Listataan kliseitä

Karhu_900

Lähes joka runokirjassa on kivi. Ilmeisesti olemista kuvaamassa. Se on mielestäni klisee, myös muita vaihtoehtoisia määriä olisi lukuisia. Listataan tähän symboleja, metaforia ja kielikuvia, jotka on enemmän tai vähemmän helppoja tai kliseisiä.

9

554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanmjäs

"Hopeinen kuu". Tai no itseasiassa se on sellainen yleinen puhekielessä(kin) esiintyvä klisee, mutta itseasiassa tuon mainitseminen kliseenä on jo klisee. Tai kun aletaan pilan päiten parodioida runoilijaa, lausutaan lähes aina hopeinen kuu tai sitten pelkkä kuu. Tai voi olla vain oma kokemus.

Ei tule muita mieleen. Luen mieluummin muuta kirjallisuutta. :-D

• rtjrsjdhh

Tiedän yhden, joka on kammottavan helppo laittaa ilman että sitä huomaa tai edes editoinnissakaan: pöydän tai tuolin jalat.

• Karhu_900

Hyviä esimerkkejä. Kuu on kieltämättä klisee väärin käytettynä. Samoin pöydän- ja tuolinjalat. Lamppu esiintyy myös varsin usein tai ylipäätään valo.

• miäääääääää

Siis täh? Pöydänjalka on ns. kuollut metafora, eli yleiskieleen vakiintunut kielikuva. En ole koskaan kuullut, että siinä olisi jotakin kliseistä :).

• lpota

Joo, mietin itsekin että oliko tässä jokin vielä syvällisempi vertauskuva taustalla kun en oikein tajunnut. :D

Miten muuten sanoisitte "pöydänjalka" tavalla, joka olisi "vähemmän kliseinen"?

• miääääääääääää

Niinpä :))))...

• synkkäyö

Tuulen huokailu, auringon nousu ja lasku, yön tähtinen taivas... särkynyt sydän huutaa rakkautta, sanat ehkä ei järjestyksessä mutta kirjan täysi samaa mouruntaa, useinkin

• Låla_Åålala

Sorruin jälleen kiveen. Eikä ollut edes Kiven päivä.

• Nuiva_Pihtala

Hyi mua, ajattelin taas kliseisesti kauniimmasta sukupuolesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      179
      2996
    2. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      64
      2576
    3. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      203
      2220
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      73
      1849
    5. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      102
      1783
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1651
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      104
      1479
    8. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      217
      1161
    9. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1120
    10. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1079
    Aihe