2mm pahvia/kartonkia, mistä?

pienoismalleista innostunut

Mielessä olisi yksi pienoismalliprojekti jonka arvelisin helpoimmin tulevan toteutetuksi n. 2mm pahvilevystä, noin 1mx80cm palanen luulisi riittävän. Mistähän tuollaista materiaalia löytäisi?

10

12089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama

      2mm paksua pahvia siis, sen luulisi olevan tarpeeksi jäykkää tarkoituksiini.

      • ei liene

        Noin paksua suoraa kartonkia ei liene olemassakaan, eikä ole vastaan tullut, vaikka paperitehtaalla leipäni hankin.

        Muttapa mutta, käy lennokki/askartelutarvike kaupassa, niin voitpa löytää tuon vahvuista vaneria.
        Vaneriakin on useampaa laatua, on koivuista monikuituista ja sitten edullisempaa havulaatua, jossa vain kolme kerrosta.
        Ensimmäisen laadu, tiedän omasta kokemuksesta olevan erittäin kestävää.

        Taikkapa vaikka, jos tarkoitukseesi kelpaa " kovalevy " niin sitä saa rakennustarvikekaupasta ja on noin 4 milliä vahvaa.
        Pintapuoli silosempi ja tausta karheva.
        Tämä myydään 1,2 metriä x jotain 2,4 metriä arkkeina.


      • itse

        Eipä oikein 2mm paksuna tahdo löytyä, mutta 1,5mm onkin jo helpompi juttu. Kannattaa kysellä esim kopiofirmoista, sillä ko. materiaalia käytetään isoven kopiopaperiarkkinippujen tukena ja suojana koot menee sitten arkkikokojen mukaan alkaen A4 ...A0. Toinen paikka on sitten taiteilijantarvikeliikkeet, mitta riippuenmissä päin asut, niin saattaa olla hankalaa päästä ko liikkeeseen. Yleensä kopiointipaikat ovat iloisia, jos soku roudaa noita pois, sillä ne saa muuten itse hävittää sen. Onko tuo 1m x 80 cm ehdoton määrä ja käykä pienemmät palat, sillä saattaa olla, että mulla on vielä jonkin verran tollasta jemmassa, mutta saan tsekattua sen vasta illemmalla.


      • puuseppä
        ei liene kirjoitti:

        Noin paksua suoraa kartonkia ei liene olemassakaan, eikä ole vastaan tullut, vaikka paperitehtaalla leipäni hankin.

        Muttapa mutta, käy lennokki/askartelutarvike kaupassa, niin voitpa löytää tuon vahvuista vaneria.
        Vaneriakin on useampaa laatua, on koivuista monikuituista ja sitten edullisempaa havulaatua, jossa vain kolme kerrosta.
        Ensimmäisen laadu, tiedän omasta kokemuksesta olevan erittäin kestävää.

        Taikkapa vaikka, jos tarkoitukseesi kelpaa " kovalevy " niin sitä saa rakennustarvikekaupasta ja on noin 4 milliä vahvaa.
        Pintapuoli silosempi ja tausta karheva.
        Tämä myydään 1,2 metriä x jotain 2,4 metriä arkkeina.

        Tietääkseni tuommoinen kartonki on "vakiotavaraa"
        Ainakin tuttavani oli juuri hankkinut jostain kyseistä kartonkia n. 150cm x 100cm palasen. Eikä ollut kuulemma vaikeaakaan hankkia. Täytyypä kysyä mistä osti. On käyttänyt olohuoneessa maalaus/askartelu alustana.


    • hmm.

      Ainakin kehystystöissä käytettävä paspis (tai passepartout) -kartonki on tuon 2 mm:n paksuista, tai paksumpaakin. Paspis on myös niin jäykkää, että kuvittelisin sen hyvin sopivan rakenteluun. Itse asiassa muistelen jostain lukeneeni, että arkkitehdit käyttäisivät paspista omien pienoismalliensa materiaalina...

      Kannattaa käydä lähimmässä kehystysliikkeessä kysymässä, millaisia on tarjolla. Yleensä liikkeet myyvät paspista yksittäisinä arkkeina.

    • kirjansitomot

      kannattaa tarkastaa. Kansipahvit ovat usein parimillistä.

      • Tuolla Sinellissä

        Sellaisia kansioihin tarkoitettuja kartonkeja, paksuus taisi olla ainakin 2 mm mutta oliko nuo ulkomitat noin isoja. Mutta sieltä ainakin löytyy.

        Taisi olla trukkilavallinen niitä ?


      • käsityöläinen

        Käy kirjasitomossa kysymässä kirjankansipahvia. Muistaakseni oli juuri 2 mm paksua ja jäykkää oli. Arkkikin oli suht iso (A1 ehkä?), eikä mielestäni mikään kallis. Olisiko ollut silloin 20 mk.


    • killi

      Kyllä 2mm paksuista konepahvia myydään esim. Sinooperissa.

    • Anonyymi

      Raksoilla käytetään lattioiden suojaukseen tuollaset paksumpaa pahvi levyä, jotain 120x230. Taitavat nimittää kovalevyksi. Se on hyvää mallinteihin ja esim näytelmän lavasteisiin. Jos rakentavat kouluja niin kannattaa pyytää jotta lahjoittavat ainakin osan noista pahvista koulun askartelu tarpeistoon. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2132
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      173
      1661
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1342
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1192
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1069
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1033
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      892
    Aihe