Missä on maailman halvin alue asua veneessä?

Gertrudsetä1

Missä päin maailmaa on kaikkein halvinta asua veneessä?

Jos lähtisi siitä, että maksulliset yöpymiset pois. Missä on mahdollista yöpyä maksutta?

Jos lähtisi siitä, että raikasta vettä pitäisi saada maksutta? Siitä olisi vähintään suodattamalla ja keittämällä saatava juomakelpoista.

Jos lähtisi siitä, että lainsäädäntö ei rajoittaisi tekemisiä?

Jos lähtisi siitä, että kylmässä ilmastossa pitäisi saada halpaa polttopuuta veneen lämmittämiseen?

Ensimmäiseksi tulee mieleen ihan Suomen Saimaa , jossa vedet ovat avoinna noin joulukuun alkuun ja vapautuvat toukokuun alkuun. Mutta mitä tekisi jäiset viisi kuukautta?

30

873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinne_vaan

      Eestipoika on sun juttu. Sinne.

    • ariel371

      Portugalin Culatralla onnistuu ja moni elelee siellä ympärivuotisesti veneessä. Simpukoita keräämällä ja kalastamalla saat ruokasi jokseenkin ilmaiseksi. Talvella on toisinaan venettä lämmitettävä, nafta kannattaa käydä tankkaamassa Gibraltarissa. Vettä saa tankkiveneestä, hinta ei paha. Viini pahvipänikästä 70 snt/litra. Sähkön teet aurinkopaneeleilla.

      Varmaan jossain Papua-Uusi-Guineassa selviät vielä halvemmalla, mutta veto sinne maksaa mansikoita. Jäättömällä Länsi-Euroopan rannikolla viranomaiset saattavat puuttua siihen jos asustelee ankkuroidussa veneessä pitkään. Portugalilaiset taas eivät niuhota sellaisesta.

      • Eitalvelle

        Arielille.
        Ei ole pakko vastata, mutta miten saat aikasi kulumaan siellä?
        Oletko eläkkeellä vai teetkö etätyötä?
        Oletko etupäässä veneessä vai paljon myös mantereella?
        Millaista porukkaa siellä muutoin oleskelee? Erakkoja?
        Kiinnostaa itseäkin nostaa ankkuri...


    • ariel371

      En siis itse asu ankkurissa vuodet ympäriinsä, vaan selitin tuossa vain yhden vaihtoehdon kysyjälle. Oma veneeni on talvet marinoissa eri paikoissa. Kesäsin menee pitkiäkin aikoja ankkurissa. Se on edullista, rauhaisaa ja yksityisempää.

      Culatran ympärivuotinen ankkurisakki on yhdistelmää erakoista, juopoista, hipeistä jne. spesiaalimpaa porukkaa. Harmitonta sakkia.

      Marinoissa Algarven ja Aurinkorannikon kaupungeissa elelee hiukan tavallisempaa porukkaa, pääsääntöisesti pariskuntia. Useimmat joko eläkkeellä tai sitten nuoremmat vuoden tms. sapatilla. Myös pikkulapsiperheitä on aina, alle kouluikäisine lapsineen. Oma lukunsa ovat yksikseen elelevät erakkomiehet. Heillä usein alla pikkuvene ja elämänfilosofiana joko ryyppääminen halvalla etelässä tai sitten toinen ääripää, rautainen kuntoilu.

      Useimmat yksinelävät ovat toki sosiaalisia ja päivittäin jutuissa keskenään ja muiden kanssa. Saksalaisille olennaisinta on selvitä halvalla, britit miettivät hiukan muutakin. Ranskalaisten kanssa ei oikein pääse kielimuurin takia juttuihin.

      Lagosissa on hyvä marinayhteisö ainakin. Viime talvena meitä oli siellä Saksasta, Norjasta, Englannista, Tanskasta, Irlannista, Hollannista ainakin. Joissain veneissä väki asuu vain satunnaisia viikkoja talven mittaan ja muuten kodeissaan Pohjois-Euroopassa. Itse asun myös osa-aikaisesti talossa sisämaassa. Mitenkään välttämätöntä se ei ole, mutta "olosuhteet maailmalla eivät palvele yksinpurjehdusprojektien onnistumisia" -en muista kuka tuon kirjoitti.

      Marinassa jossa sähkö kuuluu hintaan on veneessä asuminen merkittävästi halvempaa kuin taloasuminen. Talvikuukauden pelkällä talon sähkölaskulla saattaa asua veneessä. Sähkölasku voi olla pari sataa / kk kun eristyksiä taloissa ei ole ja sähkö on kallista. Lisänä sitten vuokra, Algaevessa kait alkaen 500/kk ja maalla 200/kk. Usein veneasuminen on myös monin tavoin mukavampaa, hiljaisempaa, leppoisampaa.

      Olen liki viisikymppinen ja 2,5 vuoden aikana Suomesta jokseenki tyystin irtautunut. Työtä en tee, sellainen ei enää tässä iässä edesauttaisi mitään. Se lienee saavutettu mitä saavutettavissa on ja halukkuus nettoveronmaksuun lisätarpeiden tyydyttämiseksi ei enää kiinnosta.
      On parempi vaan elellä niillä eväillä mitä tähänastisessa elämässä on kertynyt.
      Tunnen muutamia itseäni iäkkäämpiä, itseni ikäisenä työelämän heivanneita jotka elelevät etelässä. Jokaiselle se lähtöpäätös ajoissa tehtynä on osoittautunut toimivaksi. Yksikään ei ole katunut.

      Eläkeiän odotus on tuhoisinta. Päälle viisikymppisenä alkaa ajattelemaan että sitten 12 vuoden kuluttua eläkkeellä tehdään sitä ja tätä ja työnteon jatkamista motivoi myös eläkekertymä. Ihminen muuttuu kuitenkin varovaisemmaksi iän myötä ja ilman jotain nuorena sapattivapaalla tehtyä Karibiankierrosta tms. pohjalla harva enää sitten uskaltaa lähteä.

      Mielestäni oikea lähtöaika on kun lapset alkavat opiskelunsa ja muuttavat omilleen. Maksetusta asunnosta saa helposti 10-15 vuoden matkarahat kasaan. Jos raha loppuu, voi veneen myydä tai vaihtaa halvempaan. Tämä tietysti riippuu hiukan siitä missä suhteessa on veneeseen ja asuntoon aikanaan investoinut. Samoin asettuminen jollekin alueelle mahdollistaa varojen irrottamisen kalliimmasta veneestä halvempaan ilman että veneen tuolloinen pääkäyttö, asuminen ainakaan kärsii yhtään. Siirtymät hoituvat ajan kanssa vaikka saunalautalla. Tilanne on toinen kuin vuoden vuorotteluvapaalla Karibian lenkin tekevillä. Sieltä on tultava joka kelissä ja osin väkisinkin takaisin Suomeen töihin. Veneen on siksi oltava hyvä.

      Suomalaisilla yleisesti on turhan hienot veneet tällaiseen asumiskäyttöön etelässä. Moni muu mm. norjalaisetkin touhuavat paljon kämäsemmällä kalustolla ja ihan tyytyväisinä. Ranskalaisilta, saksalaisilta ja briteiltä löytyy jo sitten ihan pommiluokan veneitäkin, siis nimenomaisesti asujilla.

      En ole aikeissa vaihtaa suomalaisittain täkäläistä 10 kk kesää enää Suomen sateisiin, kylmyyteen ja talviseen synkkyyteen.

      Toivottavasti tästä oli apua.

      • MitaanTietamaton

        Tällaiset kirjoitukset omista kokemuksista ja näkemyksistä ovat tämän palstan helmiä. Vaikka ei koskaan etelään lähtisi. Joskaan koskaan ei pidä sanoa 'ei koskaan'.


      • Keulamies

        Hieno ja informoiva teksti ariel371. Itse sinua jo pykälän iäkkäämpänä, mutta edelleen kaukana eläkeiästä, olen myös alkanut tulemaan enemmän ja enemmän siihen lopputulemaan, että tulisi lähteä mahdollisimman pian. Vielä olisi kuitenkin muutama ongelmakohta selvitettävänä ennen sitä suurta päätöstä.
        Olisi todella hienoa jos pystyisit ja haluaisit avata hiukan vuosittaista kulurakennetta elämisen ja venehuollon/ylläpidon ja marina/ankkurointikulujen ym osalta tuolta 2,5 vuoden ajalta. Saisi kerrankin reaaliaikaista tietoa. Kirjoista ym löytyvät tiedot/arviot kun yleensä ovat vähintään kymmenen vuoden takaisia. Tietysti on paljon kiinni elämäntavasta, toinen pärjää eurolla kun toiselle ei tahdo kymppikään riittää, mutta kummallakin on kuitenkin ne kutakuin samat perusmenot. Laiterikot ja suuret korjaukset ovat sitten toinen asia.
        Luulen että monia muitakin samoissa ajatuksissa tämä kiinnostaisi kovastikin.
        Lokoisia ja mukavia päiviä sinne toivotellen.


      • Eitalvelle

        Ariel, kiitos!
        Mukava lukea tuollaisia tosielämätarinoita.
        Moni tosiaan kuvittelee, että ainoa vaihtoehto painaa eläkeikään asti takapuoli huurussa täällä vero- ja ilmastohelvetissä. (Ilmasto toki subjektiivinen näkemys.) Eläkeikää ei kannata odottaa yhtään mitään! (Etelä-Amerikka on jo reissattu!)

        Aion ostaa ensi kesänä veneen ja miettiä sitä mukaa jatkot. Tavoite, että 3-5 vuoden päästä ollaan maailmalla. Varaa olisi kai lähteä jo, mutta pitää vielä miettiä mm. asumiskysymystä eli tulisiko hankkia tukikohta asunto esim. Espanjasta tms. ja/vai pelkkä vene.


      • Ariel371

        Talvi marinassa Algarvessa 2800eur/6kk/alle 12 m vene. Porto, Portugal ja Almerimar Espanjassa puolet tuosta. Sisiliassa ja Kreetalla monet talvehtivat myös ihan tuossa hintahaarukassa.

        Kerran on vene nostettu ja pohja pesty, muuten sukellettu itse juuresharjan kera. Nosto ja pesu oli muistaakseni 160 eur Cascais, Lissabonin lähellä.

        Ankkuroinnista olen maksanut vain Korçulassa, Kroatiassa yhden yön.
        Marinat maksavat heinä- ja elokuussa useinkin tuplat hiljaisempaan aikaan verrattuna. Kannattaa ajoittaa sen mukaan. Ankkurointimaat Kroatia ja Kreikka, Sisilian pohjoisrannikko, Baleaarit, Sardinia ja Korsika vaikka sesonkina ja Rooma, Napoli, Costa del Sol, Costa Blanca ja etenkin Riviera sitten halvempana aikana keväällä ja syksyllä. Sardinia on sitten tosi kallis jos sesonkina joutuu marinaan jostain syystä. Hyvä pilottikirja auttaa paljon ja saksalaiset todella tietävät miten seilailla halvalla. Heiltä kysymällä ja omia tietojaan antamalla säästyy tarpeettomalta kulutukselta.

        10 eur/henki/vrk riittää elämiseen. Kalliissa maassa sillä rahalla on kokattava veneessä, mutta halvassa maassa voi syödä ulkonakin. Grillibroileri, salaattia, alkuleipää, riisiä, ranskalaisia, olut ja viinikarahvi kahvi oli eilen illallisella Leixoesissa jotain 7 eur kaikkiaan. Sama ei ihan onnistu Algarvessa, mutta kympin pintaan toki ja lounasaikaan allekin. Usein syön kolmen ruokalajin lounaan ulkona hintaan 3,10 eur.

        Lääkkeitä saa ilman reseptiä ja niiden hinnat ovat Suomea halvemmat ainakin Espanja ja Portugal. Hammaslääkäri paikkaa alta satasella. Parturi 7,5 - 10 eur.
        Jos säilyttää oikeutensa Suomen sosiaaliturvaan niin eurooppalaisella kortilla maksat itse sen mitä paikallisetkin maksaisivat sairaanhoidosta. Kokeiluvaiheessa vaikka ensimmäisen vuoden ajan se ehkä kannattaa ja siten ei tarvita matkavakuutuksia. Niiden kanssa on pulmana se, että voimassaoloaika on jotain max. 3kk ja joku saattaa vaatia lentoliput nähdäkseen että kyseessä on todellakin matka eikä asuminen.

        Vakuutus veneelle on tuplat Itämeri -vakuutukseen. Varmista ettei talvikautta ole suljettu pois Atlantille tai pysy kieltoaikana marinassa.

        Sen enempää ei kannata mörköjä mistään seinälle maalailla. Jos jotain sattuu niin katsotaan se asia sitten silloin. Omatoimiseen veneen tekniikan korjaamiseen on syytä paneutua ja sähköstä käsittää hiukan jotain.

        Yöpurjehduksiin ei ole tarvetta välttämättä lainkaan. Omalla reissullani ensimmäinen yön yli veto oli vasta välllä Menorca -Korsika. Biskaja on kiva mennä rantoja pitkin vaikka heinäkuussa. Nähtävää on todella paljon ja siten yliveto Brest-La Coruna ei ole mikään välttämätön ollenkaan. Suomesta kun lähtee ajoissa heti vaikka toukokuun alussa niin saa usein hyviä luoteistuulia avukseen. Itselläni oli myötäistä alas koko matka, monilla toisilla se on juuri päinvastoin, lounainen kiusaa loputtoman kauas. Siksi ajoissa menoksi.

        Osta pelkkä vene ensin. Siirtyilet veneellä aikasi ja ehkä joskus asetut jonnekin. Vasta sitten asunnon osto sopivasta paikasta. Silloin se tuskin on turistialueelta enää. Se osto on helpompaa tehdä paikan päällä veneestä käsin kuin etänä Suomesta. Siihen mennessä olet sitten jo oppinut paikalliset hitaat meiningit eikä asunnonoston tukkoinen eteneminen enää stressaa. Se on todella stressaavaa monelle, olen seuraillut. Ajan kanssa adaptoidut ja alat naureskella pohjoisen kiireille ja totisuudelle.

        Jos jostain syystä epäröit veneasiaa, hommaa matkailuauto ensin ja etsi sen avulla paikkasi etelästä. Sitten vasta asunto.


      • Ariel371 kirjoitti:

        Talvi marinassa Algarvessa 2800eur/6kk/alle 12 m vene. Porto, Portugal ja Almerimar Espanjassa puolet tuosta. Sisiliassa ja Kreetalla monet talvehtivat myös ihan tuossa hintahaarukassa.

        Kerran on vene nostettu ja pohja pesty, muuten sukellettu itse juuresharjan kera. Nosto ja pesu oli muistaakseni 160 eur Cascais, Lissabonin lähellä.

        Ankkuroinnista olen maksanut vain Korçulassa, Kroatiassa yhden yön.
        Marinat maksavat heinä- ja elokuussa useinkin tuplat hiljaisempaan aikaan verrattuna. Kannattaa ajoittaa sen mukaan. Ankkurointimaat Kroatia ja Kreikka, Sisilian pohjoisrannikko, Baleaarit, Sardinia ja Korsika vaikka sesonkina ja Rooma, Napoli, Costa del Sol, Costa Blanca ja etenkin Riviera sitten halvempana aikana keväällä ja syksyllä. Sardinia on sitten tosi kallis jos sesonkina joutuu marinaan jostain syystä. Hyvä pilottikirja auttaa paljon ja saksalaiset todella tietävät miten seilailla halvalla. Heiltä kysymällä ja omia tietojaan antamalla säästyy tarpeettomalta kulutukselta.

        10 eur/henki/vrk riittää elämiseen. Kalliissa maassa sillä rahalla on kokattava veneessä, mutta halvassa maassa voi syödä ulkonakin. Grillibroileri, salaattia, alkuleipää, riisiä, ranskalaisia, olut ja viinikarahvi kahvi oli eilen illallisella Leixoesissa jotain 7 eur kaikkiaan. Sama ei ihan onnistu Algarvessa, mutta kympin pintaan toki ja lounasaikaan allekin. Usein syön kolmen ruokalajin lounaan ulkona hintaan 3,10 eur.

        Lääkkeitä saa ilman reseptiä ja niiden hinnat ovat Suomea halvemmat ainakin Espanja ja Portugal. Hammaslääkäri paikkaa alta satasella. Parturi 7,5 - 10 eur.
        Jos säilyttää oikeutensa Suomen sosiaaliturvaan niin eurooppalaisella kortilla maksat itse sen mitä paikallisetkin maksaisivat sairaanhoidosta. Kokeiluvaiheessa vaikka ensimmäisen vuoden ajan se ehkä kannattaa ja siten ei tarvita matkavakuutuksia. Niiden kanssa on pulmana se, että voimassaoloaika on jotain max. 3kk ja joku saattaa vaatia lentoliput nähdäkseen että kyseessä on todellakin matka eikä asuminen.

        Vakuutus veneelle on tuplat Itämeri -vakuutukseen. Varmista ettei talvikautta ole suljettu pois Atlantille tai pysy kieltoaikana marinassa.

        Sen enempää ei kannata mörköjä mistään seinälle maalailla. Jos jotain sattuu niin katsotaan se asia sitten silloin. Omatoimiseen veneen tekniikan korjaamiseen on syytä paneutua ja sähköstä käsittää hiukan jotain.

        Yöpurjehduksiin ei ole tarvetta välttämättä lainkaan. Omalla reissullani ensimmäinen yön yli veto oli vasta välllä Menorca -Korsika. Biskaja on kiva mennä rantoja pitkin vaikka heinäkuussa. Nähtävää on todella paljon ja siten yliveto Brest-La Coruna ei ole mikään välttämätön ollenkaan. Suomesta kun lähtee ajoissa heti vaikka toukokuun alussa niin saa usein hyviä luoteistuulia avukseen. Itselläni oli myötäistä alas koko matka, monilla toisilla se on juuri päinvastoin, lounainen kiusaa loputtoman kauas. Siksi ajoissa menoksi.

        Osta pelkkä vene ensin. Siirtyilet veneellä aikasi ja ehkä joskus asetut jonnekin. Vasta sitten asunnon osto sopivasta paikasta. Silloin se tuskin on turistialueelta enää. Se osto on helpompaa tehdä paikan päällä veneestä käsin kuin etänä Suomesta. Siihen mennessä olet sitten jo oppinut paikalliset hitaat meiningit eikä asunnonoston tukkoinen eteneminen enää stressaa. Se on todella stressaavaa monelle, olen seuraillut. Ajan kanssa adaptoidut ja alat naureskella pohjoisen kiireille ja totisuudelle.

        Jos jostain syystä epäröit veneasiaa, hommaa matkailuauto ensin ja etsi sen avulla paikkasi etelästä. Sitten vasta asunto.

        Toisessa ketjussa heitit, että elämiseen menee 2000/kk. Se tuntui kovin ylimitoitetulta mutta en tullut silloin kommentoineeksi, nyt esitit mielestäni realistisemman luvun.

        Mitä muuten ovat satamamaksut Kreikan/Turkin ja vastaavien seudulla, ovatko samaa tasoa kuin siinä ketjussa mainitsemasi "200-300" per yö? Minulla on ollut käsitys, että olisivat siellä halvempia.


      • ariel371
        10-14 kirjoitti:

        Toisessa ketjussa heitit, että elämiseen menee 2000/kk. Se tuntui kovin ylimitoitetulta mutta en tullut silloin kommentoineeksi, nyt esitit mielestäni realistisemman luvun.

        Mitä muuten ovat satamamaksut Kreikan/Turkin ja vastaavien seudulla, ovatko samaa tasoa kuin siinä ketjussa mainitsemasi "200-300" per yö? Minulla on ollut käsitys, että olisivat siellä halvempia.

        Siinä aiemmassa puhuin aktiivisesta matkapurjehduksesta ja silloin 2000/kk on melko oikein, tosin pihisti siinäkin saa olla. Tässä ketjussa taas kyse on asumisesta halvalla veneessä etelässä.

        Kreikassa tai Turkissa tuskin missään joutuu maksamaan 200-300/ yö, mutta huonoon aikaan Sardiniassa ja Rivieralla kyllä joutuu. Siksi korkeasesonki kannattaa pyrkiä viettämään ankkuroinnin mahdollistavilla alueilla, vaikka juuri Kreikassa tai Turkissa. Suomen kesäksi laskettavaa aikaa on kuitenkin 9-10 kk/vuosi, joten aikaa on. Ankkuroinnille nimenomaan Kroatia on keskikesällä hyvä. Kreikan kovat tuulet ja Turkin yletön kuumuus puuttuvat.

        12 -metrisen kovimman marinataksan maksoin pimeänä Napolissa, 110/vrk elokuussa 2015. Jonkun reissuunlähteneen oma osakepaikka, ei siis vuokrapaikka ja sellaisenaan välitys edelleen oli marinerojen omaa bisnestä. Ei muita vaihtoehtoja silloin. Caprille ja Sorrentoon ei päässyt lainkaan sisään silloin, täyttä ja ennakkovarauksia. Kroatiassa maksoin muistin mukaan 85€ Dubrovnikissa ja 95€ Splitissä heinäkuussa. Tosin Kroatiassa oli myös ilmaisia laituripaikkoja kunhan miehistö ruokaili rantaravintolassa. Ankkurointi silti aina tavallisinta.
        Halpoja taas mm. Espanjan La Linea, alle kymppi low season ja noin 20 € high, samoin Almerimar.
        Turkissa, Kroatiassa ja Kreikassa charteristit nostavat taksoja, koska kulujen jakajia on paljon veneessä ja loma lyhyt. Ajan kanssa massaturismi ja sen viikkolomalaiset alkavat muutenkin tympiä, etunenässä brittien työväenluokka.


      • ariel371 kirjoitti:

        Siinä aiemmassa puhuin aktiivisesta matkapurjehduksesta ja silloin 2000/kk on melko oikein, tosin pihisti siinäkin saa olla. Tässä ketjussa taas kyse on asumisesta halvalla veneessä etelässä.

        Kreikassa tai Turkissa tuskin missään joutuu maksamaan 200-300/ yö, mutta huonoon aikaan Sardiniassa ja Rivieralla kyllä joutuu. Siksi korkeasesonki kannattaa pyrkiä viettämään ankkuroinnin mahdollistavilla alueilla, vaikka juuri Kreikassa tai Turkissa. Suomen kesäksi laskettavaa aikaa on kuitenkin 9-10 kk/vuosi, joten aikaa on. Ankkuroinnille nimenomaan Kroatia on keskikesällä hyvä. Kreikan kovat tuulet ja Turkin yletön kuumuus puuttuvat.

        12 -metrisen kovimman marinataksan maksoin pimeänä Napolissa, 110/vrk elokuussa 2015. Jonkun reissuunlähteneen oma osakepaikka, ei siis vuokrapaikka ja sellaisenaan välitys edelleen oli marinerojen omaa bisnestä. Ei muita vaihtoehtoja silloin. Caprille ja Sorrentoon ei päässyt lainkaan sisään silloin, täyttä ja ennakkovarauksia. Kroatiassa maksoin muistin mukaan 85€ Dubrovnikissa ja 95€ Splitissä heinäkuussa. Tosin Kroatiassa oli myös ilmaisia laituripaikkoja kunhan miehistö ruokaili rantaravintolassa. Ankkurointi silti aina tavallisinta.
        Halpoja taas mm. Espanjan La Linea, alle kymppi low season ja noin 20 € high, samoin Almerimar.
        Turkissa, Kroatiassa ja Kreikassa charteristit nostavat taksoja, koska kulujen jakajia on paljon veneessä ja loma lyhyt. Ajan kanssa massaturismi ja sen viikkolomalaiset alkavat muutenkin tympiä, etunenässä brittien työväenluokka.

        En oikein ymmärrä, miksi eläminen olisi niin paljon kalliimpaa "aktiivisessa matkapurjehduksessa" (mitä se sitten tarkoittaneekaan). Enkä toisaalta ihan sitäkään, mikä sinut johdatti siinä ketjussa ottamaan sellaisen lähtökohdan.


      • Ariel371

        Tässä ketjussa oli selkeästi otettu aiheeksi halpa veneasuminen. Jonkun sapattivapaalaisen tai eläkeläisen aikarajattu matkapurjehdus poikkeaa siitä merkittävästi, paljon enemmän kuin tuplahintaisena tapahtumana aikayksikkönä kohden.

        Syitä siihen:
        Matkantekijä ei jaksa etsiä joka kerta halvinta marinaa tai tukeutua toistuvasti ankkurointiin ilman sähköjä ja jollarumban kera.
        Matkantekijä ei tunne uudessa paikassa halvimpia kauppoja ja ravintoloita.
        Matkantekijä maksaa marinan yönylitaksalla, ei halvemmilla viikko-, kuukausi- tai vuositaksalla.
        Matkavene kuluttaa naftaa 5000 mailin kaudessa helposti 2000 litraa, liki 3000 euroa.
        Matkaa tekevä veneilijä kiertää tietysti nähtävyydet ja toimii enemmän viikkoturistin tavoin. Tuo maksaa paljon enemmän kuin arkiasuminen ja -eläminen.
        2000 eur vs. 700 euroa /kk on näin ollen tosiasia. Ero on helposti paljon suurempikin, esim 3500 eur vs. 500 eur/kk.


      • 180
        10-14 kirjoitti:

        En oikein ymmärrä, miksi eläminen olisi niin paljon kalliimpaa "aktiivisessa matkapurjehduksessa" (mitä se sitten tarkoittaneekaan). Enkä toisaalta ihan sitäkään, mikä sinut johdatti siinä ketjussa ottamaan sellaisen lähtökohdan.

        Olet nyt päättänyt ottaa vakavasti kantaa välimerenpurjehdukseen tutulla tavallasi. Vaikka et asiasta oikein mitään tiedä, niin toinen on jollakin tavalla väärässä, tai antaa ainakin väärää tietoa.
        Välillä juttusi ovat melkein ymmärettäviä ja asillisiakin, mutta sitten tulee näitä omituisuuksia :)


      • Ariel371 kirjoitti:

        Tässä ketjussa oli selkeästi otettu aiheeksi halpa veneasuminen. Jonkun sapattivapaalaisen tai eläkeläisen aikarajattu matkapurjehdus poikkeaa siitä merkittävästi, paljon enemmän kuin tuplahintaisena tapahtumana aikayksikkönä kohden.

        Syitä siihen:
        Matkantekijä ei jaksa etsiä joka kerta halvinta marinaa tai tukeutua toistuvasti ankkurointiin ilman sähköjä ja jollarumban kera.
        Matkantekijä ei tunne uudessa paikassa halvimpia kauppoja ja ravintoloita.
        Matkantekijä maksaa marinan yönylitaksalla, ei halvemmilla viikko-, kuukausi- tai vuositaksalla.
        Matkavene kuluttaa naftaa 5000 mailin kaudessa helposti 2000 litraa, liki 3000 euroa.
        Matkaa tekevä veneilijä kiertää tietysti nähtävyydet ja toimii enemmän viikkoturistin tavoin. Tuo maksaa paljon enemmän kuin arkiasuminen ja -eläminen.
        2000 eur vs. 700 euroa /kk on näin ollen tosiasia. Ero on helposti paljon suurempikin, esim 3500 eur vs. 500 eur/kk.

        Kiitos perusteluista. Ainakin osa suoraan uskottavia, osaa voi ehkä kyseenalaistaa, mutta joka tapauksessa vaikuttavat harkituilta.
        Tosin edelleen huomautan, että mielestäni siinä aloittamassani ketjussa ei ollut mitään, mikä olisi antanut perusteen juuri siinä yhteydessä laskea kustannuksia "aktiivisen matkapurjehtijan" pohjalta eikä veneasujan. Mutta molemmat näkökulmat ovat nyt esillä.


      • 180 kirjoitti:

        Olet nyt päättänyt ottaa vakavasti kantaa välimerenpurjehdukseen tutulla tavallasi. Vaikka et asiasta oikein mitään tiedä, niin toinen on jollakin tavalla väärässä, tai antaa ainakin väärää tietoa.
        Välillä juttusi ovat melkein ymmärettäviä ja asillisiakin, mutta sitten tulee näitä omituisuuksia :)

        Minä en lähtökohtaisesti niele ilman perusteluja sellaisia numeroita yms., jotka eivät tunnu uskottavilta tai ovat ristiriidassa jonkin muun lähteen tietojen kanssa. Tai saman lähteen muiden tietojen. Tässä oli kyse juuri siitä, että Ariel371 ei ollut perustellut, minkä hän nyt korjasi.


      • Jöötimereen
        Ariel371 kirjoitti:

        Tässä ketjussa oli selkeästi otettu aiheeksi halpa veneasuminen. Jonkun sapattivapaalaisen tai eläkeläisen aikarajattu matkapurjehdus poikkeaa siitä merkittävästi, paljon enemmän kuin tuplahintaisena tapahtumana aikayksikkönä kohden.

        Syitä siihen:
        Matkantekijä ei jaksa etsiä joka kerta halvinta marinaa tai tukeutua toistuvasti ankkurointiin ilman sähköjä ja jollarumban kera.
        Matkantekijä ei tunne uudessa paikassa halvimpia kauppoja ja ravintoloita.
        Matkantekijä maksaa marinan yönylitaksalla, ei halvemmilla viikko-, kuukausi- tai vuositaksalla.
        Matkavene kuluttaa naftaa 5000 mailin kaudessa helposti 2000 litraa, liki 3000 euroa.
        Matkaa tekevä veneilijä kiertää tietysti nähtävyydet ja toimii enemmän viikkoturistin tavoin. Tuo maksaa paljon enemmän kuin arkiasuminen ja -eläminen.
        2000 eur vs. 700 euroa /kk on näin ollen tosiasia. Ero on helposti paljon suurempikin, esim 3500 eur vs. 500 eur/kk.

        Kiitos loistavasta informaatiosta. Usein tulee varmaan liikaakin mietittyä pieniä yksityiskohtia reissua suunnitellessa. Asiat varmaan selviää paikan päällä kyselemällä parhaiten. Yksi hassu asia esim wc/septi. Septitankkeja ei ilmeisesti ole kovin yleisesti käytössä pohjoismaiden ulkopuolella? Miten satamassa ja ankkuripaikalla hommat hoituu. Vai hoitaako iso meri asiat eteenpäin. Entä pienissä suljetuissa satamissa?


      • Ariel371
        Jöötimereen kirjoitti:

        Kiitos loistavasta informaatiosta. Usein tulee varmaan liikaakin mietittyä pieniä yksityiskohtia reissua suunnitellessa. Asiat varmaan selviää paikan päällä kyselemällä parhaiten. Yksi hassu asia esim wc/septi. Septitankkeja ei ilmeisesti ole kovin yleisesti käytössä pohjoismaiden ulkopuolella? Miten satamassa ja ankkuripaikalla hommat hoituu. Vai hoitaako iso meri asiat eteenpäin. Entä pienissä suljetuissa satamissa?

        http://www.noonsite.com/Countries/Turkey/Countries/Turkey/?rc=Formalities#Restrictions

        Tuossa säännöstöä Turkista. 5200 Eur sakkoriski, harmaavesitankit, septipassi jne. Tuo on tiukinta tulkintaa.

        Kanaalisaarilla septitankittoman purren pönttöjä joskus sinetöidään.

        Muuten septi-imulaitteita ei joko ole ollenkaan tai niitä ei näe ikinä käytettävän.


      • Jöötimereen
        Ariel371 kirjoitti:

        http://www.noonsite.com/Countries/Turkey/Countries/Turkey/?rc=Formalities#Restrictions

        Tuossa säännöstöä Turkista. 5200 Eur sakkoriski, harmaavesitankit, septipassi jne. Tuo on tiukinta tulkintaa.

        Kanaalisaarilla septitankittoman purren pönttöjä joskus sinetöidään.

        Muuten septi-imulaitteita ei joko ole ollenkaan tai niitä ei näe ikinä käytettävän.

        Eli miten veneilijät käytännössä hoitaa noi hommat. Merellä tietysti tyhjenee septi, mutta jos viikon on ankkurissa tai satamassa niin monella varmaan on septitankki täynnä. Itsellä 140 litrainen eikä sekään ikuisuuksia riitä.


      • savuna_ilmaan

        Polttouuni olisi kätevä.


      • Albinnova
        Ariel371 kirjoitti:

        Tässä ketjussa oli selkeästi otettu aiheeksi halpa veneasuminen. Jonkun sapattivapaalaisen tai eläkeläisen aikarajattu matkapurjehdus poikkeaa siitä merkittävästi, paljon enemmän kuin tuplahintaisena tapahtumana aikayksikkönä kohden.

        Syitä siihen:
        Matkantekijä ei jaksa etsiä joka kerta halvinta marinaa tai tukeutua toistuvasti ankkurointiin ilman sähköjä ja jollarumban kera.
        Matkantekijä ei tunne uudessa paikassa halvimpia kauppoja ja ravintoloita.
        Matkantekijä maksaa marinan yönylitaksalla, ei halvemmilla viikko-, kuukausi- tai vuositaksalla.
        Matkavene kuluttaa naftaa 5000 mailin kaudessa helposti 2000 litraa, liki 3000 euroa.
        Matkaa tekevä veneilijä kiertää tietysti nähtävyydet ja toimii enemmän viikkoturistin tavoin. Tuo maksaa paljon enemmän kuin arkiasuminen ja -eläminen.
        2000 eur vs. 700 euroa /kk on näin ollen tosiasia. Ero on helposti paljon suurempikin, esim 3500 eur vs. 500 eur/kk.

        Ihan samanlaista on ainakin meidän venellä jo ihan tässä Suomen vesillä. Jos viettää loma (tai osa siitä) luonnonsatamissa ja ostaa ruuat Lidlistä & juomat etelänaapurista ja siirtyy purjehtimalla paikasta toiseen niin selviää aika halvalla, hintaluokka voi hyvin olla 700€/kk. Jos taas sopii joku tietty reitti, ja joutuu ajaa koneella jos ei ole suotuisa tuuli, tapaa kavereita satamissa (satamamaksut 20-50) ja syö ravintoloissa niin palaa sama summa alle viikossa. Helposti.


      • Tälläkinhetkelläveneessä
        Albinnova kirjoitti:

        Ihan samanlaista on ainakin meidän venellä jo ihan tässä Suomen vesillä. Jos viettää loma (tai osa siitä) luonnonsatamissa ja ostaa ruuat Lidlistä & juomat etelänaapurista ja siirtyy purjehtimalla paikasta toiseen niin selviää aika halvalla, hintaluokka voi hyvin olla 700€/kk. Jos taas sopii joku tietty reitti, ja joutuu ajaa koneella jos ei ole suotuisa tuuli, tapaa kavereita satamissa (satamamaksut 20-50) ja syö ravintoloissa niin palaa sama summa alle viikossa. Helposti.

        Suomessa ja Ruotsissa luonnonsatamia riittää vaikka kuinka. Omalla kokemuksella esim Virossa Latviassa tai Liettuassa ei "ilmaisia" satamia ole. Löytyykö Hollannin, Ranskan, Portugalin tai Espanjan rannikolta ilmaisia ankkuripaikkoja. Onko pilottikirjoissa mainintoja näistä. Olen ymmärtänyt että vuorovesialueella on satamia joihin ajo on vain tiettyihin aikoihin. Portit kiinni ja tuskin on ilmaista tämän jälkeen.
        Tämä on nyt vain asioista ymmärtämättömän höpinöitä. Kiinnostusta kuitenkin olisi.


      • ariel371
        Tälläkinhetkelläveneessä kirjoitti:

        Suomessa ja Ruotsissa luonnonsatamia riittää vaikka kuinka. Omalla kokemuksella esim Virossa Latviassa tai Liettuassa ei "ilmaisia" satamia ole. Löytyykö Hollannin, Ranskan, Portugalin tai Espanjan rannikolta ilmaisia ankkuripaikkoja. Onko pilottikirjoissa mainintoja näistä. Olen ymmärtänyt että vuorovesialueella on satamia joihin ajo on vain tiettyihin aikoihin. Portit kiinni ja tuskin on ilmaista tämän jälkeen.
        Tämä on nyt vain asioista ymmärtämättömän höpinöitä. Kiinnostusta kuitenkin olisi.

        Merikartoissa ja pilottikirjoissa asiat kerrotaan, lisäksi paikallisten tekemisiä seuraamalla löytyy ankkuripaikkoja. Aika kortilla ne toki ovat ennen Biskajaa. Joku muu voi kertoa Saksasta, Ranskasta ym. Itse en ollut ankkurissa kuin La Rochellen edustalla ja sitten Arachonissa ja San Sebastianissa, se jo Espanjaa.

        Espanjassa on Vigon lahdella ankkuripaikkoja kuten Bayona ja ne kannattaa hyödyntää odotellessa keliä mennä Portugalin rannikko alas. Siellä kun on lähinnä vain satamia jokisuistoissa.
        Cascaisissa voi ankkuroida, Sinesissä voi olla ankkurissa murtajan sisäpuolella, Sagresin niemen itäpuolelta löytyy ankkurilahti ja edelleen Culatralta.
        Huelvan jokisuistossa Espanjassa onnistuu myös. Marinassa tosin asia kielletään, mutta rajavartiostolle ankkurointi kuitenkin sopi. Tarifassa onnistuu niemen kummallakin puolelle tuulen mukaan, mutta sitä tuulta on sitten pirusti Gibraltarin salmessa. La Linean lahdessa, Gibraltarin luoteispuolella voi onnistua, satunnaisesti samoin mm. Fuengirolan edustalla, Cabo di Gatan jälkeen ym.

        Vuorovesialtaissa on lähinnä ahtaita marinoita, kuten Guernsey. Hienoja kokemuksia kyllä ne!


      • ariel371
        Jöötimereen kirjoitti:

        Eli miten veneilijät käytännössä hoitaa noi hommat. Merellä tietysti tyhjenee septi, mutta jos viikon on ankkurissa tai satamassa niin monella varmaan on septitankki täynnä. Itsellä 140 litrainen eikä sekään ikuisuuksia riitä.

        No se septi pumpataan tyhjäksi sinne mereen, satamassa tai ankkurissa.

        Joku pedanttisempi saattaa pumpata virtsavedet suoraan mereen ja sontia sitten kuitenkin tankkiin. Silloin iso septi riittää jopa 3-4 kertaa pidempään ennen täyttymistä ja tyhjennys menee mereenpumppauspumpun repijän läpi. Toimiminen noin edellyttää kuitenkin paneutumista asiaan koko venekunnalta.

        Itse suosin tiheämpää tyhjennyssyklitystä jotta hajuhaittoja ei pääse syntymään, riski septitankin ylitäytölle poistuu ja tekniikka pysyy iskussa kun sitä käytetään tiheämmin.

        Ulostelogistiset järjestelyt eivät ulkomailla ole niin korkealle priorisoituja kuin mitä ne Suomessa ovat.


      • Albinnova kirjoitti:

        Ihan samanlaista on ainakin meidän venellä jo ihan tässä Suomen vesillä. Jos viettää loma (tai osa siitä) luonnonsatamissa ja ostaa ruuat Lidlistä & juomat etelänaapurista ja siirtyy purjehtimalla paikasta toiseen niin selviää aika halvalla, hintaluokka voi hyvin olla 700€/kk. Jos taas sopii joku tietty reitti, ja joutuu ajaa koneella jos ei ole suotuisa tuuli, tapaa kavereita satamissa (satamamaksut 20-50) ja syö ravintoloissa niin palaa sama summa alle viikossa. Helposti.

        Hiukan väljän hintahaarukan laitoit, yli 30 euron satamamaksu (sähköineenkin) oli ainakin vielä tänä kesänä sellainen harvinaisuus, jota ei itselle osunut eteen, joskin olen kyllä kuullut parista satamasta, joissa on lähelle 50 euron maksuja. Oma keskiarvo kesälomalta oli kuitenkin alle 20 euroa per yö. Tuleehan siitäkin kuitenkin 4 viikon kesälomalla helposti viitisensataa (melkein kuusisataa, jos todella ihan koko loman reissaa ja joka yö vierassatamassa). Ruoka-ja juomakuluista ei ole tullut pidettyä reissuilla kirjaa, mutta eiköhän tonni riitä kahdelle hengelle ja siinä on jo mukana saunaoluet, muutama pizzalla käynti olusineen jne.
        Polttoainekulut, jos todella joutuisi koko ajan ajamaan koneella eikä purjetuulia olisi lainkaan (ei ole kyllä sellaista kesälomaa vielä eteen osunut :) ) voisi olla ehkä kolmisensataa (oletuksena parikymmentä ajopäivää, 5h keskimäärin per päivä, 2 l/h ja 1,5 euron litrahinta dieselille).

        Mutta kyllä sanoisin, että kahden hengen venekunta seilaa helposti 4 viikon kesäloman Itämerellä 1000-1500 eurolla vaikka tukeutuisi pelkästään vierassatamiin. Tietysti sitten noihin Arielin laskelmiin verratessa pitää ottaa huomioon, että samaan aikaan juoksevat ne normaalin elämän kiinteät kustannukset (vuokrat, lainanlyhennykset, sähkölaskut, mitä niitä nyt kenelläkin on).


      • Albinnova

        Oltiin tänä vuonna kolmisen viikkoa Viron puolella, siellä näytti satamamaksu olevan aika usein 20€ alle 10m veneelle. Kuressaaressa ja Tallinnassa enemmän.
        Ilmainen ankkurointi olisi varmasti onnistunut monessa paikassa, ongelma vaan niin matalat vedet, 2,5-3m ankkurisyvyydellä voi helposti joutua mailin verran rannasta... joten oltiin aina satamissa.
        Eiks suomessa kalliimmat (Havsvidden, Hanko, Katajanokka) alkaa olla jo 50€/yö, ainakin jos on vähän isompi vene (yli 12m, tai mikä nyt voisi olla raja?).

        Ravontoloihin menevät summat on sitten erikseen, pizza olut vs alku-pää-jälkiruoka viineineen ym. Oman maun mukaan. :)

        Yleensä ollaan päästy samoihin summiin mitä sinulla (10-14) oli. Joskus vaan on sitten tuhlattu 500€ parissa päivässä aivan liian hyvässä seurassa.... ainakin jos vielä lähtee shoppailemaan... hupsista :)


      • Sadam
        Albinnova kirjoitti:

        Oltiin tänä vuonna kolmisen viikkoa Viron puolella, siellä näytti satamamaksu olevan aika usein 20€ alle 10m veneelle. Kuressaaressa ja Tallinnassa enemmän.
        Ilmainen ankkurointi olisi varmasti onnistunut monessa paikassa, ongelma vaan niin matalat vedet, 2,5-3m ankkurisyvyydellä voi helposti joutua mailin verran rannasta... joten oltiin aina satamissa.
        Eiks suomessa kalliimmat (Havsvidden, Hanko, Katajanokka) alkaa olla jo 50€/yö, ainakin jos on vähän isompi vene (yli 12m, tai mikä nyt voisi olla raja?).

        Ravontoloihin menevät summat on sitten erikseen, pizza olut vs alku-pää-jälkiruoka viineineen ym. Oman maun mukaan. :)

        Yleensä ollaan päästy samoihin summiin mitä sinulla (10-14) oli. Joskus vaan on sitten tuhlattu 500€ parissa päivässä aivan liian hyvässä seurassa.... ainakin jos vielä lähtee shoppailemaan... hupsista :)

        Noita yli kolmenkympin paikkoja alkaa Itämeren piirissä olemaan enemmänkin. Itse laitoin kuukauden kulut ensimmäistä kertaa ylös parinkymmenen vuoden aikana. Vähän alle kaksi tonnia sisältäen pienet tuliaiset mutta ei alkoja muualla kuin ravintoloissa. Tämä kahden hengen kuluna ilman mitään extroja. Kuukaudesta kolme viikkoa oli muualla kuin Suomessa. Tosin Hangossa ja Helsingissä en maksuja joutunut maksamaan.
        Pidemmässä reissussa varmaan 600 - 900 kannattaa varautua maksamaan kuukauden aikana pelkkiä satamamaksuja.
        Ankkuroida voi tietysti vaikka avomerelle mutta ainakin Viron rannikolla tuntuu älyttömältä vaihtoehdolta. Visbyn edustalla näin kerran veneen ankkurissa. Oli sen verran iso ettei ehkä olisi mahtunut satamaan.


    • Täällävaa

      Kyllä se kerttusedälle on edelleen halvinta tämä virtuaaliveneily täällä palstalla.

    • Onko virtuaaliveneilyssä jotain pahaa? Melko harvakseltaan tämä foorumi päivittyy. Eikö ole vain hyvä, jos joku kysyy, olkoon kysymys kuinka tyhmä tahansa? Joskus tyhmätkin kysymykset johtavat keskusteluun. Jos eivät johda, niin ne vaipuvat alas ja unohtuvat.

      • Eimittäpaha

        Eihän siinä mitään pahaa ole ja niinkuin "täällävaa" kirjoitti, se on myös halvinta.


    • Thaimaassa taitaa olla halpaa. Naapurisaaren kaveri viihtyi siellä 12 vuotta 17-vuotisella maailmanympärysmatkallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      391
      2072
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      54
      1747
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      215
      1408
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      87
      1130
    5. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      72
      1043
    6. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      968
    7. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      125
      951
    8. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      50
      899
    9. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      256
      813
    10. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      50
      744
    Aihe