Saako kanille antaa omenaa, päärynää,mandariinia?

11vuotiastyttö

Eli siis saako kanille antaa omenaa,päärynää,appelsiinia tai kenties mandariinia? Mitä te annatte kaneillenne?

16

10883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ljddk

Saa, mutta vain herkkuina ja erittäin harvoin. Hedelmät ovat niin sokerisia, että se on käytännössä vähän sama kuin itse söisit karkkia, joten pääasiallinen tuoreruoka on oltava jotain järkevämpää. Huomaa, että myös porkkana on erittäin sokeripitoinen, ei vain hedelmät.

Itse annan mm. seuraavia: persilja, basilika (ihan hillitön herkku!), lanttua, punajuurta, varsi- ja lehtiselleri, parsakaali, lehtikaali, mustakaali, joitain hyvin tummanvihreitä salaatteja jne.

• Omenaa ja päärynää saa antaa, pienissä määrissä kuten edellinen jo sanoikin, sitrushedelmiä happamuuden takia mieluummin ei. Mutta ei ne vaarallisia ole vaikka pienen palan saisikin. Perus-tuoreruuan olisi hyvä olla lehtivihanneksia: persilja, basilika, minttu, lehtikaali jne. Juureksiakin sitten jo näitä vähemmän.

Tiesitkö että juureksista (esim porkkana ja punajuuri) voi leikata kannan pois, ja kun sen laittaa lautaselle matalaan veteen, siihen kasvaa uudet naatit? Ilmaista tuoretta jätteistä!

• r4D5

Appelssiinia ja mandariinia ja muita sitrus hedelmiä _ei saa antaa_ omenaa ja päärynää saa mutta pienissä määrin että kokonaista omenaa tai päärynää en antaisi kanilleni tuskin sitä kokonaan söiskään

• perustelutkiitos

Ei pidä paikkaansa. Sitrushedelmissä ei sinänsä mitään vikaa tai pahaa ole, kunhan pitää määrät pieninä. Ainoa paha niissä on tosiaan tuo sokeri.

• Lehtikaalipp

Oon kuullut, että minkäänlaista kaalia ei saisi kanille antaa..

• voiantaa

Väärin olet sitten kuullut. Tässä ketjussa mainitut kaalit (parsa-, lehti- ja mustakaali) esimerkiksi ovat erittäin hyvää sapuskaa kaneille. Lienet kuullut keräkaalista, joka aiheuttaa kaasuuntumista, mutta pienissä määrin sitäkin voi huoletta antaa. Ei kaali siis mikään kirosana ole.

• Anonyymi

Saa

• Anonyymi

No kyllä saa, meidän pupun lempiherkkua!

• Anonyymi
        voiantaa kirjoitti:

Väärin olet sitten kuullut. Tässä ketjussa mainitut kaalit (parsa-, lehti- ja mustakaali) esimerkiksi ovat erittäin hyvää sapuskaa kaneille. Lienet kuullut keräkaalista, joka aiheuttaa kaasuuntumista, mutta pienissä määrin sitäkin voi huoletta antaa. Ei kaali siis mikään kirosana ole.

Vastaan todella myöhään mutta keräsalaattia saa antaa kanille kun sen ensin totuttaa siihen. Itse annan molemmille kaneille salaattia ja uloste on ihan saman näköistä kuin muissakin ruuissa!!

• hepskukkuuu

Sitrushedelmissä A-limoneeniä, joka aiheuttaa kanille anemiaa ja painonlaskua.

• eiolevaarallista

Niin varmasti, jos niitä kilokaupalla joka päivä syöttää. Pienestä määrästä sitrushedelmää ei tuon takia ole mitään haittaa. Vain niiden sisältämästä sokerista olisin oikeasti huolissani, mutta jos jonkun pienen hedelmänpalan silloin tällöin herkkuna antaa, niin ei kani siitäkään henkeään heitä.

• Kanibest

Kiitos kaikista erinomaisista tiedoista.🤗😊

• Anonyymi

Kanendal.... :-))

• Anonyymi

Omena ja päärynä käy herkkuna, mutta sitrushedelmät eli appelsiini, mandariini, sitruuna ja lime ei sovi kaneille missään määrin

• Anonyymi

Sakko antaa pupulle mandarinia

• Anonyymi

Sakko kanille anttq omena

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      42
      2856
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      30
      2489
    3. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      436
      2418
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      20
      2313
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1808
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      142
      1772
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      24
      1315
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      4
      1202
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1089
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1007
    Aihe