Ensi kertaa asun kerrostalossa ja täällä on pattereissa ilmaa (lorisevat ja ovat kylmät). Ikäni omakotitaloissa asuneena osaisin kyllä ilmata patterit itsekin, mutta kun en tiedä niin kysyn, että saako niitä kerrostalossa ilmata itse, vai pitääkö kutsua huoltomies? Puhelimitse olen yrittänyt tavotella huoltomiestä asian tiimoilta, mutta kun aina tuuttaa varattua ja kerran sain kiinni ja lupas tulla ne ilmaamaan, mutta eipä tullutkaan. Alkaa pikku hiljaa tympäistä tuo patterien lorina ja kylmäkin täällä jo on, kun syksy pitkällä eikä lämpöä tule pattereihin.
Pattereiden ilmaaminen
8
2022
Vastaukset
- hardlifeishard
Onpa elämä kovaa.
Ilmaaminen ei auta mitään jos patteriverkostossa on vettä liian vähän, tämä ongelma on yleensä aina vain ylemmissä kerroksissa nimenomaan syksyisin.
- Lorisee-ja-palelee
Kiitos vastauksestasi. Eli täytyy siis vaan yrittää saada kiinni se huoltomies. Asun tosiaan ylimmässä kerroksessa.
- höpöhöpötys
Kiinnostaa runsaasti.
- ilmaistakin
Ei välttämättä kannata tehdä itse.
"Kerros- tai rivitalossa asuvan henkilön ei kannata suorittaa pattereiden ilmaamista itse, sillä taloyhtiöissä kyseinen työ kuuluu lähes poikkeuksetta huoltoyhtiölle. Suurimmissa patteri- ja lämmitysjärjestelmissä pattereiden ilmaaminen suoritetaan aina järjestelmällisesti (kerroksittain) – eli kerrostaloissa työ aloitetaan alakerrasta ja siirrytään kohti yläkertaa – tästä syystä omatoimisesti tehtävät ilmaukset sekoittavat lämmitysjärjestelmään tehtävän huollon. "- suhteellisuuden_taju
Taas on sekopäät liikkeellä.
Tuollainen koko verkoston ilmaaminen on harvinainen suoritus - moista tarvitaan normaalisti vain verkoston tyhjennyksen jäljiltä eli lähinnä sen jälkeen, kun on uusittu kaikki venttiilit. Mikä tulee eteen parinkymmenen vuoden välein. Kun verkostossa on joku iso huoltotyö käynnissä, niin silloin ei tosiaan pidä itse mennä mitään sörkkimään.
Kunnolla toimivassa ja ylläpidetyssä verkostossa ei ole tarvetta säännölliseen ilmaamiseen. Esim. itse asun ylimmän krs asunnossa eikä ilmaukseen ole vajaan 4 vuoden asumisen aikana kertaakaan ryhtyä. Mutta mutsilla on kanssa ylimmän krs asunto ja siellä pitää pattereista päästellä ilmoja pihalla 2 kertaa vuodessa.
Patteriverkoston paine on liian matala, jos verkostoon pääsee kertymään ilmaa kesän aikana, veden ollessa viileää. Huoltoyhtiölle tästä pitäisi jurputtaa. Mutta se ilmaaminen taas, tämän pitäisi normaalijärkiseltä onnistua ihan itse. Vaan kun uusavuttomilta ei taida hehkulampun vaihtokaan onnistua. - kylmänraudanseppä
suhteellisuuden_taju kirjoitti:
Taas on sekopäät liikkeellä.
Tuollainen koko verkoston ilmaaminen on harvinainen suoritus - moista tarvitaan normaalisti vain verkoston tyhjennyksen jäljiltä eli lähinnä sen jälkeen, kun on uusittu kaikki venttiilit. Mikä tulee eteen parinkymmenen vuoden välein. Kun verkostossa on joku iso huoltotyö käynnissä, niin silloin ei tosiaan pidä itse mennä mitään sörkkimään.
Kunnolla toimivassa ja ylläpidetyssä verkostossa ei ole tarvetta säännölliseen ilmaamiseen. Esim. itse asun ylimmän krs asunnossa eikä ilmaukseen ole vajaan 4 vuoden asumisen aikana kertaakaan ryhtyä. Mutta mutsilla on kanssa ylimmän krs asunto ja siellä pitää pattereista päästellä ilmoja pihalla 2 kertaa vuodessa.
Patteriverkoston paine on liian matala, jos verkostoon pääsee kertymään ilmaa kesän aikana, veden ollessa viileää. Huoltoyhtiölle tästä pitäisi jurputtaa. Mutta se ilmaaminen taas, tämän pitäisi normaalijärkiseltä onnistua ihan itse. Vaan kun uusavuttomilta ei taida hehkulampun vaihtokaan onnistua."...kertymään ilmaa kesän aikana, veden ollessa viileää. "
Kertyy ilmaa koska verkosto on kesällä tyhjä. Kuten sinun pää,kesät,talvet. - tulihan_se_sieltä
Ainoa, mikä on tyhjä, on pääsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava
Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I1553790Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa
Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk843238Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva852695Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista
Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro442599Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen
ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?682545Kyllä nämä nyky autonakut ja autotki on heikloja
Vuoden vanha akku, eikä inahdakaan.... Pistin vara-akun just lataukseen ja lähen sillä antamaan apuvirtaa Jos ei toimi,232372Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä1402322Mikä aate kaiken pahan takana?
Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.1522195Päivi Räsäsen seksipaljastus loksauttaa Katja Ståhlin leuat! Elämäni biisi kohujakso tv:ssä!
Elämäni biisi -suosikkisarjan uusinnat ovat startanneet ja nyt vuorossa on sarjan 2. jakso v. 2019. Sinisille sohville381980Muistan vuosikymmenten takaa
Toivottavasti voit hyvin ja jaksat työssäsi. Olet upea ja erinomainen ihminen, toivon kaikkea hyvää.121896