Tupakointi ja pyykinkuivaus

Asukas_NN

Taloyhtiön hallitus kielsi huoneistoissa sisällä tupakoinnin tulipalovaaran vuoksi. Samoin hallitus kielsi pyykinkuivaamisen asunnossa muualla kuin kylpyhuoneessa homevaaran vuoksi.

En tupakoi, enkä kuivaa pyykkiäni asuinhuoneissa, mutta minusta taloyhtiön osakkaana nuo kiellot ovat pätemättömiä yleensä, ja erityisesti perustelujen osalta.
Noilla perustella voidaan hyvin kieltää myös lieden ja ilmankostuttimen käyttö. Lisäksi oletan, että homevaara on nimenomaan suurempi ahtaassa kylpyhuoneessa kuin avarammissa tiloissa.

Onko taloyhtiön hallitus ylittänyt valtuutensa, eli ovatko kiellot päteviä?

45

822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VoihanNäitäSuositella

      Käsittääkseni molemmat hallituksen päätökset ovat mitättömiä/laittomia.

    • Hallpuhjoht33

      Eiväthän nuo millään lailla päteviä ole. Yhtiö ei pysty järjestyssäännöillä (tai hallituksen ohjeilla) puuttumaan normaaliin elämiseen osakkaan hallinnassa olevissa tiloissa.
      Jos normaali pyykinkuivaus aiheuttaa yhtiössä homevaaran, niin yhtiön kannattaa järjestää asuntojen ilmastointi kuntoon. Käytännössä yhtiön hallitus tekee tällaisilla määräyksillä itsensä naurunalaiseksi.

    • totuudentorvia

      Jos asut vuokralla, omistaja voi määrätä mitä asunnossa saa tehdä.
      Eli voi kieltää tupakoinnin ja pyykin kuivauksen kylpyhuoneessa.
      Silloin talossa tai asunnossa on kuivaushuone tai kuivauskaappi.

      • "Jos asut vuokralla, omistaja voi määrätä mitä asunnossa saa tehdä."

        Ei vuokranantajakaan voi noin vain kieltää yhtään sellaista asiaa, jota asunto-osakeyhtiökään ei voi kieltää.

        Lemmikkieläimet voi kieltää pitävästi vain allergia-asunnoissa, samaten sisätiloissa tupakoinnin. Kummassakin tapauksessa pitää pystyä todistamaan, että asunnossa ei koskaan ole ollut lemmikkieläimiä tai tupakoitu. Tietenkin voidaan sopia, että lemmikkieläimiä ei pidetä tai sisällä tupakoida, mutta se on vain sopimus (paitsi tilanteessa, jossa yhtiöjärjestykseen on kirjattu sellainen pykälä).

        Lemmikkieläinten pitäminen ja tupakointi ovat molemmat normaaliin asumiseen kuuluvia asioita, eikä niitä noin vain voi kieltää.

        P.S. Kuka ihan oikeasti tupakoi sisällä vuonna 2016?


    • eikaikkiusko

      ja mites sitä valvotaan jos asunnon omistaja kieltää nämä vuokralaiselta..

    • Vuokralla

      On ihan oikein kieltää pyykinkuivaus huoneistossa. Jos on pakko kuivata pyykit asunnossa, on oikea paikka kylpyhuone. Kesällä myös parveke on hyvä paikka. Paras paikka pyykinkuivaukselle on pyykinpesutuvan kuivaushuone. Kuivaushuoneen Nykyaikainen tekniikka kuivaa pyykin nopeasti.

      • eivoivalvoa

        Mitä väliä onko jotain kielletty vai ei, kutsuuko taloyhtiön hallitus sitten poliisin suorittamaan satunnaisia kotietsintöjä eri asuntoihin ja valvoman ettei kuivata pyykkiä kylpyhuoneen ulkopuolella?

        Ei sitä voi mitenkään valvoa onko asukkaalla märät housut keittiön tuolin selkänojalla kuivumassa.


      • minun-talo-minun-oikeus
        eivoivalvoa kirjoitti:

        Mitä väliä onko jotain kielletty vai ei, kutsuuko taloyhtiön hallitus sitten poliisin suorittamaan satunnaisia kotietsintöjä eri asuntoihin ja valvoman ettei kuivata pyykkiä kylpyhuoneen ulkopuolella?

        Ei sitä voi mitenkään valvoa onko asukkaalla märät housut keittiön tuolin selkänojalla kuivumassa.

        Ei tietenkään vaan tarkastukset tekee 30 vuotta virassa ollut hallituksen puheenjohtaja yleisavaimella satunnaisina aikoina pistotarkastuksina. Olkaa varuillanne!


    • dadahemahorka

      Tupakointi kielto tulee viimeistään 2017, mikä onkin oikein.

    • lakituleekyllä

      ei tule jos kukaan ei valita tupakoinnista

    • ajanvarauslistaok

      talon kuivaushuone on hyvä, mutta jos ei voi varata aikaa, sinne änkee kaikki yhtä aikaa ja pyykki ei kuiva kunnolla

    • sadfsdfsadf

      Meidän talossa ei jostain syystä saa kuivata pyykkiä kuivaushuoneessa, jos ei ole pessyt pyykkejä talon pyykkituvassa. Jos pesee omalla koneella, ne on kuivattava omassa asunnossa tai ulkona.

      • Konstikolmonen

        Varaa pyykkitupa-aika ja vie pyykkisi kuivumaan kuivaushuoneeseen. Jos joku motkottaa, pese yhdet alushousut käsin pyykkituvassa.


      • sadfsdfsadf
        Konstikolmonen kirjoitti:

        Varaa pyykkitupa-aika ja vie pyykkisi kuivumaan kuivaushuoneeseen. Jos joku motkottaa, pese yhdet alushousut käsin pyykkituvassa.

        "Jos joku motkottaa, pese yhdet alushousut käsin pyykkituvassa."

        Tarkennetaan sen verran, että "jos ei ole pessyt pyykkejä talon pyykkituvan KONEELLA."


    • Hall.pj

      Tavan mukaan keskustelu eksyy vähän kysytyn asian viereen.
      Taloyhtiön hallituksen päätös on mitätön, jopa naurettava perusteiltaan.
      Vuokrasopimukseen voi tietenkin sisältyä tupakointikielto ja muitakin rajoituksia, mutta sekään ei kuulu hallitukselle.
      Joissain tapauksissa tupakointikielto voi sisältyä yhtiöjärjestykseen, mutta siitä tässä ei liene kysymys, eikä siinä tapauksessa tarvita erikseen hallituksen kieltoa.

      • ainakaan_vielä

        "Joissain tapauksissa tupakointikielto voi sisältyä yhtiöjärjestykseen,..."
        Koskien vain yhtiön yhteisiä tiloja,ei yksityisasuntoja.


      • Anonyymi

        On se kumma että ihmisillä ei ole omaa järkeä. Ei ole järkevää tupakoida sisällä ja pilata sisätilat. Tupakansavu ja -haju leviää
        jokapuolelle. Siksi näitä rajoituksia laitetaan vaikka millä konstein kun ihmiset ovat niin törppöjä että tupakoivat sisällä. Myös parveke menee pilalle jos siellä tupakoidaan ja tupakansavu ja - savun haju leviää jokapuolelle. Äly hoi älä jätä!


    • Vuokralla

      Minä asun taloyhtiössä, jossa tupakointi on ollut kielletty asunnoissa jo monta vuotta. Uusissa asuntojen vuokrasopimuksissa on ankara tupakointikielto huoneistossa ja kotivakuutuksen ottamispakko.

      • kakluuni

        Tupakointikiellon (tai kotieläin-) rikkominen ei ole pätevä vuokrasopimuksen purkamisperuste.
        Jos olisi, sato,vvo,ym. talojen pihalla olisi muuttoautoja jonossa.


      • ei-purkaminen
        kakluuni kirjoitti:

        Tupakointikiellon (tai kotieläin-) rikkominen ei ole pätevä vuokrasopimuksen purkamisperuste.
        Jos olisi, sato,vvo,ym. talojen pihalla olisi muuttoautoja jonossa.

        Ei purkamis-, mutta irtisanomisperuste on, jos sellaisista ehdoista kerran sopimuksessa on sovittu.


      • nsajak
        ei-purkaminen kirjoitti:

        Ei purkamis-, mutta irtisanomisperuste on, jos sellaisista ehdoista kerran sopimuksessa on sovittu.

        Ehkä joku tupakoiva vuokralainen on pelästynyt ja lähtenyt, mutta jos olisi uhannut käräjillä,asuisi samassa majassa edelleen.


      • ei-purkaminen
        nsajak kirjoitti:

        Ehkä joku tupakoiva vuokralainen on pelästynyt ja lähtenyt, mutta jos olisi uhannut käräjillä,asuisi samassa majassa edelleen.

        Juu, jos on valmis maksamaan tuhansien eurojen remontit pois muuttaessaan. Ei mene tupakoimalla asunnon pilaaminen meinaa sen perinteisen "normaalin kulumisen" piikkiin.


      • diibadaabaaa
        ei-purkaminen kirjoitti:

        Juu, jos on valmis maksamaan tuhansien eurojen remontit pois muuttaessaan. Ei mene tupakoimalla asunnon pilaaminen meinaa sen perinteisen "normaalin kulumisen" piikkiin.

        No voi että:)))))))))))


      • tyhmä-olet

      • varma_tappio
        tyhmä-olet kirjoitti:

        Lue nyt vaikka tuosta ensiksi, kun noin paljon naurattaa: http://www.taloyhtio.net/ajassa/tupakkalaki/vuokrasopimus/

        Jos haluaa sisällä polttaa, ei kannata tosiaan laittaa nimeään vuokrasopimukseen, johon on kirjattu tupakointikielto.

        Luitko loppuun asti ?
        Ei ole niin hölmöä/ahnetta lakimiestä että veisi omistajan vaateen käräjille.


      • varma-voitto
        varma_tappio kirjoitti:

        Luitko loppuun asti ?
        Ei ole niin hölmöä/ahnetta lakimiestä että veisi omistajan vaateen käräjille.

        "Luitko loppuun asti ?"

        Luitko itse?
        "Hovioikeus vahvisti, että vaikka tupakointi ei olekaan laissa kiellettyä, vuokralainen sitoutuu kunnioittamaan tupakointikiellon sisältävää vuokrasopimusta sopimuksen hyväksyessään."


      • taattu_tappio
        varma-voitto kirjoitti:

        "Luitko loppuun asti ?"

        Luitko itse?
        "Hovioikeus vahvisti, että vaikka tupakointi ei olekaan laissa kiellettyä, vuokralainen sitoutuu kunnioittamaan tupakointikiellon sisältävää vuokrasopimusta sopimuksen hyväksyessään."

        Lukea osaat,entä luetun ymmärrys ?
        "Oikeuskäytännössä tupakointikiellon rikkomisen ei kuitenkaan yleensä ole katsottu muodostavan perustetta purkaa vuokrasopimusta. Poikkeuksellisissa olosuhteissa tämäkin on katsottu mahdolliseksi."
        Poikkeus oli soluasunto,eli siellä asui muitakin.


      • varma-voitto
        taattu_tappio kirjoitti:

        Lukea osaat,entä luetun ymmärrys ?
        "Oikeuskäytännössä tupakointikiellon rikkomisen ei kuitenkaan yleensä ole katsottu muodostavan perustetta purkaa vuokrasopimusta. Poikkeuksellisissa olosuhteissa tämäkin on katsottu mahdolliseksi."
        Poikkeus oli soluasunto,eli siellä asui muitakin.

        Noniin, nyt alkaa valjeta miksi tämä tuntuu olevan sinulle niin vaikea asia käsittää. Et siis ymmärrä mitä eroa on vuokrasopimuksen purkamisella ja irtisanomisella. Selvitäpä ihan alkuksi se, ennen kuin lukitset vastauksen, saako vuokra-asunnossa tupakoida, vaikka vuokrasopimuksessa on sovittu tupakointikiellosta.


      • case_closed
        varma-voitto kirjoitti:

        Noniin, nyt alkaa valjeta miksi tämä tuntuu olevan sinulle niin vaikea asia käsittää. Et siis ymmärrä mitä eroa on vuokrasopimuksen purkamisella ja irtisanomisella. Selvitäpä ihan alkuksi se, ennen kuin lukitset vastauksen, saako vuokra-asunnossa tupakoida, vaikka vuokrasopimuksessa on sovittu tupakointikiellosta.

        Ei tunnuta ymmärtävän oikeudessakaan;) Mutta onneksi sinä jaksat jankuttaa:)))


      • varma-voitto
        case_closed kirjoitti:

        Ei tunnuta ymmärtävän oikeudessakaan;) Mutta onneksi sinä jaksat jankuttaa:)))

        Mikä tuossa ihan tosissaan on niin vaikea ymmärtää?

        "Mikäli vuokrasopimukseen on otettu tupakoinnin kieltävä ehto, vuokralainen on sitoutunut noudattamaan kieltoa siinä missä sopimusta muutoinkin.

        Kiellon rikkominen oikeuttaa toistaiseksi voimassa olevan vuokrasuhteen päättämisen irtisanomisen perusteella ja voi johtaa jopa vahingonkorvausvastuuseen, jos huoneisto on tupakoinnin johdosta vahingoittunut.

        Oikeuskäytännössä tupakointikiellon rikkomisen ei kuitenkaan yleensä ole katsottu muodostavan perustetta purkaa vuokrasopimusta."

        Ei yleensä perustetta purkamiseen, mutta irtisanomiseen kyllä. Joko selvitit mitä eroa niillä on?


    • cvcvcvcvcv

      Sisätupakointia ei kannattaisi harrastaa missään asuinrakennuksessa. Ei vain tulipalovaaran vuoksi (joo, kyllä se omakotitalokin palaa iloisesti kun nukahtaa palava rööki kädessä) vaan myös siksi, että nikotiini kellastuttaa seinät, kirjat ja kaiken.
      Ja kuka enää kuivattaa pyykit jossain kylppärissä tms? Viekää ne nyt parvekkeelle tai pihalle tai ostakaa kuivausrumpu. Tai kuivauskaappi. Kylpyhuoneenkin pitää päästä välillä kuivumaan kunnolla.
      (Tämäkin koskee kaikkia asuntomuotoja.)

    • kosteaa-on

      "Ja kuka enää kuivattaa pyykit jossain kylppärissä tms? Viekää ne nyt parvekkeelle tai pihalle "

      Paikkakunnallani tänään: ilman suhteellinen kosteus 92%. Voi olla vähän heikkoa tuo pyykin kuivuminen ulkona.

    • 5h6j6u7

      Jokaista tupakoivaa ihmistä pitäisi kumartaen kiittää.

      • 589t98

        "Jokaista tupakoivaa ihmistä pitäisi kumartaen kiittää."
        Kyllä. Siinä vaiheessa, kun he sammuttavat tupakkansa, eivätkä enää sytytä uutta.


      • 5h6j6u7
        589t98 kirjoitti:

        "Jokaista tupakoivaa ihmistä pitäisi kumartaen kiittää."
        Kyllä. Siinä vaiheessa, kun he sammuttavat tupakkansa, eivätkä enää sytytä uutta.

        Lopettaessaan tupakoiva tulee sinun kaltaiseksi minulle hyödyttömäksi.


      • kaikkea_kanssa
        5h6j6u7 kirjoitti:

        Lopettaessaan tupakoiva tulee sinun kaltaiseksi minulle hyödyttömäksi.

        Miksi tupakoijan pitäisi sinua hyödyttää?


      • 5h6j6u7
        kaikkea_kanssa kirjoitti:

        Miksi tupakoijan pitäisi sinua hyödyttää?

        Ei tupakoitsijan PITÄISI minua hyödyttää vaan se hyödyttää.
        Jokainen a) ostettu ja b) poltettu tupakka tuo minulle hyötyä.


      • 5h6j6u7
        5h6j6u7 kirjoitti:

        Ei tupakoitsijan PITÄISI minua hyödyttää vaan se hyödyttää.
        Jokainen a) ostettu ja b) poltettu tupakka tuo minulle hyötyä.

        Lisäys: kyse ei ole sellaisista pikkurahoista kuin tupakkavero.


      • vai_jassoo

        "Jokainen a) ostettu ja b) poltettu tupakka tuo minulle hyötyä."
        Tuo hyöty tulee varmaankin tupakoitsijoilta.
        No, sittenhän kannattaa lopettaa tupakointi ja pitää itse se hyöty.


      • 5h6j6u7
        vai_jassoo kirjoitti:

        "Jokainen a) ostettu ja b) poltettu tupakka tuo minulle hyötyä."
        Tuo hyöty tulee varmaankin tupakoitsijoilta.
        No, sittenhän kannattaa lopettaa tupakointi ja pitää itse se hyöty.

        Hyöty tulee tupakoitsijalta ja yhteiskunnalta. Jos tupakoitsija lopettaa, niin suuri menettäjä olen minä.


      • vai_jassoo

        "Jos tupakoitsija lopettaa, niin suuri menettäjä olen minä."
        No, oleellista on, että tupakoitsija itse hyötyy lopettamisestaan.


      • 5h6j6u7
        vai_jassoo kirjoitti:

        "Jos tupakoitsija lopettaa, niin suuri menettäjä olen minä."
        No, oleellista on, että tupakoitsija itse hyötyy lopettamisestaan.

        Ei se ole noin yksinkertaista. Siitä lopettamisesta muut maksavat kovin kalliisti. Kuin ampuisi itseään jalkaan ja sitten ihmettelisi miten tässä näin kävi.


      • vai_jassoo
        5h6j6u7 kirjoitti:

        Ei se ole noin yksinkertaista. Siitä lopettamisesta muut maksavat kovin kalliisti. Kuin ampuisi itseään jalkaan ja sitten ihmettelisi miten tässä näin kävi.

        Mutta kuitenkin tupakoitsija hyötyy lopettamisesta. Jos tuo seikka on muille tappiollista, kertoo se ainoastaan sen, että joku on elänyt tupakoitsijan kustannuksella.


      • Anonyymi
        5h6j6u7 kirjoitti:

        Hyöty tulee tupakoitsijalta ja yhteiskunnalta. Jos tupakoitsija lopettaa, niin suuri menettäjä olen minä.

        Surkeasti ovat asiasi jos tätä menetystä suret! Voi hyvät hyssykät!


    • ilman_vaihtoa

      Ihmisestä haihtuu vuorokaudessa noin kolme litraa vettä. Hyvin lingotusta pyykistä noin desilitra. Tuolla logiikalla pitäisi kieltää ihmisten oleskelu sisätiloissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      696
      5380
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3347
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2593
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2419
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe