Muistatteko vielä kouluaikoja? Mikä oli mielestänne vaikein kertotaulu? Minulle tuotti vaikeuksia 8 kertotaulu. Ja vieläkin. Joskus pitää ihan jäädä miettimään tai jopa laskea vaikkapa Excelissä. Jäin joskus jopa jälki-istuntoon kertaamaan 8 kertolaskua
kertotaulu?
20
138
Vastaukset
3,4,5,6,7,8, tuotti vaikeuksii 1 ja 10 oli helppoja. 9 meni rimaa hipoen .
- muuten-helpot
seiskan joutui pänttäämällä pänttäämään niin että vieläkin muistaa kuin vettä vaan
- numerovamma
Kertotaulukokeet aikanaan rimaa hipoen läpi. Piakkoin sen jälkeen totaalinen kertotaulun unohdus. Aivoissa varmaan jotakin vikaa, kun numerot ei pysy päässä. No elämän läpi menty......
- 1eero
Kertotaulu tuli aika helposi sisällettyä, kun mennään isompiin lukuihin esim. 18x53 siinä joutui ponnistelee, piti löytää oikotie.
- Heikunkeikku
"1eero"
Noi oikotiet ovat yli-mielenkiintoisia. Sillähän ei ole minkäänmoista väliä, että millä oikotiellä mihinkin tulokseen pääsee, kunhan vastaus on oikea.
Kukin päänsä sisällä vetelee mutkat suoriksi, eikä useinkaan (oikeastaan koskaan) tule kysyttyä, että miten johonkin vastaukseen on päässyt.
Kuinka usein on silmäni levinneet lautasen kokoiseksi, kun oon kuunnellut jonkun mumisseen ääneen näitä "oikopolkuja" ja sitten sanoneen ihan oikean vastauksen. Se mumisuusosuus, näiden oikopolkujen, minun mielestäni omituisella tavalla ajatellut ja minulle Täysin hepreamaisesti käsitellyt mietinnät on se juttu, jonka johdosta ne lautaset silmien tilalle ovat ilmestyneet.
Yks naurettava juttu on kans semmonen, että mulla meni suurinpiirtein 20-vuotta ennenkuin tajusin, etteivät kaikki (oppilaani) suinkaan ajattele asteikkojen soitosta samalla tavalla, kuin minä ajattelin. Ihmettelin kyllä usein, että miten ihmeessä noi asteikot nyt mukamas ovat noin vaikeita muistaa.
Siksi nyt ihan uteliaana kysäsen, että Minkälainen "oikotie" sinulla on, jos lasket 18x53?
Itselläni on (olen pannut merkille) mitä kummallisimpia ajatteluita. Jonkun mielestä aivan älyttömiä. Onneksi ei tarvitse niitä oikoteitä ääneen kailottaa, kuhan vaan sanoo sen oikean vastauksen.
Tuo antamasi esimerkki on sen verran helppo, että ei siinä monimutkaisuuksilla tarvitse leikiskellä, mutta ehkä senkin voi laskea monella eri tavalla.
Mä laskin näin, joka mun mielestä on helppo tapa.
Siis: 18x53=?
53 53=106
106-10,6=95,4
Sitten vaan siirretään toi pilkku eteenpäin ja vastaus on siinä eli 954. Minäkin suoritan laskun mielessäni jotenkin alla olevan esimerkin mukaisesti, yhdistellen helppoja ja nopeita laskutoimituksia:
20 x 53 = (2x530=) 1060 - (2x53=) 106 = 954- Heikunkeikku
optimisti-orvokki kirjoitti:
Minäkin suoritan laskun mielessäni jotenkin alla olevan esimerkin mukaisesti, yhdistellen helppoja ja nopeita laskutoimituksia:
20 x 53 = (2x530=) 1060 - (2x53=) 106 = 954Oon niin malttamaton ja mukamas "kiireinen", että yritän oikoa niin paljon kuin mahdollista. Helpotin laskua "pienentämällä" lukuja. Siis toi sun laittama 20x53 ajattelin vaan 2x53. Lopuksi sitten nolla perään. :)
- O-Orvokki
Olen kompuroinut aikoinani 3, 4 ja viisinumeroisten kanssa, kun niitä piti laskea samassa yhtälössä. Se taitaa olla syy, miksi suoritan laskun vaikeimman kautta. ;)
- Heikunkeikku
O-Orvokki kirjoitti:
Olen kompuroinut aikoinani 3, 4 ja viisinumeroisten kanssa, kun niitä piti laskea samassa yhtälössä. Se taitaa olla syy, miksi suoritan laskun vaikeimman kautta. ;)
No nykyään minäkin kompuroin yllättävän helpoissakin laskuissa. Johtunee varmaan siitä, että tulee kaapastua kouraan taskulaskimen ja sillä laskea laskutoimituksia. Kun laskinta tottuu käyttämään, niin jotenkin muuttuu niin ajattelemattomaksi, ettei edes tuumi sitä laskua, vaan ottaa sen laskimen käteen vaikka kyseessä olisi mitä helpoin lasku.
Elikkä harjoituksen puutetta nykyään.
Ja kyllähän sen ymmärtää, että 3862 5321 977 on toki helpompi laskea laskukoneella, kuin ruveta vaivottelemaan pääknuppia:) - eppu2
Kertotaulu oli aika helppo sisäistää. Isommissa luvuissa ilman noita oikoteitä ei selvinnyt.
Tuon esimerkkisi laskin näin: 53x10=530, 8x50=400 ja 8x3= 24. Siis, 530 400 24=954. - VaikeimmankoKautta
Heikunkeikku kirjoitti:
No nykyään minäkin kompuroin yllättävän helpoissakin laskuissa. Johtunee varmaan siitä, että tulee kaapastua kouraan taskulaskimen ja sillä laskea laskutoimituksia. Kun laskinta tottuu käyttämään, niin jotenkin muuttuu niin ajattelemattomaksi, ettei edes tuumi sitä laskua, vaan ottaa sen laskimen käteen vaikka kyseessä olisi mitä helpoin lasku.
Elikkä harjoituksen puutetta nykyään.
Ja kyllähän sen ymmärtää, että 3862 5321 977 on toki helpompi laskea laskukoneella, kuin ruveta vaivottelemaan pääknuppia:)Ensin kymmenet, sitten sadat ja tuhannet. 3862 5321 977 = (977 23)= 1000, (5321-21=) 5300, (3862-2=) 3860 5300 1000 = 10 160
- Itseasiassa-en-muista
Tiedän mikä on kertotaulu. Jouduin kertaamaan aina kun jäin luokalleni neljä kertaa. Ehkäpä se oli tuo neljä onnen ja epäonnen luku.
- Tavuviiva
Omituinen lapsiko? Kertotaulu oli helppoa ja kivaa. Osasin laskea jo ennen kouluun menoa, joten kertotaulu ei ollut ongelma. Kertotaulusta on ollut myös myöhemmin hyötyä. Vastapainona lukeminen sujui to-del-la hi-taas-ti. Ei tullut virsikirjaa heti, tosin osasin paljon niistä lauluista jo entuudestaan.
Samoin tykkäsin ruotsinkielestä, vaikka en mikään hyvä siinä ollutkaan ja rämäpäisesti Ruotsiin töihin vähäksi aikaa. - Heh-hehExcel
Kertotaulu on kliffaa. No problemos.
Ammatinvalintatestissä alle 10% ylsi samaan tulokseen. Väkipyörätehtävän päättelin väärin.
Kielet hankalampia, varsinkin suomen kieli. Nyt puhun vain 4 1 kieltä. 3 X Lattia-lista neliöt kulmasta-kulmaan.
Ilman-vaihto tapetista toiseen kerrottuna parvekkeen-oven neliöön.
Kuinka pitä Ethernet-johto tarvitaan 199 Euron läppäriin?
H.- Helppovastaus
199 euron läppäriin tarvitaan 19,9 metrin johto koska ei noin halpaa läppäriä ilkeä käyttää ihmisten ilmoilla vaan on mentävä piiloon vaatekomeroon 19,9 metrin päähän modeemista.
- Tavuviiva
Jäät kyllä kaapin ulkopuolelle, et ole piilossa. Tai voithan kurottaa sieltä kaapista, mutta melkein täytyy olla strech-kädet. Menikö väärin vai hyvin väärin?
- ö-Öö
ulkoluku
Nojoo, kertomataulu tuli tutuksi, samoin uskomaton määrä vuosilukuja. Kikenlaita muútakin aika turhaa. Siis eläväsä elämässä ja duuneissa.
Ei niitten treenaaminen hukkaan menneet, jotain tarvii vieläkin, joskus. Myös kertotaulua.
Oli se kuitenkin vaan joutavaa "opiskelua". OSa jengistä sai parhaat numerot, vaikkei edes tienneet. mistä kyse, niillä vaan oli parempi muisti.
Tähän ongelmaan törmää vielkin aik usein. Joku latelee "faktoja", kuin tietokoneeesta. Tosiasia, tietokoneesta se on oppinutkin, mutt miten lie "faktojen" paikkansapitävtts, enpä tiedä.
Nimerot ok, niittn tulkita vaihtelevaa. Vaikka nyt suomen tuikin noopeli.
=DW=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant2024155Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a374025Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K863212Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii662671- 2162660
Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�1282569Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,192387Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1012369Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa
Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,1012193Martinan pankkikortti
Seiska uutisoi, että Martina antoi pankkilortin tyttärilleen. Siinä on vaan sellainen pointti, että pankkikorttia ei saa3711802