Miten olette pelanneet carcassonnea? Kun katsotaan mistä pellot menevät, niin menevätkö ne ohi jokipalojen päistä, eli lähdepalasta ja järvipalasta? Vai pitääkö niiden ympärille laittaa peltopaloja ennen kuin pellot yhdistyvät? Pellot yhdistyvät mielestäni liian helposti jos ne menevät suoraan jokipalojen ympäri. Kiitos vastauksesta!
carcassonne
15
6920
Vastaukset
- ghghghgh
Ne menevät ympäri. Ihan samahan tapahtuu esimerkiksi niiden irrallisten luostarien kohdalla. Koko luostarilaatta lasketaan yhdeksi peltoalueeksi, kuten joen päätöslaatatkin. Sehän se peltojen tarkoituksena onkin että niitä tulisi mahdollisimman paljon. Talonpoikaahan ei saa otettua pellolta pois ennenkuin peli loppuu ja pisteet lasketaan, joten talonpoika pelaa aina vähän riskillä. Sen vuoksi se saa niin paljon pisteitä lopussa kerralla.
Jos et halua että vastapelaajan talonpoika saa pisteitä, niin yritä ympäröidä se pelto teillä tai kaupungeilla niin että peltoalue jäisi mahdollisimman pieneksi. Yritä samaan aikaan myös kerätä itsellesi mahdollisimman paljon pisteitä teistä ja kaupungeista. Tuossa pelissä ei ole aina järkevää rakentaa mahdollisimman suurta kaupunkia tai pitkää tietä, vaan useilla pienillä vähitellen haalituilla pisteillä tuossa pelissä voi helpostikin voittaa. Tuo on eräs hienoimmista lyhytaikaisista strategia/tuuri peleistä jossa pelitasapaino on hyvin kohdallaan.- Nimetön
Oletko osatnut jotain lisäosia, kun kiinnostais tietää ett mitkä niist on hyviä. www.lautapelit.fi sivuill oli kyll jotain tietoo.
- mersuuuuuuuuuuuu
Nimetön kirjoitti:
Oletko osatnut jotain lisäosia, kun kiinnostais tietää ett mitkä niist on hyviä. www.lautapelit.fi sivuill oli kyll jotain tietoo.
Minä oon ostanut Trades&Builders sekä Cathedrals&Inns-lisäosat. Traders & Builders on ihan mielenkiintoinen, voi saada lisävuoroja, ottaa siis toisen laatan. No, Cathaedrals& Inns menettelee, katedraaleista meinaa vain saada liikaa pisteitä, ainakin kaksinpelissä. Lisäosien kanssa on ehkä järkevämpää jättää jokilaajennus pois. Ja kun minä oon pelannut lähinnä kaksinpelinä, niin ei tiedä miten lisäosat toimivat kun on enemmän pelaajia. Pelkkää peruspeliä olen pelannut neljän ja viiden ihmisen kera, aivan erilaista kuin kaksinpeli.Voisi olla mielenkiintosempaa, jos lisäosia pelatessa olisi esim.neljä tai viisi ihmistä.
- juuri
Hei,
Mielestäni ohjeiden perusteella pellot yhdistyvät jokipalojen päissä, mutta vähän aikaa niin pelattuamme alkoi se tuntua liian helpolta.
Nykyisin siis pelaamme niin, että pellot eivät yhdisty. Tuntuu paljon järkevämmältä ja haastavammalta näin. Tietenkin voi pelaajien taidon ja kokemuksen mukaan varioida sääntöjä.- Followers
Näin myös kävi meillä, päätimme että pellot eivät yhdisty jokipalojen päistä. Peltojen jyvitys voisi olla myös hyvä, täytyypä kokeilla seuraavassa pelissä.
Mutta sitten ostin lisäosan The Count, (muut osat olen ostanut aikaisemmin) eikä tuo lontoon murre taivu kunnolla. Kuka osaisi kertoa lyhyesti Carcassonne The Count ohjeet - munkkiniemen kreivi
Followers kirjoitti:
Näin myös kävi meillä, päätimme että pellot eivät yhdisty jokipalojen päistä. Peltojen jyvitys voisi olla myös hyvä, täytyypä kokeilla seuraavassa pelissä.
Mutta sitten ostin lisäosan The Count, (muut osat olen ostanut aikaisemmin) eikä tuo lontoon murre taivu kunnolla. Kuka osaisi kertoa lyhyesti Carcassonne The Count ohjeetTässä käyttämämme englanninkielisistä säännöistä itse suomennetut ohjeet:
-Carcassonnen kaupungissa on 4 eri osa-aluetta: linna,sepänpaja, katedraali ja tori (castle, blacksmith, cathedral, market), joihin voi asettaa seuraajiansa ja joissa kreivi (count) liikkuu. Linna on pohjoisessa, tori idässä, seppä etelässä ja katedraali lännessä.
-Kokoa kaupunki kuvan mukaisesti ja aseta kreivi linnaan. Kaupunki toimii nyt pelin aloituskohtana.
- Aloita peli normaalisti. Jos pelin edetessä asetat nostamasi laatan siten että joku (kuka tahansa) vastustajistasi saa myöhemmin pisteen (esim. rakennat hänen hallitsemaansa tietä, kaupunkia tai luostaria) mutta itse et saa yhtään pistettä voit laittaa yhden seuraajasi Carcassonnen kaupunkiin haluamallesi osa-alueelle. Osa-alueilla voi olla rajoittamaton määrä pelaajien seuraajia.
-Eli kaupungin/tien tms. ei tarvitse vielä laattaa laitettaessa valmistua, riittää että vastustaja saa siitä myöhemmin pisteytyksen tapahtuessa pisteitä.
- Voit myös ensiksi laittaa seuraajan pelaamallesi laatalle normaalien sijoittelusääntöjen mukaisesti ja vasta sen jälkeen toisen seuraajasi Carcassonnen kaupunkiin niin halutessasi. Seuraajia voi laittaa Carcassonnen kaupunkiin vain yhden per pelattu laatta. Kaikki seuraajat laitetaan paikoilleen pelaajan varastosta.
- Myöhemmin pisteytyksen yhteydessä (kun kaupunki, luostari, tie tai pelto valmistuu) voi pelaaja siirtää omia seuraajiansa Carcassonnen kaupungin osa-alueista kyseiseen pisteytettävään kohteeseen seuraavasti:
- linnasta pisteytettävään kaupunkiin
- sepänpajasta pisteytettävälle tielle
- katedraalista pisteytettävälle luostarille
- torilta pisteytettävälle pellolle
- kun kaikki seuraajien siirrot on tehty, lasketaan pisteet. Seuraajien lukumääräinen enemmistö ratkaisee pisteytyksen voittajan kohteessa. Pisteytyksen jälkeen seuraajat palaavat normaalisti pelaajien varastoihin.
- Seuraajien siirto toteutetaan seuraavasti: pisteytyksen aikaansaaneen pelaajan vasemman puolimmainen pelaaja siirtää ensiksi seuraajiaan, vuoro jatkuu myötäpäivään. Pisteytyksen aikaansaanut pelaaja siirtää seuraajiaan viimeiseksi.
- Seuraavat huomiot:
- seuraajien siirto ei ole pakollista
- seuraajia voi siirtää niin monta kappaletta kuin haluaa
- jos kreivi on kyseisellä Carcassonnen kaupungin osa-alueella siirto ei ole mahdollinen (esim. linnasta ei voi siirtää seuraajia pisteytettävään kaupunkiin)
- torilta seuraajat siirretään vasta pelin loputtua eli peltojen pisteytyksen yhteydessä
- seuraajia ei saa muullatavoin poistaa Carcassonnen kaupungista
- Kreiviä voi siirtää aina, kun laittaa oman seuraajansa Carcassonnen kaupunkiin. Kreivin voi halutessaan (ei ole pakko) siirtää toiselle osa-alueelle, mutta Kreivi ei koskaan poistu Carcassonnen kaupungista. Kreivi on AINA jollain neljästä osa-alueesta.
- Pelaaminen muiden laajennusosien kanssa:
- Inns & cathedrals: Isokokoisemman seuraajan voi myös siirtää Carcassonnen kaupunkiin. Pistelasku on normaali, eli iso seuraaja vastaa kahta pienempää
- Traders & builders: jos pelaaja saa pelivuorollaan asettaa toisenkin laatan, voi hän myös laittaa toisen seuraajansa Carcassonnen kaupunkiin (edellyttäen että joku vastustaja saa pisteitä ja itse ei yhtään kumpaakin laattaa pelattaessa)
- joki: jokilaattojen asettelu aloitetaan kaupungin reunasta ja joen suunta on poispäin kaupungista. Tämä siksi että kaupungin ympäröiminen joella on vaikeaa ellei mahdotonta. - Followers
munkkiniemen kreivi kirjoitti:
Tässä käyttämämme englanninkielisistä säännöistä itse suomennetut ohjeet:
-Carcassonnen kaupungissa on 4 eri osa-aluetta: linna,sepänpaja, katedraali ja tori (castle, blacksmith, cathedral, market), joihin voi asettaa seuraajiansa ja joissa kreivi (count) liikkuu. Linna on pohjoisessa, tori idässä, seppä etelässä ja katedraali lännessä.
-Kokoa kaupunki kuvan mukaisesti ja aseta kreivi linnaan. Kaupunki toimii nyt pelin aloituskohtana.
- Aloita peli normaalisti. Jos pelin edetessä asetat nostamasi laatan siten että joku (kuka tahansa) vastustajistasi saa myöhemmin pisteen (esim. rakennat hänen hallitsemaansa tietä, kaupunkia tai luostaria) mutta itse et saa yhtään pistettä voit laittaa yhden seuraajasi Carcassonnen kaupunkiin haluamallesi osa-alueelle. Osa-alueilla voi olla rajoittamaton määrä pelaajien seuraajia.
-Eli kaupungin/tien tms. ei tarvitse vielä laattaa laitettaessa valmistua, riittää että vastustaja saa siitä myöhemmin pisteytyksen tapahtuessa pisteitä.
- Voit myös ensiksi laittaa seuraajan pelaamallesi laatalle normaalien sijoittelusääntöjen mukaisesti ja vasta sen jälkeen toisen seuraajasi Carcassonnen kaupunkiin niin halutessasi. Seuraajia voi laittaa Carcassonnen kaupunkiin vain yhden per pelattu laatta. Kaikki seuraajat laitetaan paikoilleen pelaajan varastosta.
- Myöhemmin pisteytyksen yhteydessä (kun kaupunki, luostari, tie tai pelto valmistuu) voi pelaaja siirtää omia seuraajiansa Carcassonnen kaupungin osa-alueista kyseiseen pisteytettävään kohteeseen seuraavasti:
- linnasta pisteytettävään kaupunkiin
- sepänpajasta pisteytettävälle tielle
- katedraalista pisteytettävälle luostarille
- torilta pisteytettävälle pellolle
- kun kaikki seuraajien siirrot on tehty, lasketaan pisteet. Seuraajien lukumääräinen enemmistö ratkaisee pisteytyksen voittajan kohteessa. Pisteytyksen jälkeen seuraajat palaavat normaalisti pelaajien varastoihin.
- Seuraajien siirto toteutetaan seuraavasti: pisteytyksen aikaansaaneen pelaajan vasemman puolimmainen pelaaja siirtää ensiksi seuraajiaan, vuoro jatkuu myötäpäivään. Pisteytyksen aikaansaanut pelaaja siirtää seuraajiaan viimeiseksi.
- Seuraavat huomiot:
- seuraajien siirto ei ole pakollista
- seuraajia voi siirtää niin monta kappaletta kuin haluaa
- jos kreivi on kyseisellä Carcassonnen kaupungin osa-alueella siirto ei ole mahdollinen (esim. linnasta ei voi siirtää seuraajia pisteytettävään kaupunkiin)
- torilta seuraajat siirretään vasta pelin loputtua eli peltojen pisteytyksen yhteydessä
- seuraajia ei saa muullatavoin poistaa Carcassonnen kaupungista
- Kreiviä voi siirtää aina, kun laittaa oman seuraajansa Carcassonnen kaupunkiin. Kreivin voi halutessaan (ei ole pakko) siirtää toiselle osa-alueelle, mutta Kreivi ei koskaan poistu Carcassonnen kaupungista. Kreivi on AINA jollain neljästä osa-alueesta.
- Pelaaminen muiden laajennusosien kanssa:
- Inns & cathedrals: Isokokoisemman seuraajan voi myös siirtää Carcassonnen kaupunkiin. Pistelasku on normaali, eli iso seuraaja vastaa kahta pienempää
- Traders & builders: jos pelaaja saa pelivuorollaan asettaa toisenkin laatan, voi hän myös laittaa toisen seuraajansa Carcassonnen kaupunkiin (edellyttäen että joku vastustaja saa pisteitä ja itse ei yhtään kumpaakin laattaa pelattaessa)
- joki: jokilaattojen asettelu aloitetaan kaupungin reunasta ja joen suunta on poispäin kaupungista. Tämä siksi että kaupungin ympäröiminen joella on vaikeaa ellei mahdotonta.Iso KIITOS ja kumarrus. Otanpa nyt tämänkin laajennuksen käyttöön.
Peruspeli ostettu jouluna, ja vasta muutamana päivänä en ole kerinnyt pelaamaan. Tietokonepelitkin ovat melkein jääneet. - munkkiniemen kreivi
Followers kirjoitti:
Iso KIITOS ja kumarrus. Otanpa nyt tämänkin laajennuksen käyttöön.
Peruspeli ostettu jouluna, ja vasta muutamana päivänä en ole kerinnyt pelaamaan. Tietokonepelitkin ovat melkein jääneet.Itse asiassa sääntöjen mukaan tuo seuraajan asettaminen Carcassonnen kaupunkiin tapahtuu silloin, kun vastustajan tie/kaupunki/luostari VALMISTUU (ja pisteytetään) itse asettamasi laatan ansiosta. Tuolla omalla sovelluksellamme saamme kuitenkin enemmän seuraajia Carcassonneen ja näinollen peli "elää" enemmän. :)
- Ari_Mansala
Moi! Omistan saksankielisen version Carcassonnesta vuodelta 2002, eikä sen mukana tullut jokea. Kuitenkin etsiessäni netistä tietoa lisäosista tulin lukeneeksi, ettei jokea myytäisi enää erillisenä lisäosana vaan se sisältyisi tiettyihin, uusiin peruspelin painoksiin. Pitääkö tämä paikkansa vai muistanko lukeneeni väärin? Jos pitää paikkansa, onko minulla enää mitään mahdollisuutta saada jokilisäosaa?
Mitä mieltä muuten olette joesta, onko se kannatettava lisäys? Entä muut lisäosat, toimivatko vai epätasapainottavatko ne peliä? Onko kaikilla lisäosilla pelaaminen suositeltavaa, vai toimivatko tietyt yhdistelmät toisia paremmin/huonommin? Itse ostin tänään Count sekä King/Scout lisäosat, en tosin ole vielä ehtinyt kokeilemaan niitä...- munkkiniemen kreivi
Niin se lienee että jokea ei saa mistään muualta kuin uuden pelin mukana. Eli mahdollisuus toki on, tuleepahan muita peruslaattoja samalla sitten yhteensä tuplamäärä :)
Jokilisäosa on ihan OK, mutta joidenkin mielestä se yhdistää liikaa peltoja. Nuo muutkin lisäosat jakavat aika paljon mielipiteitä. Paras mielipide on kuitenkin oma eli testaamaan ja pelaamaan eri lisäosilla yhdessä ja erikseen.
Lohikäärmettä ja linnanneitoja odotellen... - vivi
Niin se lienee että jokea ei saa mistään muualta kuin uuden pelin mukana. Eli mahdollisuus toki on, tuleepahan muita peruslaattoja samalla sitten yhteensä tuplamäärä :)
Jokilisäosa on ihan OK, mutta joidenkin mielestä se yhdistää liikaa peltoja. Nuo muutkin lisäosat jakavat aika paljon mielipiteitä. Paras mielipide on kuitenkin oma eli testaamaan ja pelaamaan eri lisäosilla yhdessä ja erikseen.
Lohikäärmettä ja linnanneitoja odotellen...Jokea saa ilmeisesti myös tulostaa netstä ilmaiseksi. Toki siinä on ongelmana se että itse askarrellut palat tuntuvat erilaisilta pussista nostettaessa. Itse ostin pelin viikko sitten ja siinä ei ollut jokipaloja. Saa siis olla tarkkana jos ei halua tulla huijatuksi ja jäädä ilman jokea.
- Jaska
Lohikäärmettä ja linnanneitoja odotellen...Siis mitä lisäosia nuo ovat, vai oliko se (loppu)vitsi? :D
- Munkkiniemen kreivi
Jaska kirjoitti:
Siis mitä lisäosia nuo ovat, vai oliko se (loppu)vitsi? :D
Siitä voi olla huumori kaukana ja vitsit vähissä kun Carcassonea tosissaan pelataan... :D
Mutta siis "lohikäärme ja linnaneito" lisäosa, tosin saksankielisin ohjein, on ollut vajaan viikon verran saatavilla parista suomalaisesta pelikaupastakin. - fantazy
Jaska kirjoitti:
Siis mitä lisäosia nuo ovat, vai oliko se (loppu)vitsi? :D
Eli ei ole vitsi. Lautapelit.fi myy ja siellä on suomenkielisetkin ohjeet mukana. Tosin hieman virheelliset.
- ...
vivi kirjoitti:
Jokea saa ilmeisesti myös tulostaa netstä ilmaiseksi. Toki siinä on ongelmana se että itse askarrellut palat tuntuvat erilaisilta pussista nostettaessa. Itse ostin pelin viikko sitten ja siinä ei ollut jokipaloja. Saa siis olla tarkkana jos ei halua tulla huijatuksi ja jäädä ilman jokea.
Itselläni on tuo joki tullut mukana. Eihän siinä ole muuta kuin tuo joki, ellen väärässä ole. Jos olen oikeassa, niin joki pitää kasata ensin ja sitten vasta ruvetaan käyttämään muita palikoita.
Joten ensin laitetaan joen alkupaikka (lähde) ja sitten pinosta vuorotellen nosteaan jokilaattoja joille saa vuorossa oleva laittaa oman seuraajansa. Viimeiseksi jätetään joen viimeinen palikka.
Tämä ei tietenkään toimi jos joki lisäosassa on muitakin uusia laattoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855