Jos paikan nimi on Karjala niin miksi sanotaan Karjalainen? Eikö kuuluisi sanoa Karjalalainen. Jos paikan nimi olisi Karja niin silloin kuuluisi sanoa Karjalainen.
En tajua tätä kielioppia
57
172
Vastaukset
- virtuaali_opo
Olet oikeilla jäljillä.
Terv. Virtuaalinen äiskänkielen opo.- olimitenoli
Mutt, mutt karja(la)lainen kirjoitetaan aina pienellä k-alkukirjaimella.
- Romaanionkirja
Minä en käsitä miksi mustalaista sanotaan romaaniksi.
- Eimuuten
sanota romaaniksi vaan romaniksi
- romaaaani
Voi sanoa myös romaaani
- S.0.B
Olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Samoin kuin Urjala ;ei sanota urjalainen vaan urjalalainen...
- Bl-Lä-Bl-lu
Kuulostaa: --äl...äl..lä..lä..vä..bä..äl..lä
- röyh
Sano vaan reilusti Koff.
- Maailmanmatkaaja5
No heh taas,hyvä!
- sinne_päin
Muuten hyvä aloitus, mutta pitää kirjoittaa karjalalainen tai karjalainen, ei Karjalalainen tai Karjalainen.
- alallaseen
Kangasala! Kesäpäivä Kangasalla? Kangaslalla? Kangasalle?
- tennessee.ei.mee
Oletkos ollut ikinä sipissä Mississipissä? :D
- vinotikkaajana
Kangasalalla.
- löysin
"Hei Karjalalasta heilin minä löysin"?
- dhcfn29
Ai siegin löysit heilin!
terv. Adolf Kuopiosta.
- Kysyn_vaan
No entäs Arjalainen?
Sanotaanko sitä Arjalalaiseksi vai uskaltaako nykypäivänä
sanoa siitä mitään ettei leimaudu rasistiksi?- ÄläsMuutaVirka
:D
- etrert
Arjala ei ole mikään paikkakunta.
- MapofArjalaVillages
etrert kirjoitti:
Arjala ei ole mikään paikkakunta.
Arjalan kartta:
http://www.mapsofindia.com/villages/madhya-pradesh/ujjain/khacharod/arjala.html
- kaekkee-sitä-kuulloo-
Turku Turusta vai Turkusta. Turkuun vai Turuun. Orpo Orvosta Orpoon.
- Nokertokaapa
Miksi savossa purjevene kirjoitetaan purjevene mutta lausutaan vuotepuotti ? Onks se jotain englantilaista tyylii vai ?
- samaa-paskaa
Linnanmäki = Linnanmäellä
Riihimäki = Riihimäessä- Ensensisässä
Itse olen kyllä Riihimäellä kun käyn siellä.
- että.näin.meillä
Minulla on monia tuttavia jotka sanovat olevansa Lahesta vaikka Suomessa ei ole sellaista paikkaa kuin Lahe.
- IRakit32
IRakit pysykööt Irakissa.
IRakit eivät kuulu eurooppalaiseen luontoon. - Iittalainen
Hämeen asukkaat ovat Hämeläisiä.
- Kesäsavolainen
Ihan hämäläisiä ollaan.
- samaa.rataa
Jos äidin nimi on Arja, niin onko lapsi aina arjalainen?
- hsdfhsdfh
Voi sinua.
- Teorioita
Wikipedia/Wiktionary: Karja/Harja: nimen Karjala alkuperästä on kehitetty useita teorioita. Nykyaikainen tulkinta tukee kansanomaista arvelua, että se on johdos sanasta karja. Karja ei kuitenkaan ole alun perin tarkoittanut kotieläimiä, vaan joukkoa, yleensä sotajoukkoa. Se onkin lainaa germaanisista kielistä,lähde? joissa sanan vastine myös tarkoitti sotajoukkoa.
Heer (Deutsch) Herkunft: mittelhochdeutsch her, althochdeutsch heri, germanisch *harja- „Heer“, deutsch belegt seit dem 8. Jahrhundert, in Runeninschriften seit dem 5. Jahrhundert
H ja K: Esim. Hollanti on venäjäksi 1. Голландия {f} (Gollandija)
Hampuri 1. Гамбург {m} (Gamburg)- froide
Eikös joku ehdottanut ,että Karjala tulisi sanoista Karo ja ala..eli viittaisi pässipoika.
- Hoplaax
Minusta suurin kielioppivirhe on se, että maahantunkeutujia kutsutaan siirtolaisiksi.
- Käsitteet-sekaisin
Se ei ole kielioppivirhe vaan käsitevirhe.
- mä.lähre.ny
Sint jäi grammar pöyväl soimaa ku mye lähettii.
- AhmattiAhne
Sint jäi Ipadi pöyväl soimaa ku lähettii mut onneks myö
kerittii ottaa Iphonet völjyy. - burana.400.tatjana200
Mut näit sie sit ennää siu Olgaa?
- Kielimaikka
Suomen kieliopissa on muutamia "salakareja" joista ei ota selvää erkkikään ja ne ovat ikuisia kiistelyn kohteita. Mutta niin se taitaa olla muissakin kielissä.
Esimerkiksi Englannin kielessä: "What is your mother tongue" on aivan käsittämätön kysymys.- Sekaisin.kielestä
Kysyin kerran Lontoossa paikallisessa kauppahallissa lihamyyjältä "How much to pay a pig language" niin hän katsoi minua aivan kuin olisi nähnyt ihmisen ensimmäistä kertaa.
- kärsivällinen.opettajas
Ensinnäkin: kansallisuudet ja kielet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella suomessa toisin kuin englannissa.
Toiseksi: En jaksa. - Ihme.karjaa
Olen pähkäillyt ja ihmetelly samaa asiaa. Esimerkiksi karkkila on paikka missä ilmestyy karkkilalainen lehti. Se ei siis ole karkkilainen niin kun karjalainen on. Jos paikka olisi karkki niin sitten voisi olla karkkilainen.
On tämä omituinen väännös tämä karjalainen kun paikka on karjala eikä karja.- Se.on.väärin
Täytyy olla käsitevirhe. Karjalalainen, karjalainen, karkkilalainen, karkkilainen => ainakaan nykykielen mukaan ei ymmärrä sanaa karjalalainen.
Se.on.väärin kirjoitti:
Täytyy olla käsitevirhe. Karjalalainen, karjalainen, karkkilalainen, karkkilainen => ainakaan nykykielen mukaan ei ymmärrä sanaa karjalalainen.
sanat vaan lyhentyy esim. ei sanota institutsiooni kuten 1800-luvulla vaan instituutio
- karjalastathaimaahan
ja Thaimaahan, ei Thaimaaseen, kuten monet ilmoittavat matkustavansa.
- 3mb53mb
Riittää kun sanoo "perseeseen" niin jokainen tietää mihin matka suuntautuu.
- Tälläkin.palstalla
Yleisin kielioppivirhe on kirjoittaa Suomalainen silloin kun puhutaan kaikista ihmisistä yleensä, Suomalainen on sukunimi.
- Kuuleniinopit
Nämä taivutukset ovat meille suomalaisille itsestään selviä asioita, koska me olemme imeneet oikean taivutusmuodon jo äidinmaidosta. Vain ulkomaalaiset joutuvat niitä ihmettelemään ja opettelemaan monimutkaisia sääntöjä ja sääntöjen poikkeuksia. Toisaalta puhekieli ja kirjakieli ovat kaksi eri asiaa. Minäkin sanon matkustavani Taimaseen, mutta kirjoitan Thaimaahan.
- nwbenmb
Kaikkea muuta kuin itsestään selviä. Tuntuu siltä, että juuri Suomalaiset puhuvat huonointa suomen kieltä.
Maahanmuuttajakin tajuaa, että "kaikki kirjat 5 €" on aivan eri asia kuin "kaikki kirjat 5€ kpl."
- että-tälleen
Tässä sitä on ulkomaalaisille ihmettelemistä.
Isäntä rengille: Kokoa koko kokko kokoon!
Renki isännälle: Koko kokkoko kokoonko?
Isäntä rengille: Koko kokko!- aika-hyvä
:D Heh
- Kfnnxmxldl
Sastamalalainen. Lalalala.
- 9ujgt53
Taisi olla joku kongruenssi, mukautuminen, kun sana on -la -loppuinen? Ei ole vahvistusta.
http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/taivutus/ohje/374
http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/taivutus
http://www.kotus.fi/julkaisut/nimijulkaisut/paikannimijulkaisut/kuntien_nimet_ja_niiden_taivutus
http://www.kotus.fi/julkaisut/nimijulkaisut/paikannimijulkaisut/kunnan_nimeen_perustuvat_asukkaannimitykset
- helpotusOngelmaan
Karjala taipuu:venäläinen
- BB4BB3BB2
"Siitä puhe mistä puute".
Suomalainen sananlasku.
- watch.your.language
Esimerkiksi Englannin kielessä: "What is your mother tongue" on aivan käsittämätön kysymys.
Ja miksiköhän niin?
Tongue on aivan ymmärrettävästi englanninkielessä merkitsemässä myös puhuttua kieltä niinkuin suomenkielessäkin.- suomen_kieli
Siis suomen kielessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768142Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583233- 372546
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj172170Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362119- 232080
- 131907
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151693- 611647
- 181609