Yleis-sivistys.

jjoutava

Olikohan kuka Matti Klinge tai joku toinen viisas sanoi yleissivistykseen kuuluu näitä historian tieto ja monet muutkin alueet tiedossa kuuluvat yleis-sivistykseen. Hän sanoi kielitaito kuuluu myös siihen. Tietty. Keskustelin 40v ihmisen kanssa hän sanoi ymmärtävänsä joka sanan taustalla kuuluvassa englannin kielisessä laulussa. Minä en kuullut enkä ymmärtänyt niitä sanoja hän sanoi, että hänellä on liian hyvä kuulo. sekin vielä. Yleis-sivistys on kulkenut eteenpäin, mutta minä en.

34

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sivistys itsessään on niin moniulotteinen käsite, peruskoulu jo antaa valmiudet nykyään pohjasivistykseen. Jokaisesta omista kiinnostuksen kohteista riippuu, miten jokin ala käy tutummaksi.

      En sanoisi jjoutavan olevan sivistymätön, kovin epäystävällistä moukkamaisuutta en ole koskaan havainnut kommenteissasi! Pikemminkin hauskaa velmuilua 😊

      Kirjallisuuttahan olet lukenut paljonkin, kyllä sekin avartaa näkemystä, eikä sydämen sivistyksellä ole mitään tekemistä heikentyneen kuulonkaan kanssa, joka lie normaali-ilmiö vanhempana! Näin on näkemykseni, ehkä joku muu toisella tapaa🍨

      P.S. Mövenpick'in vaniljajäätelö ole hyvä!

    • Olihan Klingellä varmaan kieli-ym-tietoa yllin kyllin. Huuli pyöreänä kuuntelin kerran Klingeä televisiossa. Kertoi käyneensä teatterissa ja oopperassa jo lapsena ja lisäsi samaan lykkyyn ihmettelynsä niistä, joila ei tuollaista mahdollisuutta ole ollut. Jonkinlaiseksi rupusakiksi Matti Klinge nuo määritteli.

      Olihan Klinge korkeastinoppinut ja hallitsi mm. ruotsin kielen hyvin täydellisesti.

      Matti ei kuitenkaan ollut niin sivistynyt, että olisi tiennyt miten Suomessakin on aina professoriuteen asti yltäneitän, torppari- ja duunaritaustaisia oppineita. Oli varmaan hukunut askantärkeyteen Klingellä.
      ,

      • jjoutava

        Johan Sini-sirkku vetäisi oikeasta narusta kun jäätelön ojensi, Kiitoksia. Nykyiset nuoret saavat kieliopetusta jo ala-asteella ja jatkuvasti taidot karttuu eri kouluissa. Siihen kielitaidon vaatimukseen takerruin. Osasin minäkin ulkomailla käydessäni neuvoa tien rantaan ja kertoa että koira vei vauhdilla neitosen kengät uimarannalla. Työväenopistossa opiskelin englantia, mutta ei minulla ole kielitaitoa, se on tosi. Opettaja illanistujaisissa ei tuntenut Suomen Presidenttien järjestystä ja intti vastaan kun sanoin että Lauri Kristian Relander oli suomen toinen presidentti.


    • isoäiti_

      Nuorukaisena Matti Kl piti salonkia nimeltä *Kaikkien muusain kummilapset*.

      Kauhalla on Matille annettu, kun sivistystä jaettiin siitä ei voi kiistellä..
      Tasan ei käy onnenlahjat, sanotaan, aina joku saa enemmän, mutta yritetään pärjätä tämä loppumatka.

      • Ramoona_

        Sivistystä ei voi jakaa kauhalla ainakaan kerta-annoksena, se on itse hankittava. Tietenkin kotitaustalla on merkitystä, kannustetaanko opiskelemaan ja arvostamaan sivistystä. Erilaisilla perheillä on myös vaihtelevat mahdollisuudet esimerkiksi kulttuurikokemuksiin ja matkustamiseen, mutta onhan meillä ollut kauan kirjastolaitos, tietoa ja elämyksiä saa lukemallakin. Peruskoulu on hyvä pohjasivistys, jos kunnialla kaikki aineet suorittaa, se antaa työkalut hankkia lisää oppia ja sivistystä. Tosin nykykoulun heikkoutena taitaa olla juuri yleissivistävyyden kapeuttaminen, eikä nuorilla ole muutenkaan vielä kypsyyttä hahmottaa laajoja kokonaisuuksia. Ennen kansanopistot olivat tyypilllisä yleissivistäviä laitoksia . Nythän satsataan jo varhaisessa vaiheessa tietyn ammatin opintoihin, erikoistutaan jo varhain , valitaan erityislukioita. Lukiossa valitaan kursseja, joista koetaan olevan hyötyä ammattiin suuntautumiseen. Kansalaisluennoille voi osallistua yliopistoissakin, kansalaisopistoissa on myös tarjontaa kielistä taidehistoriaan. Netistä löytyy kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta sen tiedon jäsentäminen on vaikeampaa, ja juuri tiedon jäsentämisen taito on yleissivistystä.

        Olen seurannut "Haluatko miljonääriksi" -ohjelmaa, jonka tarkoitus olisi kai mitata yleissivistystä. On ihan tuurissa, millaisia kysymyksiä sattuu eteen, yllättävän helppojakin saattaa olla jo edenneessä vaiheessa ja päinvastoin. Mutta mikä on kellekin helppo ja mikä vaikea, on paljolti kiinni mielenkiinnosta ja iästäkin. En tiedä paljoakaan nykybändeistä enkä urheilustakaan. Nippelitieto ei yleissivistystä mittaa, vaan se on suurempien kokonaisuuksien ymmärtämistä historian, politiikan ja kulttuurin alueilta. Monta yliopistotutkintoa suorittanut ei päässyt kovin pitkälle, kondyktööri pääsi. Eräs akateeminen nainen sijoitti ainoan kirjallisuusnobelistimme romaanin Aleksis Kivelle, vaikka Kiveltä on julkaistu vain yksi, toivottavasti kaikkien tuntema romaani.


      • jjoutava

        Ramoonalle kiitos asian tuntevasta kommentista. Olenhan minäkin kunnostautunut opiskelemalla Tuusulan Kansanopistossa ja vielä pari poikaa oli mukanani kun käytiin Ainolan portilla. Lähestyimme Ainolaa niin huomasimme, että itse Jean oli hattuineen ulsteriin pukeutuneena seisomassa portilla, niin ujoja oltiin että takaisin palattiin vaikka Sibelius aivan ilmeisesti olisi halunnut jutella kanssamme..


      • jakolasku

        Ainolan liepeillä on ollut kova myllerrys. Järvenpään tie ja oikotie on rakennettu uuteen uskoon. Liittymä on erittäin suuri.
        Lepolan alue (oikotien toinen puoli) on kohta täynnä taloja. Siellä on myös suurella rahalla rakennettu maneesi. Ennen alueella käyskenteli lehmiä.
        Joskus 80-luvulla oltiin sitä mieltä että Ainola ympäristöineen jää rakentamattomaksi mutta toisin on käymässä.
        Täällä Keski-Uudellamaalla on rakennusbuumi kaikki ihmiset haalitaan tänne.


      • jjoutava

        Ehkä 10v sitten viimeksi kävin siellä ja siellä oli jo pysäköintialue ja muutenkin alue oli jo silloin muuttunut niistä 50 luvun ajoista. Silloin Ainolaan johti tavallinen maalais tai oikeammin viljelys-pelto tie. Tienviitta Ainolaan oli sentään jo maantien varressa.


      • jakolasku

        Niin mieluummin muistelen vuosikymmeniä sitten mielenkiintoisia kävelyreissuja nelijalkaiset seurana. Kun jotakin poistetaan maisemasta niin maisemat muuttuu eikä ne palaa ennalleen.
        Kävin joskus Juhani Ahon talon pihalla. Talo kärsi hoidon puutteesta mutta nyt talo on huollettu ja turistejakin siellä käy.
        Järnefelttien koti Suviranta on museo jota vanhin veljeksistä ylläpitää ja joskus siellä otetaan turisteja vastaan.


    • ohikulkijan

      Yleissivistys?
      Jokainen, joka on nyt elänyt yli 70 vuotta, on nähnyt yli 25000 vuorokautta.
      Joku Klinge on istunut lapsena teatterissa ja oopperassa. Sielläkö vain tulee sivistystä...
      Ei Klinge ole ollut niissä paikoissa, joissa minä ja sinä kerryttivät yleissivistystään. Ei Klinge ole osallistunut lapsesta lähtien arjen töihin pientilalla maaseudulla kuten minä. Eikä ollut sielläkään, jossa sinä silmilläsi katselit ne yli 25000 päivää.
      Yleissivistystä ei mielestäni ole vain rikkaiden harrastukset vaan yleissivistyksen kuuluu mielestäni myös tieto ja kokemus köyhempienkin kansalaisten elinolosuhteista, ajatuksista ja tavoista.

      Pää pystyyn siis ja kirjoittamaan omia muistelmia jokainen!
      Kukaan toinen ei ole kokenut ja nähnyt sitä, mitä sinä.
      Sinun kokemuksesi ovat yhtä tärkeää historiaa kuin jonkun Klingen tai kuninkaiden.

      • Matti Klinge piti noita teatter ja oopperarientoja vaille jääneitä peräti vajaina


      • jjoutava

        Siinäpä kirjoituksena osoitus yleis-sivistyksen olemuksesta, niin laadukas on kirjoituksesi ohikulkija', että vain korkeakoulutasoisen yleis-sivistyksen omaava voi sellaisen laatia. Lian vanha, vanhapa alkaa olla tämä inehmo osallistumaan muuhun kuin muistelmien kirjoitukseen ja siihenkin tarvittais kunnioituksella sanon, joku Maarit Tyrkkö.


      • ex-mummo
        Ruuneman kirjoitti:

        Matti Klinge piti noita teatter ja oopperarientoja vaille jääneitä peräti vajaina

        Muistat väärin! Ennen oli kaikki huonompaa!


      • jakolasku

        Ohikulkija oikeassa. Kuka tahansa voi kirjoittaa omia muistelmiaan kertoa elämästään. Sivistyminen kuuluu kaikille ei yksin narreille.


    • kaikuluotain.fi

      Vilkaisin google-sedän sivuja on siellä A Kiven tuotantoa muutakin kuin vain 7 veljestä.

    • Ra-

      Kivellä on monta näytelmää, runoja , runoelmia ja kertomuksia, romaaneja on julkaistu vain tämä yksi, sitäkin merkittävämpi, kirjallisuutemme kulmakivi.

    • vähän.lukeva.mies

      Jörn Donner vaikuttaa vanhanakin hiukan ylimieliseltä tyypiltä vaikka hän on kirjoittanut yli 50 romaania. Kirjoittamisen pitäisi tehdä viisaammaksi.

      • jjoutava

        Kappas vain minun suosikkityyppi on nimenomaan Jörrikkä. En minäkään lue enään kuin joitain dekkareita unien saamiseksi. Olen huomannut että Seppo jokisen dekkarit ovat siihen tarkoitukseen hyviä. Leppoisa poliisien välinen ja juttuun liittyvä pähkäily se on se ja kun moni juttu liittyy Hervantaan Tampereella niin jopas ossuu.
        Jörrikkä muuten sanoi taannoin ettei näin vanhoilla enään tee mitään. Pitänee paikkansa.


    • Laatu.Kas

      Ei se määrä ratkaise vaan laatu.

      • vähäkäs

        Laatukas saa painua laatuineen sanonkoma.? tässä nyt vielä ikämies alkaa laatua vaatimaan hyväkun viittii enää mitään.


      • oikein vaatit


    • hyvän.kuunnelman.tatsi

      Nii. Ja Paavo Haavikkokin oli oikein viisas mies. Oli nautinnollista kuunnella sitä jaakaamista kalastaja Oyt'nin ja kuningas Haaraldin kanssa.

      - toit minulle jääkarhun pennun
      - niin toin mutta sehän on vain jääkarhu
      - totta, se on vain jääkarhu

    • pöytälamppu.fi

      'Sydämen" sivistys on sitä kansanomaista kauneutta elämänpolulla.
      Sivistyneitäon monia laatuja, joku prof..tasoinenkin on itsekäs ja vaikuttaa hyvin oppimattomalta, tyyppiä minä minä..jne

    • justiinsajoooo

      Mitähän tuo kansanomainen kauneus elämänpolulla sitten on ? Voisit aloittaa oman ketjun sydämen sivistyksestä, se kun on ihan oma lajinsa.

    • sallalalainen

      Minusta tuo pöytälamppu puhuu vähän mutta asiaa.
      Ei tarvi olla kaikista perillä (olevinaan) vaan antaa muidenkin mielipiteille arvon, jos haluaa voi alottaa keskustelunkin niin että siitä voi itsekin hyötyä eikä öykkäröidä vain omilla mielipiteillään.
      Pitääitsensä ajantasalla ympäristössään ja huomioi auttaa apuatarvitsevia olemalla läsnä keskustelemalla ja jopa avaamalla oven K-kauppaan eikä etuile ovilla, ei kassoilla eikä kadulla, siis se EI ole voimakkaamman ja terveemmän oikeus ryntäillä ekana jokapaikkaan.
      Ja...jos ryyppää niin juo kotona eikä tule kaduille horjuen syleksimään!
      Ja paljon muuta tämä vain tälläkertaa ._.

      • jjoutava

        Sallalaisella onkin oikein tyhjentävä kirjoitus. Tuota se on yleinen sivistys jota itsekin olen pyrkinyt noudattamaan. Olin S marketin kassajonossa ja edelläni oli vanha mies joka oli pienien ruokaostosten kanssa kiipelissä kun puuttui 20c annoin kassalle 20c ja miten mies kiitteli minua ja lupasi maksaa kun vain näkee minut.. Mitäs velkaa hän minulle on kun apuahan olen itsekin saanut kiipelitilanteissa. Höpsis


      • mitähähhhh
        jjoutava kirjoitti:

        Sallalaisella onkin oikein tyhjentävä kirjoitus. Tuota se on yleinen sivistys jota itsekin olen pyrkinyt noudattamaan. Olin S marketin kassajonossa ja edelläni oli vanha mies joka oli pienien ruokaostosten kanssa kiipelissä kun puuttui 20c annoin kassalle 20c ja miten mies kiitteli minua ja lupasi maksaa kun vain näkee minut.. Mitäs velkaa hän minulle on kun apuahan olen itsekin saanut kiipelitilanteissa. Höpsis

        Eihän Suomessa edes ole käytössä 50 c pienemmät rahat. Taidat vedättää jjoutava.


      • mitähähhhh kirjoitti:

        Eihän Suomessa edes ole käytössä 50 c pienemmät rahat. Taidat vedättää jjoutava.

        Eihän Suomessa edes ole käytössä 50 c pienemmät rahat. Taidat vedättää jjoutava.

        Luka tässä vedättää? Kävin tarkastamassa kolikkoni ja kyllä siellä oli 5-10-20-.50 c kolikot, jopa 1€ ja 2,-€ lpöikot. On minulla tuolla erillään jopa 1 c kolikko, joka on jostain kulkeutunut minulle.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Eihän Suomessa edes ole käytössä 50 c pienemmät rahat. Taidat vedättää jjoutava.

        Luka tässä vedättää? Kävin tarkastamassa kolikkoni ja kyllä siellä oli 5-10-20-.50 c kolikot, jopa 1€ ja 2,-€ lpöikot. On minulla tuolla erillään jopa 1 c kolikko, joka on jostain kulkeutunut minulle.

        Luka=Kuka


    • Tännää-ol

      uutisis se kun 12-v. poika kassajonossa anto puuttuvan kympin mummolle kassalla.

      Siitäkö sait idean?

      • jelppaa.autettavaa

        Annoin viinakaupan kassalla vanhemmalle miehelle puuttuvan rahan ostoksistaan. Seuraavana päivänä tuo mies toi likööripullon minun kotiini.
        Pelastit kasvoni ja päiväni, mies sanoi. Hän on ollut jo vuosia pilvenpäällä olevaa kansaa.


    • Käteeni osui eräs muistiinpanoni vuodelta 1994. Matti Klinge oli kertonut TV:ssä, että 15.2.1362 saivat suomalaiset ensi kerran osallistua Ruotsin kuninkaanvaaliin. Sen vuoksi meillä on presidentinvaalit pidetty aina 15.2. niihin aikoihin, jolloin meillä oli käytössä valitsijamiesvaalit. Nyt suora kansanvaalipäivä ei aina osu kohdalle.
      Olin kirjoittanut tiedon päivyriini, mutta sinnehän se tieto on jäänyt näin moneksi vuodeksi.

      • R.I.P.muistolleen

        Mielestäni Paavo Pentikäinen oli säihkyvämpi persoona kun nelosparrun oloinen tönkkö M.Klinge


      • Klingklang
        R.I.P.muistolleen kirjoitti:

        Mielestäni Paavo Pentikäinen oli säihkyvämpi persoona kun nelosparrun oloinen tönkkö M.Klinge

        Klingeä ei tosiaankaan voi mainostaa räväkäksi persoonaksi. Ei se silti hänen tietomääräänsä vähennä.
        Ehkä voimme sanoa, että Klingellä on säihkyvä äly.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      62
      1735
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      68
      1064
    3. 45
      1035
    4. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      63
      980
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      939
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      909
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      860
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      815
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      798
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      762
    Aihe