Tutka-antennin paikka

Tutkailija_merellä

Häiritseekö masto, jos tutka-antenni on veneen perässä olevassa tolpassa. Olisiko parempi laittaa mastoon? Kumpikin paikka mahdollisia. Veneessä paksuhko toppiriki. Tutka tulee olemaan B&G 4G tutka. Mastossa on valmis läpivienti tutka-antennin johdolle.

23

1503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säde-kehä

      vieläkö rupeaa pola säteilemään jos seisoon tutkan edessä vai onko jo vaarattomia säteitä?

      • FG391

        Säteily ongelmaa ei pitäisi enää uusissa tutkissa olla. Pitäisi olla samaa tasoa kuin matkapuhelin.

        Minä laittaisiin tolppaan, ihan sen takia, että se on hienon näköinen siinä =). Mastossa se näyttää typerältä.


      • FG391 kirjoitti:

        Säteily ongelmaa ei pitäisi enää uusissa tutkissa olla. Pitäisi olla samaa tasoa kuin matkapuhelin.

        Minä laittaisiin tolppaan, ihan sen takia, että se on hienon näköinen siinä =). Mastossa se näyttää typerältä.

        Mastoon sijoittamista puoltaa se, että kaikki peräkaiteessa olevat antennit yms. ovat tiellä, jos esim. peräköyttä pitää siirtää puolelta toiselle. Mastoon tutkan saa myös korkeammalle, mikä parantaa kantamaa.
        Tosin kantaman merkitys on joka tapauksessa rajallinen, miten usein nyt oikeasti tarvitsee havaintoa jostain yli 5 mpk päässä olevasta?

        Typerämmältä se tolpassa oleva antenni minun silmääni näyttää kuin mastossa oleva. Mutta se on sinänsä yhdentekevää, miltä näyttää. Toiminnallisuus ratkaisee.


      • radaron
        10-14 kirjoitti:

        Mastoon sijoittamista puoltaa se, että kaikki peräkaiteessa olevat antennit yms. ovat tiellä, jos esim. peräköyttä pitää siirtää puolelta toiselle. Mastoon tutkan saa myös korkeammalle, mikä parantaa kantamaa.
        Tosin kantaman merkitys on joka tapauksessa rajallinen, miten usein nyt oikeasti tarvitsee havaintoa jostain yli 5 mpk päässä olevasta?

        Typerämmältä se tolpassa oleva antenni minun silmääni näyttää kuin mastossa oleva. Mutta se on sinänsä yhdentekevää, miltä näyttää. Toiminnallisuus ratkaisee.

        Kyllä avomerellä on ihan kiva saada kaikua kohteista tai racon majakoista jo hyvän etäisyyden päästä, mutta kait se on makuasia tai jollet harrasta avomeri purjehdusta isommilla vesialueilla.

        Autopilotilla ajellessa isolla aavalla, ihan mukavaa saada hyvissä ajoin hälytys mahdollisesta kohteesta. Nopeampi alus ajaa 5 mailia vajaassa 10min lisäksi mahdollinen oma nopeus kohtaaminen tulee yllättävänkin nopeasti...


      • radaron kirjoitti:

        Kyllä avomerellä on ihan kiva saada kaikua kohteista tai racon majakoista jo hyvän etäisyyden päästä, mutta kait se on makuasia tai jollet harrasta avomeri purjehdusta isommilla vesialueilla.

        Autopilotilla ajellessa isolla aavalla, ihan mukavaa saada hyvissä ajoin hälytys mahdollisesta kohteesta. Nopeampi alus ajaa 5 mailia vajaassa 10min lisäksi mahdollinen oma nopeus kohtaaminen tulee yllättävänkin nopeasti...

        No, mulla on sellainen näkemys, että tähystyksen pitää joka tapauksessa olla sen verran huolellista, ettei edes mailin päästä vasta havaittava alus pääse yllättämään.

        Ja kun nykyään varsinainen navigointi nojaa paljolti plotteriin, ei maastokaiuillakaan ole kaukaa niin väliä.

        Kysymys on oikeastaan siitä, mihin tutkaa käyttää. Minulle se on silmän jatke, väline välttää isompien alla jäämistä ja AIS:n myötä sen tarpeellisuus on ylipäätään vähäisempi. Joku toinen navigoi tutkalla ja silloin tilanne on vähän toinen.


      • 889988
        radaron kirjoitti:

        Kyllä avomerellä on ihan kiva saada kaikua kohteista tai racon majakoista jo hyvän etäisyyden päästä, mutta kait se on makuasia tai jollet harrasta avomeri purjehdusta isommilla vesialueilla.

        Autopilotilla ajellessa isolla aavalla, ihan mukavaa saada hyvissä ajoin hälytys mahdollisesta kohteesta. Nopeampi alus ajaa 5 mailia vajaassa 10min lisäksi mahdollinen oma nopeus kohtaaminen tulee yllättävänkin nopeasti...

        Laajakaista tutkalla ei raconit eli tutkavastaajat toimi...


      • nettipurjehtija

        Laajakaistatutka on vaaraton. Perinteiseen pulssitutkaan täytyy pitää turvaetäisyys. Ohjekirja kertoo tarkemmin, mutta tutkan teknisistä tiedoista etäisyyden voi laskea itsekin. PDF-muotoinen ohje löytyy netistä:
        Marine Radar 2kW/4kW Non Ionizing Radiation Hazards
        http://www.panbo.com/Pulse_Radar_Safety_courtesy_Navico.pdf

        2 kW / 18" antennilla olevan tutkan turvaetäisyys on noin 1 - 1,5 m kuvun keskipisteestä mitattuna
        4 kW / 18" antennilla turvaetäisyys on noin 2 - 2,5 m
        4 kW / 24" antennilla turvaetäisyys on 3 - 4 m


      • aissia
        889988 kirjoitti:

        Laajakaista tutkalla ei raconit eli tutkavastaajat toimi...

        O ho, onpas surkeita, on mukavaa, kun avomereltä tulee rannikon sisään tulo väylälle ja näkee tutkalla jo pitkältä mikä läiskä on faktaa merimerkistä. Kehitys näköjään ei tuo pelkästään hyvää.

        AIS on hyvä, mutta usein melkoinen ero tutkaläiskän ja ais kuvakkeen kanssa, luotan läiskään enemmän...


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        No, mulla on sellainen näkemys, että tähystyksen pitää joka tapauksessa olla sen verran huolellista, ettei edes mailin päästä vasta havaittava alus pääse yllättämään.

        Ja kun nykyään varsinainen navigointi nojaa paljolti plotteriin, ei maastokaiuillakaan ole kaukaa niin väliä.

        Kysymys on oikeastaan siitä, mihin tutkaa käyttää. Minulle se on silmän jatke, väline välttää isompien alla jäämistä ja AIS:n myötä sen tarpeellisuus on ylipäätään vähäisempi. Joku toinen navigoi tutkalla ja silloin tilanne on vähän toinen.

        AIS on yleensä loistava, mutta meille tuli juuri hiukan ikävä tilanne Tallinnan lautan kanssa pimeässä. Joulukuusi näkyy kaukaa, mutta kulkuvaloja ei tuosta valomerestä näe läheltäkään (voiko olla lainmukaiset kulkuvalot, jos ei näy!). Todella vaikea arvioida pimeässä minne tuo on matkalla, miten lähellä se on, miten iso se on ja miten kovaa se liikkuu. No onhan minulla vastaanottava AIS. Mutta siinä ei näy ko. laivaaa! Näkyy kyllä 20-30 muuta AIS-kohdetta. Laiva tuli näkyviin vasta sen ollessa AISin mukaan reilun kaapelin päässä, onneksi ei sentään kohti tulossa. Tuttu oli toisella veneellä parin mailin päässä ja hänkin ihmetteli laivan puuttumista AISista.

        Yleensä laivat tulevat AISiinni näkyviin 10-30 M etäisyydellä ja viimeistään 5 M paikkeilla. Samaan aikaan näkyi monta huvivenettä AISissa 1-5 M etäisyydellä.

        Kotona katsoin Marinetrafikista laivan liikkeet ko. ajankohdalta. Näkyi normaalisti 2 minuutin välein. Miten tuo on mahdollista? Kaksi venettä merellä ei näe, mutta Marinetrafikin vastaanottoasema näkee??


      • Joakim1 kirjoitti:

        AIS on yleensä loistava, mutta meille tuli juuri hiukan ikävä tilanne Tallinnan lautan kanssa pimeässä. Joulukuusi näkyy kaukaa, mutta kulkuvaloja ei tuosta valomerestä näe läheltäkään (voiko olla lainmukaiset kulkuvalot, jos ei näy!). Todella vaikea arvioida pimeässä minne tuo on matkalla, miten lähellä se on, miten iso se on ja miten kovaa se liikkuu. No onhan minulla vastaanottava AIS. Mutta siinä ei näy ko. laivaaa! Näkyy kyllä 20-30 muuta AIS-kohdetta. Laiva tuli näkyviin vasta sen ollessa AISin mukaan reilun kaapelin päässä, onneksi ei sentään kohti tulossa. Tuttu oli toisella veneellä parin mailin päässä ja hänkin ihmetteli laivan puuttumista AISista.

        Yleensä laivat tulevat AISiinni näkyviin 10-30 M etäisyydellä ja viimeistään 5 M paikkeilla. Samaan aikaan näkyi monta huvivenettä AISissa 1-5 M etäisyydellä.

        Kotona katsoin Marinetrafikista laivan liikkeet ko. ajankohdalta. Näkyi normaalisti 2 minuutin välein. Miten tuo on mahdollista? Kaksi venettä merellä ei näe, mutta Marinetrafikin vastaanottoasema näkee??

        Eipä taida missään kohtaa sääntöjä olla sanottu, etteivät aluksen muut valot saisi "hukuttaa" kulkuvaloja alleen...

        Missä sinulla on VHF:n antenni? Ainoa mieleeni tuleva selitys on nimittäin se, että olit "katveessa". Toisin sanoen laivan antenni oli niin ylhäällä sinun antenniisi nähden, että signaali meni "yli". Joka tapauksessa peräti omituinen tapaus.

        Olen kyllä joskus huomannut yksittäisten kohteiden hetkittäisesti katoavan, mutta en pitkäaikaisempaa "piiloutumista". Ymmärtääkseni AIS-lähetin ei lähetä aivan jatkuvaa signaalia vaan "purskeita" lyhyin väliajoin ja teoriassa kai on mahdollista, että yksittäinen "purske" häviää, koska toinen lähetin on samalla taajuudella aivan samalla hetkellä. Mutta jos muistan oikein, se jo vaatii melkoista sattumusta, sillä sen verran lyhyiksi ja tiheiksi ne lähetysaikajaksot on jaettu.


      • Oc_46
        Joakim1 kirjoitti:

        AIS on yleensä loistava, mutta meille tuli juuri hiukan ikävä tilanne Tallinnan lautan kanssa pimeässä. Joulukuusi näkyy kaukaa, mutta kulkuvaloja ei tuosta valomerestä näe läheltäkään (voiko olla lainmukaiset kulkuvalot, jos ei näy!). Todella vaikea arvioida pimeässä minne tuo on matkalla, miten lähellä se on, miten iso se on ja miten kovaa se liikkuu. No onhan minulla vastaanottava AIS. Mutta siinä ei näy ko. laivaaa! Näkyy kyllä 20-30 muuta AIS-kohdetta. Laiva tuli näkyviin vasta sen ollessa AISin mukaan reilun kaapelin päässä, onneksi ei sentään kohti tulossa. Tuttu oli toisella veneellä parin mailin päässä ja hänkin ihmetteli laivan puuttumista AISista.

        Yleensä laivat tulevat AISiinni näkyviin 10-30 M etäisyydellä ja viimeistään 5 M paikkeilla. Samaan aikaan näkyi monta huvivenettä AISissa 1-5 M etäisyydellä.

        Kotona katsoin Marinetrafikista laivan liikkeet ko. ajankohdalta. Näkyi normaalisti 2 minuutin välein. Miten tuo on mahdollista? Kaksi venettä merellä ei näe, mutta Marinetrafikin vastaanottoasema näkee??

        Jotkut risteilijät ja kai muutkin alukset lähettävät oman (ja samalla lähitienoon alustenkin) AIS-datan satelliitin kautta MarineTrafficille. Näin niiden näkyvyys on riippumaton maa-asemista ja näkyvät MarineTrafficin kartalla vaikka ovat kaukana avomerellä.

        Ehkä tuo tallinna lauttakin lähettää AIS-datan satellitin tai GSM-verkon kautta. Näkyisi MarineTrafficissa, vaikka AIS-lähettimen antenni olisi huono.

        Tekniikka on selitetty täällä:
        https://help.marinetraffic.com/hc/en-us/articles/204665818-Wait-my-vessel-is-equipped-with-an-AIS-Receiver-Can-I-use-to-collect-and-send-AIS-data-


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Eipä taida missään kohtaa sääntöjä olla sanottu, etteivät aluksen muut valot saisi "hukuttaa" kulkuvaloja alleen...

        Missä sinulla on VHF:n antenni? Ainoa mieleeni tuleva selitys on nimittäin se, että olit "katveessa". Toisin sanoen laivan antenni oli niin ylhäällä sinun antenniisi nähden, että signaali meni "yli". Joka tapauksessa peräti omituinen tapaus.

        Olen kyllä joskus huomannut yksittäisten kohteiden hetkittäisesti katoavan, mutta en pitkäaikaisempaa "piiloutumista". Ymmärtääkseni AIS-lähetin ei lähetä aivan jatkuvaa signaalia vaan "purskeita" lyhyin väliajoin ja teoriassa kai on mahdollista, että yksittäinen "purske" häviää, koska toinen lähetin on samalla taajuudella aivan samalla hetkellä. Mutta jos muistan oikein, se jo vaatii melkoista sattumusta, sillä sen verran lyhyiksi ja tiheiksi ne lähetysaikajaksot on jaettu.

        On meriteiden säännöissä sentään jotain. 1983 muutoksissa:
        "f) 1)23 säännön a kappaleessa määrätty mastovalo tai -valot on sijoitettava siten, että ne ovat kaikkien muiden paitsi kohdassa 2 kuvattujen valojen ja näköesteiden yläpuolella ja erillään niistä."

        Lisäksi valoille vaaditaan tietty näkyvyys. Tuntuu erikoiselta, jos käytännössä ei sitten vaadittaisi, että valon voi nähdäkin eli sen erottaa valomerestä. Mitä iloa on näkyvyydestä, jos ei näe?

        Veneeni VHF antenni on topissa 17 m korkeudessa, mutta AISille on oma antenni, joka on vessan takaseinässä säilytystilan puolella. En usko katveeseen, koska lyhyellä matkalla vaadittava teho on olematon ja siroaa jostain, vaikka välissä olisi rautaa.

        Tuolla tutun veneellä taitaa olla AIS-antenni topissa.

        Yritin etsiä tuota laivaa AISista ehkä kymmenen minuuttia. Ehkä se oli 3-4 M päässä kun näimme sen. Aluksi luulin, että se oli toinen laiva, joka oli mennyt hetki aiemmin toiseen suuntaan edestämme ja sitten hävinnyt joksikin aikaa saaren katveeseen. N. 5 minuuttia ennen kohtaamista alkoi olla selvää, että se lähestyy. Vasta hiukan myöhemmin pystyi hahmottamaan laivan suunnan riittävällä tarkkuudella.


      • purjetumputtaja

        Joka tapauksessa vaikka AIS välillä tepuilee syystä tai toisesta on se mukava lisä varoessa laivoja. Tutkan kanssa loistava parivaljakko


    • radaron

      Mastoon sijoittamalla saat pidemmän näkymän, ja suuremman katvealueen taaksepäin.

      Perä tolpassa esim 3m korkeudella veden pinnasta tutka näyttää vain n.10mailia riittää saaristoon, mutta aavoilla voisi olla kivaa nähdä 20mailia, katve taas on pienempi...

      Tässä yksi näkemys asialle ja joku pelkäsi pään grillaantumista, niin ainoa vaara on lyödä pää tutka-antenniin säteily on ollut jo pitkään huvivene tutkissa pientä...

    • MastossaSeOnHieno

      Uudet tutkat eli ne, joissa ei ole paljon säteilyä, pitää asentaa alemmaksi kuin perinteiset pulssitutkat.

      Masto on varmasti hyvä paikka, jos on tärkeintä nähdä eteenpäin. Toisaalta purjeveneessä se ei ole niin tarkkaa koska maisemaa ehtii katsoa pitkään ennen kuin itse törmää mihinkään.

      Paikanmäärityksen kannalta ei ole väliä onko tutka tolpassa tai ei. Muiden veneiden väistelyn kannalta sillä ei ole myöskään väliä koska on todennäköisempää jäädä alle kuin ajaa päälle.

    • nettipurjehtija

      Jos tutka käyttäytyy yhtään samalla tavalla kuin kamera, niin antennin lähellä oleva mutta sitä kapeampi este ei aiheuta täyttä katvetta, koska antennin päistä lähtevät säteet pääsevät esteen ohi. Esteen suuntaan muodostuu puolivarjo, jossa kohteet näkyvät edelleen, mutta erottelukyky on heikompi.

      Vai olenko täysin hakoteillä?

      • 4Gmastoonmatalalle

        Kutakuinkin noin. Tosin tutkissa on eroja, laajakaistatutka näyttää hyvin lähelle ja masto saattaa näkyä siinä heijastumana.

        Tyynellä ilmalla moottoriveneen perä-aalto erottuu 20m päässä tutkasta, joka on n.4m korkeudella. Laajakaistatutka kannattanee ainakin laittaa mastoon.

        Vanhassa pulssitutkassa ei aaltoa näkynyt, mutta ei siinä näkynyt paljon muutakaan. Lisäksi sen säteily oli sellaista ettei edessä passannut olla. Purkkarissa virrankulutuksellakin on merkitystä.


    • JokisenJussi

      Minulla on mastossa, missä se hankaa kryssiessä fokkaa. Lisäksi on riski spinnun/genaakkerin ja mahdollisen sukan köyden sotkeutumisesta. Tolpassa tutka on tiellä satamamanöövereissä, kuten joku yllä jo totesi. Jos nyt asentaisin tutka-antennin, laittaisin sen perästaagiin kiinnitettävään tankoon jossa on gardanointi. Siellä ei ole tiellä. Esim http://www.marinea.fi/peraharustelineet

    • ariel371

      Jos laitat perätolppaan, katso että tutka tulee oikein rutkasti puomin yläpuolelle. Huonolla säkällä, asiaa miettimättä antenni tulee just puomin tasalle. Sumussa ajaessa, isopurje puomille laskostettuna tulee ongelmia ja niitä ei välttämättä ymmärrä siinä tilanteessa.

      Mastoon tavanomaisesti asennettaessa genoan halssinvaihdot voivat vaikeutua. Tutka-antennin voi silloin asentaa maston oikealle puolelle, sen ei tarvitse maston etupuolella. Oikealle puolelle siksi että väistettävä liikenne tulee sieltä. Purje ei takerru antennikupuun joka on vaikka alemman saalingin yläpuolella ja sen kiinnityshela 90 asteen kulmassa veneen keulasuuntaan nähden.

    • seppomartti

      Kardanoitu tutka takastaagissa tai tolpassa kaipaa aallokossa vaimennuksen, muutoin heiluu villisti. Miten olette vaimentaneet?.

      • tutkakauppias

        Yleisin syy tutkan asentamiseen perätolppaan on sen helpompi käsittely telakoinnin yhteydessä. Mastossa olevaa antennia tulee varoa erityisesti maston siirtelyssä, perätolpassa sitä ei tarvitse irroitella ja kaapelointia ei tarvitse irroittaa telakoinnin ajaksi.

        Toiminnallisuuteen ei asennustavalla ole juurikaan merkitystä purjevenekäytössä. Poikkeuksen aiheuttaa mm. kevlar purjeet jotka saattavat aiheuttaa kiusallista häiriötä tutkan signaalille. Maston aiheuttama katve on erittäin minimaalinen tai lähes huomaamaton.

        Uudenmalliset SolidState tutkat, Broadband tutkat ja Pulssi-Kompressiotutkat eivät aiheuta samanlaista säteilyä kuin magnetronilla toimivat pulssitutkat. Molempia tutkatyyppejä on edelleen myynnissä myös huviveneisiin, joten ei voi sanoa vain että huvivenetutkissa ei ole säteilyä.

        Perätolppia on myös kallistuksen säädöllä (mm. kotimainen Arifin), joka auttaa pitkillä halsseilla kallistuksen korjaukseen. Itse en ole kokenut perätolppaa haitaksi satamassakaan vaikka ajan usein perän kiinni laituriin.

        Mutta molemmat asennustavat toimivat, ja molemmissa on etunsa tilanteesta riippuen. Takastaagiin ripustettavista hydraulikiikuista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta itse en sellaista laittaisi.


      • takastaagitutka

        Seppomartin kysymykseen liittyen, ainakin 1 tapa riittävän korkealla olevan "antennitelineen" vaimennukseen on telineen alaosaan hitsattu n. metrin pituinen tanko tai putki jonka alapäässä paino.


    • minäminäselfieriittää

      Eikö i pad riiä mitä sitä rahoja tuhlaamaan tutkailuun. Riittää, kun tietää missä MINÄ olen muista viis. Vanhat pappat ne rapistelee viel paperikarttoja ja haaveilee tutkista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      381
      1963
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      49
      1647
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      208
      1330
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      1086
    5. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      69
      975
    6. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      948
    7. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      48
      812
    8. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      107
      785
    9. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      257
      746
    10. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      46
      680
    Aihe