Carpe diem!

isoäiti-

"Nauti tästä päivästä

Vuosia sitten minulla oli lukiossa opettaja, jonka mies menehtyi yllättäen sydänkohtaukseen. Viikon kuluttua puolisonsa kuolemasta opettaja työnsi tunnin päättyessä tavarat syrjään pöydältään ja istuutui sille.

Ikkunasta tulviva auringonpaiste valaisi opettajan mietteliäät kasvot, kun hän sanoi: "Ennen tunnin loppua haluaisin puhua teille asiasta, joka ei mitenkään liity aiheeseen mutta on silti äärimmäisen tärkeä. Me olemme kaikki tulleet tähän maailmaan oppimaan, antamaan omastamme, rakastamaan ja arvostamaan muita ja olemaan lähimmäistemme käytettävissä.

"Kukaan meistä ei tiedä, milloin tämä hieno kokemus päättyy. Elämä voidaan ottaa meiltä pois silmänräpäyksessä. Ehkä Jumala sillä tavoin yrittää viestittää meille, että jokaisesta päivästä on syytä nauttia."

Opettajan silmät kostuivat hänen jatkaessaan: "Luvatkaa minulle, että tästä lähtien huomaatte jokaisella koulumatkalla jonkin kauniin asian. Ette välttämättä tarvitse edes silmiänne. Jonkun keittiöstä voi leijua nenäänne herkullinen pullantuoksu. Voitte kuulla puiden kahisevan tuulenvireessä. Aamuaurinko voi saada syksyn viimeisen lehden hehkumaan sen leijaillessa hiljaa maahan. Tarkkailkaa pikkuasioita, ja nauttikaa niistä. Tämä voi kuulostaa teistä arkiselta, mutta niistä elämä koostuu. Meidät on pantu tänne nauttimaan pienistä iloista, joita usein pidämme itsestään selvinä. On tärkeää huomata ne, sillä ne voidaan koska tahansa ottaa meiltä pois."

Luokkaan oli laskeutunut syvä hiljaisuus. Me keräsimme kirjamme ja poistuimme vaitonaisina. Sinä päivänä tein kotimatkalla enemmän huomiota kuin koko lukukaudella siihen mennessä. Opettajan sanat palaavat yhä silloin tällöin mieleeni. Muistan, kuinka lähtemättömän vaikutuksen hän meihin teki, ja yritän arvostaa elämän pikkuseikkoja, jotka niin helposti jäävät meiltä huomaamatta. Kun ihminen vanhenee, hän ei kadu tekemisiään vaan sitä minkä on jättänyt tekemättä."

Lähde: FB

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

        Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
        Sinkut
        34
        2548
      2. Haistoin ensin tuoksusi

        Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
        Ikävä
        8
        1932
      3. Olet sä kyllä

        ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
        Ikävä
        17
        1403
      4. Hiljaiset hyvästit?

        Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
        Ikävä
        8
        1280
      5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

        ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
        Tv-sarjat
        21
        1275
      6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

        Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
        Maailman menoa
        17
        1191
      7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

        Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
        Särkynyt sydän
        5
        1111
      8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

        Oot mikä oot ja se siitä
        Suhteet
        7
        1065
      9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

        Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
        Ikävä
        6
        1034
      10. 17
        1025
      Aihe