Haluaisin kuulla millaista on opiskella oppisopimuksella lähihoitajaksi. Kuinka kauan opiskelu kestää? Ottaako kunnat esim. Vanhainkoteihin oppisopimukseen? Paljonko suunnilleen saa palkkaa? Onko oppisopimus miten raskasta? Saako itse valita työtehtäviä yms vai päättääkö joku kaiken puolestani? Mites teoriatunnit, kokeet ja näytöt?
Ajattelin siis valmistumiseni jälkeen ehkä oppisopimusta lähihoitajaksi, mutta haluaisin kuulla kokemuksia, mielipiteitä jne. Suositteletteko oppisopimusta?
Ja mahtaakohan pikkupaikkakunnilla tai pikkukaupungeissa edes olla mahdollista päästä oppisopimukseen..?
Lähihoitajaksi oppisopimuksella?
2
5520
Vastaukset
- hyväoppis
Hei!
Mä on valmistumassa oppisopimuksel lähihoitajaks. Oon ollu päiväkodis. Ainaki mä saa joka aamu ite ilmottaa mitä tänään haluun tehä. Muut tekee sit muut työt.
Kokeit ei o ollu. En jaksaiska semmosta. Voi olla et vanhainkodis joutuu pesemää pappojen kakkapyllyjäki jos muut ei haluu sitä välttämättä tehä.
Must oppisopimus on ollu hyvä. - Sairaanhyvähoitaja80
Niin tutkinnon pakolliset osat suoritetaan tietysti ensin näyttötutkintona teorioineen, tämä kestää noin1.3vuotta. Oppisopimuspaikat ovat kivenalla nykyään ja muutenkin suosittelen olemaan koulussa koko ajan. Saat paremmat tiedot ja taidot siellä. Muutama tuttu ollut kotipalvelussa opparilla ja ovat sanoneet, että ohjaus on ollut minimaallista ja on saanut heti raataa yksin asikkaiden luona. Teoria opetus on myös tyyliin 1viikko/kk ja siinä ei todellakaan opi mitään. Palkka taitaa olla 10-15% heikompi kun valmiin lähihoitajan palkka. Kannattaa selvittää omasta koulusta onko alkamassa lähihoitaja tutkintoa, niitä on taidettu vähentää koko suomessa aika paljon nyt. Jos aikuispuolella aioit opiskella niin 25v täytyy olla, että saa esim. Työkkärin tukea opiskeluiden ajalta. Mutta suosittelen ottamaan koulun opoon yhteyttä vaikka spostilla. Ne osaa selventää parhaiten nämä asiat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818