Perävaunullisten korma-autojen tehot

Jyry-Pete

Ajelin Lappeenrannasta Kouvolaan vt 6:lla ja huomioin rekkaliikenteen sekä tietyömaan kuorma-autojen "sekalaiset" moottoritehot
- Sisu kuorma-auto kasettilava (sora-auto) 420 hv
- Scania kuorma-auto säiliöperävaunu (nestekuljetus) 420 hv
- Volvo kuorma-auto tukkikärry (puutavara-auto) 750 hv
- Scania kuorma-auto ja puuoliperävaunu 500hv
- Scania kuorma-auto ja panssarinvaunun kuljetuslavetti Vekaranjärvellä 490 hv

Eli mikä mitoitus on korma-autojen moottoritehoissa sen kuljetuskapasiteettiin.
420 hv sorarekka vs 750 hv tukkirekka..56 % tehoeroa?
Eli mikä on hyvä ja käypä teholukema nykyaikana:
- tukkirekka
-sorakasettirekka
-puoliperävaunu

Kiitos vastauksesta

30

1866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuskiisäntä

      Mulla puolikkaan vetäjässä 730 hevosvoimaa uutena ja nyt lastutettuna 820 hevosvoimaa. Oppiipahan perseaukiset oleen.

      • joopajos

        Tässä hyvä esimerkki kuskiisäntä.Kaverilla huono itsetunto ja pieni muna.Ehkäpä erktio ongelma.Emäntä käy naapurissa kun pikku kikkeli hanke hommissa.Muuhun ei pysty.Skanialla ajajat on pienimunaista.Työhön otossa ei oteta kuin pienet vehkeet omistavia.Lääkäri vielä tutkii ja mittaa.Yleensä ja monasti tuuli huuhtoo persettä.Säälittävää porukkaa


      • kehällä

        Tuolla asenteella on itte perseauki kohta.Sitten oppi itte olemaan.
        Näillä kuljetushinnoilla tiedetään että pelivarat on pienet.
        Ajolinjassa no.8 oli haastattelu asiallisesta nuoresta Savolinen yrittäjästa.Hänen tyylillä on mahdollisuus pärjätä kilpailussa.


    • powerlines

      Kunnon tehot pitää kuorman liikkeessä, ylämäessä!

      • pienionkaunein

        Isoja tehoja ei tarvita,kun on oikeat välitykset.


      • R730_power

        Kunnon välitykset ja isot tehot. Se se on poikaa ja perseaukisen päiväunta.


      • nuhapumppuRY

        Polkupyöräs pitää olla oikeet välitykset, rekassa riittää hevosvoimat!


    • ifip

      Ennen oli kasiparivolvossa 250 hv 120 kmh,nykyään FH 750 heppaa ja huippua 80 kmh.

    • IrdisMasa

      Ääähh! Mua vituttaa kolleekojen alitehoiset irtzican vetäjät. Mul ärräläinen 730 heppasella padalla. Ledit ja rosterit laitettu jo uutena.

    • Olentodennut

      V8 kasi näyttää kaapinpaikan ilman mitään lastuja ja rajoitimien ronkkimisia oli rikas tai köyhä.rikkaat ei ajele rekkoja ja kuorma autoja.

    • nääs

      Huono vaihdelaatikko syö kyllä isommatkin tehot. 450-500 hepoa I Siftillä riittää mainiosti täysperän vetoon maantiellä ,täydellä kuormalla.

    • Petula

      -70 kunnan ajossa kaksi akselisia hiekkalava- mersuja, joissa tunnukset 110 ja 130
      => tehot 110 hv ja 130 hv. Kyytin mahtui 6 m3 soraa.
      Samoin oli Kontio sisuja, ja tehot reilusti alle 200 heppaa maansiirtoajossa.

    • Voimaonmustaa

      Auton omistajan korvien välistähän tuo on kiinni. 420 hv vanhalla 60t kokonaispainolla on melko nafti mutta kulkee. Saa Viisarinmäessä pykältää pienelle puolelle asti, kun taas hetkeä aiemmin Toivakasta perään kääntynyt täysi pölliauto yli 700 hv:n voimin pöläyttää jo ohi.

    • volvo.nainen

      Kyllä ne tehokkaimmat V8 koneiset ovat savossa 1000hv.

    • Jyry-Pete

      Eli perävaunuvedossa 490 heppaa olisi keskiverto teholukema tähän hetkeen?
      "Nakkikoppi-Sisuissa" oli muistaakseni 30-35v sitten seuraavia tehoja: 265 hv, 370 hv ja 400 hv => Ei tehot ole paljoa muuttuneet kolmessakymmenessä vuodessa.

      Diiselistä 500 hv oli kova sana jo vuosina 1942-1944; Ryssien 34 tonnin painoisessa T34 tankissa oli 500 hv diiseli. 34 tonnia varmaan suti jo tuolla teholla miehekkäästi.

      • nakkejakopista

        Naskkikoppi-Sisussa oli RR320(RollsRoyse) tai C370.(Cummings) Tyypit olivat myös hv.


    • isäntäkuski

      Mulla kaks aksilaisessa puolikkaan vetäjässä vakiona 750 heppaa ja nakkelen lastulla 100 heppaa lisää, kunhan vuosi tulee täyteen ja takuu loppuu. Tehoa pitää olla.

    • 420hv

      Mielestäni 420hv riittää hyvin 60t yhdistelmään ja 480hv 68t yhd. ja 520hv 76t yhdistelmään.

      • 1käyttäjätunnus

        Juu mut vissii nostivat tot et 420 ei saa enää vetää tot 60tn.
        ku siinäkin oli joku teho suhde oltava?
        Turha sit parin mäjen takii ostaa mit teho hirviötä.
        Tukki autot ny vähä toinen juttu ku menevät sin mehtää.
        Mut jokanen tekee tavallaan, voihan kirjeitäkin kuskata v8 laatikolta toiselle ?


    • 8syl28000hv

      Taitaja, Kertoja, Onnekas , Hormoonihyrrä ja Paskanpuhuja..... siinähän ne !

    • tehotriittää

      Aivan sama onko 750 vai 850 kun tyhjää irtoperää hinkkaa tasasella suolapatjalla. Ledit ja rosterit on amis teinien vouhotusta. Työkalut on työkaluja ja näyttelyhökötykset ei kuulu töihin.

    • autollaminakin

      useimmat kyllä tietävät että oike aautomies ei suuria tehoja tarvitse. Isot vehkeet ja suuret koneet ovat pieniä miehiä varten. Vaihdelaatikko on se joka homman hoitaa japienelläkin moottorilla noustaan mäkiä. Välitys vaan toiseksi niin momenttia löytyy. Se on se momentti joka liikuttaa, tehoa tarvitaan vain kiihdyttämiseen.

      Autoilu, oli ajoneuvo mikä hyvänsä, on taitolaji jossa ei hevosvoimilla jyllätä vaan otetaan muut huomioon ja ennenkaikkea turvallisuus. Liikaa näkee näitä kaahareita jo kuorma-auton ohjaimissa, ei sitä entiseen aikaan juurikaan ollut.

    • tehotriittää

      Ei Suomessa edes ole mäkiä.

      • autollaminakin

        no eipä ole, kunhan nousee Alppien mäkiä ja laskee ne vielä ehjänä alaskin niin tietää mikä on mäki. Sellaisia riittää muualla maailmassa runsaasti,ei meillä


    • Öynap
    • PuukengilläTietty

      Tehoilla ole mitään merkitystä. Tärkeintä on puukengät!! Vain niillä pääset piireihin ja Abc:llä rasvamahoilta saa hyväksytyt nyökkäykset. Puukengät on oltava jalassa kesät talvet. Muulla ole mitään merkitystä.

    • mersullakaljaajoskus

      Kyllä niillä tehoilla jotain merkitystä on. Kompuroin Kalaniemenmäkeä 440hv röntällä max painoilla muutavuosi sitten. Sehän alkoi konttaamaan heti kun valot osu mäkeen. Vauhti tippu 60iin ja allekkin niin perässä tullut täysi puuauto MAN lähti siitä vauhdista ohi ja häipyi. Nosturikin roikkui veturin pyrstössä. Tuskin se pelkillä vaihteiston välityksillä mihinkään olis häipyny kyllä siinä tehoa tarvittiin. Mulla ei ollu puukenkiä, rostereita eikä ledejä mutta kaljat meni perille.

      • MuutMeneeNopeemmin

        Jos kuorman sait perille niin mitä merkitystä on sillä jos mäessä kului pikkasen enemmän aikaa kuin tehokkaammalla autolla? Palkkaahan sullekin maksetaan työstäsi? Jokainen tunti ja minuutti lisää palkkaa. Tai jos ajat urakalla tai kilometriliksalla on tilanne toinen. Siinä kohtaa tyhmyydestä joutuu maksamaan.


      • mersullakaljaajoskus
        MuutMeneeNopeemmin kirjoitti:

        Jos kuorman sait perille niin mitä merkitystä on sillä jos mäessä kului pikkasen enemmän aikaa kuin tehokkaammalla autolla? Palkkaahan sullekin maksetaan työstäsi? Jokainen tunti ja minuutti lisää palkkaa. Tai jos ajat urakalla tai kilometriliksalla on tilanne toinen. Siinä kohtaa tyhmyydestä joutuu maksamaan.

        Luetun ymmärtäminen on joillekin erittäin vaikeaa


    • Postintyöntekijä

      Tämä moottorivaihtoehto on sellainen että jos raskasta ajaa korkealla autolla esim tukkikuorma tuo 700hv on varmaan sopiva mutta jos matala auto ja keskiraskas kuorma esim sora niin varmaan 400hv riittää. Miksi joku ostaa V8 henkilöauto kun 1,2 Nissan kulkee jo hyvin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1584
    Aihe