Kokemuksia hotelleista

Madeirahotels

Millaisia kokemuksia teillä on Madeiran/Funchalin hotelleista?
Mitkä ovat olleet hyviä hotelleja ja mitkä kehnompia?
Millaista palvelua olette hotelleissa saaneet? Kehuja ja moitteita kehiin.
Mihin hotelleihin olette nyt menossa?

46

3731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KokemuksiaHankkimaan

      Hotelleja on niin paljon, ettei niitä kukaan jaksa listata.
      Kysy mieluimmin onko xxx hotelli hyvä, jos olet itse siihen menoa suunnitellut.
      "Millaista palvelua olette hotelleissa saaneet?" No se riippuu mitä haluaa ja minkä hotellin on valinnut. Katso ensin että onko sitä haluaamasi palvelua tarjolla ko. hotellissa tai sitten varaat sen väh. 5* kalliin hotellin suosiolla.

    • Madeirahotels

      Hiljaista tuntuu palstalla olevan.
      Itselläni on parhaat kokemukset hotelleista: Savoy, Cliff Bay, Pestana Palms, Eden Mar ja The Vine. Pestana Palms oli rva Vasconseloksen aikana todella ystävällinen ja ripeä käänteissään. Siitä on jo muutama vuosi, kun viimeksi olen siellä vieraillut. Classic Savoyta tuskin mikään tulee enää ylittämään. Harmi, että se purettiin. Onko kenelläkään kokemuksia Pestanan CR7 hotellista? Se kiinnostaisi käy kokeilemassa.

      • madeirafani

        en ole viiden tai neljan tahden hotelleja juuri kokeillut.. Ensin oli Monte carlo suosikkina, mutta nyt se on kauheus kaipais remonttia. Tykkããn kaupungissa Madeira-hotellista, Windsorista ja jos haluaa tasokkaampaa niin vanhan kaupungin Porto santa Maria...


      • CafeORtea

        Makukysymys se Classic Savoysta pitäminen, ei tötteröhattu ovella ja aamupalan pokkuroinnit ainakaan minua innostaneet. Kylpyläpuolesta plussat.
        Vidamarissa on kylpylä, mutta lisämaksulla, huonehintaan kuuluvana pääsee toiselle uima-altaalle ja viileään höyrysaunaan.


    • tvuiw

      Keskustassa jos tykkää majailla, Windsor on edullinen ja rauhallinen

      • Liianperus

        Harvalle kelpaa 2* hotellit..., mutta onhan keskustassa, jos ei aio muuta tehdä.


      • Jokapaikanmatkailija

        Olimme marras- joulukuun vaihteessa keskustan uudessa Castanheiro hotellissa, loistava sijainti ja upea näkymä katon uima- altaalta , moderni sisustus, pienehkö sisäpiha. Hotelli sijaitsee entisessä kirjapainossa. Varmasti menen uudelleen, suosittelen lämpimästi


      • Madeirahotels
        Jokapaikanmatkailija kirjoitti:

        Olimme marras- joulukuun vaihteessa keskustan uudessa Castanheiro hotellissa, loistava sijainti ja upea näkymä katon uima- altaalta , moderni sisustus, pienehkö sisäpiha. Hotelli sijaitsee entisessä kirjapainossa. Varmasti menen uudelleen, suosittelen lämpimästi

        Olen käynyt tutustumassa Castanheiroon, mutta en ole vielä asunut siellä.
        Missä huonetyypissä olitte? Siellähän on kuusi erilaista huonetyyppiä.


      • Jokapaikanmatkailija

        Meillä oli Deluxe 2hh , parveke ja yllätykseksemme myös minikeittiö, ei tarvittu, mutta jos on lapsia niin kätevähän se on, oikea jääkaappi. Huone oli tilava.


      • Madeirahotels
        Jokapaikanmatkailija kirjoitti:

        Meillä oli Deluxe 2hh , parveke ja yllätykseksemme myös minikeittiö, ei tarvittu, mutta jos on lapsia niin kätevähän se on, oikea jääkaappi. Huone oli tilava.

        Kiitos vastauksesta.


    • Pariset

      Olimme kerran Porto santa Marian sviitissä. Luulenpa, että kelpaa vaativallekin lomailijalle. Suosittelen!

      • Testis12

        Yritimme olla tuossa hotellissa 2 vuotta sitten viikon. Vieraily jäi yhteen yöhön. Homealtistus iski 2 tunnissa. Onneksi hotelli ohjasi toiseen oman ketjunsa hotelliin. Se on osoittautunut todella hyväksi. Cliff Bay


      • Betty1974
        Testis12 kirjoitti:

        Yritimme olla tuossa hotellissa 2 vuotta sitten viikon. Vieraily jäi yhteen yöhön. Homealtistus iski 2 tunnissa. Onneksi hotelli ohjasi toiseen oman ketjunsa hotelliin. Se on osoittautunut todella hyväksi. Cliff Bay

        Hei sinä nimimerkillä Testis12! Kiinnostuin toden teolla kommenttiisi homealtistuksesta. Olen itse altistunut homeelle ja olemme menossa kyseiseen hotellin kevään lopulla. Kertoisitko asiasta lisää. Kiitän etukäteen.


      • Madeirafani

        Enpä ole huomannut homeeseen viittaavaa kyseisessä hotellissa.
        Porto Santa Maria on hyvä hotelli.


    • Madeirahotels

      Pari kertaa olen ollut Porto Santa Mariassa. Sviitti oli ihan kiva, kun oli kaksi parvekettakin. Huonetoiveisiin suhtaudutaan siellä vaan nihkeästi. Aina tulee sama vastaus, kun kysyy huoneista.
      Mielenkiintoiselta vaikuttaa uudehko Castanheiro hotelli. Jos jollain on sieltä kokemuksia, niin kirjoittakaa.

    • jokapaikanmatkailija

      Vindsor on ihan siisti perus kaupunkihotelli, ei edullinen hinta häpeä ole, tollanen tyhmä arvostelu jääköön omaan arvoonsa.

    • Jarmonen

      Suosittelen lämpimästi Duast torres hotellia. On Lido-alueen laidalla forum Madeira-kauppakeskuksen vieressä, bussilla ja taksilla pääsee nopeasti keskustaan. Huoneet on siistejä, tilavia ja hiljattain remontoituja. Keittiövarustus on hyvä ja me ollaan tehty aina itse aamiaiset täällä. Kannattaa ehdottomasti ottaa huone merinäköalalla, siinä parvekkeella on kiva ihailla maisemia. Henkilökunta tosi avuliasta ja ystävällistä. Uima-allas ei ole lämmitetty ja ainakin helmikuussa vesi on aika kylmää. Altaan vieressä on poreallas ja allasbaarin vieressä myös kiva pikku sauna. Aamiaisesta en osaa sanoa mutta ravintolan ala carte-ruoka on todella hyvää vaikkakin kallista muihin alueen paikkoihin verrattuna. Hinnaltaa ei ole ollenkaan kallis joten suosittelen Duas torresia ehdottomasti!

    • Kaisa25

      Olen ollut Madeiralla 7 kertaa ja ensi syksynä tulee kahdeksas :) Ensimmäisen kerran olin Lido -alueella Florasolissa, ihan ok, jos tykkää liikenteen melusta ja turisteista. Seuraavilla (ja tulevilla) kerroilla yövyimme (2 aikuista huom!) Residencial Pinassa. Sijaitsee n. 1,5 km Funchalin keskustasta Monteen päin eli hyvän kävelymatkan päässä. Kaupunkiin tullessa alamäki ja sitten toisin päin ylämäki, käy hyvin kuntoilusta :) Tämä hotelli sopii henkilöille, jotka pystyvät elämään vaatimattomasti, syömään erittäin hyvän ja runsaan aamiaisen ja nauttimaan sanoin kuvaamattoman kauniista maisemasta Funchalin kaupunkiin ja merelle :) Hotellin piha-alueella myös uima-allas! Lasten kanssa matkustettaessa en suosittele!

    • FCH

      5 reissua takana 15v perioidilla ja hotellit järjestyksessä Pestana Ocean Bay, Duas Torres, Enotel Lido, Quinta Sol, Pestana Villaga ja kaikista paitsi Duas Torresista hyviä kokemuksia, tosin tämä oli äkkilähtö ja määrittelmätön majoitus ennen Duas Torreksen remonttia.

    • Yleensäkanarialle

      Minulla eka kerta Funchaliin tässä viikon sisällä.Äkkilähtö.
      Mitkä "must" nähtävyydet?Entä hintataso ruokakaupoissa, kahviloissa, leipomoissa ym.
      Kiitos jos viitsitte kokeneet kertoa.

    • KivaSaari

      Kannattaa käydä kauniilla säällä tuolla Cabo Girao lasilattialla, näköalapaikka, jonne pääsee joko taksilla tai jos on reippaileva tyyppI voi kävellä Lidosta rataa pitkin hyvää polkua kauniiseen Camara de Lobosiin ja sieltä sitten pääsee pikku junalla korkealle katselemaan maisemia. Funchalista kaapelihissillä ylön Monteen ja siellä Jardin Tropical ja sieltä vielä pääsee hissillä toiseen kasvitieteelliseen. Bussilla Machicoon, entinen pääkaupunki ja monia monia mukavia paikkoja.

      • Lipunmyyntiä

        Cabo Giraolle oli ilmestynyt henkilöpuomit (lipunlukulaitteilla), vaikuttaa siltä että ovat alkamassa rahastaa näkymästä, mutta vielä oli puomit alaasennoissa ja kulku oli vapaata.
        Myöskin Pico dos Barcelokselle oli tullut puomit (kauppojen malliset), paikallisuutissa olivat arvuutelleet tarkoittaako nekin pääsylipun myyntiä jatkossa.

        Mikäli rahastus ei kiinnosta, niin paljon on vielä näköaloja ilmaiseksi, etenkin kaupungiin.


    • Paljononnähtävää

      Vastaus "yleensäkanarialle".
      - Saarikierros joko matkanjärjestäjän mukana tai taksilla.
      - Funchalin kauppahalli.
      - Taiteenystäville Kirkkotaiteen museo on aivan mahtava nähtävyys. (Museu de -Arte Sacra)
      - Paljon on hyviä ravintoloita, joissa saaren erikoisuus espada-kala on maistamisen arvoinen.

      • Laukutpakattu

        Vuokra-auto tulee paljon edukkaammaksi, kunhan ajotaidot riittää.
        Ja näkee paljon enemmän, kun kotiläksyt on tehty, voi sitten poiketa jollain helpolla polullakin.


    • Aloittajaa

      Tosi paljon kiitoksia asiallisista vastauksista!
      Vielä tuli mieleen, että onko siellä miten paljon suomalaisia yleensä, entä "suomalaispaikkoja",eli suomenkielistä palvelua jossain.
      Luin että englannilla pärjää,se toki sujuu,että ei siinä toki ongelmaa.

      • Elokuussa_taas

        Ei ole suomalaispaikkoja tullut esiin. Tosin vasta kolmen kerran kokemus. Kaverit lähti lomalle Teneriffalle, Fugeen tai Rodokselle ja minä Madeiralle. Minun valintaa ihmeteltiin, minä heidän. Sitten kuulin juttuja, että miten oli mukava viettää iltaa suomalaisten kanssa ja tuttuja herkkuja syödä, laulaa karaokea ym. Minä kerroin, että viimeksikin hotellissa oli suomalaisia, mutta ei heitä siellä näkynyt kuin aamupalalla.
        Toki Funchalissakin ravintoloissa suomen kieli tunnistetaan ja tervehdykset/kiitokset paikallisten suusta huikataan. Ja kauppahallissa (kerta riitti!) . Säästän kaksi kesälomaviikkoa syksyyn ja ei tarvitse arvata, mihin matka.


      • Espetada
        Elokuussa_taas kirjoitti:

        Ei ole suomalaispaikkoja tullut esiin. Tosin vasta kolmen kerran kokemus. Kaverit lähti lomalle Teneriffalle, Fugeen tai Rodokselle ja minä Madeiralle. Minun valintaa ihmeteltiin, minä heidän. Sitten kuulin juttuja, että miten oli mukava viettää iltaa suomalaisten kanssa ja tuttuja herkkuja syödä, laulaa karaokea ym. Minä kerroin, että viimeksikin hotellissa oli suomalaisia, mutta ei heitä siellä näkynyt kuin aamupalalla.
        Toki Funchalissakin ravintoloissa suomen kieli tunnistetaan ja tervehdykset/kiitokset paikallisten suusta huikataan. Ja kauppahallissa (kerta riitti!) . Säästän kaksi kesälomaviikkoa syksyyn ja ei tarvitse arvata, mihin matka.

        Osassa ravintoloita on "suomen" kielinen ruokalista. Useasti vaan asia on parempi katsoa englanninkielisestä listasta ja varmistaa portugalinkielisestä, kun suomalaista ei ymmärrä tai siellä on esim. väärä kalalaji samalla annosnumerolla.
        Esim. espada oli käännettu miekkakalaksi ja engl. swordfish (suom. mustahuotrakala, engl. black scabbardfish), kun miekkakala on portugaliksi espadarte.
        (Kuukkelikääntäjä ehdottaa miekkaa espadasta...)


      • ts18056
        Elokuussa_taas kirjoitti:

        Ei ole suomalaispaikkoja tullut esiin. Tosin vasta kolmen kerran kokemus. Kaverit lähti lomalle Teneriffalle, Fugeen tai Rodokselle ja minä Madeiralle. Minun valintaa ihmeteltiin, minä heidän. Sitten kuulin juttuja, että miten oli mukava viettää iltaa suomalaisten kanssa ja tuttuja herkkuja syödä, laulaa karaokea ym. Minä kerroin, että viimeksikin hotellissa oli suomalaisia, mutta ei heitä siellä näkynyt kuin aamupalalla.
        Toki Funchalissakin ravintoloissa suomen kieli tunnistetaan ja tervehdykset/kiitokset paikallisten suusta huikataan. Ja kauppahallissa (kerta riitti!) . Säästän kaksi kesälomaviikkoa syksyyn ja ei tarvitse arvata, mihin matka.

        Joo, kauppahallin maistiaisten tarjoajat osaa kyllä anatomiatermit suomeksi :)
        Kiitettävän hyvin suomalaiset tosiaan "katoaa" Madeiralla, mulla ainakin on päivä pilalla, jos liikaa joutuu suomea kuuntelemaan. Viime kerralla pahin oli Nunnalaakson reki, johon meidän lisäksi osui kaksi muuta suomalaispariskuntaa :(
        Oikeaa miekkakalaa minäkin olen jonkun kerran etsinyt, mutta kyllä se aina on espadaksi osoittautunut, luki listassa mitä hyvänsä.
        Elokuussa on mullakin kaksi viikkoa varattuna ;-)


      • Saksaon
        ts18056 kirjoitti:

        Joo, kauppahallin maistiaisten tarjoajat osaa kyllä anatomiatermit suomeksi :)
        Kiitettävän hyvin suomalaiset tosiaan "katoaa" Madeiralla, mulla ainakin on päivä pilalla, jos liikaa joutuu suomea kuuntelemaan. Viime kerralla pahin oli Nunnalaakson reki, johon meidän lisäksi osui kaksi muuta suomalaispariskuntaa :(
        Oikeaa miekkakalaa minäkin olen jonkun kerran etsinyt, mutta kyllä se aina on espadaksi osoittautunut, luki listassa mitä hyvänsä.
        Elokuussa on mullakin kaksi viikkoa varattuna ;-)

        Ei ne meille ole ikinä kauppahallissa mitään herjanneet, mutta ei ole jääty keskustelemaankaan rehutuoteiden tyrkyttäjien kanssa.

        Suomea kuulee siellä täällä, jos ei osallistu retkille, eniten toki hotellissa.
        Enemmän ottaa päähän nuo saksalaiset jotka aloittaa aina keskustelun niin, että luulevat kaikkien osaavan saksaa puhetaidollisesti ja ei ikinä englanniksi.


      • ts18056

        Minä taas kävin viime keväänä hyvinkin mielenkiintoisen keskustelun vanhan saksalaisen herrasmiehen kanssa, pääosin ruotsiksi (oli kovin otettu meidän koulutuksesta, kun kielivalikoimaa löytyy ruotsi, englanti ja välttävä saksa) :) Herra oli ison rähinän aikana päätynyt sotalapseksi Ruotsiin (näitä siis muuallakin kuin Suomessa), oli käynyt Helsingin olympialaisissa. Asui nyt talvet Madeiralla, kesät Saksassa. Vihasi natseja kuin ruttoa, ja syytti heitä sodasta (niin kuin nämä nyt koskaan yhden osapuolen vika olisi).


      • Tarveharkintaa
        ts18056 kirjoitti:

        Minä taas kävin viime keväänä hyvinkin mielenkiintoisen keskustelun vanhan saksalaisen herrasmiehen kanssa, pääosin ruotsiksi (oli kovin otettu meidän koulutuksesta, kun kielivalikoimaa löytyy ruotsi, englanti ja välttävä saksa) :) Herra oli ison rähinän aikana päätynyt sotalapseksi Ruotsiin (näitä siis muuallakin kuin Suomessa), oli käynyt Helsingin olympialaisissa. Asui nyt talvet Madeiralla, kesät Saksassa. Vihasi natseja kuin ruttoa, ja syytti heitä sodasta (niin kuin nämä nyt koskaan yhden osapuolen vika olisi).

        Hyvä että löytyi ruotsille kerran tarvetta...


      • ts18056
        Tarveharkintaa kirjoitti:

        Hyvä että löytyi ruotsille kerran tarvetta...

        Joo, samaa kiittelin itse. Muutaman kerran Norjassa, kerran interrailillä välin Tukholma-Kööpenhamina ruotsalaisen opettajan kanssa (oli menossa Tanskaan morsiantaan katsomaan) ja nyt viimisen kerran piti vääntäytyä Funchaliin juttelemaan saksalaisen kanssa, ruotsiksi ;-)


    • Englannillapärjää

      Englannilla pärjää hyvin. Paikalliset ovat yleensä hyvin avuliaita, jos tarvitsee apua. Suomalaisia on muutama lentokoneellinen/viikko, ei kovin paljon.

      • 3-4

        Taitaa olla talvikaudella neljä lentoa viikossa ja nyt alkavalla kesäkaudella kolme suomesta.


    • Justnäin

      Minusta ylimainostettu kallis paikka.

      • Täsmennäppä

        Kerro missä sitä on mainostettu paljon eli yli?
        Vertaatko nyt hintoja Suomeen tai esim. Thaimaaseen?
        Halvaksi sitä ei ole kyllä missään väitetty, mutta ei sitä myöskään ole esim. Kanaria.


      • Täsmennys

        No kaikki kaverini ovat kehuneet ylitsevuotavasti.Sorry jos yleistin.Tämä vain siis oma mielipiteeni.Suomen hintoihin lähinnä vertasin, Suomihan on myös todella kallis ja ylihinnoiteltu.


      • Puoleenhintaan
        Täsmennys kirjoitti:

        No kaikki kaverini ovat kehuneet ylitsevuotavasti.Sorry jos yleistin.Tämä vain siis oma mielipiteeni.Suomen hintoihin lähinnä vertasin, Suomihan on myös todella kallis ja ylihinnoiteltu.

        Suomeen nähden selkeästi edukkaampi tällä hetkellä.


    • vanittaja

      Kallis????? Mielenkiintoista myös: mitä on mainostettu liikaa? Madeirasta toiset tykkää paljon, toiset ei sitten tippaakaan. Madeira on minulle tosi rakas, upea paikka, missä saa olla rauhassa enkä voi paikkaa kyllin kehua. Mutta: yöelämä on vaatimatonta, rantaelämää ei juuri lainkaan. Huonokuntoiselle tai - jalkaiselle Madeira ei ole aina oikea paikka - tosin myös jonkin verran näkee vuodesta toiseen pyörätujolia tai rollaattoria käyttäviä, jotka ovat tienneet jo tullessaan, minkälainen paikka on = tasaisia paikkoja saa hakemalla hakea.

      • Praia

        Hiekkarantojakin löytyy, mutta ei siellä keväällä montaa ihmistä ole.
        Laitetaan tähän, vaikka onkin sivuaihe
        Prainha goo.gl/maps/tVkidLTxoEE2
        Machico goo.gl/maps/VBFpcS6qpo12 rantaa on kunnostettu tuon kuvan jlk.
        Calheta goo.gl/maps/E4pQ7edt5R12
        P.Formosa goo.gl/maps/UUK8DA3ZjoQ2 on kivinen
        Porto Santolta löytyy sitten kunnon rannat niitä halajaville.
        Talvikaudella pidän parempana hotellin allasta ja mieluiten ei niin rannasta, jolloin tuuli ja sitä viilentävä merivesi ei haittaa, eli Est. Monumentalin varrella on jo parempi.


    • Matkamari

      Olin juuri remontoidussa Terrace Mar apartementoksessa.Hieman räikeä seinäväritys, mutta todella siistit ja hyvät kaksi huonetta, keittonurkkaus ja uusittu kylppäri.
      Paikkakin suht hyvä Lidon ja Kaupungin välissä. Rauhallinen paikka, mutta joskus viereisen ravintolan pari kanarialintua raakkuivat ja ravintolan sulkeutumisen aikoihin porukat hieman möykkäsivät ravintolan edessä.
      Pari hehtolitran kokoista kattilaa ja paistin pannu, että jos itse meinaa jotain ruokaa laittaa, pikkukattila mukaan.
      Kiva paikka, voin suositella.

    • Madeiristi

      Olimme jokinaika sitten Castanheiro hotellissa. Se on jesuiittakirkon takana. Uima-allas on katolla. Hyvä valinta oli ehdottomasti.

      Keskustassa säästää taksi- ja bussimatkat.

      • ViaRapida

        Bussimatkat on halpoja ja joka tapauksessa jollakin pitää mennä muuallekkin kuin olla vain keskustassa.
        Oliko altaan vesi kunnolla lämmintä?


    • kankkunen

      Jos itse vertaan Kanarian saaria ja Madeiraa sanon, että kanaria on rötjä paikka ja mikä sitten on kallista, kun matkailee niin silloin kannattaa jäädä kotiin eikä lähteä Takahikiältä mihinkään no tietenkin ehkä vedenhakureissulle kaivolle kun muija käskee.

    • ts18056

      Girassolissa viime aikoina olleet, miten toi ilmastoinnin asennus on edennyt? Onko toi tullut/tulemassa myös näihin Tjäreborgin tarjoamiin huoneistoihin (viimeksi kuudennessa kerroksessa)? Vai saako elokuussa nukkua ikkunat ja ovet auki?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3654
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      577
      3425
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3279
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      50
      2141
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2061
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1918
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      152
      1599
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1341
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe