Mistä ajatukset tulevat?

ölköök

Mistä ajatukset tulevat?

37

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuukoira

      Ajatus on muistin reaktio.

    • alfa123om22

      En tiedä, mutta luulen paljon. Ajaton Viisaus kirjassa mielestäni painotetaan, että kolme hienojakoista elementtiä: Äly, mieli ja minätunne ovat omalla tavallaan henkisiä, vaikka ne luetaan kaiketi aineellisiksi elementeiksi.

      Äly on mielestäni perimä eli DNA, mieli voi olla ehkä aivot ja minätunne saatta olla sydän. Nämä ovat vain työhypoteeseja enkä ole vielä päässyt perille tarkemmista määrityksistä.

      Itse ajattelen sangen usein ehkä virheellisesti, että pyhä henki eli SIva antaa paljon ajatuksia. Tai Herra Sebot eli INdra eli Taivaan Jumala.

      • Oon.peril.näist

        Mul on itelläni toi DNA puhelinliittymä ja se on niinku just sellane äly-liittymä ja tiedän ton Sivankin, sieltä saa kaljaa sillon kun muut kaupat on kiinni.


      • ajatusmielteet

        Buddhalaisessa luokittelussa taas on viisi ilmiöryhmää. Muoto (keho), tunteet, mielteet, tahtomukset ja tajunta.. Mikään niistä ei ole kiinteä ja paikallaan pysyvä, vaan alati muuttuva ja muotoutuva.


      • alfa123om22

        Niin, kiitos tiedoista. Kun hieman miettii niin voisi päätellä tuosta, että ne eivät ole paikallaan pysyviä, että kyse on ylemmän energian jiva ruumiin toiminnoista eikä materiaalisen kehon toiminnoista. Itse olen ajattelut, että tuo ylempi energia liittyy jotenkin inertiaan. Kun materiaalisen kehon elimistö toimii niin kehon sisällä tapahtuu inertiaan liittyviä prosesseja myös???? Esim kun sydän sykkii on vastareaktiona ehkä kehon sisällä toimiva inertia. En usko ainakaan, että esim. tunteilla olisia paljoakaan tekemistä hermoston kanssa. Mutta tuollainen suljetussa tilassa tapahtuva inertia on tavallaan ketjureaktion tapainen. Sydämen sykkimisestä aiheutuva inertia voi levitä laajemallekin? Mutta edellä oleva ei ole tietoa, vaan spekulaatiota.

        Myös tulee mieleen tuosta MIELLE sanasta, että kyse voi olla divine seikoista. Enkelten yms. paremmin tuntemista asioista.


      • saihepulit
        Oon.peril.näist kirjoitti:

        Mul on itelläni toi DNA puhelinliittymä ja se on niinku just sellane äly-liittymä ja tiedän ton Sivankin, sieltä saa kaljaa sillon kun muut kaupat on kiinni.

        Ihan kipeen hyvä heitto hei,hahhaaahaaaa :D Lisää näit..


    • yenhui

      Tuota kyselin aikoinani minäkin ja ainoa vastaus jonka löysin oli Taon; ei mistään. Tieto ja älykkyys askartelevat usein väärien asioiden parissa ja tiedon ja äkykkyyden ja abstraktien ajatusten hämmentämä mieli tavoittelee usein sellaista jolla ei ole väliä tai jota ei edes ole, sen sijaan että näkisi,ymmärtäisi ja omaksuisi sen mikä on silmien edessä.
      " Keskellä tyhjyyttä minä yhdyn kaiken alkulähteeseen".

      • joupp

        Aivan. Moni kysymys on tyhmä. Idea onkin keksiä viisas ja oikea kysymys ja jättää tyhmät/taitamattomat/väärät kysymykset pois.


    • taitavakysymys

      Oikea kysymys on: kuka minä olen?

      Tämä kysymys avasi tieni autuuteen. :)

      • kysyjäkyselee

        Millä tavoin aukeni, kerro lisää.


      • Apollinaire

        Et ole ainoa kuka.


      • Tyhjänpuhuja

        Kunhan et ole autuuden orja.


      • taitavakysymys
        kysyjäkyselee kirjoitti:

        Millä tavoin aukeni, kerro lisää.

        Kysy kuka minä olen? Vastaus on sanaton. Tässä ei pidä ajatella vaan tiedostaa. Oivallus on yksinkertainen. Koska se on niin yksinkertainen ja simppeli, se voi olla haastava ylianalysoivalle ihmiselle.

        Katso yksinkertaisesti suoraan totuuteen, löydät itseoivalluksen.


      • mixmixmix
        taitavakysymys kirjoitti:

        Kysy kuka minä olen? Vastaus on sanaton. Tässä ei pidä ajatella vaan tiedostaa. Oivallus on yksinkertainen. Koska se on niin yksinkertainen ja simppeli, se voi olla haastava ylianalysoivalle ihmiselle.

        Katso yksinkertaisesti suoraan totuuteen, löydät itseoivalluksen.

        Kuka on se, joka kysyy ,kuka minä olen ja ennen kaikkea miksi ? Olis hiljaa!


      • Pölkkypäätön
        taitavakysymys kirjoitti:

        Kysy kuka minä olen? Vastaus on sanaton. Tässä ei pidä ajatella vaan tiedostaa. Oivallus on yksinkertainen. Koska se on niin yksinkertainen ja simppeli, se voi olla haastava ylianalysoivalle ihmiselle.

        Katso yksinkertaisesti suoraan totuuteen, löydät itseoivalluksen.

        Kuulostaa ihan Ramana Maharshin opilta.


      • taitavakysyjä

        Me olemme yhtä ja on vain yksi koko maailmankaikkeudessa, joka sekin on ehdonvarainen luomus.


      • taitavakysymys
        mixmixmix kirjoitti:

        Kuka on se, joka kysyy ,kuka minä olen ja ennen kaikkea miksi ? Olis hiljaa!

        Vastaus kysymykseen, kuka minä olen, on sama kuin vastaus kysymykseen, kuka on se, joka kysyy. Vastaus on sanaton.


      • Obi1
        mixmixmix kirjoitti:

        Kuka on se, joka kysyy ,kuka minä olen ja ennen kaikkea miksi ? Olis hiljaa!

        Hyvin sanottu.
        ;>


    • unien_kertomaa

      Ajatukset tulevat aivojen satunnaisgeneraattorista, joka yhdistelee satunnaisesti henkilön aiempia kokemuksia ja tuntemuksia yhteen satunnaisella tavalla. Ajatukset luovat tällä tavoin uutta henkilön aiempiin kokemuksiin perustuen. Mielikuvitus lisää rajattomasti liitäntäpintoja ennen koettuun ja kuviteltuun.

      Unessa mielikuvitus on vapaa. Silloin päivän ja viikon kokemukset kertautuvat ilman mielen itsekritiikkiä ja keinotekoisia rajoituksia ja luovat uutta.

    • taitavakysymys

      Tiivistän yhteen ketjun tähänastiset kysymykset taitavuusasteen mukaan.

      Alkeiskysymys: mistä ajatukset tulevat?
      Keskitason kysymys: kuka minä olen?
      Edistyneen keskitason kysymys: kuka on se joka kysyy?

      • Kyseliäs

        Kysymyksen siis pitäisi olla vastaus :). Mitä ajattelemme sitä olemme. Mitä olemme kasvaa ajatuksistamme ( Dhammapada). Miten ne sitten hallitaan tai onko se mahdollista?


      • taitavakysymys
        Kyseliäs kirjoitti:

        Kysymyksen siis pitäisi olla vastaus :). Mitä ajattelemme sitä olemme. Mitä olemme kasvaa ajatuksistamme ( Dhammapada). Miten ne sitten hallitaan tai onko se mahdollista?

        Tätä käsittelen ihan "normaalisti". Ongelmiin ei löydy kunnollista ratkaisua ongelman omalla tasolla, vaan yhtä systeemitasoa korkeammalla.

        Ajatukset tulevat "hallituiksi", kun ajatuksiin ei kiinnitetä huomiota. Ajatusten kunnollista hiljaisuutta ei saada aikaiseksi ajatusten omalla tasolla.

        Miten me sitten nimittäisimme tuota "tasoa", mikä ei ole ajatusten omaa aluetta, mutta edustaa kompleksisempaa systeemitasoa? Sitä voi nimittää vaikka tarkkaavaisuudeksi. Tässä on tietty väärinymmärryksen mahdollisuus, niinkuin yleensä on.

        Kokemus on sellainen, että koet olevasi täysin hiljainen kokemusmaailmaltasi, mutta tiedostat alkavasi ajattelemaan ainoastaan tarvittaessa. Normaalisti ihminen ajattelee aina. Kun ollaan hiljaisuudessa, ajatus syntyy tahdottaessa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti. Tässä ero hallitsemattoman ja hallitun ajatusmaailman välillä.


    • veilinkööss

      Sellaset ajatukset mitkä on tullu osaksi ihmisen minuutta, tulee sydämestä, ja sellaset ajatukset mitkä on ei oo osa ihmisen minuutta ja joita ihminen pitää valheina, tulee ihmisen sapesta. Kuitenki sellasetki ajatukset jotka tulee sapesta on hyödyllisiä jos niitä valasee sydämen ajatuksilla.

    • jöntsinvööre

      Kaipa ne aivojen hermosolujen yhteispelistä muodostuvat.

      • pylkkäkonsteroinen

        Miten?


    • AjattelevaPää

      Päästä ne meitsillä tulee. Ylä- tai alapäästä. Loppujen lopuksi samaa paskaa molemmat.

    • Antenniosasto

      No minulle ainakin kaikki ajatukset lähettävät ufomiehet antennilla Siriuksesta. Sieltä tulevat selkeät käskyt, joita noudattaen operoin ihmiskunnan keskuudessa.

    • Menneisyydestä...

      • Kuukoira

        Siis muistista.


      • Kuukoira kirjoitti:

        Siis muistista.

        Sama asia , eri kieli .


      • Kuukoira kirjoitti:

        Siis muistista.

        Sinun kielesi on lääkäri/tieto , itselläni kokemus.


      • Kuukoira
        Allishere kirjoitti:

        Sinun kielesi on lääkäri/tieto , itselläni kokemus.

        Olet väärässä, ei ole lääkäri/tieto.


      • Kuukoira kirjoitti:

        Olet väärässä, ei ole lääkäri/tieto.

        Jos olen väärässä niin kertoisitko kumpi tuolloin on lähteesi , tieto vai kokemus ?


      • herrigel

        Menneisyys on muisto, tulevaisuus kuvitelma ja nykyhetki ohikiitävä.
        Viittaan runoon; Yhdessä ajatuksessa on loputon aika, loputon aika on juuri tämä hetki. Jos oivallat tämän ajatuksen väläyksen, näit näkijänkin juuri nyt näkevän.


      • herrigel kirjoitti:

        Menneisyys on muisto, tulevaisuus kuvitelma ja nykyhetki ohikiitävä.
        Viittaan runoon; Yhdessä ajatuksessa on loputon aika, loputon aika on juuri tämä hetki. Jos oivallat tämän ajatuksen väläyksen, näit näkijänkin juuri nyt näkevän.

        Pyrin ajatuksettomuuteen hetkessä joten runosi on myöhässä.


      • elämäja

        Ikuisuus on pitkä hetki!


      • elämäja kirjoitti:

        Ikuisuus on pitkä hetki!

        Jos sen niin koet


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe