Tampereen terminaali 2

Stena

Eikö todellakaan maastamme löydy ketään manageria joka kykenisi löytämään käyttöä Tampereen kakkosterminaalille? Koko Euroopassa halpalentobisnes kukistaa, jokaisen keskikokoisen kaupungin kentältä lentoja on moneen suuntaan. Suomessa sen sijaan "low cost" terminaaleja on vain kaksi, joista Turun terminaali on suljettu ja Tampereen terminaali on auki vain kesäsesongin aikana, lentoja on vain neljä kertaa viikossa. Oli vaikeaa saada TMP kakkonen lentoterminaalinnäköiseksi, aiemminhan se näytti kuin vanha hylätty varasto, vielä vaikeampi on saada houkuteltua mitkä tahansa lentoyhtiöitä käyttämään sitä. Siis mikä tässä oikein mättää? Niin kelvottomat johtajat, niin korkeat lentokenttämaksut vai mikä tässä epäonnistumisen syynä on?

28

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leadershippiä

      Kysyntä..., ei riittävästi matkustajia ja hankala sijainti logistisesti keskieuroopasta katsoen.

      • lentokenttähotellia

        Kyllä Tampereella ja Tampereelle matkustajia riittää. Ryanairin aktiivisesti lentäessä kentän matkustajamäärät olivat kolminkertaiset kuin nyt. Koneiden täyttöaste oli aika hyvä. Itsekin silloin käytin Ryanairin palveluita. Mutta Ryanair löysi vielä tuottoisampia reittejä muualta, ja konepulassa se sitten lopetti ison osan Tampereen reiteistä. Tampereella järjestetään vuosittain iso joukko erilaisia kansainvälisiä konferensseja satoine ja toisinaan tuhansine osanottajineen, ja esim. jo etenkin japanilaisturisteja tulvii vuosittain tuhansittain muumien perässä.

        Ongelmana on lentokentän sijainti ja sen kulkuyhteydet etenkin joukkoliikenteen osalta. Olen viime vuosina lentänyt Pirkkalasta kolmisen kertaa. Lähes aina olen saapunut kentälle paluulennolla joskus puolen yön maissa. Siihen aikaan ei busseja sieltä kulje. Lentokenttähotellikin Pirkkalasta yhä puuttuu, mikä on jo keskikokoisten lentokenttien kohdallakin ihan minimivaatimus kunnollisten lentokenttien kohdalla. Toivottavasti sellainen Pirkkalaan saataisiin.


      • yksisuuntainen

        ongelma ON SE, ETTÄ MATKUSTAJIA RIITTÄÄ KYLLÄ TAMPEREELTA POIS, MUTTA EI tAMPEREELLE,,,,,eli halpismatkustajai lähtee kyllä suomesta ulos mutta ulkomailta ei tule juuri kukaan


    • Nääsville

      Mustalla makkaralla ei riittävästi kysyntää Euroopan laajuisesti, jotta olisi taloudellisesti kannattavaa. Tapolalta tarvittaisiin ryhtiliike mainonnan, markkinoinnin ja myynnin saralla.

    • TreT2

      Kirpputori siinä voisi mennä tai joku kepap-paikka pimeänä.

    • mzmzmlzzlz

      Ei suomalaiset johtajat päätä kuka lentää ja kuka ei vaan lentoyhtiöt. Ei vaan ole asiakkaita tarpeeksi ja toiseksi kun ollaan kaukana pohjoisessa, koneella kestää kauan lentää esim. Keski-Eurooppaan. Parempi tuotto sahata lyhyttä reittiä kuin pitkää.

      Turussa kakkosterminaali purettiin ison lämmitysöljyvahingon takia, öljyä pääsi rakennuksen alle ja kun ollaan pohjavesialueella, tönö tuupattiin kumoon. Turusta Wizzair lentää edelleen Gdanskiin vuoden ympäri, harvoja halpalentoreittejä jotka toimineet useamman vuoden putkeen.

    • Tku-Tre-Pri

      Toimiva reitti voisi olla Turun terminaali 2 - Tampereen terminaali 2. Saataisiin helposti yhdistettyä maan kaksi mätäpaisekaupunkia toisiinsa. Ehkä jos lisättäisiin Porin terminaali 2 reitille, niin saataisiin todella epäpyhä kolminaisuus aikaiseksi.

      • kalakukkelo

        Ootteko työkin savoolaisia?


    • Aatu300

      Purkuun vaan koko homeinen paska!

    • BWIA

      Ei ketään kiinnosta lentää jonnekkin tuppukylään nääs.

    • TMP2

      Ai että Suomeen ei turistien kannata tulla? Jopas jotain.

    • tappiopesä

      Miksi Tampareella on lentokenttä?

    • dfqdqsd

      Suomi on liian kaukana kaikesta ja täällä on liian vähän ihmisiä. Halpalentobusiness perustuu ideaan paljon lentoja päivässä lyhyellä reitillä täydellä koneella. Tämä idea ei pääse mitenkään kukkaansa Suomesta Eurooppaan suuntautuvalla liikenteellä. Miksi Ryanair tulisi lentämään yhden koneellisen täältä eurooppaan, kun samalla konella voi lentää kolme koneellista samassa ajassa keskisessä Euroopassa?

    • korjaus

      Turussa on edelleen sama "low cost"-konsepti toiminnassa kuin Tampereellakin, mutta se toimii nykyään ykkösterminaalin entisessä toimistosiivessä, joka on nyt siis T2

      Wizzairin matkustajat menevät oman turvatarkastuksen läpi toimistosiipeen, jossa ei ole ravintolapalveluja ja siirtyvät siellä olevan portin kautta lentokoneeseen. Turkuun saapuvat matkustajat taasen käyttävät yhteisiä tiloja muiden matkustajien kanssa.

    • siinäpä.se

      Tampereelta on liian huonot jatkoyhteydet muualle Suomeen ja pitikö se kenttä rakentaa vielä sinne hevonkuuseen. Ennemmin porukka tulee Vantaalle.

      • olet.tosi.uuno

        Sinä juntti matkustatkin sinne, minne on Tampereelta lentoja. Me pääkaupunkiseutulaiset lennämme minne haluamme.


      • riitapoikki
        olet.tosi.uuno kirjoitti:

        Sinä juntti matkustatkin sinne, minne on Tampereelta lentoja. Me pääkaupunkiseutulaiset lennämme minne haluamme.

        Kyllä Pirkkalastakin voi lentää ihan minne haluaa, kunhan suostuu vaihtamaan lentoa isommalla kentällä. Ja voin kertoa, että se on suhteellisen kivutonta.

        Pienessä kentässä on myös etunsa. Ei ole jonoja, voi tulla paikalle huomattavasti myöhemmin ja eikä tarvitse kävellä pisin kilometrihalleja.

        Mistä tämä maakuntavihamielisyys oikein kumpuaa?


      • AY.ukko
        riitapoikki kirjoitti:

        Kyllä Pirkkalastakin voi lentää ihan minne haluaa, kunhan suostuu vaihtamaan lentoa isommalla kentällä. Ja voin kertoa, että se on suhteellisen kivutonta.

        Pienessä kentässä on myös etunsa. Ei ole jonoja, voi tulla paikalle huomattavasti myöhemmin ja eikä tarvitse kävellä pisin kilometrihalleja.

        Mistä tämä maakuntavihamielisyys oikein kumpuaa?

        "haistahomovittu" sanoi, ettei hänelle HEL kelpaa. Kuinka paljon niitä varteenotettavia vaihtokenttiä jää Tampereelta lennettäessä. ARN, CPH...?


      • riitapoikki

        Tarkoitti varmaan ettei halua ajaa Helsinkiin. Tampereelta pääsee tällä hetkellä vain Tukholman ja Helsingin kautta maailmalle. Riika antaa enemmän vaihtoehtoja valita sopivaa reittiä ja hintaa, ja mikä tärkeää luo edes pienen pientä kilpailua kentälle.

        Uudenmaan ulkopuolelta, jos ajaa Helsinki-Vantaalle autolla, joutuu lähtemään todella aikaisin ja sen päälle maksamaan suuret parkkimaksut. Omalle kentälle pääsee helpommin joukkoliikenteellä ja yleensä löytyy myös aina joku, joka suostuu tuomaan ja viemään kentälle.

        Vaihtolennoista ei useinkaan tarvitse hirveästi maksaa extraa, joskus ei ollenkaan. Ikävin puoli pikkukentissä on se, että joillekin lennoille ei vain ole sopivaa vaihtolentoa ja ainoa vaihtoehto on olla koko päivä tai yö jollakin kentällä odottelemassa, tai se, että joskus voi joutua vaihtamaan konetta jopa kaksikertaa, kun SAS tai Finnair ei lennä johonkin kohteeseen itse.


    • matalaksvaan

      Tampereella ei ole imua ja tamperelaiset on perseaukisia.

    • awaear

      Ens keväänä pääsee taas Riikaan ja sieltä edullisesti eteenpäin.

      • tuollatavoin

        Nyt lennot Riikaan alkoivat. 6 kertaa viikossa. Ainakin lehtitietojen mukaan lennot ovat myyneet paremmin kuin oli odotettu. Ongelmana on vaan lentojen lähtöaika. Lennot lähtevät Pirkkalasta klo 5.25 aamulla. Pirkkalan lentokentällä ei ole lentokenttähotellia, jossa voisi yön viettää, heräten sopivasti ennen lennon lähtöaikaa virkeänä lennolle. Eivätkä bussit kulje lentokentälle tuohon aikaan nyt keväällä. Kesäkuussa alkaa ilmeisesti kulkea Tampereelta aamubussivuoro, jolla tuolle lennollekin pääsee. Mutta parin kuukauden ajan lento on vailla joukkoliikenneyhteyttä.

        Tilanne, jossa lennot on aikataulutettu aikaiseen aamuun ja lento on sekä ilman lentokenttähotellin tukea että ilman joukkoliikenneyhteyttä, on suoraan sanottuna surkea lähtökohta. Mutta parempi sekin kuin ei mitään Tampereen lentoyhteyksien kannalta.


      • bussikulkee
        tuollatavoin kirjoitti:

        Nyt lennot Riikaan alkoivat. 6 kertaa viikossa. Ainakin lehtitietojen mukaan lennot ovat myyneet paremmin kuin oli odotettu. Ongelmana on vaan lentojen lähtöaika. Lennot lähtevät Pirkkalasta klo 5.25 aamulla. Pirkkalan lentokentällä ei ole lentokenttähotellia, jossa voisi yön viettää, heräten sopivasti ennen lennon lähtöaikaa virkeänä lennolle. Eivätkä bussit kulje lentokentälle tuohon aikaan nyt keväällä. Kesäkuussa alkaa ilmeisesti kulkea Tampereelta aamubussivuoro, jolla tuolle lennollekin pääsee. Mutta parin kuukauden ajan lento on vailla joukkoliikenneyhteyttä.

        Tilanne, jossa lennot on aikataulutettu aikaiseen aamuun ja lento on sekä ilman lentokenttähotellin tukea että ilman joukkoliikenneyhteyttä, on suoraan sanottuna surkea lähtökohta. Mutta parempi sekin kuin ei mitään Tampereen lentoyhteyksien kannalta.

        3.4. alkaen pääsee bussilla kentälle aamullakin

        http://joukkoliikenne.tampere.fi/etusivu/uusi-varhaisaamun-vuoro-lentoasemalle-3.4.-alkaen.html


      • sklmkgf

        Hieno juttu. Nysse reagoi.

        Huono juttu on se, että tuota bussivuoroa ei ole paperiaikatauluissa, eikä sitä kuulemma saada päivittymään sähköiseen aikatauluunkaan ennen kesäaikataulujen alkua. Eli tuon vuoron löytäminen ei ole ihan helppoa.

        Vielä kun saisi sen lentokenttähotellin.


    • Sami_Pernaja

      Tampereen lennot sellaisten kakkosluokan kansalaisten ja muiden perseaukisten hupia. Vähän niinkun ruotsiristeilyt.

      • tsekkaaSamifaktasi

        Paitsi että Tampereelta ei lähde ensimmäistäkään risteilyä Ruotsiin.


      • poltsik
        tsekkaaSamifaktasi kirjoitti:

        Paitsi että Tampereelta ei lähde ensimmäistäkään risteilyä Ruotsiin.

        Niinhän kukaan ei väittänytkään, vitun tyhmä kansakoulupohjainen hanttihommamies!


    • Otso66

      Purkaisivat vittuun koko kentän. Ihan turha rahareikä vaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7775
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe