Historiikki bändistä?

musakirjoittaja

Olen tässä miettinyt, että haluaisin kirjoittaa bändikirjan eli historiikin bändin alkuvaiheista tähän päivään. Bändi on ollut hyvinkin suosittu ja nykyisin ehkä keskitasoa. Yhden bändiläisen tunnen vähän paremmin. Mutta onko tuntemattoman kirjailijanalun mahdollista edes lähteä ehdottamaan tuollaisen kirjan kirjoittamista vai pitääkö aina olla joku musiikkitoimittaja? Ilman bändin hyväksyntää tuskin voisin tuotostani julkaista edes Elisakirjassa? Osaatteko neuvoa asiassa tai edes sanoa, jos ajatus kannattaa heti unohtaa?

4

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvotineuvoti

Kirjoita näytetekstejä, ja esittele ne ja ideasi bändille.

Asiassa on mietittävää: kuka kustantaa kirjan; sinä, bändi vai kaupallinen kustantamo (jos kyseessä on kiinnostava bändi). Kuka maksaa sinulle korvauksen kirjoittamisesta (ellei kustantamo kustanna sitä), ja millä perusteella: osuus myynnistä vai könttäsumma (jonka pitäisi olla vähintään n. 5000 euroa tuollaisesta työstä, mutta halvemmallakin toki saa tehdä).

Mutta noista asioista ehdit ottaa selvää sitten, jos ja kun saat bändin innostumaan kirjan tekemisestä.

Ymmärtääkseni voit julkisesta esiintyjästä kirjoittaa kirjan ilman lupaakin, mutta siinä on ongelmana tiedonsaanti; muiden ihmisten kirjoittaminen lehti- ym. juttujen perusteellahan et voi omaa kirjaasi tehdä (lainauksia toki voi olla, mutta pääosa pitää olla omaa tekstiäsi).

• koten

Edellisessä vastauksessa on todella hyviä ja tärkeitä kommentteja. Täydennän hieman ja suosittelen seuraavaa järjestystä:

1) Hoida asia kuntoon bändin kanssa. Jos saat heiltä luvan ja esimerkiksi haastatteluja, se nostaa kirjasi arvoa huimasti. Jos bändi ei innostu yhtään, koko asiaa kannattaa vielä harkita uudestaan.
      2) Kun olet saanut luvan, ota yhteyttä useampaan kaupalliseen kustantamoon huolella kirjoitetun disposition ja sisältösuunnitelman kanssa. Jos sinulla ei ole aiempaa julkaisukokemusta, liitä mukaan ehdottomasti myös kirjoitusnäytteitä (osa kustantamoista ohjeistaa näiden asioiden suhteen myös erikseen sivuillaan).
      3) Odota kustantamojen vastausta; kun kyse on tietokirjan suunnitelmasta eikä mistään valmiista käsikirjoituksesta, vastauksen voi saada parhaimmillaan parissa päivässä.
      4) Jos saat jo alustavan kustannussopimuksen, pystyt hyvin hakemaan myös apurahoja kirjoitustyöhön. Toki siis pystyt muutenkin, mutta sopimus taskussa se on huomattavasti helpompaa.

Onnea matkaan.

• musakirjoittaja

Hienoa, kiitos oikein hyvistä vastauksista ja vinkeistä. :) Näillä on hyvä lähteä ajamaan asiaa eteenpäin.

• Roligrollo

Kirjoita mieluummin kellaribändien historiasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2435
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      346
      1890
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1567
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1383
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1320
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      907
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      105
      863
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      762
    Aihe