Mikä säädin aurinkopaneeleille?

Sähköätarvitaan

Terve

3 Solaran panelia tarvitsee uuden säätimen. Vanha taisi saada salamasta siipeensä. Mikä on tällä hetkellä laadultaan paras? Hintakin tietysti vaikuttaa jotain, mutta ei ole ratkaiseva tekijä. Käyttöakku tällä hetkellä 280 Ah jota maasähkössä lataa Mastervoltin 50A laturi jossa voi säätää latausjännitteen AGM akuille sopivaksi.
Onko muuten yleensä aurinkopaneelien lataussäätimessä mahdollisuus säätää latausjännitettä?
Mitä raati suosittelee?

13

400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • MPPTääniTäältä

        Ääni MPPT:lle täältäkin.

        Itsellä ollut jo kauan NAPS MaxPower mutta jos tänään hankkisin ja haluaisin viettää aikaa virittämiseen niin Victronin värkkejä voi näemmä tuunata melko paljon ohjelmallisesti mutta toki pitää ymmärtää mitä tekee. Näemmä hifistelijöitä varten joihinkin saa bluetoothdonglen jonka kautta voikin ihmetellä laturin tilaa ja historiaa älypuhelimella - ei tartte suotta nauttia veneilystä.

        Enää en NAPSia hankkisi aika on ajanut ohi, enemmin virtaa sietäviä MPPT-säätimiä saa halvemmalla.


      • Joakim1

        SRNE toimii ilmeisesti paremmin kuin yhtiö osaa tehdä speksejä?
        http://www.srnesolar.com/index/show/id/53.html
        Tuolla on laitteen vieressä laatikoita, joiden mukaan tuo on PWM, 55 V suurin paneelijännite ja suojausluokka on IP30. Sitten alempana sanotaan MPPT, 150 V ja IP64,

        Hyötysuhde <=96%? Siis parhaimmillaan 96%. Mitähän se on sitten muulloin kuin parhaimmillaan? Kovin huono ei tarvitse olla kun koko idea MPPT:stä menee hukkaan.

        Saman hintaluokan Genasunille ilmoitetaan max 98,3 ja typical 96-98%:
        https://genasun.com/all-products/solar-charge-controllers/for-lead/gv-10-pb-10a-solar-charge-controller/

        Myös no load / night tilanteessa on merkittävä ero: <15 mA vs. 0,9 mA. Toisaalta sitten Genasunin maksimijännite on 34 V eli ei voi laittaa sarjaan paneeleita ko. mallilla.


      • sdgdsag

        Mielestäni Victronin sivuilla on kiteytetty aika selkeästi. Jotta MPPT:stä saisi parhaan hyödyn, pitäisi paneeleita kytkeä sarjaan useampia. PVM toimii ihan hyvin muutamalla rinnan kytketyllä tai yhdellä paneelilla. Itse hommasin MPPT säätimen, koska hintaero ei ollut mitenkään paha (n. 100 eur vs 40 eur). Toki halvempiakin olisi ollut tarjolla, mutta Victronin kotelointi oli jämäkkä ja komponentit valettu johonkin silikoniin. Nyt säätimessä on kiinni vain yksi 100 w paneeli, mutta tulevaisuudessa suunnitelin lisätä paneeleita ja testailla kytkentöjä sarjaan ja rinnalle.

        3. Conclusion

        PWM

        The PWM charge controller is a good low cost solution for small systems only, when solar cell temperature is moderate to high (between 45°C and 75°C).

        MPPT

        To fully exploit the potential of the MPPT controller, the array voltage should be substantially higher than the battery voltage. The MPPT controller is the solution of choice for higher power systems (because of the lowest overall system cost due to smaller cable cross sectional areas). The MPPT controller will also harvest substantially more power when the solar cell temperature is low (below 45°C), or very high (above 75°C), or when irradiance is very low.


      • Joakim1
        sdgdsag kirjoitti:

        Mielestäni Victronin sivuilla on kiteytetty aika selkeästi. Jotta MPPT:stä saisi parhaan hyödyn, pitäisi paneeleita kytkeä sarjaan useampia. PVM toimii ihan hyvin muutamalla rinnan kytketyllä tai yhdellä paneelilla. Itse hommasin MPPT säätimen, koska hintaero ei ollut mitenkään paha (n. 100 eur vs 40 eur). Toki halvempiakin olisi ollut tarjolla, mutta Victronin kotelointi oli jämäkkä ja komponentit valettu johonkin silikoniin. Nyt säätimessä on kiinni vain yksi 100 w paneeli, mutta tulevaisuudessa suunnitelin lisätä paneeleita ja testailla kytkentöjä sarjaan ja rinnalle.

        3. Conclusion

        PWM

        The PWM charge controller is a good low cost solution for small systems only, when solar cell temperature is moderate to high (between 45°C and 75°C).

        MPPT

        To fully exploit the potential of the MPPT controller, the array voltage should be substantially higher than the battery voltage. The MPPT controller is the solution of choice for higher power systems (because of the lowest overall system cost due to smaller cable cross sectional areas). The MPPT controller will also harvest substantially more power when the solar cell temperature is low (below 45°C), or very high (above 75°C), or when irradiance is very low.

        Veneessä tilanne on kuitenkin täysin eri, koska yleensä paneelit on asennettu eri suuntaan tai ainakin niiden varjostus on erilainen. Sarjaan kytkentä ei tällöin ole hyvä idea, koska virta tulee huonommassa valossa olevan paneelin mukaan. Rinnankytkennässä se varjostettu paneeli ei haittaa toista.


      • laturit

        Onko näissä SRNE säätimissä kalibrointimahdollisuutta,
        voltti ja lämpötila heittää aika paljon oikeilla mittareilla katsottuna


    • sähkööööööö

      Tsekkaa uusin Venemestari -lehti. Säätimet vertailtu siinä.

      • Se oli ihan asiallisesti tehty ja monipuolinen testi. Tuontimateriaalina kumminkin kaikki merkit ei ollut suomessa myytäviä ja saatavilla, ja mallitkin on vaihtuneet hieman.

        Ylempänä olevaan lisäten. Tuo victronin bt dongle on kyllä hauska lisä, mutta oikeaa lisäarvoa tällaisissa pikkujärjestelmissä siitä ei vielä saa. Ehkä sitten tuolla isommissa mökkijärjestelmissä kyllä


      • Suomalainennaps
        vanhami kirjoitti:

        Se oli ihan asiallisesti tehty ja monipuolinen testi. Tuontimateriaalina kumminkin kaikki merkit ei ollut suomessa myytäviä ja saatavilla, ja mallitkin on vaihtuneet hieman.

        Ylempänä olevaan lisäten. Tuo victronin bt dongle on kyllä hauska lisä, mutta oikeaa lisäarvoa tällaisissa pikkujärjestelmissä siitä ei vielä saa. Ehkä sitten tuolla isommissa mökkijärjestelmissä kyllä

        Olen ymmärtänyt että NAPS olisi suomalainen. Olenko ymmärtänyt väärin ?


      • Joakim1

        NAPS on suomalainen yritys, mutta tietääkseni sen markkinoimat lataussäätimet ovat Stecan valmistamia.

        vanhami tarkoitti tuontimateriaalilla varmaankin sitä, että testi ei ole Suomessa tehty, vaan suomennettu ulkomaisesta lehdestä, joten säätimet eivät ole Suomen valikoimasta poimittuja.


      • 28m
        vanhami kirjoitti:

        Se oli ihan asiallisesti tehty ja monipuolinen testi. Tuontimateriaalina kumminkin kaikki merkit ei ollut suomessa myytäviä ja saatavilla, ja mallitkin on vaihtuneet hieman.

        Ylempänä olevaan lisäten. Tuo victronin bt dongle on kyllä hauska lisä, mutta oikeaa lisäarvoa tällaisissa pikkujärjestelmissä siitä ei vielä saa. Ehkä sitten tuolla isommissa mökkijärjestelmissä kyllä

        "Tuo victronin bt dongleon kyllä hauska lisä, mutta oikeaa lisäarvoa tällaisissa pikkujärjestelmissä siitä ei vielä saa."

        Itselläni on veneessä Victronin MPPT säädin ja siinä bt:n sijaan vastaava USB-kaapeli, jolla voi samalla lailla seurata tabletilla/kännykällä akkujen jännitettä, paneelien sen hetkistä tehoa, akun vrk ylintä/alinta jännitettä ja eri latausmoodien tuntijakaumaa. Ja tuo kaikki 30 pv taaksepäin. Victronin tekniikkaa saa tosiaan säädettyä monipuolisesti, joko "for dummies" varmoilla tavoilla tai sitten experttitasolla.

        Toiminut pomminvarmasti ja lisäinfo on ollut vähintään sijoituksen (19€) arvoinen.

        Oma ääni aidolle MPPT-säätimelle, olkoon Victron tai mikä muu tunnettu merkki onkaan. Vältä kiina-ihmeitä jotka surutta mainostavat MPPT:tä olematta sitä.


      • Bluutuuth

        Mistä sait BT-donglen tuohon hintaan? Just eilen tsekkailin, että 50-60 ekua niistä pyytelevät?


      • 28m

        Mulla on USB-kaapeli Victroniin kuten kirjoitinkin, ei siis bt-kaapelia. USB-kaapelin hinta on nyt näköjään 29€ suomesta tilattuna. Riittää meikäläiselle. Bluutuuttuia ei ollut vielä silloin kun omani tilasin, nyt varmaan ottaisin sellaisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe