alinmillaan. Eli Jos on jo jotain pilkkuja niin homepesu "kevyen" harjauksen kanssa ja vahintaan 1-2 viikkoa aurinkoilmoja jotta hirsi kuivuisi. Ja itse tervaus ei tulisi suorittaa missaan nimessa auringon paisteessa, varjon puolessa aina.

        Eikohan nailla toimilla onnistu. Onnea ja hyvaa kesan odottelua


      • tonokalevi
        kokemuksia kirjoitti:

        Meillä mökki käsitelty ulkoapäin ns. "tervankusella"
        Mökki on nyt 12v vanha ja ei mitään ongelmia. Tervan kusi jätettä joka syntyy tervanpoltosta. Käsittääkseni hiukan laimeampaa mitä itse terva.

        Lisäsitkö kusitervaan mitään vai veditkö pelkästään sitä?Entä pohjakäsittelitkö hirren ensin millään aineella?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      109
      2155
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      119
      1666
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1266
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe