Olisko jo aika

Psykoterapeutitar

mennä tutustumaan palvelukeskusten tarjontaan? Siellä on kaikenlaista harrastustoimintaa ja liikuntaakin. Käytättekö niitä palveluita?

Voi jestas! Vähän päälle vuosi sitten vielä hain duunia kyseisestä paikasta. Nyt voisi olla palveluiden käyttäjä😄👍🏻

39

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odota ensin sitä eläke-päätöstä.

H.

• Psykoterapeutitar

Työkyvyttömyyseläkepäätös tuli vuosi sitten😄👍🏻 Ei enää tekijä, vaan käyttäjä🤗

• Hyvä.ajatus

Mitä harrastusta siellä voi harrastaa, tietysti riippuu paikkakunnasta, liikunta tai kuoro tms.ei kiinnosta ehkä jotain käsillä tekemistä.

• Ulkoilmailija

Kotikaupunkiini avataan lokakuun loppupuolella uusi puolen miljoonan satsauksen vaatinut senioripuisto. Lienee juurikin minulle sopiva paikka, koska jalka nousee vielä sen verran, että pääsee paikalle ilman invataksia. Lisäksi välttyy lääkärin ehdottamalta omaa investointia vaativalta verenpainemittarin hankinnalta, koskapa paineita luvataan mitata kyseisessä puistossa.

• de-meter

Minulle taitaa olla aika korkea kynnys hakeutua ohjatun toiminnan pariin, kun on itse toiminut siellä ohjaajapuolella. Kirjapiirissäkin huomaan toimivani ohjaajan ominaisuudessa, vaikka olen rivijäsen...))
      Kai se on selkäytimessä, jonkinlainen tunnejohtaminen, mutta olen kyllä huojentunut siitä, että saan olla vailla vastuita. Viime vikonlopun Pilatestunniltakin sain tosi paljon vinkkejä ja potkua, vaikka mielessäni analysoin tunnin kulun ja ohjaamisen "puutteet". Seepra ei pääse radioistaan ja samalla tavalla ruodin itseäni silloin kun olin itse ohjaksissa.

Tuolla mainitulla viikonlopulla huomasin taas kertaalleen, miten aktiivisia ovat ikäiseni sinkut. Heidän kanssaan oli kiva jutella, yhteisiä kiinnostuksen kohteita löytyi vaikka miten. Oli myös pakko nähdä, että jos itsellä on iso lähipiiri, elämä pyörii aika tavalla sen ympärillä. Isompiin kuvioihin on vaikea päästä ja sitoutua. Omaa merkitystään ei tietenkään tarvitse asettaa kyseenalaiseksi - kysyntää on - mutta ennemmin tai myöhemmin tulee se aika, jolloin roolit vaihtuvat, tuottajasta tulee kuluttaja. Miten siihen sitten oppii ja sopeutuu ?

• Psykoterapeutitar

Aikoinaan oli virkistyspäivä, johon asiakkaita palvelukuljetuksella kuskattiin ja siellä sitten kukin vuorollaan oli heitä jeesaamassa eri toiminnoissa, mihin kukakin halusi mennä. Oli oikein mukava päivä, sekä työntekijöille, että asiakkaille!

Silloin jo, kolmisenkymmentä vuotta sitten, ajattelin itse käyttäväni kyseisiä palveluita, kun se aika koittaa ja nyt se on koittanut. Ajattelin mennä mukaan, kun yksinkin olen, niin saa puuhaa päiviin. Täytyy vaikka ensiviikolla kävästä. Ainakin se palvelukortti käydä hakemassa, että on sitten valmiina, kun fiilis sattuu päälle. Kohta alkaa jouluaskartelutkin😍

• de-meter
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

Aikoinaan oli virkistyspäivä, johon asiakkaita palvelukuljetuksella kuskattiin ja siellä sitten kukin vuorollaan oli heitä jeesaamassa eri toiminnoissa, mihin kukakin halusi mennä. Oli oikein mukava päivä, sekä työntekijöille, että asiakkaille!

Silloin jo, kolmisenkymmentä vuotta sitten, ajattelin itse käyttäväni kyseisiä palveluita, kun se aika koittaa ja nyt se on koittanut. Ajattelin mennä mukaan, kun yksinkin olen, niin saa puuhaa päiviin. Täytyy vaikka ensiviikolla kävästä. Ainakin se palvelukortti käydä hakemassa, että on sitten valmiina, kun fiilis sattuu päälle. Kohta alkaa jouluaskartelutkin😍

Yhdessä tekeminen on minustakin kivaa, ainakin silloin kun ryhmä toimii harvakseltaan, eikä siihen ehdi muodostus nokkimisjärjestystä.
        Ja monenlaista taitajaahan meidän keskuudessa varmasti on.

Sinkkututuillani näyttää tosiaan olevan tekemistä yllin kyllin: säestystehtävää soittotaitoiselle, varamummina toimimista, kahvilatyötä
        (jos omistaa hygieniapassin), ja sitten tietysti perinteistä ystäväpalvelua...
        Tarjontaa kyllä on. Sen "omansa" löytäminen voi tietysti olla vaikeampaa...

• Katselin tuossa uutisia alueeltasi ja Lappeen-rannasta huomasin.
      Kute Ancelina jo kertoikin, kaupungin teatteri on vaikeuksissa.
      Kaupungin-johtaja kertoi:
      Jos LPR keskustassa halutaan säilyttää elävä teatteri, tarvitaan puoli miljoonaa.
      YLE:lle tyypillisesti toimittaja ei kysynyt:
      Jos ei halua säilyttää, onko silti maksettava?
      Tämä ajatus sopinee tähänkin aloitukseen.

H.

• Minulla myös vastustaa mennä etsimään aktiviteetteja mistään kodin ulkopuolelta. Täällä olis tota askartelua ihan riittämiin kun vain laiskuudelta jaksaisi. Kuka lähtee mun kaveriksi vinttiä siivoomaan?
      Mun lapsi yrittää saada minua menemään mukaan yhdistyksiin ja silleen....mutta en ole saanut inspistä. Mihinkään palvelukeskuksiin en varmaan olisi menossa, eikö ne ole vanhemmille ihmisille, sellasille jotka ei keksi oikein itse mitään sisältöä tai ohjelmaa elämälleen? (Minulla on sellainen tunne etten tarvi mitään lisää ohjelmaa).
      Toisaalta olis ihan jees alkaa harrastaa jotain.
      Olimme jonkun aikaa mukana tossa kirkon ja siirtolaisviraston sponsoroimassa pakolaisten kotouttamisprojektissa (Kohtauspaikka XXX) mutta se toimii tosi hyvin ilman minuakin :)) ja niillä on ohjelmia ja tekemisiä kolme kertaa viikossa kylämme vanhassa kansakoulussa.
      Jotain luovaa, jotain uutta tekisi mieleni, mutta kahvi ja pulla-tapaamiset eivät ole mun kuppi teetä.

• "Paloma.se.co"

Teksti antaa kummallisen miehisen vaikutelman.
        Oletko itse lutunen?

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Teksti antaa kummallisen miehisen vaikutelman.
        Oletko itse lutunen?

H.

Lutunen vetää vielä sikeitä yläkerrassa.
        Minä olen kai sitten vähän androgyyni silleen että en harrasta kahvikekkereitä enkä juorukerhoja.
        MVH
        P
        (Lutunen ei koskaan edes avaa tätä sivua. Minä välillä kerron mitä kaikkea hauskaa täällä jutellaan.)

• Ulkoilmailija

"Mihinkään palvelukeskuksiin en varmaan olisi menossa, eikö ne ole vanhemmille ihmisille, sellasille jotka ei keksi oikein itse mitään sisältöä tai ohjelmaa elämälleen?"

Minuakin kieltämättä huolestuttaa ajatus, että mennessäni senioripuistoon mittauttamaan verenpainettani minut pakotettaisiin johonkin ryhmässä tapahtuvaan keppijumppaan koko kaupungin nähden. Kiinalainen juttu!

• Ulkoilmailija kirjoitti:

"Mihinkään palvelukeskuksiin en varmaan olisi menossa, eikö ne ole vanhemmille ihmisille, sellasille jotka ei keksi oikein itse mitään sisältöä tai ohjelmaa elämälleen?"

Minuakin kieltämättä huolestuttaa ajatus, että mennessäni senioripuistoon mittauttamaan verenpainettani minut pakotettaisiin johonkin ryhmässä tapahtuvaan keppijumppaan koko kaupungin nähden. Kiinalainen juttu!

hahahahahahaha
        osta verenpainemittari kotiin niin ei pakoteta keppijumppaan koko kaupungin nähden

• Ulkoilmailija
        Paloma.se.co kirjoitti:

hahahahahahaha
        osta verenpainemittari kotiin niin ei pakoteta keppijumppaan koko kaupungin nähden

Kiinalaistyyppisestä puistojumppatarjonnasta olisin hyötynyt aikoinani työelämässä erityisesti siinä vaiheessa, kun istuin näyttöpäätteen edessä epäergonomisissa olosuhteissa. Kun yksi kesätauko meni pilalle kivuista johtuen, niin opin kyllä pitämään pienempiä taukoja päätetyöskentelyyn uppoutumisen ohessa.

Mitä tulee verenpainemittarin hankkimiseen, niin huomaan häpeäkseni (?), että paljon huonommissakin varoissa olevat (vaikkapa oma poikani) ostelevat niitä nöyrästi, kun neuvotaan. Olen vain tottunut siihen, että verenpainekontrollin tulisi järjestyä yhteiskunnan taholta. Pitäisikö antaa periksi?

• Entäs sitten jos ei taho? mua suorastaan vistottaa kaik tampuriinin helistys porukat.
      Joku tekopirteä 30v sätkyttelijä viel kyselemään ,miten hauskaa kaikilla on?
      Ihan ite keksin huvitukset ittelleni ,ellei muut niin painun mettään ja annan honkien humista mulle viisauksiaan .
      Täysin pätevöityneenä mä sielt kottiin tulen.

• de-meter

..)) ..)) Olisin antanut peukun, koti-kiusattu, mutta kun mustana ei pysty, enkä näköjään "ehdi" kirjautua....

• de-meter kirjoitti:

..)) ..)) Olisin antanut peukun, koti-kiusattu, mutta kun mustana ei pysty, enkä näköjään "ehdi" kirjautua....

Mie jeesaan :)

• eppu2

Minäkään en taho! Ihan itse keksin myös huvitukseni. Ja jos joskus jotain tahon, ihan itse keksin senkin.
        Muistampa elävästi ajan, kun piti houkutella, maanitella, mummoja ja pappoja osallistumaan. Se kun oli sellainen kulttuuri. Joskus sisälläni ajattelin, miksei vaan anneta olla, jos ei kertakaikkiaan taho.
        Elämää talsitaan tässä iässä sen mukaan, mihin kunto, mieltymykset ja varat riittävät.

• Tavuviiva
        eppu2 kirjoitti:

Minäkään en taho! Ihan itse keksin myös huvitukseni. Ja jos joskus jotain tahon, ihan itse keksin senkin.
        Muistampa elävästi ajan, kun piti houkutella, maanitella, mummoja ja pappoja osallistumaan. Se kun oli sellainen kulttuuri. Joskus sisälläni ajattelin, miksei vaan anneta olla, jos ei kertakaikkiaan taho.
        Elämää talsitaan tässä iässä sen mukaan, mihin kunto, mieltymykset ja varat riittävät.

Samaa mieltä olen. Keikun niin kauan kuin keikun, sitten kun olen niin tööt eikä minusta ole mihinkään, haluaisin kivan värisen pastillin ja nukkua pois eli toivottavasti tässä maassa tämä puoli edistyy. Tämä asia on juteltu jälkipolven kanssa. Mutta nyt siis mennään tällä vauhdilla ja mielenkiinnolla.
        Uusiakin asioita on. Ja vielä on opittavaa.
        Ja saahan sitä muuttaa mieltä.

• Psykoterapeutitar
        eppu2 kirjoitti:

Vapaaehtoisuuteenhan se perustuukin, kun vielä voi itse päättää meneekö vai ei. Ennen pakkokyydityksiä vanhusten päivätoimintaan, mihin ei enää kysytä, vaan kyyti odottaa ja nopeasti vaan vaippa vaihdetaan ja jotain vaatetta päälle ja menoksi. Se nyt on ihan eri juttu!

• mimmimum-..mi

Yksi tuttavani on sellaisessa toiminnassa mukana.... jossa käy näissä palvelukeskuksissa auttamassa ...sanoi että niissä on todella monipuolista harraste toimintaa... Itse en ole aikonut osallistua....enkä mennä vapaaehtoiseksi auttajaksikaan....Hän käy esim. kauppareissuilla liikuntarajoitteisten kanssa...ja vain kotona seurustelemassa.... Joka viikko on uusi ihminen jonka tapaa....ettei synny riippuvuussuhdetta auttajan kanssa.....
      Tässä palvelutalo- ja palvelukeskus on kaikille eläkeläisille vapaa mahdollisuus käydä....ja käyttää palveluja...karaokesta...taidepajaan ...ja tuolijumppaan.

• "mimmimum-..mi"

Olen kanssasi samaa mieltä.
        Miksi ihmeessä mennä vanhain-.kotiin, kun niissä eivät viihdy omaiset eivätkä hoitajatkaan?
        -
        Laulaisitko koti-viiniä?

H.

• mimmimum-..mi
        hunksz kirjoitti:

"mimmimum-..mi"

Miksi ihmeessä mennä vanhain-.kotiin, kun niissä eivät viihdy omaiset eivätkä hoitajatkaan?
        -
        Laulaisitko koti-viiniä?

H.

Jokos suukku on parantunut...ei tarvi vastata jos ei halua....
        Eikun laulaisin varmaan ..." Pure mua " hehheh

• Ulkoilmailija
        hunksz kirjoitti:

"mimmimum-..mi"

-
        Laulaisitko koti-viiniä?

H.

Voisi vielä lisätä, etteivät niissä viihdy kaikki vanhuksetkaan ... tarkoitan näitä aktivointitoimenpiteitä. Sain useamman kerran isäni kiinni siitä, että oli lähtenyt kesken kaiken pois ns. äijäkerhosta. Oli milloin minkäkinlaista selitystä, kuten esim. että ei löytänyt vessaa. Ohjaaja kyllä kertoi, että sellainen olisi ollut. Taisi mennä vain juomaan kahvit ja ottaa rusinat pullasta.

No, itsepähän maksoi koko ajasta, vaikka käytti vain puolet. Saman kerhon puitteissa järjestetyt pidemmät retket olivat kylläkin hänelle hyvinkin mieluisia.

• mimmimum-..mi kirjoitti:

Jokos suukku on parantunut...ei tarvi vastata jos ei halua....
        Eikun laulaisin varmaan ..." Pure mua " hehheh

"mimmimum-..mi"

Profiili-kuvassa on tänään ostetut 12 kpl. Paisti-leike.
        Broil. SF
        Valuvat huuhdeltuina lävikössä tasa-lämpöisiksi.
        Seuraavaan Maanantaihin riittävä valkuais-annos.
        Niitä voin jo pureskella valkoisin hanpain.
        Samoin kuin höyrytettyjä vihanneksia.
        Ei paha?
        Muinainen henrjiikin kadehtisi.
        Niin ja joo
        Jauhe-V-sipuli loppui.
        On poikettava Hagiksen-hallissa.
        Vain sieltä saa aitoa Intialaista.
        -
        Sie laitat sit pehmeän musiikin, hellin sanoin ja soinnuin?

H.

Voisi vielä lisätä, etteivät niissä viihdy kaikki vanhuksetkaan ... tarkoitan näitä aktivointitoimenpiteitä. Sain useamman kerran isäni kiinni siitä, että oli lähtenyt kesken kaiken pois ns. äijäkerhosta. Oli milloin minkäkinlaista selitystä, kuten esim. että ei löytänyt vessaa. Ohjaaja kyllä kertoi, että sellainen olisi ollut. Taisi mennä vain juomaan kahvit ja ottaa rusinat pullasta.

No, itsepähän maksoi koko ajasta, vaikka käytti vain puolet. Saman kerhon puitteissa järjestetyt pidemmät retket olivat kylläkin hänelle hyvinkin mieluisia.

"Ulkoilmailija"

Et siis ymmärtänyt mitä tarkoitin sanalla omainen?
        Vai ymmärsit ja teit typerän tarinan.

H.

• Ulkoilmailija
        hunksz kirjoitti:

"Ulkoilmailija"

Et siis ymmärtänyt mitä tarkoitin sanalla omainen?
        Vai ymmärsit ja teit typerän tarinan.

H.

Ei minua voi oikein huoltajaksikaan kutsua. Siinä roolissa toki voi saapastella paikan päälle kritisoimaan lapsen tympääntymistä tai ihmettelemään vaikkapa mainitsemaani vessassa käymisen välttelyä, johon voi pahimmillaan liittyä esim. kiusaamista.

Omainen ei voi puuttua siihen, jos täysipäinen vanhus lähtee omille kämpilleen katsomaan suomifilmiä mieluummin kuin jää vapaaehtoisesti valitsemaansa kerhoon tylsistymään. Tätä kutsutaan vanhuksen autonomiaksi.

Ei minua voi oikein huoltajaksikaan kutsua. Siinä roolissa toki voi saapastella paikan päälle kritisoimaan lapsen tympääntymistä tai ihmettelemään vaikkapa mainitsemaani vessassa käymisen välttelyä, johon voi pahimmillaan liittyä esim. kiusaamista.

Omainen ei voi puuttua siihen, jos täysipäinen vanhus lähtee omille kämpilleen katsomaan suomifilmiä mieluummin kuin jää vapaaehtoisesti valitsemaansa kerhoon tylsistymään. Tätä kutsutaan vanhuksen autonomiaksi.

"Ulkoilmailija"

Jospa et sitten puutu.
        Poliisimme on inhimillisenpi.

H.

• Autan naapureita vapaaehtoisesti, juuri kävelin 4km. kastelemassa kukkaset, rouva on Helsingissä Meilahden sairaalassa teho-osastolla olevan miehensä luona.

Mieluummin olen riippuvainen ihmisistä ja luonnosta, kuin jostain muusta.

• Palvelukeskuksiin voisin minäkin mennä käymään ihan mielelläni.
      Kävin tutustumassa yhteen isohkoon Helsingissä ja otin sinne palvelukortinkin. Kokeilin silloin miten biljardikeppi ja -pallot käyttäytyvät. Ihmiset olivat ystävällisiä ja opastivat mielellään.

Pitäneekin katsoa ohjelmaa ja lähteä käymään siellä taas joskus. Ehkä voisin lähteä myös jonnekin retkelle mukaan. Jos tulee tekemisestä puutetta, voisin harkita johonkin harrastus- tai opintoryhmään liittymistä. Jokainen voi tietysti myös halutessaan koota ryhmän samoista asioista kiinnostuneista ja käynnistää uuden ryhmän. Ihan heti en viitsi itse sellaiseen sitoutua, ellei tulisi jonkin kiinnostava matkakohde tms. eteen.

Omassa yhteisöllisessä kerrostalossamme on myös monenlaisia välineitä käytettävissä eri tiloissa. On mm. kangaspuut, ompelu- ja kopiokone, monenlaisia työvälineitä, myös puutöihin tilat, välineitä ja pöytiä.
      Bändillä on yhteisiä välineitä, sekä joidenkin jäsenten omia. Lapsille on myös monenlaisia leikkivälineitä sisällä ja ulkona.

Pihalla ja yhteisissä tiloissa on myös monenlaisia kasveja, joita hoidetaan yhdessä. On keittiö, jossa voidaan tehdä yhdessä ruokaa ja olohuone, jossa voidaan ruokailun lisäksi tehdä muutakin. Katsoa elokuvia tai televisiostakin isolta kankaalta olohuoneessa tai isolta ruudulta takkahuoneessa, aikakauslehti- ja kirjahyllyt tarjoavat lukemista. Kirjallisuusryhmäkin alkaa taas kokoontua. Pilatesryhmä kokoontuu kerra viikossa, kalenterissa näkyy myös porina- ja sauvakävelyryhmät. En taida ihan tarkkaan tietääkään, mitä kaikkea olisi tarjolla. - Jonkinlainen palvelutalo se taitaa oikeastaan olla tämä meidän kotitalommekin. ;)

• Ulkoilmailija

Yhteisöllinen kerrostalosi kuulostaa hyvältä idealta. Asuuko siinä siis monenikäisiä ihmisiä vai onko lapset huomioitu lähinnä vierailijoina?

Lainattavat leikkivälineet olisivat hyvä lisä kenelle tahansa isovanhemmalle, jolla käy lapsia luonaan. Vielä parempi olisi, jos löytyisi leikkikavereitakin omasta talosta.

Senioriulkopuisto, josta kerron ylempänä on sikälikin hyvä minun tarkoituksiini, että se on suorana jatkeena lasten leikkipuistolle. Lähellä on myös uimaranta sekä mm. matonpesupaikka.

Neliöt eivät meidän perällä ole ulkosalla aivan yhtä kalliita kuin sisätiloissa, joten tähän on toistaiseksi tyytyminen.

• eppu2

Täytyy sanoa, että tuo kerrostaloyhteisönne kuulostaa ihan uskomattomalta.
        Itse olen puoli vuotta maalla ja sukulaiset pyörii samoissa ympyröissä.
        Vaan, jos ei pystyisi mihinkään pidemmälle lähtemään, tuohan on ihan hienoa.
        Sellaisen paikan jos löytäisin läheltäni, missä bilistä pelataan, sinne menisin heti.
        Täällä mökillä on kyllä pienoisbiljardi, empä tiedä onko nuoriso sitä pelannut kesällä.
        Ehkäpä nyt, kun tuo rakennusprojekti on valmis, aikaa jää muuhunkin.

• Luultavasti useimmissa palvelukeskuksissa on biljardipöytiä.
        Myös monissa Helsingin ensiasuntotaloissa ja opiskelija-asuntotaloissa näkyy pohjakerroksessa olevan useampiakin. (Olen nähnyt kadulta ikkunan läpi ohikulkiessani.)

Kurkistin googlaten ja totesin, että Helsingissä on todella monia palvelukeskuksia eri varttuneemmalle väelle ja niissä monenlaista toimintaa eri puolilla kaupunkia. Linkistä voit katsoa itsekin, jos kiinnostaa: http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/ikaantyneiden-palvelut/palvelukeskukset/

• Talossamme on 61 erilaista asuntoa ja noin 140 asukasta, 0 - 85 vuotiaita.

Helsingissä on ainakin Vuosaaren rannalla upea aikuisten leikkipuisto, jossa on runsaasti erilaisia "leikkivälineitä", joilla lihaskunto saa hyvää hoitoa. 😊

• Ulkoilmailija

Hienoa! Ystävättäreni kertoi, että Lahdessa on jokseenkin keskellä kaupunkia suuri aikuisten pomppulinna. Ei siis välttämättä tarvitse enää ajella niin usein Puuhamaahan asti ja maksaa tyyriitä lippuja.

• Mene vaan jos mielesi tekee, se on silloin oikea aika kun siltä tuntuu.
      Hyvä kun järjestävät kaikenlaista ohjelmaa ja liiikunta on aina hyväksi. Onkohan ne maksullisia palveluita, vai ihanko ilmatteiks järkkäävät.

Taidan jättää väliin, ei oikein vessapaperirullatötteröistä tonttujen vääntö vielä innosta, Sitten menen kun olen paljon moninkerroin hoopompi ja kantturampi kuin nyt, voivat rullatuolissa tai rollaattorilla saliin kuskata ja laulattaa ja istuskelen siinä joukon jatkona.

Kun elämästä mieleiset virikkeet loppuvat, niin ehkä sitten menen jonkun palvelutalon ovelle norkoilemaan.
      Nyt on vielä kiva keksiä ihan itse omat tekemiseni ja puuhastelut.
      Ja mielummin vielä palvelen kuin olen vallan palveltavana.

• O-Orvokki

Korjaus: tarjottavasta ohjelmasta, ei pelkästään liikuntaohjelmasta.

• HarmittaaKunEiOO

Missä niitä vessapaperitonttuja väännetään? En löydä täältä.

Maanantaisin
        Teresa-kerho klo 10-13, Keltsu
        Saksan keskustelu 9.30-11, Systeri
        Hablemos español 10.45-11.45, Famu (täynnä)
        Tuunarit klo 12-14, Mude
        Potero klo 11-12, Systeri
        Miesten lauluryhmä Körmyt klo 12-14, Fade
        Bridge klo 12-16, asiakastila
        Ilosanomapiiri klo 12.30-14, Systeri
        Karaoke klo 14-16, Fade
        Naisten bridge klo 17-20, Kahvio

Tiistaisin
        Kerho 92 klo 9-10.30, Systeri
        Biljardin alkeet ja jatko klo 10-12, Bilis
        Tiistain kuvataideryhmä klo 10.30-15, Keltsu
        Kreikan alkeet klo 12-13.20, Famu
        Belinskijn Saksa klo 10.45-12, Systeri
        English easy conversation klo 13-14, Systeri
        Vi talar svenska klo 14-15, Systeri

Keskiviikkoisin
        Taiji klo 9-9.45, Juhlasali
        Ranskan kielen jatkoryhmä, 9-10.55, Famu
        Hyvänolon jumppa klo 10-10.45, Juhlasali
        Iloa elämään -runoryhmä klo 12-13, Systeri, alkaa 7.9.
        - ei 21.9., 19.10., 16.11. ja 14.12.
        Englannin luku ja keskustelu klo 14.30-16, Systeri
        Canasta klo 15-17.45, Mude

Torstaisin
        Pingis klo 8-10, Juhlasali
        Sukututkimus ja elämäntarina klo10-12, Systeri (parillisilla viikoilla)
        Historiakerho klo 10-12, Systeri (parittomilla viikoilla)
        Kampin seniorikuoro klo 10-12, Juhlasali
        Biljardin alkeet ja jatko klo 10-12, Bilis
        Torstaiaskartelijat klo 11-14, Keltsu
        Leskikerho klo 12-13 klo Systeri
        Bridgewerstas, 13-17, Mude
        - 8.9., 13.10., 10.11. ja 8.12. klo 13.30-17.30
        Bridge-Werstas klo 13-16.30, Mude
        Mosaiikkikerho klo 14-16
        Haitarilaulajat klo 14.30-17, Fade
        Naisten shakki klo 17.30-20, Systeri (parillisilla viikoilla)

Perjantaisin
        Jooga klo 9-10.15, Juhlasali
        Kampin senioritanssijat klo 10.30-11.45, Juhlasali
        Lets speak English 12.45-13.45, Systeri
        Ranska, club de francais, 11-12.30, Systeri
        - parittomilla viikoilla, ryhmä täynnä
        Tikka ja darts klo 11-13, Keltsu
        Marjapussi klo 12-15, Mude

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      199
      3936
    2. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      34
      3567
    3. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      80
      3014
    4. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      65
      2489
    5. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2439
    6. Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?

Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�
      Ikävä
      116
      2200
    7. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      50
      1767
    8. Martinan pankkikortti

Seiska uutisoi, että Martina antoi pankkilortin tyttärilleen. Siinä on vaan sellainen pointti, että pankkikorttia ei saa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      366
      1739
    9. Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa

Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,
      Perussuomalaiset
      100
      1733
    10. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      101
      1729
    Aihe