Vastavalosuojat

kaipaan_apua

Hankimpa sitten kamerani (Canon EOS 1200D) objektiiveihini vastavalosuojat. No, kuinkas sitten kävikään? Kuvasin perjantaina niiden ollessa käytössä ensimmäistä kertaa, sisätiloissa, ravintolassa erään keikan. Suurin osa kuvista epäonnistui täysin, eivät siis olleet tarkkoja. Aiemmin vastaavissa tilanteissa olen saanut kuvani onnistumaan ilman vastavalosuojia. Ajattelin niiden vain olevan hyvät ja käytännölliset, koska valoahan lavalle tulee ravintolakeikoilla paljon ja joka paikassa luvataan vastavalosuojien tekevän kuvista terävämpiä. Olen nähnyt ihmisten käyttävän niitä kun kuvaavat sisätiloissa vastaavissa tilanteissa kuin itse, mutta miten ihmeessä sitten ottamani kuvat epäonnistuivat? Olenko siis ymmärtänyt ihan väärin koko vastavalosuojan idean? Pitääkö kameran asetuksiin tehdä jotain muutoksia kun laittaa vastavalosuojan objektiiviin kiinni? Jos pitää, niin mitä? Pitääkö alkaa säätämään valotusaikoja tms? En ole mitään kuvauskursseja yms käynyt, ihan vain itse opiskelemalla kameran käyttöä ja kokeilemalla olen saanut niin sisätiloissa otetut keikkakuvat ja ulkona otetut luontokuvat onnistumaan, ilman mitään vastavalosuojia. Ihan kiitollisena ottaisin neuvoja vastaan, olen nimittäin jo harkinnut noiden vastavalosuojien palauttamista.

2

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei vastavalosuoja kuvan terävyyttä vähennä. Syy on jossain muualla. Onko automaattitarkennus päällä? Jos vastavalosuoja on vääränlainen, niin se voi pimentää nurkkia. Vastavalosuoja estää objektiivin suoraan tulevaa valoa, mikä vähentää heijastumia ja utuisuutta kuvissa. Se myös suojaa objektiivia.

    • Suojaton

      En ole ennen kuullutkaan, että vastavalosuojan olisi luvattu parantavan kuvan terävyyttä, eikä se parannakaan. Mutta ei myöskään huononna, eikä vaadi muutoksia kameran asetuksiin. Vika on jossain muualla. Ehkä tarkennus pielessä, ehkä liian pitkä suljinaika suhteessa kohteen (esiintyjien ?) liikkeeseen tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe