Tanssi orkestereiden ohjelmisto

Potkiva_polle

Morjens!
Kertokaa hyvät tanssijat, miltä tuntuu tanssia orkesterin kanssa,
joka soittaa samaa ohjelmistoa vuodesta toiseen.
Lauantaina oli esiintymässä orkesteri joka on soittanut mielestäni
jo kahden vuoden ajan samoja kappaleita.
Kaikenlisäksi ne soittaa Santanan kappaletta ihan hurmokseen asti.
Mielestäni tuntuu että tälle orkesterille on tärkeää esittää omaa
soittotaitoaan kuin viihdyttää yleisöä.
Onneksi tanssiyleisö voi äänestää jaloillaan mikä on tanssittavaa
musiikkia tai sitten muuten vain soitettavaa.
Terveisin ei niin hurmokseen asti vaipuva

22

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • daadirlandaa

      Käyn harvoin lavoilla, ja viime aikoina en niinkään usein, joten arvaukseni saattaa olla väärä, mutta tarkoitatko Hurma-nimistä orkkaa. He olivat alussa minun ehdoton suosikki ja raikas tuulahdus lavagenressä. Mutta en silti kovin usein heidänkään keikalla käynyt. Kun vielä olin fb:ssa erään nimeltä mainitsemattoman tanssiporukan jäsenenä, niin joku siellä sitten taannoin hehkutti, kuinka orkka on uusinut ohjelmistoaan ja kuulostaa ah niin ihkulta.

      No minäpä siitä innostuneena kaivoin tanhukengät esille ja puhalsin pölyt pois ja baanalle. Siinä illan aikana koin aika monta desavuu elämystä ajatuksella tämän olen tainnut kuulla aiemminkin. En tiedä miksi se uusiutumiskyky on heiltä kadonnut. Soittotaito on erinomainen eikä heidän musiikkinsa tanssittavuudessa ole moitittavaa ainakaan minulla ollut.

      Mutta joo, ei nyt ruoskita pelkästään heitä, vaan kyllä se kautta linjan tuntuu olevan lavasoiton ongelma, että samaa ohjelmistoa kierrätetään aivan liian kauan. Minä toivoisin ainakin paljon enemmän ylläreitä ja kokeiluja. Maailmassa kun on tehty aika monta erinomaisen hyvää tanssikappaletta, joita ei ikinä liene soitettu Suomen tanssilavoilla.

    • vaikkukorva

      Tätä tautia on paljon liikkeellä. Kukkamekko heilahtaa, Sininen huivi, Valkoinen ruusu, Punatukkaiselle tytölleni, Jotain jää, Nälkämaa twist ym. ym. Näillä kosiskellaan yleisöä - ja hyvällä menestyksellä uppoaa perusjuntteihin.
      Mutta ei minuun. Kun näitä esittävät vaatimattomilla laulunlahjoilla siunatut "laulajat" niin minua raivostuttaa ja korvat kerää vaikkua :(

      • SitäOnLiikkeellä

        Sekin on jonkinmoinen sairaus, että korvat kerää vaikka. Apteekista saa siihen lääkettä ja sen jälkeen musiikki kuulostaa hyvältä eikä pipo kiristä.


    • MusiikkiRiitää

      Jokaisella on oikeus mielipiteeseen. Sitä en ymmärrä, että kun joku laittaa jonkun jutun alulle ja vaikka kenestäkään ei olis aikaisemmin joku tanssiorkesteri tai tanssipaikka ollut huono niin laumasielut,ne joilla ei ole omaa mielipidettä, lähtee mukaan ja on ne orkesterit ja tanssipaikat sitten huonoja. Onneksi voin itse päättää mistä tykkään ja minne menen ja pää asia on, että musiikki soi ja on ihania tansittajija. En välitä onko ohjelmisto uusi tai vanha kunhan on rytmillisesti hyvää.

    • uuttamusiikkia

      Tulevaisuudessa DJ:t hoitavat musiikin. Soittolistaan voi valita juuri sille illalle sopivaa musiikkia. Kuka jaksaa noita bändejä kuunnella vuodesta toiseen. Samat kappaleet ja jopa samat välispiikit. Nykyisin DJ hoitaa monessa paikassa illan musiikit.
      Upeita tanssittavia kappaleita löytyy vaikka kuinka paljon.
      Orkesterit vaan soittavat samoja loppuunkuluneita biisejä.
      Menen mielummin tansseihin jossa on DJ. Uusia helmiä tuntuu löytyvän joka kerta.

    • volumeailmassa

      Suurempi ongelma on, että yleisö aina sama. Samat tyypit kiertää tanssilavoja valittamassa volumesta ja ilmastoinnista.

      • Vaihtelupiristää

        Tuo on totta. Käykää eri artistien keikoilla. Kuka jaksaa samaa kuunnella viikosta toiseen.


    • vaihtoon

      Miksi orkat ei vaihde ohjelmistoa vaikka yleisö on sama? Muutamat orkat esiintyvät koko ajan useasti samoissa paikoissa. Kyllästyminen on jo alkanut. Tarvitaan uusia esiintyjiä vanhojen tilalle.

      • hankiuusiharrastus

        Jos sinua on alkanut kyllästyttää, miksi et aloita jotain toista harrastusta. Esimerkiksi muumimukeja monet keräävät päällisin puolin tarkasteltuna monia erilaisia. Käytännössä kaikki muumimukit ovat tietenkin kaikki samanlaisia: Ainoastaan etiketissä voi olla eroja, mikä näyttääkin tekevän muumimukien keräilystä eri mielenkiintoista ja haasteellista.


      • daadirlandaa

        No just, jopas onkin vertailukelpoiset harrasteet. Enemmistö, ehkä suurikin, lavalla kävijöistä saattaa olla hyvinkin tyytyväinen nykyiseen, muutoin kai tapahtuisi muutosta. Tykkäävät tanssia samojen orkestereiden ja samojen kappaleiden tahtiin. Tässähän vain muutama tuonut esille, että ei se ole kovinkaan hauskaa eikä innostavaa. Minun osalta se tarkoittaa, että eipä tule lähiseudun lavalla käytyä montaa kertaa kaudessa, bongailen ne muutamat kerrat, jolloin paikalle osuu ennen kokematon tuttavuus, pekkaniskat yms jätän suosiolla muille. Tanssikurssit ovat myös hyvä vaihtoehto päästä kuulemaan ja tanssimaan monipuolisempaa musiikkia, se on ehkä itselle varteenotettavin se toinen harrastus.


      • daadirlandaa
        hankiuusiharrastus kirjoitti:

        Jos sinua on alkanut kyllästyttää, miksi et aloita jotain toista harrastusta. Esimerkiksi muumimukeja monet keräävät päällisin puolin tarkasteltuna monia erilaisia. Käytännössä kaikki muumimukit ovat tietenkin kaikki samanlaisia: Ainoastaan etiketissä voi olla eroja, mikä näyttääkin tekevän muumimukien keräilystä eri mielenkiintoista ja haasteellista.

        Ja vielä voisi lisätä, että varmaan suurimmalle osalla tanssilavalla käyminen on sosiaalinen tapahtuma, tanssimista tuttujen kesken, jolloin musiikin merkitys ei niin suuressa merkityksessä kuin jollain toisella saattaa olla. Minua ei huvita edes tanssia tylsää kappaletta.


      • muutostaonjoollut

        Mielestäni useat orkesterit ovat hieman muuttaneet ohjelmistoansa: tämän huomaa kuuntelemalla tarkoin suosikkikipaleita, joista esimerkiksi Say: ta on viimeaikoina alettu vihdoinkin soittaa nuoteista. Ennenhän kaikki orkesterit jättivät esimerkiksi Sway: sta sen jännittävän intron soittamatta, koska se saattaa kuulostaa hieman erikoiselta, kun sen treenikämpällä soittaa ensimmäisen kerran nuoteista ja korvakuulolta sen soittaminen ei taida edes onnistua.


    • potkiva_polle

      Minun ei olisi pitänyt yleistää asiani, eikä kohdistaa yhteen orkesteriin.
      Liian monet orkesterit ei vaihda ohjelmistoaan. Onko kenelläkään ehdotusta
      miten asiaan saatiin edes vähän korjausta.
      Onko hyvä nykäistä orkesterin jäsentä hihasta ja kertoa tästä asiasta?
      "Käykää eri artistien keikoilla".
      Oli hyvä ehdotus tässä on vain yksi iso Mutta talvella. Lavoja on liian vähän,
      ja samoilla lavoilla esiintyy samat orkesterit. Katsokaa minkä tahansa lavan
      ohjelma tarjontaa. Itse olen korjannut asian ajamalla esim 300 km, saadakseni
      kuunnella suomenruotsalaista orkesteria. Silloin tuli ainakin erilaista
      tanssittavaa musiikkia.
      Itselle 200 km yhden suuntaiset tanssimatka ei tee haittaa, jos tiedän orkesterin
      olevan erilainen.

      • daadirlandaa

        Hyviä pointteja, ja ei tätä varmaan kukaan otakaan yhden orkan kritiikkinä, koska on aivan normaali tilanne. Vaihtelua saa tosiaan helpoiten käymällä eri esiintyjien keikoilla, mutta eipä itsellä riitä intoa lähteä tuon ajatuksen perässä kovin kauas. Suomenruotsalaisten bändien keikkailu voisi ihan oikeasti laajentua. He soittavat iloisella meininkillä. Ainakin itsellä hulvattomin lavatanssireissu oli yhden suomenruotsalaisen naislaulajan lavailta, siellä tuli Abbaa ja kaikenlaista muuta mukavaa, mitä oli tosi hauska tanssia.


    • tuoretta

      Vähemmän käytettyjä orkestereita on kyllä montakin. Miksi tanssipaikat eivät sitten ota näitä hyviä mutta tuntemattomanpia. Halutaan maksimoida tuotto. Useita tanssilavoja pyörittävä järjestäjä käyttää vain muutamaa orkkaa, jopa syksyn aikana neljä kertaa samaa. Minä ainakin jätän väliin nuo paikat. Suosin uusia ja tuoreita orkkia ja dj tansseja. Vanhat loppuun kulutetut saavat siirtyä eläkkeelle.

      • daadirlandaa

        Monesti tosin nämä tuntemattomammat joutunevat vetämään keikan varman päälle, joten ohjelmisto kutakuinkin sama kuin Lauantaitansseissa. Toisaalta kokemus tanssilavoilta voi olla vielä liian vähäinen, jotta löytyisi uskallusta ja osaamista. Mutta joo , kunhan tässä aikansa kuluksi jostain ruikuttaa. Hienoa, että meillä on tämä tanssilavakulttuuri, ja tarjontaa on riittävästi. Sen kattavuudesta ja monipuolisuudesta kukin saa olla omaa mieltä.


      • Sinitaivash

        Hurma, hurma,hurma,hurma,hurma ja hurma. Ehkä joskus joku muu. Kyösti ehkä.


    • Oikea-ammattilainen

      Eiköhän se ole ihan yleinen ongelma harrastajamuusikoiden parissa. Ohjelmisto ei tietenkään uusiudu kun kukaan ei jaksa harjoitetella tarpeeksi ja vielä vähän jotta olisi jotakin uutta tarjottavaa. Harjoittelu on kirosana ja työn tekeminen aiheen kanssa heidän mielestään aivan turhaa puuhaa, pääasia on että pääsee keikalle ja saa kietaistua manit liiviin.

      Oikeat alan ammattilaiset tekevät työtä ja harjoittelevat koko ajan ja runsaasti. Eli uusiutuvat jatkuvasti, ovat monipuolisia ja osaavia eivätkä parin biisin porukoita.

    • sano

      Mitkä tanssibändi muka uudistuu. Samat kappaleet sivat aina. Oikeat alan amattilaiset tekee koko ajan keikkaa ja eivät jaksa treenata enää uusia kappaleita.

    • Lauantait

      Minulle taas tutut kappaleet on hyvä asia. En halua jatkuvasti uusia. Toisaalta en tiedä minkään bändin koko illan ohjemistoa, koska en ole paikalla tanssien alusta loppuun asti:)

      Ja sanonpa vielä mielipiteeni: hurman soitto ja laulu ja ohjelmisto on minun mielestäni täydellisen hyvä.

    • Ubs

      Olen käynyt kymmeniä vuosia tansseissa noin 180 km säteellä ja n.3 krt. viikossa. Olen todennut, että orkesterin esittämä musikkivalinnat joko tekee tansseista onnistuneet tai pilaa tanssifiilikseni.
      Olen rakentanut itselleni listan esiintyjistä, joiden tansseihin ei kannata / kannattaa mennä.
      Tässä esimerkkejä listastani:
      Nyt ehdottomia suosikkejani on Teuvo Oinas orkestereineen, Ex miehet ja Saija tuupanen, Anita Hirvonen, Erika Vikman, jne.
      Tiedän jo ennakkoon, että fiilikseni katoaa jos tansseissa esiintyy uudelleen sovitettua, Nk revittyä, tai mitään sanomatonta musiikkia soittavat esiintyjät, esim. Hurma, Metsäketo, Sinitaivas, Taikakuu, jne.
      Tässä syy, joka määrittää tanssipaikkavalintani
      Ei luulisi esiintyjien olevan vaikea rakentaa ohjelmistonsa valitsemalla listaykkösiä eri vuosilta, evergreenejä, chansoneita, tms.
      Odotan lisää nautinnollisia tansseja.

      • Musiikki-vs-tanssitaito

        Tansseissa on nautittavuuden kannalta erityisen tärkeää millaisia tanssijoita tulee paikalle. Tuon jälkimmäisen ryhmän tanssijoista (tanssityyleistä) pidän enemmän, mutta en boikotoisi kaikkia esiintyjiä ensimmäisestäkään ryhmästä.

        Sikäli harmillista, että tykkäisin musiikillisesti monista vähemmän tunnetuista yhtyeistä. Mutta se yleisö ja koko ilta voi olla silloin enemmän tai vähemmän pettymys. Vaihtelu virkistää, mutta tanssitaitojen sopivuus ratkaisee enemmän. Pariskunnille ei liene niin väliä ketä muita on paikalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5479
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      158
      3361
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2613
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. 262
      2002
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      104
      1424
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe