kirppuja?

Riikka

Hei, en ole huomannut että meidän kissa raapisia itseään enemmän kuin ennen, mutta meihin(ihmisiin)on ilmestynyt parin päivän aikana pieniä punaisia purema?jälkiä, ne kutiavat. Ostin kissalle tänään kirppushampoota, jos sillä pääsis eroon niistä. En ole löytänyt kissasta kirppuja. Olisko tietoa että mitä muuta se voisi olla kuin kirppuja?

3

839

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :o)

En uskoisi, että kirput ovat kuitenkaan kissan kirppuja, joten kirppushampoo ei taida tehota.. Kirppuja kulkeutuu sisätiloihin, kun kissasi käy esim. lintu- tai myyrämetsällä.
      Yleensä myöhemmin keväällä (nyt jo aikaisemmin, kun on lämpöisempää) lintujen pöyhiessä pesiään ja myyrien mellastaessa omissa pesissään, lähtee liikkeelle myös kirput.
      Ne ei pesiydy kissaan, juovat toki verta,loikkavat pois ja munivat esim. kissan makuupaikoille. (->muna->toukka->kotelo-> aikuinen) Toukka- ja kotelovaihe voi kestää vaikka puolikin vuotta, joten saattavat olla vielä "syksyn satoa"
      Kirppujen hyviä häätökeinoja on mm. kissan niskaan laitettavat valeluliuokset (el.lääkäriltä tai apteekista ilman reseptiä), sumutteet ja huolellinen nukkumapaikkojen puhtaanapito. Kissan tullessa sisälle, kannattaa koko kissa pöyhiä läpi esim. suihkuhuoneessa. Kirppu saattaa erehdyksissä puraista ihmistäkin, mutta ei varsinaisesti juo ihmisen verta. Siksi on usein pitkä rivi punasia kutiavia näppyjä, kun tyhmä kirppu ei usko, että parilla askeleella ihminen ei vaihdu esim. myyräksi.
      Kissan veri kelpaa, että kirppu saa voimaa lisääntymiseen, mutta muniminen ei tapahdu kissan turkissa.
      Kirput voi toimia myös esim. suolinkaisten väli-isantinä, joten myös madotus kannattaa hoidella.
      Ihmisen kannattaa laittaa kutiaviin nyppyihinsä esim. kortisonivoidetta. Ei varsinaisesti varmaan hoida puremaa, mutta lievittää kutinaa.
      Kissoistakin kirput on hyvä hoidella joka ulkoilureissun jälkeen pois, ettei kissa raavi ihoaan rikki ja saa tulehduksia.

• möllikkä

minulle myös ilmaantunut kummallisia näppyjä, ikään kuin joku ois haukannu palan pois ihosta ja jotka kutisevat, epäilin aluksi kissoja syypäiksi mutta sitten kuulin tämmöisestä kun syyhypunkki...

• syyhypunkkiin

Syyhypunkki kaivaa tunneleita ihon alle. Yleisimmin ihmisellä tunnelit lähtevät sormien välistä, jostain kumman syystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      152
      2954
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      368
      2050
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1805
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1772
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      975
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      792
    Aihe