Sanooko kumppanisi usein "ihan sama" tai sanotko niin itse?
Silloin varmaan tarttis äkkiä tehdä jotain.
"Ihan sama" on kuin sanoisi: "ei kiinnosta", "väliäkö sillä", "joo ettei tuu riitaa"
Monen suhteen loppu alkaa sanoilla "ihan sama"
Ukolla selvästi jalka jo toisen oven raossa ... ihan sama.
Ihan sama.
53
553
Vastaukset
Minä ajattelen hyvinkin usein noin.
Niin paljon hassua on maailmassa.
H.- En.usko
Paitsi ! Oli pakko todeta !
En.usko kirjoitti:
Paitsi ! Oli pakko todeta !
"En.usko"
Niin, minähän asun kaksistaan
Itsekseni :)
Minä' ja ite.
H.
- tasavertaisuutta
Ensimmäisessä liitossani luovutin oman tahtoni suhteen, en vaan jaksanut enää sitä pettynyttä fiilistä.
Kumppanillani oli tapana aina kysyä mitä haluan ja vastauksen saatuaan hän torppasi haluni ja kertoi miksi kannattaa tehdä toisin ja jonkun ajan kuluttua tehtiin juuri niin kuin hän halusi, näin vältin riidan.
Itselleni tuli vähemmän pahaa mieltä kun sanoin sama se tai ihan sama.
Lopulta oli itsetunto ihan nollassa, onneksi paras ystäväni sai minut ymmärtämään oman tilani ja tuli auttamaan pakkaamisessa.- lyhyestisulle
hunksz kirjoitti:
"tasavertaisuutta"
Olit siis onneton Ihan sama.
Eikö hävettänyt?
Vai oliko ihan sama?
H.ihan sama
- Kustomoidun-keltainen
Samapa tuo.
Mihin kasseihin pakkasit?
Oliko jo Ikean sinisiä?
- Heikunkeikku
Ei ole kumppania, joka noin sanoisi. Mutta JOS olisi kumppani, joka noin sanoisi, niin kuuntelisin suurilla elefantinkorvillani, että mimmosella äänensävyllä hän tuon "Ihan saman" pulpauttelisi. Sillä on merkitystä joo on on.
Nimittäin käytän tuota "ihan sama"-sanontaa ja myös "kiviäkin kiinnostaa"-sanontaa aika usein.
Mun nuorin poika, jonka kanssa rupattelen aimo annoksen kerrallaan melkein joka päivä, niin hänen kanssaan tulee käytettyä noita sanontoja. Hän myös käyttää. Meillä molemmilla on prikulleen samanlainen huumori. Semmonen jonka vois luokitella "hyvin omituinen"-huumorintajuun.
Äänensävy paljastaa toisillemme, että "ihan sama" tai "kiviäkin kiinnostaa" ovat itseasiassa mitä hauskimpia ja sopivimpia sanontoja. Ne niinku tarkottaakin, että hitto ku kiinnostaa. :) Valtaisa voima äänensävyillä.
Saatan (aika usein) sanoa myös "niin, sinähän olet ihmisvihaaja" tai "sanoitko ohjaajalle, että inhoat lapsia" tai muuta vastaavaa. Me sitten yhessä nauretaan :)
.
Mutta vakavasti visertäen, jos toinen (oli se sitten kumppani tai ystävä tai kuka tahansa) viljelee "ihan sama"-lausahduksia ja väärällä äänensävyllä elikkä tarkoittaen sitä, niin eihän se mukavaa ole jos tommonen lause pläjähtää naamaan. Tietää että on parempi pistää suu kiinni, ei tota toista kiinnosta yhtikäs ollenkaan. Minä sanon useinkin, mulle on ihan sama. Jos on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja ja kysyn toiselta minkä hän niistä haluaa, mulle siis käy mikä vaan joten ihan sama mikä valitaan :D.
- 1eero
Teillä, ymmärtääkseni onko ihan sama eikai jos koirasikin ' ihan sama 'mieltä miten päätätte vai jääkö jokin mikä lienee päättämättä kun vaihtoehtoja on.
1eero kirjoitti:
Teillä, ymmärtääkseni onko ihan sama eikai jos koirasikin ' ihan sama 'mieltä miten päätätte vai jääkö jokin mikä lienee päättämättä kun vaihtoehtoja on.
Annan ensin toisille mahollisuuden päättää haluamallaan tavalla mutta jos siitä päätöksestä ei tule mittään tolokkua, päätän ite :D.
siilimuori4 kirjoitti:
Annan ensin toisille mahollisuuden päättää haluamallaan tavalla mutta jos siitä päätöksestä ei tule mittään tolokkua, päätän ite :D.
Justiinsa noin, aina on hyvä antaa mahdollisuus päättää itse ja vasta sitten avittaa, ellei ratkaisua näytä löytyvän :)
Ancelina kirjoitti:
Justiinsa noin, aina on hyvä antaa mahdollisuus päättää itse ja vasta sitten avittaa, ellei ratkaisua näytä löytyvän :)
Nii, sitä kutsutaan myös toisen mielipiteen huomioon ottamiseksi :). Näin ainakin toinen tulee kuulluksi. Koirakin saa päättää tiettyissä rajoissa.
- 1eero
siilimuori4 kirjoitti:
Nii, sitä kutsutaan myös toisen mielipiteen huomioon ottamiseksi :). Näin ainakin toinen tulee kuulluksi. Koirakin saa päättää tiettyissä rajoissa.
Koira jos eri mieltä ilmoittaa haukkumalla, onko samaa mieltä kotoutunut hyvin entä sisä siisteys.
1eero kirjoitti:
Koira jos eri mieltä ilmoittaa haukkumalla, onko samaa mieltä kotoutunut hyvin entä sisä siisteys.
Tämä pikkuinen on ollut vielä yleensä samaa mieltä. Ainoastaan yksin jäädessään hieman protestoi. Kyllä väliin käy komentamassa tulemalla haukkumaan nenän alle mutta silloin joku oikea asia, pitää päästä ulos tms. Muutoin ei hauku kuin jos jotain erityisen jännittävää kuten esimerkiksi tänään tyhjä kananmunakenno lattialla :D.
Hyvin on laumautunut. Olen ollu pari viikkoa nyt koiralomalla. Ensi viikolla alkaa arki ja yksinolo koirulille lisääntyy. Sisäsiisteys on hyvällä mallilla kun on ollut aikaa viedä/päästää joka välissä ulos. Varmaan ensi viikosta joutuu jossain välissä palaamaan taaksepäin sisäsiisteydessä kun joutuu olemaan pitempiä aikoja sisällä.siilimuori4 kirjoitti:
Joskus mies kysyy katsotaanko tämä vai tuo tallenne.
Vastaan ettei sillä väliä, jos kysely jatkuu, sanon huvikseni että yllätä minut.
Näin hän saa valita.
Kun se kuitenkin on "ihan sama", kumpi ensin katsotaan.Ancelina kirjoitti:
Joskus mies kysyy katsotaanko tämä vai tuo tallenne.
Vastaan ettei sillä väliä, jos kysely jatkuu, sanon huvikseni että yllätä minut.
Näin hän saa valita.
Kun se kuitenkin on "ihan sama", kumpi ensin katsotaan.Meilläin jos sattuu kiinnostamaan sama tallenne katotaan yhessä. Mutta jos esim minua ei kiinnosta mitkää länkkärit tai muutoin toimintaelokuvat, meen kattomaan jotai muuta toiseen huoneeseen telkusta. Tai teen jottai muuta.
siilimuori4 kirjoitti:
Meilläin jos sattuu kiinnostamaan sama tallenne katotaan yhessä. Mutta jos esim minua ei kiinnosta mitkää länkkärit tai muutoin toimintaelokuvat, meen kattomaan jotai muuta toiseen huoneeseen telkusta. Tai teen jottai muuta.
Hyvin paljon samat ohjelmat kiinnostavat meitä, en kyllä ihan kaikkea katso mistä mies tykkää.
Lento-onnettomuuksien tutkinnasta on tullut sarja, illalla yhtä jaksoa katsottiin. Tai minä katsoin, toinen veteli sikeitä rankan työpäivän jäljeen.
Kerroin sitten mistä syistä onnettomuus tapahtui.Ancelina kirjoitti:
Hyvin paljon samat ohjelmat kiinnostavat meitä, en kyllä ihan kaikkea katso mistä mies tykkää.
Lento-onnettomuuksien tutkinnasta on tullut sarja, illalla yhtä jaksoa katsottiin. Tai minä katsoin, toinen veteli sikeitä rankan työpäivän jäljeen.
Kerroin sitten mistä syistä onnettomuus tapahtui.Minua ei kiinnosta sellaiset ohjelmat tai elokuvat joissa veri lentää ja on muutoinkin väkivaltaa. Eikä kauheasti länkkäritkään tai kauhuelokuvat varsinkaan. Mut muita voidaan katsella kaikkia yhessäki.
- ei.kukkoa.tunkiolla
Mä asun itekseni ja joskus joudun pohtimaan vaihtoehtoja. Ihan vaan pohdin, jotta huomaisin, että liikahtaako päässäni ajatuksia vai alanko toimia jo robottimaisesti.
Evvk saatan tuhahtaa mielessäni vaikkapa palstan aloituksille.
Taisin olla liitossa vähän sellainen turhankin nöyrtyjä ettei toinen olisi pahoittanut mieltään. "ei.kukkoa.tunkiolla"
Noinhan minä jo kirjoitin?
H.- tuskinketäänkiinnostaa
ihan sama
- Perrjantaipullo
Ihan sama en tiiä
- ei.kukkoa.tunkiolla
No kah, oletan et olet kukko, joten ei ihan sama!
- ent.siivoojaparka
Alkaa sitten häämöttää suhteeni loppu itseni kanssa, mutta ihan sama. Ei sitä joutavaa jatustelua kauempaa jaksaisi kuunnellakaan.
- ei-ole-ihan-sama
joskus aikanaan kun kyselin mitä ruokaa laitetaan
niin ukko vastasi aina ihan sama,
silti usein syödessään motkotti että olisi syönyt mieluummin jotain muuta
kerran huonolla tuulella ollessani laitoin sitten lautaselle koiran kuivamuonaa
ja päälle kirjoitin lappuun jotta ihan sama mullekkin,
sen jälkeen on kysyttäessä tullut ehdotuksia ihan kiitettävästi
itse en koskaan sano ihan sama,
mutta sanon kyllä useinkin että voidaan tehdä niin kuin sinä haluat- Ainako-sama-vastaus
Ja kun ukkosi ehdottaa seksiä, et sano ihan sama, vaan...voidaan tehdä niin kuin sinä haluat.
- ö-Öö
Ihan sama
Tarkoittaapi mun mielestä, jokin asia, mistä ei kannata alkaa sen kummemmin neuvottelemaan, tahi väittelemään. Nopeuttaa kommunikaatiota, koska turhat jankutukset jääpi väliin. Paljon asioita, mitkä nyt sinällään ovat yhdentekeviä.
Jotenkin aina tulee mieleen jokin kauppareissu. Siinä koitat tunkea kefiiriä ostamaan, kun edessä joku tomppeli pitää puhelinneuvottelua kotiin, että millaista piimää sitä tänään ostetaan, kun ostoslistassa oleva piimä on loppu. Ihmiset siis käyttää älyttömästi aikaa ja voimavaroja, änkyttääkseen joutavita asioista. Jon mulle muija soittais kaupasta, että jokin tuote, mitä pyytänyt ostamaan loppu, ostakoon, tai olkoon ostamatta jotain muuta, asialla ei suurempaa merkitystä.
Vaan, jos isommista asioista kyse, silloin yleensä kyse aikalisästä. Elikäs siirretään keskustelua kauemmas, jotta aikaa harkita, kaikilla.
Vivahde-eroja.
Mutta juu, kyllä mä kyätän tota sanontaa aina joskus. Useimmiten just asioista, millä ei oikeasti ole sen kummempaa merkitystä. Tietynlaista diplomatiaa. Asia-asiat asia erikseen. Sellaisista jätetään eriävä mielipide ja niistä sitten voidaan käydä enenpikin neuvotteluja.
=DW= Sanojen valinta taitaa näytellä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa hämmästyttävän usein tärkeää roolia. Itse taidan melko usein korvata "ihan saman" sanomalla, että minulle sopivat kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot.
Yksi jo edesmennyt hyvä ystäväni totesi usein ystävällisesti hymyillen, että O-Orvokille käy aina kaikki. - Vasta silloin huomasin itsekin, että annoin mielelläni toisten valita, jos itselläni ei ollut perusteltua mielipidettä valinnoista. Jos oli, kerroin sen ihan mielelläni.
Saatan myös valita, jos asiaa käsitellään jahkailemalla, ja sillä keinoin tilanne ratkeaa nopeammin ja helpommin.- bessie-
Tavallisia käyttökelpoisia sanoja, fraasinakin mielestäni sillä tavalla neutraali että voi kuulostaa asialliselta oman 'puolueettomuutensa' painottamiselta, epäkohteliaalta, hyväntuuliselta, välinpitämättömältä tai vain kannan ottamiselta/vastaukselta ilman erityisempiä sävyjä.
Jos kumppanista joku asia on yhdentekevä tai ei kiinnostava niin sitten on, hyvä vain että sanoo sen. Uskon, että hänelle tosiaan on ihan sama mitä syödään, tai missä järjestyksessä mitäkin tehdään jne.. Silloin mielelläni otan vetovastuun asioiden sujuvoittamiseksi, sillä yleensä minun kuvioni ovat mutkikkaammat kuin miehen.
Sitten kun ei enää oikein mitään yhteisiä kiinnostuksen kohteita löydy ja välinpitämättömyyttä on enemmän kuin välittämistä, rupean harkitsemaan eroa. En siis kuitenkaan jonkun ärsyttävän vakivastauksen takia, sellaisesta nostan äläkän heti kun mitta täyttyy. "Silloin mielelläni otan vetovastuun asioiden sujuvoittamiseksi, sillä yleensä minun kuvioni ovat mutkikkaammat kuin miehen. "
Tota mun pitäisi varmaan kokeilla. :)"Silloin mielelläni otan vetovastuun asioiden sujuvoittamiseksi, sillä yleensä minun kuvioni ovat mutkikkaammat kuin miehen. "
Tota mun pitäisi varmaan kokeilla. :)- bessie-
Kokeile ihmeessä.
https://youtu.be/3N-WWDvxiO0
Tälle voisin hyvinkin sanoa, että mennäänpä sitten tuonne makuuhuoneen puolelle ja jos kerran on aivan sama, tiedä vaikka fiilikset paranisi sinullakin.
Lutunen sanoo aina "ihan sama" kun kysyn mitä sapuskaa haluaa että teen sille. Se sanoo että kaikki mun tekemä ruoka on hyvää ja että hän syö kaikki mitä eteen laitetaan. Se tekee helpoksi elämän, mutta joskus olisi kiva saada ihan "oikeita" vastauksia. Silloin minä esitän kysymyksen ihan konkreettisesti että haluatko sitä tai tätä: ekaksi mainitsen ruuan jota olen aikonut laittaa ja sitten ruuan josta tiedän että hän ei kauheesti piittaa.
Lutunen sanoo aina "ihan sama" kun kysyn mitä sapuskaa haluaa että teen sille. Se sanoo että kaikki mun tekemä ruoka on hyvää ja että hän syö kaikki mitä eteen laitetaan. Se tekee helpoksi elämän, mutta joskus olisi kiva saada ihan "oikeita" vastauksia. Silloin minä esitän kysymyksen ihan konkreettisesti että haluatko sitä tai tätä: ekaksi mainitsen ruuan jota olen aikonut laittaa ja sitten ruuan josta tiedän että hän ei kauheesti piittaa.
(palvelinvirhe) kaikki viestini lähtevät tuplana
(Oliskohan se jotain näille jotka minua fanittavat täällä???)Ancelina kirjoitti:
Sinulla kun tuo opettajatausta, niin hyvinhän siihen sopii "kertaus on opintojen äiti"..:)
Minä luulen että palvelin on haluaa osoittaa todeksi väitöksen että "täytän 85% plastatilasta".
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä luulen että palvelin on haluaa osoittaa todeksi väitöksen että "täytän 85% plastatilasta".
Voi se olla noinkin.
Minulla on sama tilanne kuin Palomalla, kaveri käyttää tuota "ihan sama" lausetta vähän väliä. Joskus ärähdän että ei varmasti ole ihan sama. Joskus otan asian niin että hän haluaa kuulla ensin mielipiteeni. En tuon takia ole huolissani, kaikki päättyy aikanaan, ennemmin tai myöhemmin. En sentään usko että päättyy noihin sanoihin.
- hall.varapj
Riippuu asiayhteydestä. Tänään mun kämppis sanoi,että sopiiko,että lähdetään liikenteeseen n. puolentunnin päästä. Sanoin: " Ihan sama ". Hän vastasi : " Saa tana"
- Hyvätvuodet
Olisikohan tuo vähän sama asia kuin ne vuodet tässä liitossa joina molemmat menivät omiin, eri suuntiinsa vapaasti ja kaikessa rauhassa. Kummankaan kieltämättä tai mitenkään puuttumatta, se on kuin hällä väliä.
'Ihan sama'on aikamoisen välinpitämätön ilmaisu. jos joku sanoo noin niin tuntuu, että eipä voi vähempää asia kiinnostaa ja kaiken lisäksi siihen liittyy jonkin moista laiskuutta kun ei suostu edes sillä hetkellä asiaa miettimään.
Jos ajattelee tilannetta, että olen esim kahvilassa tuttuni tms kanssa ja siinä esitän, että hei kumpaaks otetaan, ja sitten toinen vastaa, että ''ihan sama', niin todennäköisesti vastaisin, ota mitä lystäät, minä otan tätä.
Jos hän vastaisi, että valitse sinä, tai en osaa sanoa, se on ihan eri asia kuin 'ihan sama', 'ihan sama' melkein joissakin tilanteissa suututtaa.
Tuskin rupeisin toisen puolesta moisia 'ihan sama'-päätöksiä tekemään, jos on aikuinen ja itsemääräämisoikeus niin päättäköön itse. Lapset on ihan eri asia.
Asioista on mukava tuumata yhdessä, olkoon sitten kyse vaikka pienistäkin asioita tai sitten on turhaa kysellä lainkaan.siilimuori4 kirjoitti:
Niin tai jos sanoo et ihan sama, mulle käy molemmat :D.
Niinkin voi sanoa, se on jo paljon enemmän, siinä on jo sisältöä,
pelkkä 'ihan sama' on jotenkin niin tyhjää täynnä.
Olen samaa mieltä, että usein "ihan sama" tarkoittaa luovuttamista. Ja ihminen vastaa samalla energialla minkä hän saa osakseen. Joten sinäkin rupeat miettimään että ihan sama.
Ei kai se rakkaus suhteessa ole aina se kantava voima, ei se aina jaksa kukkia. Ja kun toinen näyttää väsymisen merkkiä, se tarttuu, ja sitä energiaa ruokitaan puolin ja toisin, kunnes ovi on edessä. Kun lapset ovat pieniä, on niin helppo ajatella että lähtisin mutta kun on lapset. Mitenkäs vanhat pariskunnat, onko kuuskymppisillä jo edessään vaihe "lähtisin mutta kun en halua elää vanhuutta yksin"?
Mun mielestä se "lähtisin mutta kun" on ihmismielelle tuhoisa. Se jättää sinne kuoppaan makaamaan, se ei innosta nousemaan sieltä, eikä liioin innosta tekemään kuopasta mukavamman. Se estää rakentamasta suhdetta, ja estää lähtemästä.- hytinäx1
Niin oikeassa aloittaja on, jopa ajatuskin "ihan sama" vaikkei toista siinä vierellä, josta niin paljon alussa välitti, koskaan edes olisi tavannutkaan, on lopun alkua. Kun tunne on jo niin pitkällä, suhdetta ei pelasta mikään poppakonstikaan.
Tuossa olen eri mieltä "suhdetta ei pelasta mikään poppakonstikaan". En usko että olemassa sellaisia suhteita, missä koko ajan rakastetaan toinen toisiaan, joka päivä, joka tunti. On jaksoja kun toinen on ärsyttävä, kun kyllästyttää. Ne kuuluu asiaan, niin kuin elämässä kriisit noin yleensä.
Se on vissiin aika yleistä, että kun toista kyllästyttää niin omakin mielenkiinto lakkaa. Mutta sekin on oma valinta mitä tekee, millä tavalla toisen välinpitämättömyyteen vastaa, pistääkö kaiken peliin vai katsooko kortit ja lähtee.
- RealistiN
Voisin kuvitella hankalan ja määräilynhaluisen ihmisen saavan useinkin ihan sama vastauksen kysymyksiinsä, varsinkin jos sanojana on kumppani joka haluaa välttää konflikteja.
- sanoin-ennen
"ihan sama" on alistetun ja luovuttaneen osapuolen sanapari kun millään ei ole enää mitään väliä
- Sanonvieläkin
Voi se kyll' olla myös ihan vain pienen ja vähäpätöisen pikkujutun kuittaamista. Kun ei ole mitään väliä millä tavalla joku epäolennainen asia tai aihe lutviutuu - tai ei.
- Tavuviiva
Olin vuosia sitten kurssilla, jossa oli insinööri ja opettaja. Nämä nokittelivat tunti tunnista toisiaan. Muut olivat ihan mukavia ja loivat mukavaa tunnelmaa. Kun vuosi päättyi, päätin, että seuraavana vuonna, jotain muuta. Joten ihan sama, jatkuiko tuo nokittelu edelleen. Mitä tekee muistilla, jos sitä käyttää ilkeilyyn, toistuvasti. Olen kyllä kuullut, että jopa opettajat harrastavat työpaikkakiusaamista. Ehkä sieltä juontuu tuo piirre tai ehkä sitä fiksaantuu. Normityöelämässä saisi pari huomautusta ja seuraavassa yt:ssä ovi avautuisi ulos. Ihan sama. Muutoin mielestäni sanapari on toisen mitätöimistä ja nollaamista, en harrasta sitä. Kompromissit ovat hyvä ratkaisu tai vuorottelu, saada päättää, kumpikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022126- 991537
- 1211263
- 771232
- 1121207
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58986- 36912
- 33804