Nuorimies Matti Klinge täytti 80 vuotta

Yleissivistys.TÄRKEÄTÄ

IS
"Ennen oli sellainen käsite kuin yleissivistys. Se tarkoittaa tietoa, joka valistuneen kansalaisen pitäisi hallita. Yleissivistykseen kuuluvat kielitaidot sekä historian ja jossain määrin myös taiteiden harrastus. Historia on siinä aivan keskeisessä asemassa."
Näin jyrähti nuorimies Matti Klinge 80-vuotispäivänsä kunniaksi (31. 8. 2016)

On vaikea suhteuttaa Klingen sanomaa vaikkapa Raxu Lignellin uutiskynnyksen ylittävään taisteluun pastanhimoa vastaan.

Emeritusprofessori Klinge ei välttämättä ymmärrä, että simpukkaravioli, elintasokilot ja syvä jalkakyykky päihittävät mediaseksikkyydessä koska tahansa Hölderlinin teoksen Huomautuksia Sofokleen kääntämisestä.

Onneksi Matti Klinge ei katso Haluatko miljönääriksi -ohjelmaa. Se olisi slaagi ja iltalattet plyysisohvalla viimeistään siinä vaiheessa, kun peruskoulunopettaja ei tiedä Britannian vanhinta yliopistoa ja sotkee samalla mantereetkin. Älyllinen kulttuurimme saattaisi olla yhtä professoria vajaa.

Klinge ei ole kuitenkaan huolineen yksin; edesmennyt vastarannankiiski Christopher Hitchens kysyy esseekokoelmassaan Rakkaus, Köyhyys ja Sota (Avain, 2007) miksei amerikkalaisille nuorille opeteta historiaa.

Hitchens viittaa tutkimukseen, jonka mukaan amerikkalaiskoululaisten enemmistö ei tiedä, millä vuosisadalla sisällissota käytiin.

Hitchens tarjoaa lukijalle väkeviä analogioita; hän väittää Perikleen hautajaispuheen vaikuttaneen Lincolnin Gettysburgissa pitämään puheeseen, jota 272 sanasta huolimatta pidetään yhtenä Amerikan historian merkittävimmistä puheista.

Millainen puhe olisi ollut, jos Lincoln ei olisi ollut lukenut mies, jos hän ei olisi osannut yhdistää historiaa, myyttejä, ajatusta eheästä kansakunnasta ja uudesta tulevaisuudesta?

Huomioitavaa muuten on, ettei kyseinen puhe mahdu twiittiin.

Sivistys jalostaa, eikä tämä ole kukkahattutätien punaviinipäissään kehittämä valhe.

Ihminen on peilisoluolio. Mitä enemmän toinen ihminen tarjoaa heijastuspintaa, sitä enemmän ihminen itse oppii ja kasvaa.

Rikkaimmat keskustelut olen itse käynyt sellaisten henkilöiden kanssa, joilla on pääomanaan laaja yleissivistys ja lukeneisuus. Näistä keskusteluista jäävä muistijälki on kantanut moneen.

Yleissivistys tuo kuin varkain mukanaan sellaisenkin intellektuaalisen vipuvarren, joka tappaa pienissä mielissä vellovan ulkoistetun vihan ja katkoo löyhän nationalismin tunnepitoiset siteet liittäen ne suurempien historiallisten kehityslinjojen alle.

Matti Klingeä ärsyttää esimerkiksi puhe tulevasta itsenäisyyden satavuotisjuhlasta. Klinge muistuttaa taiteen kultakauden ulottuneen aikaan ennen itsenäisyyttä. Tällöin keskiössä pyöri sellaisiakin herroja kuin Sibelius ja Gallen-Kallela.

Uusimmassa teoksessaan Palmyran rauniot (Siltala, 2016) Klinge korostaa traditioiden tuntemisen merkitystä:

Suuresti mainostettu kansainvälisyys, jolla sanalla tarkoitetaan vain ulkomaita yleensä, siis Suomea ja yhtä ulkomaata, koituu rikastuttavaksi kokemukseksi vain, jos nuorella ihmisellä on jo kotimaan ja kotimaan traditioiden tuntemusta, johon siis ulkomaiden oloja verrata.

Historiattomuus onkin mitä suurinta näköalattomuutta.

Eräässä haastattelussa Klinge puhuu yksiselitteisen tiedon vaarasta. On eri asia hakea tiedon sirpaleita Googlesta, mutta hakupalvelu ei tarjoa näkemyksiä tai selityksiä.

Klingelle todellisuuden perusolemus on huomattavasti moniselitteisempi kuin joku lähdekritiikitön artikkeli bittiavaruudessa.

Yksinkertaisesti Klingen kaltainen sivistysihminen näkee ja ymmärtää kulttuuriin sisältyviä intertekstuaalisuuksia, päällekkäisyyksiä, nyansseja ja tasoja; hän osaa hahmottaa ja liittää yhteen erilaisia kehitysrakenteellisia ketjuja ja yhteyksiä.

Eleanor Rooseveltia mukaillen: Suuret älyt puhuvat ideoista, pienet älyt ihmisistä.

Yleissivistyksen häviämisen myötä katoavat myös uutis- ja puhekielen ymmärtämisestä vivahteiden taju.

Tämä tarkoittaa uusien uhkakuvien maailmaa niille, jotka eivät osaa lukea niin sanotusti rivien välistä ja mediakriittisesti.

Kuluvan syksyn kirjasadosta erottuu Peter Sandströmin
Laudatur-romaanin (S&S, 2016) kertojan hämmennys nykymaailmassa, josta on kadonnut kehittyminen, solidaarisuus ja ideat: (…) oli tavallaan oikeus tuntea oloni huijatuksi katsoessani maailmaa, jota purettiin pala palalta ja joka oli muuttumassa joksikin huomattavasti vaikeammin määriteltäväksi, järjestelmäksi jossa kaiken tuli olla mitattavissa ja luokiteltavissa hyväksi tai ei-hyväksi, tarpeelliseksi tai ei-tarpeelliseksi (…)

Mustavalkoisessa maailmassa ei juhlita moninaisuuden väreillä.

Huoli yleissivistyksen ja lukemisen heikkenemisestä saa välillä varsin huvittaviakin piireitä. Turun Sanomat (8.9. 2016) uutisoi maskulaisesta tilasta, jossa lapsia innostetaan kirjojen pariin lukulehmien avulla.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lapsi lukee Mansikille ääneen. Idea on sinänsä nerokas ja harmittavaa onkin tilaa pitävän isännän toteama, että ala-asteen viimeisillä luokilla lukemisesta-

35

218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (taputtaa käsiään erinomaiselle kirjoitukselle)
      Juteltiin juuri historianopetuksesta pojan kanssa. Hänellä ei ollut aavistustakaan mielestäni yleissivistykseen kuuluvista lähihistorian henkilöistä, vaikka onkin muuten kuin kävelevä tietosanakirja. Hän kertoi että historianopetus koulussa hänen lukioaikanaan täällä Ruotsissa oli vahvasti politisoitua. Opettaja nosti teemoja jotka hänen mielestään olivat tärkeitä esille ja niihin syvennyttiin, mutta minkäänlaista kokonaiskuvaa esim. lähihistoriasta ei jäänyt.

• hurri-murre

Ruotsin kieli ei ole kieli, se on jotain, minkä pitäisi kuulua Suomen kouluihin.

• ha-ha_KORJAAN_virheen

tarkoitin: EI pitäisi kuulua SUOMEN kouluihin!!!

• Uskomatonta-joukkoa-on

Katsokaa Haluatko miljonääriksi -ohjelmaa, niin näette miten tietämättömiä ja yleissivistymättömiä kilpailijoita sinne on pyrkinyt ja pääsee osallistumaankin. Suomessa - tänä päivänä - käsittämätöntä!

• esiintymisjännitystä

se vain on tottumattomilla

• milliinonmatkaa

Eikös kokonaisen tonnin voittanut se LT, KTM, OTK , DI, neurologian tohtori (unohtuiko joku). Itse olisin pelkällä ylioppilaspohjalla päässyt vähintään samaan tulokseen käyttämättä yhtään oljenkortta.
        Se että on oppiarvoja ei kerro vielä ihmisen yleissivistyksestä.

• delta00

Tämä kaikkinainen sivistyksen puute on hyppinyt silmille jo vuosikausia.
      Jos ainoaa sivistystä on joka ainoan päivän iltapäivälehtien vinkit siitä, kuinka peiton alla peuhataan, onko se riittävän kokoinen, kuinka suloisia ovatkaan kuninkaallisten hemmotellut jälkikasvut, "hehkutetaan" (mikä hemmetin sanahirviö joka ainoassa mahdollisessa asiassa) milloin mitäkin sen lisäksi, että sometetaan joka ainoa käänne ja askel kaiketi oletan, että p......a käyntiä myöten
      Eipä siis voida olettaa myöskään, että mansikille lukeminen on muuta kuin lukemista lukemisen vuoksi, ymmärtämättä sitä, mitä itse asiassa on luettu ja mitä tekstissä sanotaan.
      Mutta tämän päivän yhteiskunnassa tämä kaikkialle tunkeva pinnallisuus on omaa propagandaansa liiallista itsenäistä ajattelua ja johtopäätösten tekoa hämärtävää, tarkoituksellista sumutusta.
      On vähän samanlaista kuin radiokanavilla juontajien pinnalliset keskinäisten kehujen kerhot "näillä näppäimillä", ajankulutusta teemalla, kun en minä mitään tiedä, enkä edes halua tietää, olen vain töissä täällä.

Nämä kaikki tyhjänpäiväiset uutisoinnit ja lätinät vievät taatusti sivistyksen kauas historian aamunkoiton hämäriin, mutta sen suurempi ja parempi aukko jää valtion päättäjille suhmuroida siellä taustalla kansan asiat mieleiseensä suuntaan, kuten nyt jo sanelemalla mitä kansalla on lupa ajatella tai olla mieltä asioista.

Ja pahinta on, ettei tiedetä nähtävästi enää lainkaan mitä sana sivistys tarkoittaa, puhumattakaan, että vähääkään osattaisi edes hävetä tätä kaikkinaista tietämättömyyttä.
      Mutta eipä sitä sivistystä ole valtakunnan johtoeliitilläkään, ahneus ja vallanhalu menevät ohi kaiken.

• Kyllä siinä pakostakin tulee mieleen, kun katsoo telkkaria, varsinkin myöhäisohjelmia, että mitä sivistys tarkoittaa.
        Kai se jonkinmoinen kohteliaisuus kuuluu sivistykseen, ja toisten huomioiminen.
        Sivistys tarkoittaa monen mielestä hienoja mietelauseita, ja vaikeaselkoisia kirjoja.
        Mutta sodatkin kuuluu sivistyksen tietämykseen, silloin korkeasivistys jää telaketjujen alle.
        Se on taas eriasia, miten sivistys määritellään vaikkapa 50 vuoden kuluttua.

• Lue..seuraava

Sivistys kuvitellaan muodin seuraamiseksi ja dödön käytöksi sekä tiettyjen kasvonpiirteiden omaamiseksi.

Sääty-yhteiskuntaa

pidetään Euroopassa jollain tavalla "hienona",
        ja juuri se toi tullessaan muodin, naurettavat vaatteet miehillä ja peruukit pääsään samoin naisillakin kureliiveineen ja ja peruukkeineen.
        Siniverisillä ja kuninkaallisilla varsinkin.

Kasvonpiirteetkin määrittyivät muodin mukaisiksi, vaikka olisi miten terve yksilö, niin jos kasvojen malli on erilainen kuin muoti vaatii, hän on ruma, kelvoton.

Rasismi ulkonäön suhteen on raakaa.

• Yhteiskunnallinendilemma

Tutkija: Yhä useampi sinkkumies ei löydä koskaan naista!!

Joka viides suomalainen asuu yksin. Eniten sinkkuja on suurissa kaupungeissa. Esimerkiksi turkulaisista ja helsinkiläisistä joka neljäs on naimaton, leski, eronnut tai ei elä rekisteröidyssä parisuhteessa tai avoliitossa.

joukkoon mahtuu myös niitä, jotka seurustelisivat mielellään, jos sopiva kumppani löytyisi. Kun Think If Laboratories Oy selvitti asiaa parisen vuotta sitten, yksinasujista 57 prosenttia nimeää kumppanin löytämisen suurimmaksi toiveekseen.

Sukupuolijärjestelmän tutkija Henry Laasasta tulos ei yllätä. Kaipuu parisuhteeseen ja seksiin on ihmisen perustarpeita, vaikka se ei johtaisikaan enää perinteisen perheen perustamiseen.

Mutta jos parisuhdetta – ja seksiä – kaipaavia sinkkuja on näin paljon, miksi etsivät eivät löydä toisiaan? Koska naisten potentiaalia kumppania koskevat kriteerit ovat kasvaneet, sanoo Laasanen ja kärjistää:

– Aikaisemmin riitti, että miehellä on säännöllinen työ ja hän kykenee huolehtimaan itsestään ja perheestään. Enää tämä ei takaa menestystä parisuhdemarkkinoilla, mutta se ei välttämättä riitä mihinkään seksisuhdemarkkinoillakaan, koska sielläkin vaatimukset ovat koventuneet.

Laasasen mukaan yhä useampi ”kunnon mies” jää yksin, osa pysyvästi – eikä kaikille naisillekaan riitä sellaisia kumppaneja, joita nämä etsivät, koska etsintä keskittyy ”parhaaseen A-ryhmään”.

Erityisen huolissaan Laasanen on miehistä, sillä sekä seksi- että parisuhdemarkkinoilla valta on tutkijan mukaan naisilla.

 Nainen löytää esimerkiksi seksikumppanin käytännössä koska tahansa; kyse on pikemminkin siitä, millaisen kumppanin hän hyväksyy. Sen sijaan on olemassa miehiä, joille kävisi melkein kuka tahansa, mutta he eivät saa edes sitä, hän kärjistää.

Tutkijan mielestä on helppo sanoa, että kyse on henkilökohtaisesta ongelmasta – että ainahan on ollut miehiä, jotka eivät saa naista.

Mutta jos tämä joukko edelleen kasvaa, ongelma on nähtävä myös yhteiskunnalliseksi, Laasanen sanoo.

Hänen mukaansa suhdemarkkinoilta ulosjääminen lisää riskiä syrjäytyä ja vetäytyä myös muuten. Kun yksi merkittävä perustarve ei täyty, mies voi helposti ajatella, ettei hän onnistu muillakaan elämänalueilla. Se lisää paitsi yksinäisyyttä, myös päihteiden käytön riskiä, Laasanen muistuttaa.

Laasanen on tutkinut parisuhdemarkkinoiden markkina-arvoa muun muassa pro gradussaan. Sen pohjalta syntyi myös kirja Naisten seksuaalinen valta (2008).

http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/62577-tutkija-yha-useampi-sinkkumies-ei-loyda-koskaan-naista

• 8675

Ei vain Suomalais-miesten, vaan kaikkialla Euroopassa--
        -

32-vuotiaalla Saulilla ei ole minkäänlaista kokemusta seurustelusta.

Yksinäisten suomalaismiesten tuska: ”En ole koskaan edes pitänyt naista kädestä – jos yritän lähestyä, nauretaan päin naamaa”
        MSN.COM

http://www.msn.com/fi-fi/lifestyle/ihmissuhteet/yksinäisten-suomalaismiesten-tuska-”en-ole-koskaan-edes-pitänyt-naista-kädestä-–-jos-yritän-lähestyä-nauretaan-päin-naamaa”/ar-BBwVjiZ?li=BBr5KbI

• Yksin..vasten..tahtoaan

Sauli* kertoi juuri Studio55.fin haastattelussa, millaista on elää 32-vuotiaana neitsyenä ilman minkäänlaista kokemusta seurustelusta. Kohtalotoverit, Studio55.fin kyselyyn nimimerkeillä ToniK ja Mika vastanneet miehet, tietävät, miltä tuntuu, kun ei ole koskaan edes pitänyt naista kädestä – tai kun yrittää lähestyä ja naiset nauravat päin naamaa.

”Jos yritän lähestyä, nauretaan päin naamaa”
        Olen notkunut treffipalstoilla jo vuosia saamatta ainuttakaan vastausta naisilta, vaikka olen aina laittanut itse fiksun viestin. En ole koskaan hakenut yhden illan seuraa vaan elämänkumppania. Olen aina halunnut perheen ja lapsia, joista huolehtia. Treffeillä en ole koskaan vielä ollut, ja ikää on 30. En ole pitänyt naista kädestä, halannut, suudellut, saati harrastanut seksiä.

Livenä jos yritän lähestyä naisia, niin nauretaan päin naamaa ja käsketään painumaan helvetin kauas. Vaikka olen absolutisti enkä polta, en silti kelpaa kenellekään. En hakkaa naisia enkä ketään muutakaan, omaan hyvät käytöstavat ja olen kaikille ystävällinen.

Työpaikkaa ei ole ollut viimeiseen seitsemään vuoteen, mutta ei työpaikan pitäisi olla mikään ratkaiseva kriteeri siihen, että löytyykö se nainen jostain. Harrastuksia ei ole, enkä tiedä yhteiskunnasta yhtään mitään, koska en katso televisiota ollenkaan. Kavereita on pyöreä nolla. Viihdyn todella hyvin yksikseni jos en sitä naista löydä elämääni, olen muuten hyvin tyytyväinen kaikkeen.

”Varmaan olen sitten liian ruma”
        Olen 41-vuotias mies enkä ole koskaan seurustellut. Naiset, joista olin kiinnostunut, ottivat alkoholistin tai väkivaltaisen miehen. Siinä onkin syy, miksi en koskaan löydä ketään: naiset rakastaa juoppoja ja huonoja miehiä. En ole kuin kerran elämässä päässyt treffeille ja varmaan tuhat kertaa pyytänyt naisia treffeille. Ei ole kukaan halunnut tutustua minuun koskaan. Varmaan olen sitten liian ruma saamaan suhteen.

Olen varma, etten koskaan löydä ketään. Kyllä minä nuorena luulin, että löydän tyttöystävän, mutta eipä vaan niin käynyt. Alkoholistiveljeni on aina seurustellut, vaikka juopottelee joka viikonloppu eikä ole 20 vuoteen harrastanut liikuntaa edes. Minä käyn salilla ja pelasin salibandya yli 20 vuotta.

Asun kaupungissa. Ei vaan naiset kiinnostu minusta. Suomi24-treffeissä olen ollut vuosia, mutta ei ole ketään vastannut viesteihin. Kyllä tässä joutuu yksin elämään koko elämäni. Kyllähän naiset renttuja haluaa, mutta ei miestä, joka kohtelee naista hyvin. Normaalit ihmiset seurustelee – no en ole normaali sitten vaan ruma.

• Ruotsi-toi-sääty-yhteisk

SÄÄTY-yhteikunnan toi Ruotsi kolmella sodalla Suomeen, siis sodilla PAKOTTAEN rauhassa ja rakkaudessa eläneen kansan uuteen uskontoon, ellei joku uskonut, niin hänet pantiin elävänä roviolle ja poltettiin, "tuhkattiin" elävältä.
        -
        Sääty-yhteiskuntaa

pidetään Euroopassa jollain tavalla "hienona",

ja juuri se toi tullessaan muodin,
        naurettavat vaatteet miehillä ja peruukit pääsään
        samoin naisillakin kureliiveineen ja ja peruukkeineen.
        Siniverisillä ja kuninkaallisilla varsinkin.

Kasvonpiirteetkin määrittyivät muodin mukaisiksi.

Vaikka olisi miten terve yksilö ollut,
        niin jos kasvojen malli on erilainen kuin muoti vaatii,
        hän on ruma, kelvoton.

Rasismi ulkonäön suhteen on ollut ja on raakaa.

Näin ei ollut ennen sääty-yhteiskuntaa:
        1.sääty: aatelisia alettiin palvoa ja matkia heidän tapojaan.
        kauneus määrittyi rikkauden mukaan.

2. sääty: Papit. piispat ja paavit olivatkin Jumalasta seuraavia.

3. sääty: Porvarit olivat kauppiaita, rikkaita ja mahtavia.

4. sääty , työläiset ja palvelijat yrittivät ansaita leipäänsä ja matkia kolmea ylempää säätyä.

• IltapäivälehdetPYLL

Ja mistähän johtuu, että yleissivistynyt kirjoittaja tietää hyvin tarkasti, mitä iltapäivälehdet kirjoittavat?

Itse en ole lukenut yhtäkään iltapäivälehteä kokonaan. Onneksi ei ole pakko.

• 8675 kirjoitti:

Ei vain Suomalais-miesten, vaan kaikkialla Euroopassa--
        -

32-vuotiaalla Saulilla ei ole minkäänlaista kokemusta seurustelusta.

Yksinäisten suomalaismiesten tuska: ”En ole koskaan edes pitänyt naista kädestä – jos yritän lähestyä, nauretaan päin naamaa”
        MSN.COM

http://www.msn.com/fi-fi/lifestyle/ihmissuhteet/yksinäisten-suomalaismiesten-tuska-”en-ole-koskaan-edes-pitänyt-naista-kädestä-–-jos-yritän-lähestyä-nauretaan-päin-naamaa”/ar-BBwVjiZ?li=BBr5KbI

Miehet eivät saa naisia, eivät edes kontaktia!!! Miksei?

Olen koko ikäni ollut tekemisissä sekä miesten että naisten kanssa monenlaisissa ympyröissä, ja viihdyn hyvin.

Miksi kumppaneita etsitään vain treffipalstoilta?
        Miksei heitä voisi tavata jossain ihan muualla, kutsua kahville, kävelylle, elokuviin taidenäyttelyyn tai jonnekin, minne voi lähteä kahdestaan?
        On kaikenlaisia tapahtumia, missä voi ryhtyä juttelemaan toisen sukupuolen edustajien kanssa ja kuulostella, millainen ihminen on ja löytyykö yhteisiä kiinnostuksen aiheita.
        Kannattaisiko lähteä tutustumaan joihinkin kiinnostaviin järjestökuvioihin?

Itse juttelen useinkin vieraitten ihmisten kanssa, joskus voi jatkaa juttua kahvikupin tai (mehu)lasin ääressä. Kun näkee samoja ihmisiä useita kertoja jossain tutussa paikassa, ihminen voi alkaa näyttää tutulta. Jos kiinnostaa hänen kanssaan voi alkaa jutella jostain kiinnostavalta näyttävästä asiasta, tai esittää mieleen tulleen kysymyksen.

Kun mielessä herää ajatuksia, kysymyksiä tai mitä tahansa kiinnostavaa, on helppo avata suunsa samaa kohdetta katselevan ihmisen vierellä. Ainakin aina välillä. Aina ei tarvitse kysyä suoraan, vaan voi kuulostella, olisiko yhteisiä kiinnostuksen kohteita ja näkemyksiä, joista olisi mukava keskustella.

Ehkä pitäisi muistaa katsella ympärille vaikkapa tänä viikonloppuna kirjamessuilla, taidenäyttelyssä vaikka Ateneumissa, julkisessa liikennevälineessä, kaupan kassajonossa, näyteikkunan ääressä tai....
        Jospa Hän sattuisi olemaan paikalla. ;)

Ei kenenkään terveen ja liikuntakykyisen ihmisen tarvitse olla yksin, ellei halua. Treffipalstoilla monet etsivät unelmiensa superkumppania, eivätkä kiinnostu vertaisistaan toisen sukupuolen edustajista.

Miten olisi, jos vaikka yksin olija lähtisi mukaan johonkin auttamiskuvioon?
        Tai lähtisi jonkin aikaisemman harrastuksen pariin?
        Miehet ovat vähemmistönä lähes kakissa kuvioissa ja naiset ottavat heitä ilolla vastaan. Moni nainen voi tulla tyrkyllekin. Mies pääsee valitsemaan mieleisensä ihan mukavien ja aktiivisten naisten joukosta, vaikka ihan kaikki eivät sinkkuja olisikaan.

• Samaa-mieltä_ei-murteita

Ruotsalaiset ja suomalaiset kilpailivat kansainvälisessä kisassa, kummalla olisi kauniimpi kieli. Maaottelu siis kielestä.

Ruotsalaiset aina tuppaavat pilkkaamaan meidän kaunista suomen kieltämme,
      sanoen sitä rumaksi.

Mutta suomalainen ei pysty
      parhaalla tahdollaankaan
      sanomaan ruotsia kauniisti soljuvaksi ääntelyksi.

Kumpi kieli sitten on ulkomaalaisen korviin kauniimpi? Sen selvittämiseksi
      päätettiin lopulta pohjoismaisen yhteistyön nimissä tehdä puolueeton
      testi.
      - - -
      Kansainvälinen raati muotoili sarjan sanoja joka sitten käännettäisiin sekä suomen- että ruotsinkielelle ja tuloksesta äänestettäisiin.

Tässä testi englanniksi:
      “Island, desert island, grassy island; grassy island’s maiden.”

Sama suomeksi:

“Saari, autio saari, heinäsaari; heinäsaaren neito.”

Ja ruotsiksi:
      “Ö, öde ö, hö ö; hö öns mö”

- - -

Vastausta ei ole toistaiseksi saatu, koska kansainvälisen raadin jäsenet eivät ole vieläkään lakanneet nauramasta.

• Tarkoitettu-tähän

hurri-murre

ruotsin kieli, suuomenruotsinmurre, se ei ole kieli, se on jotain, minkä pitäisi kuulua Suomen kouluihin.

• Haha-anteeksi-virhe

Korjaus: " ruotsin kieli--- minkä ei pitäisi kuulua Suomen kouluihin!"

• Onpa-hauska-

esimerkki siitä rumasta ruotsin kielestä.

• Tekemällä väännetty esimerkki.
        On suomenkielessäkin pahalta kuuluvia äänteitä ja sanoja.
        Minun korvaani särähtää pahasti
        "älä rääkkää kääkkää"
        Kuulostaa kuin variksen rääkäisyltä marraskuisessa lumimyrskyssä.

• et-pettänyt-taaskaan
        Paloma.se.co kirjoitti:

Tekemällä väännetty esimerkki.
        "älä rääkkää kääkkää"

Juu, osaa sitä joku joskus täälläkin väkisin vääntää negatiivisia asioita naapurista, tosin jotkut pyrkii laittamaan aina paremmaksi.

• Paloma.se.co kirjoitti:

"älä rääkkää kääkkää"

Joko taas on Suomi-Ruotsi maaottelu käynnissä :)

Mietin missä tilanteessa käyttäisin mainitsemaasi "kääkkä/rääkkä" sanontaa. En tullut mieleen yhtään mitään.

• -Ei tullut-, vaan jos poikani osaisi puhua, hän saattaisi joskus noin sanoa ;)

• Ancelina kirjoitti:

Joko taas on Suomi-Ruotsi maaottelu käynnissä :)

Mietin missä tilanteessa käyttäisin mainitsemaasi "kääkkä/rääkkä" sanontaa. En tullut mieleen yhtään mitään.

Toi heinäsaari-vitsi oli vähän liian vanha että se olisi jaksanut naurattaa. Kääkkä-sanonnasta:
        Lutunen on samoilta nurkilta kotoisin kuin sinä ja hän sen minulle on opettanut. Minä luulin että ihan yleinen sanonta E-Karjalassa ....:) Itse en ollut aikaisemmin kuullut.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Toi heinäsaari-vitsi oli vähän liian vanha että se olisi jaksanut naurattaa. Kääkkä-sanonnasta:
        Lutunen on samoilta nurkilta kotoisin kuin sinä ja hän sen minulle on opettanut. Minä luulin että ihan yleinen sanonta E-Karjalassa ....:) Itse en ollut aikaisemmin kuullut.

Vanha juttuhan se oli, tuosta sinun sanonnastasi vielä; paremmin meille sopisi jos poika sanoisi " älä kääkkä rääkkää", menisi lähes kohilleen ;)

• ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

"älä rääkkää kääkkää"

Tuosta olen kuullut pitemmän version.
        Älä rääkkää ruisrääkkää. En mää rääkkääkkää.

Joka kielestä niitä löytyy.

• Onpa-hauska- kirjoitti:

esimerkki siitä rumasta ruotsin kielestä.

Ruotsin kielen opiskelu oli mielestäni ihan mukavaa, kun aloitettiin sen opiskelu 10-vuotiaana koulussa. Ruotsi tarjoaa hyvän pohjan muiden germaanisten kielten ja niiden kieliopin opiskeluun.

Englantia oppii todella nopeasti ja helposti peruskielen tasolle, jolla pärjää kaikkialla, missä englantia puhutaan. Puolessa vuodessa kuka tahansa oppii peruskielitaidon ja opiskelua voi tietysti jatkaa, jos englanti erityisesti kiinnostaa.

Kumpi kiinnostaa enemmän britti- vai amerikan englanti? Aksentti ja sanonnat voivat olla hyvin erilaisia, vaikka niinhän se on eri puolilla Brittein saariakin.

• Matti Klinge, nostattaa hymyä suupieleen, kiinnostava. Asetin itselleni haasteen, ostin Klingen teoksen: Kirjoitan muistiin. Päiväkirjastani 2002-2003. Halusin tietää mistä hän kirjoittaa, en uskalla arvioida. Lainaan yhden arvion " Klinge on tyylitaituri, seuramies joka pitää lukijansa valppaana silloinkin kun hän puhuu oudoista ja kaukaisista asioista.
      Jan Blomstedt Helsingin Sanomat

• Läellä-asunut

Hän asui aivan lähellä Töölössä mieheni nuoruudessa.

• Kontulasta.kajahtaa

Putinisti Klinge kuuluu tähän höperöiden vanhojen miesten sarjaan, johon kuuluu myös kepun Risto Volanen, Paavo Väyrynen ja Talvitie.

• EnemmistöSarjojaKo

Ja millaisia ihmisiä siellä Kontulassa on enemmistönä?

• kepulandian.kirous
        EnemmistöSarjojaKo kirjoitti:

Ja millaisia ihmisiä siellä Kontulassa on enemmistönä?

On täällä putinisteja, kun on paljon venäläisiäkin ja lienee putinmielisiä natsejakin, Mutta kepulaisia tuskin on paljon.

• Aikuinen___

Neitimäinen mies.
      Tosimiehet on erikseen.

• Minusta on jo kauan tuntunut, että nykynuorten ja nuorten aikuisten yleissivistykseen kuuluu ihan eri asioita, kuin meidän ikäluokan ja meistä vanhempien.
      Ja miksi täyttääkään päätään kaikenmaailman tiedolla, onhan meillä netti.
      Google vaan esiin, siellä se on, melkein kaikki.
      Melkein tarkoittaa sitä, että henkilökohtaista elämänkokemusta ei voi taltioida googleenkaan, sen voi vain kertoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No Purra missäs ne työpaikat ovat?

Niinhän sinä väitit, että sinun puuhasi lisäävät 100 000 uutta työpaikkaa. Oliskohan jo aika myöntää että olet ollut vää
      Maailman menoa
      333
      2114
    2. VOIKO MITÄÄN MIELIPUOLISEMPAA ENÄÄ EHDOTTAA?

NATO:n pääsihteeri Mark Rutte ja EU:n Kaja Kallas ehdottavat että euroopan maiden eläkevarat ja Terveydenhoito varat käy
      Maailman menoa
      322
      1357
    3. MTV: Harvinainen haastattelu: Peltsi paljastaa Osmon elämästä julkkiksena: "Aika paljon tullut..."

Ihanat Peltsi ja Osmo . Tällä isällä ja pojalla on kyllä erityisen lämmin suhde. Isä ja poika kertovat väleistään ja pa
      Perhe
      7
      1002
    4. Mitä haluat minusta

Jos olet varattu?
      Ikävä
      68
      953
    5. Tiedän meidän molempien pitävän toisistamme

Siitä huolimatta näen tuhat eri vaihtoehtoa siitä, mikä menee pieleen yhteydenoton jälkeen. En kiusaa, härnää tai lupaa
      Ikävä
      33
      945
    6. Sofiallako rakkaus rakoilee? Missä rillirakas?

Ukkeli taisi saada tarpeekseen Sofiasta ja lähti vaimon ja vauvan luo.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      185
      944
    7. Oletko vielä

Kiinnostunut minusta vai onko tunteet lopahtaneet 🤔
      Ikävä
      51
      902
    8. Voi kun tietäisin mitä

Sinä olet. Ajattelen sinut hyvin helläksi ja välittäväksi. Siihen rakastuin. Mutta sitten se toinen puoli, miksi?
      Ikävä
      51
      828
    9. Huomaatko että

Olen kiinnostunut seksielämästäsi. Mitä uskot sen taustalla olevan?
      Ikävä
      110
      794
    10. Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta

Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.
      Ikävä
      35
      746
    Aihe