- Mokki on maalattu kirkkaalla Tikkurilan "Valtti Extralla" n. 14 v sitten. Nyt on pohjoispuoli mustaa pilkkua taynna eli ruma. Nayttaa olevan vain pintahometta lakan pinnassa. Etelapuoli hilseilee irti.
- Milla maalaan natiksi? Taytyyko poistaa lakka kokonaan jollakin?
- Maalausliikkeet antavat useaa eri ohjetta...
- Kiitos!
Milla maalaan?
11
1760
Vastaukset
- luonnon väri
entinen töhnä vaan pois ,mahdollisoimman tarkkaan, hirsitaloa ei tarvitse maalata, punamulta jos nyt väriä haluais ja läikkiä peittää, ois kelpoinen. katso mitä historia osoittaa 100v hirsitaloista jos on vaan ehyen katon alla ollut . kirjastosta saa myös kirjoja lunnon mukaisesta hirren käsittelystä, " kaila".
- myös
harmaantuu itsekseen kauniisti tai punamultaa kun laittaa monena vuotena peräkkäin niin väri muuttuu pikkuhiljaa sopivaksi.
- atsteekki
Olen kanssa kokeillut kaikenlaista. Perinteisistä maaleista on öljyTeho toiseksi paras. Ei siis lateksimaali vaan se aito öljyversio.
Mutta paras on punamulta.
Ei sellaista punamultaa joita rautakaupat myyvät "punamaalina", "latomaalina" jms. vaan tosi aitoa tavaraa. Kyllä sitä saa kun sitkeästi etsii, vanhat miehet tietävät kyllä. Lue Panulan kirja talomaalauksesta, lyömätön teos!.
Kaikki vanha Valtti on kaavittava tai pestävä pois ja jos homepilkkuja on puussa asti niin käsittely homeenestoaineella. Sitten vaan punamultaa seinään. Kymmenen vuoden välein sitten vaan harjattava katuharjalla pintahilse pois ja uusi maalaus. Isonkin talon uusintakäsittelee parissa päivässä, kun ei tartte mitään varsinaista vanhan maalin krapausta.- Tomi
- Kiitos vastauksista.
- Taitaa tulla kova tyo... osa on niin kovasti kiinni ei lahde terasharjalla. Onko mitaan lakan poistoainetta jonka voi vaikka ruiskuttaa?
- Uudeksi variksi haluaisin vaalean sini-harmaan, en punaista.
- Hengittavaa pellavaoljymaalia suosittelevat. Onko hyva?
- Ja voiko sen maalata lakan paalle jos en saa kaikkea irti?
- No, tama murhe sitten kun paskalakka on poistettu jotenkin... - atsteekki
Tomi kirjoitti:
- Kiitos vastauksista.
- Taitaa tulla kova tyo... osa on niin kovasti kiinni ei lahde terasharjalla. Onko mitaan lakan poistoainetta jonka voi vaikka ruiskuttaa?
- Uudeksi variksi haluaisin vaalean sini-harmaan, en punaista.
- Hengittavaa pellavaoljymaalia suosittelevat. Onko hyva?
- Ja voiko sen maalata lakan paalle jos en saa kaikkea irti?
- No, tama murhe sitten kun paskalakka on poistettu jotenkin...- Kiitos vastauksista.
"- Taitaa tulla kova tyo... osa on niin kovasti kiinni ei lahde terasharjalla. Onko mitaan lakan poistoainetta jonka voi vaikka ruiskuttaa?"
Kysele maaliliikkeistä, asiantunteva myyjä tietää. Minä olen ihan kaapinut, mutten sentään koko taloa.
"- Uudeksi variksi haluaisin vaalean sini-harmaan, en punaista."
Kaikkea ei voi saada.
"- Hengittavaa pellavaoljymaalia suosittelevat. Onko hyva?"
On varmaan jos sellaista on. Minä en ole tavannut hengittävää sellaista, kokemuksieni mukaan pellavaöljymaali tahtoo juuri tehdä niitä homepilkkuja.
"- Ja voiko sen maalata lakan paalle jos en saa kaikkea irti?"
Voi tietysti, mutta ei huva.
Tuo alan oppikirjailija oli muuten Panu Kaila, taisin muistaa aikaisemmin nimen väärin. mm. kirjat "kevät toi maalarin" ja "talotohtori". - Jussi P.
atsteekki kirjoitti:
- Kiitos vastauksista.
"- Taitaa tulla kova tyo... osa on niin kovasti kiinni ei lahde terasharjalla. Onko mitaan lakan poistoainetta jonka voi vaikka ruiskuttaa?"
Kysele maaliliikkeistä, asiantunteva myyjä tietää. Minä olen ihan kaapinut, mutten sentään koko taloa.
Kaikkea ei voi saada.
On varmaan jos sellaista on. Minä en ole tavannut hengittävää sellaista, kokemuksieni mukaan pellavaöljymaali tahtoo juuri tehdä niitä homepilkkuja.
Tuo alan oppikirjailija oli muuten Panu Kaila, taisin muistaa aikaisemmin nimen väärin. mm. kirjat "kevät toi maalarin" ja "talotohtori".Punamulta ei oikein sovellu aikaisemmin Tikkurilan ihmeaineilla maalatulle pinnalle, punamultaa voi hieroa vain ennestään punamullatuille tai maalaamattomille (ei ihan tuoreille) hirsille.
Itse kokeilisin maalarimestari Kalevi Järvisen ylistämää petrooliöljymaalia, eli kyseessä on tavallinen öljymaali, johon on lisätty runsaasti valopetroolia. Tarttuu kuulema vaikka teflon pannuun ja kestää vuosikymmeniä.
Muutenkin en ottaisi Kailan "Kevät toi maalarin" kirjasta suoraan ohjeita. Kirjan tarkoitus on ollut vain dokumentoida vanhojen maalareiden kertomuksia ja maalausohjeita, sekä esitellä vanhojen kirjojen ja lehtien ohjeita.
Kirjassa esitellään ristiriitaisia neuvoja, eikä oteta kantaa siihen mikä niistä on paras.
Muuten se kyllä on todella hyvä kirja.
Kalevi Järvinen sensijaan on todellinen perinnemaalien asiantuntija, joka pitkän uransa aikana on kokeillut varmasti kaikki antamansa neuvot käytännössä.
Kalevin ohjeita on hänen kirjassaan: "Puurakennusten ulkomaalaus".
tai linkeistä:
http://www.ulapland.fi/home/myp/keke/perinnemaaliohjeita/perinnemaali.htm
http://www.talotori.net/okorjausmaalaus.php - Tomi
Jussi P. kirjoitti:
Punamulta ei oikein sovellu aikaisemmin Tikkurilan ihmeaineilla maalatulle pinnalle, punamultaa voi hieroa vain ennestään punamullatuille tai maalaamattomille (ei ihan tuoreille) hirsille.
Itse kokeilisin maalarimestari Kalevi Järvisen ylistämää petrooliöljymaalia, eli kyseessä on tavallinen öljymaali, johon on lisätty runsaasti valopetroolia. Tarttuu kuulema vaikka teflon pannuun ja kestää vuosikymmeniä.
Muutenkin en ottaisi Kailan "Kevät toi maalarin" kirjasta suoraan ohjeita. Kirjan tarkoitus on ollut vain dokumentoida vanhojen maalareiden kertomuksia ja maalausohjeita, sekä esitellä vanhojen kirjojen ja lehtien ohjeita.
Kirjassa esitellään ristiriitaisia neuvoja, eikä oteta kantaa siihen mikä niistä on paras.
Muuten se kyllä on todella hyvä kirja.
Kalevi Järvinen sensijaan on todellinen perinnemaalien asiantuntija, joka pitkän uransa aikana on kokeillut varmasti kaikki antamansa neuvot käytännössä.
Kalevin ohjeita on hänen kirjassaan: "Puurakennusten ulkomaalaus".
tai linkeistä:
http://www.ulapland.fi/home/myp/keke/perinnemaaliohjeita/perinnemaali.htm
http://www.talotori.net/okorjausmaalaus.phpTassapa tuli hyvaa tietoa! Luin Kailan kirjan ja tulin samaan tulokseen; han on enemman historioitsija kuin maalari. Jos rakentaisin uuden voisin ottaa oppia hanelta mutta mulla on eri ongelma.
- Tuo "Petroolioljymaali" on kokeilemisen arvoinen! Kiitos.
PS. Olen jo harkinnut koko mokin koolaamista. Lampoeristyksen tekisin samalla tulpaksi... ja saisin kunnon hengittavan maalin / punamullan pintaan. Se vaan olisi "lautamokki" sen jalkeen. - Ci-Tikka
atsteekki kirjoitti:
- Kiitos vastauksista.
Kaikkea ei voi saada.
Tuo alan oppikirjailija oli muuten Panu Kaila, taisin muistaa aikaisemmin nimen väärin. mm. kirjat "kevät toi maalarin" ja "talotohtori".Missä olet nähnyt pellavaöljypohjaisen maalin homehtuneen? Se homehtuu kyllä, jos maalia lantrataan keittämättömällä pellavaöljyllä eikä keitetyllä pellavaöljyllä (=vernissa). Uula-tuotteella on oma ohenteensa pellavaöljylle. Sinkkivalkoisessa (pohjamaali) on lisäksi muistaakseni homeenestoainetta. Toki pellavaöljymaalin pinnalle voi tulla hometta jos maali on jatkuvasti kosteassa paikassa, esim. pellavaöljyllä maalattuja sisätilan listoja olen nähnyt homeessa vuosikausia tyhjänä olleessa talossa, sen sijaan ulkovuorausta en ole nähnyt homeessa kun on pellavaöljymaalilla maalattu.
Pellavaöljymaalista on satojen vuosien hyvät kokemukset, ei lahota taloa ja patinoituu kauniisti, vaatii uusintamaalauksen ehkä 20v välein keskimäärin, riippuu niin olosuhteista. Mutta kukin tyylillään. Pellavaöljy tarttuu hyvin lateksiin ja muihin (en ole varma mitä tuo aikaisempi mainitsemasi on), mutta pääosa maalista olisi juuri sen hengittävyyden vuoksi saatava pois. Punamultaa en minäkään suosittelisi ja värikään ei sinua miellyttänyt, joten unohda se sitten.
- Maalarimestari
POHJATÖISTÄ:
Jos päädyt keittomaaliin (esim. punamulta) niin sinun pitäisi poistaa entinen pintakäsittelykerros huolellisesti joko mekaanisesti skrapaamalla ja hiomalla (joka olisi järjettömän hidasta), kemiallisesti maalinpoistoaineella (joka olisi kallista ja ympäristöä rasittavaa) tai infrapunasäteilijällä pehmentämällä ja kaapimalla (aika hankalaa tämäkin). Lisäksi mahdolliset pesut; maalinpoistoainejäämät tulisi pestä pois.
Home/leväkasvustoiset kohdat voit pestä reippaasti plantatulla Kloritella (vastaa kalliimpia "homeenpesuaineita"). Muista huuhdella!
Jos valitset öljy/petrolimaalin niin pääset huomattavasti vähemmällä. Riittää kun skrapaat eteläpuolen kunnolla ja karhennat muut pinnat hiomalla. Homekohdat kuten edellä.
MAALIN VALINTA:
Keittomaali voi olla muunkin väristä kuin punaista tai keltaista, myös vaikka siniharmaata. Sävyttämiseen ja maalin valmistukseen kyllä tarvitset ehdottomasti ammattiapua.
Keittomaalin normaali - ja jo isoisiemme sopivaksi katsoma - huoltoväli on nelisenkymmentä vuotta. Riippuu valituista pigmenteistä. Siniharmaa varmaankin kuluu nopeammin kuin punainen.
Keittomaalilla maalaaminen on helppoa ja jo kertasively riittää.
Öljymaaleja on monenlaisia, perinteisiä ja vähemmän perinteisiä. Niiden käytössä on kikkansa (työvälineet ja tekniikka, maalausajankohta, sääolot jne.)
Muista kuitenkin, että öljymaalissa ei yksi sivelykerta riitä. Eteläseinä kannattaa maalata kolmasti hyvin ohennetulla maalilla.
Huoltoväli riippuu sävystä, edellisen maalauksen onnistumisesta, mökin sijainnista (kasvillisuus, ilmansuunnat, meri, saasteet jne.)tai vaikkapa maun muuttumisesta. Karkeasti arvioiden se on noin kaksikymmentä vuotta. Tämä ei tietystikään koske ikkunoita ja ovia! Ne on maalattava useammin.
Petroliöljymaalin etuna on se, että kertasively riittää. Muuten melkein kuin öljymaali.
MAALAUKSESTA YLEENSÄ:
Kannattaa kysyä neuvoja maalareilta, oikeilta vanhan ajan maalareilta, joilla on kokemusta ja tietoa. Myös maalausalan oppilaitoksista voit saada asiantuntevia ohjeita (ja joskus jopa työharjoittelijoita!).
Maali- ja maalausliikkeet, samoin kuin -tehtaat myyvät omaa tuotettaan. Ne eivät toimi
hyväntekeväisyys -periaatteella.
Maalarin näkemys poikkeaa joskus hyvinkin paljon
edellämainittujen näkemyksistä.
Jo puheena olleet kirjat kannattaa lukea, jos on aikaa ja harrastusta. Mitään jumalansanaa nekään eivät tietysti ole.- Tomi
Kylla taa netti on hieno! Taalta saa enemman ja parempaa tietoa kuin juoksemalla maalausliikeita ympari....
- Alkaa selvita mita teen. Pohjatyon maara ei kylla vahene paljoa mutta onhan mulla tata aikaa eika maksa paljoa kun itse hikoilen.... Kai yhden kesan voin uhrata jos tulos on 40 vuotta vapaata!
- Kiitos kaikille.
- Ukkomies
Punamulta on halpa ja ihan hyvä väri, mutta...
Se ei mitä luultavammin pysy minkään muun maalin päällemaalattuna, eikä höyläpinnalla (jos ei ole vanha ja haristunut). Kokeile siis pieneen osaan, ennenkuin käsittelet koko mökin. Nykyhirsimökkien pinta on "liian" sileää.
Sahapintaan punamulta on mainio maalia ainakin oman kokemukseni mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1033853
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se482741- 1142569
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣392068Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu301827Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et261658- 271572
Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?751385- 221368
Olikohan se
Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi81311