Tampereen terminaali 2

Stena

Eikö todellakaan maastamme löydy ketään manageria joka kykenisi löytämään käyttöä Tampereen kakkosterminaalille? Koko Euroopassa halpalentobisnes kukistaa, jokaisen keskikokoisen kaupungin kentältä lentoja on moneen suuntaan. Suomessa sen sijaan "low cost" terminaaleja on vain kaksi, joista Turun terminaali on suljettu ja Tampereen terminaali on auki vain kesäsesongin aikana, lentoja on vain neljä kertaa viikossa. Oli vaikeaa saada TMP kakkonen lentoterminaalinnäköiseksi, aiemminhan se näytti kuin vanha hylätty varasto, vielä vaikeampi on saada houkuteltua mitkä tahansa lentoyhtiöitä käyttämään sitä. Siis mikä tässä oikein mättää? Niin kelvottomat johtajat, niin korkeat lentokenttämaksut vai mikä tässä epäonnistumisen syynä on?

28

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leadershippiä

      Kysyntä..., ei riittävästi matkustajia ja hankala sijainti logistisesti keskieuroopasta katsoen.

      • lentokenttähotellia

        Kyllä Tampereella ja Tampereelle matkustajia riittää. Ryanairin aktiivisesti lentäessä kentän matkustajamäärät olivat kolminkertaiset kuin nyt. Koneiden täyttöaste oli aika hyvä. Itsekin silloin käytin Ryanairin palveluita. Mutta Ryanair löysi vielä tuottoisampia reittejä muualta, ja konepulassa se sitten lopetti ison osan Tampereen reiteistä. Tampereella järjestetään vuosittain iso joukko erilaisia kansainvälisiä konferensseja satoine ja toisinaan tuhansine osanottajineen, ja esim. jo etenkin japanilaisturisteja tulvii vuosittain tuhansittain muumien perässä.

        Ongelmana on lentokentän sijainti ja sen kulkuyhteydet etenkin joukkoliikenteen osalta. Olen viime vuosina lentänyt Pirkkalasta kolmisen kertaa. Lähes aina olen saapunut kentälle paluulennolla joskus puolen yön maissa. Siihen aikaan ei busseja sieltä kulje. Lentokenttähotellikin Pirkkalasta yhä puuttuu, mikä on jo keskikokoisten lentokenttien kohdallakin ihan minimivaatimus kunnollisten lentokenttien kohdalla. Toivottavasti sellainen Pirkkalaan saataisiin.


      • yksisuuntainen

        ongelma ON SE, ETTÄ MATKUSTAJIA RIITTÄÄ KYLLÄ TAMPEREELTA POIS, MUTTA EI tAMPEREELLE,,,,,eli halpismatkustajai lähtee kyllä suomesta ulos mutta ulkomailta ei tule juuri kukaan


    • Nääsville

      Mustalla makkaralla ei riittävästi kysyntää Euroopan laajuisesti, jotta olisi taloudellisesti kannattavaa. Tapolalta tarvittaisiin ryhtiliike mainonnan, markkinoinnin ja myynnin saralla.

    • TreT2

      Kirpputori siinä voisi mennä tai joku kepap-paikka pimeänä.

    • mzmzmlzzlz

      Ei suomalaiset johtajat päätä kuka lentää ja kuka ei vaan lentoyhtiöt. Ei vaan ole asiakkaita tarpeeksi ja toiseksi kun ollaan kaukana pohjoisessa, koneella kestää kauan lentää esim. Keski-Eurooppaan. Parempi tuotto sahata lyhyttä reittiä kuin pitkää.

      Turussa kakkosterminaali purettiin ison lämmitysöljyvahingon takia, öljyä pääsi rakennuksen alle ja kun ollaan pohjavesialueella, tönö tuupattiin kumoon. Turusta Wizzair lentää edelleen Gdanskiin vuoden ympäri, harvoja halpalentoreittejä jotka toimineet useamman vuoden putkeen.

    • Tku-Tre-Pri

      Toimiva reitti voisi olla Turun terminaali 2 - Tampereen terminaali 2. Saataisiin helposti yhdistettyä maan kaksi mätäpaisekaupunkia toisiinsa. Ehkä jos lisättäisiin Porin terminaali 2 reitille, niin saataisiin todella epäpyhä kolminaisuus aikaiseksi.

      • kalakukkelo

        Ootteko työkin savoolaisia?


    • Aatu300

      Purkuun vaan koko homeinen paska!

    • BWIA

      Ei ketään kiinnosta lentää jonnekkin tuppukylään nääs.

    • TMP2

      Ai että Suomeen ei turistien kannata tulla? Jopas jotain.

    • tappiopesä

      Miksi Tampareella on lentokenttä?

    • dfqdqsd

      Suomi on liian kaukana kaikesta ja täällä on liian vähän ihmisiä. Halpalentobusiness perustuu ideaan paljon lentoja päivässä lyhyellä reitillä täydellä koneella. Tämä idea ei pääse mitenkään kukkaansa Suomesta Eurooppaan suuntautuvalla liikenteellä. Miksi Ryanair tulisi lentämään yhden koneellisen täältä eurooppaan, kun samalla konella voi lentää kolme koneellista samassa ajassa keskisessä Euroopassa?

    • korjaus

      Turussa on edelleen sama "low cost"-konsepti toiminnassa kuin Tampereellakin, mutta se toimii nykyään ykkösterminaalin entisessä toimistosiivessä, joka on nyt siis T2

      Wizzairin matkustajat menevät oman turvatarkastuksen läpi toimistosiipeen, jossa ei ole ravintolapalveluja ja siirtyvät siellä olevan portin kautta lentokoneeseen. Turkuun saapuvat matkustajat taasen käyttävät yhteisiä tiloja muiden matkustajien kanssa.

    • siinäpä.se

      Tampereelta on liian huonot jatkoyhteydet muualle Suomeen ja pitikö se kenttä rakentaa vielä sinne hevonkuuseen. Ennemmin porukka tulee Vantaalle.

      • olet.tosi.uuno

        Sinä juntti matkustatkin sinne, minne on Tampereelta lentoja. Me pääkaupunkiseutulaiset lennämme minne haluamme.


      • riitapoikki
        olet.tosi.uuno kirjoitti:

        Sinä juntti matkustatkin sinne, minne on Tampereelta lentoja. Me pääkaupunkiseutulaiset lennämme minne haluamme.

        Kyllä Pirkkalastakin voi lentää ihan minne haluaa, kunhan suostuu vaihtamaan lentoa isommalla kentällä. Ja voin kertoa, että se on suhteellisen kivutonta.

        Pienessä kentässä on myös etunsa. Ei ole jonoja, voi tulla paikalle huomattavasti myöhemmin ja eikä tarvitse kävellä pisin kilometrihalleja.

        Mistä tämä maakuntavihamielisyys oikein kumpuaa?


      • AY.ukko
        riitapoikki kirjoitti:

        Kyllä Pirkkalastakin voi lentää ihan minne haluaa, kunhan suostuu vaihtamaan lentoa isommalla kentällä. Ja voin kertoa, että se on suhteellisen kivutonta.

        Pienessä kentässä on myös etunsa. Ei ole jonoja, voi tulla paikalle huomattavasti myöhemmin ja eikä tarvitse kävellä pisin kilometrihalleja.

        Mistä tämä maakuntavihamielisyys oikein kumpuaa?

        "haistahomovittu" sanoi, ettei hänelle HEL kelpaa. Kuinka paljon niitä varteenotettavia vaihtokenttiä jää Tampereelta lennettäessä. ARN, CPH...?


      • riitapoikki

        Tarkoitti varmaan ettei halua ajaa Helsinkiin. Tampereelta pääsee tällä hetkellä vain Tukholman ja Helsingin kautta maailmalle. Riika antaa enemmän vaihtoehtoja valita sopivaa reittiä ja hintaa, ja mikä tärkeää luo edes pienen pientä kilpailua kentälle.

        Uudenmaan ulkopuolelta, jos ajaa Helsinki-Vantaalle autolla, joutuu lähtemään todella aikaisin ja sen päälle maksamaan suuret parkkimaksut. Omalle kentälle pääsee helpommin joukkoliikenteellä ja yleensä löytyy myös aina joku, joka suostuu tuomaan ja viemään kentälle.

        Vaihtolennoista ei useinkaan tarvitse hirveästi maksaa extraa, joskus ei ollenkaan. Ikävin puoli pikkukentissä on se, että joillekin lennoille ei vain ole sopivaa vaihtolentoa ja ainoa vaihtoehto on olla koko päivä tai yö jollakin kentällä odottelemassa, tai se, että joskus voi joutua vaihtamaan konetta jopa kaksikertaa, kun SAS tai Finnair ei lennä johonkin kohteeseen itse.


    • matalaksvaan

      Tampereella ei ole imua ja tamperelaiset on perseaukisia.

    • awaear

      Ens keväänä pääsee taas Riikaan ja sieltä edullisesti eteenpäin.

      • tuollatavoin

        Nyt lennot Riikaan alkoivat. 6 kertaa viikossa. Ainakin lehtitietojen mukaan lennot ovat myyneet paremmin kuin oli odotettu. Ongelmana on vaan lentojen lähtöaika. Lennot lähtevät Pirkkalasta klo 5.25 aamulla. Pirkkalan lentokentällä ei ole lentokenttähotellia, jossa voisi yön viettää, heräten sopivasti ennen lennon lähtöaikaa virkeänä lennolle. Eivätkä bussit kulje lentokentälle tuohon aikaan nyt keväällä. Kesäkuussa alkaa ilmeisesti kulkea Tampereelta aamubussivuoro, jolla tuolle lennollekin pääsee. Mutta parin kuukauden ajan lento on vailla joukkoliikenneyhteyttä.

        Tilanne, jossa lennot on aikataulutettu aikaiseen aamuun ja lento on sekä ilman lentokenttähotellin tukea että ilman joukkoliikenneyhteyttä, on suoraan sanottuna surkea lähtökohta. Mutta parempi sekin kuin ei mitään Tampereen lentoyhteyksien kannalta.


      • bussikulkee
        tuollatavoin kirjoitti:

        Nyt lennot Riikaan alkoivat. 6 kertaa viikossa. Ainakin lehtitietojen mukaan lennot ovat myyneet paremmin kuin oli odotettu. Ongelmana on vaan lentojen lähtöaika. Lennot lähtevät Pirkkalasta klo 5.25 aamulla. Pirkkalan lentokentällä ei ole lentokenttähotellia, jossa voisi yön viettää, heräten sopivasti ennen lennon lähtöaikaa virkeänä lennolle. Eivätkä bussit kulje lentokentälle tuohon aikaan nyt keväällä. Kesäkuussa alkaa ilmeisesti kulkea Tampereelta aamubussivuoro, jolla tuolle lennollekin pääsee. Mutta parin kuukauden ajan lento on vailla joukkoliikenneyhteyttä.

        Tilanne, jossa lennot on aikataulutettu aikaiseen aamuun ja lento on sekä ilman lentokenttähotellin tukea että ilman joukkoliikenneyhteyttä, on suoraan sanottuna surkea lähtökohta. Mutta parempi sekin kuin ei mitään Tampereen lentoyhteyksien kannalta.

        3.4. alkaen pääsee bussilla kentälle aamullakin

        http://joukkoliikenne.tampere.fi/etusivu/uusi-varhaisaamun-vuoro-lentoasemalle-3.4.-alkaen.html


      • sklmkgf

        Hieno juttu. Nysse reagoi.

        Huono juttu on se, että tuota bussivuoroa ei ole paperiaikatauluissa, eikä sitä kuulemma saada päivittymään sähköiseen aikatauluunkaan ennen kesäaikataulujen alkua. Eli tuon vuoron löytäminen ei ole ihan helppoa.

        Vielä kun saisi sen lentokenttähotellin.


    • Sami_Pernaja

      Tampereen lennot sellaisten kakkosluokan kansalaisten ja muiden perseaukisten hupia. Vähän niinkun ruotsiristeilyt.

      • tsekkaaSamifaktasi

        Paitsi että Tampereelta ei lähde ensimmäistäkään risteilyä Ruotsiin.


      • poltsik
        tsekkaaSamifaktasi kirjoitti:

        Paitsi että Tampereelta ei lähde ensimmäistäkään risteilyä Ruotsiin.

        Niinhän kukaan ei väittänytkään, vitun tyhmä kansakoulupohjainen hanttihommamies!


    • Otso66

      Purkaisivat vittuun koko kentän. Ihan turha rahareikä vaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4135
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      124
      1620
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1416
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1274
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      48
      1140
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1096
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      61
      1050
    Aihe