haulikon hankinta

vasta aloittelia

Tiedättekö minkälainen haulikko kannattaa ostaa alkuun kun aloittaa metsäsätyksen

16

2312

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tenu

Suustaladattava mustaruuti piilukko

• Lepa

Valmet 412S -ehdottomasti

• mie

mulla ainakin oli 16/70 baikal yksi piippuinen...
      kyl mä sillä riistaakin sain ja issee ampu kerran sillä rusakon 150m päähän... =)

• terminaattori

isäs on aika robotti varmaan ehkä t-1000 tai sitte rusakko on kokenut justiinsa luonnollisen kuoleman ennen laukausta.

• lassikki

Tikka 412s tai Finnclassic 512s.Nuo on lähes samoja aseita mutta 512s on pikkusen uudempi.Itelläni on Finnclassic ollu nelisen vuotta ja hyvä on pyssy.Nuissa pyssyissä ei varmasti tuu toiminta häiriöä niinkuin jossain pumppuhaulikon rämissä.Toki Benellin puoliautomaatti on varmaan kans melko varma,mutta muut puoliautomaatit mahtaa olla rämiä.

• A390st

Benellin lisäksi hyviä moottoripyssyjä tekee myös Beretta!! Ei kakistele ja on "hieman" tulivoimaisempi kuin kaksipiippuiset nysät...

• PUMPPU

Kuka voi olla noin molopää et sanoo "pumput sohlaa" pumppu on varma toimisin ase jonka tiedän! Oot varmaan runkannu kätes niin rikki ettet jaksa vetää kahvasta. Mitäköös varten poliisi ja armeija käyttää pumppuja jos ne sohlais?!!! Jotku automaatit sohlaa mut kunnon pumput ei! Vittu oot ruma jätkä, et ainaka tie aseista etkä ammunnasta mitään!!!

• PyrhulaPyrhula

Ei tärkeintä ole merkki tai malli.
      Mieti mihin käyttöön sen tarvitset, ja sen jälkeen katsot paljonko on rahaa käytettävissä...
      Sitten vain kaupaan ja koittamaan mikä sopii käteen ja luonnollisesti nousee poskelle.
      Itse olen omina aseinani suosinut halpoja ja varmatoimisia vehkeitä joita "vaativat harrastajat" halveksuen katsovat, mutta riistaa kuolee ja kiekko putoaa(usein jopa hajoaa) halvemmallakin jos sitä osaa käyttää. Tietysti jos laukausmäärät ovat suuria, niin silloin yleensä kalliimpi kestää pitempään.
      Itselläni on omina ollut Baikal IJ 27 ja Savagen pumppu ja Mosbergin pumppu(ultimag).
      Baikalin toiminnasta en enää tiedä, sillä se ei ole ollut minulla enää vuoden -88 jälkeen.
      Näiden kaikkien yhteishinta muuten pienempi kuin yhden uuden valmetin...

• kokemus

ostaisin sinuna saksalaisen shul merkkisen rinnakkais piippuiset pari vuotta sitten kaatui 57 metriin iso vanha ukko metso eka laakilla winsesterin kutosella... paras panos kyseeseen aseeseen on vihtavuret ja winsesterit kaupasta saat suhlin jo 250 eurolla itelläni ollut23 vuotrta ilman ruosteen häivääkään varma toiminen ase

• KOULUUN TAKAS!

Et oo molopää ainaka koulus viihtyny! Ihan hyvin kirjotettu juttu, ei paljo kirjoitus virheitä! HÄPEE RUMA IHMINEN!!!! ÄLÄ KIRJOTA TÄNNE ENÄÄ IKINÄ!!! 57m, tarkat on mitat vaikka muuten oot ihan apina!!!!

• Jahtimies 16
        KOULUUN TAKAS! kirjoitti:

Et oo molopää ainaka koulus viihtyny! Ihan hyvin kirjotettu juttu, ei paljo kirjoitus virheitä! HÄPEE RUMA IHMINEN!!!! ÄLÄ KIRJOTA TÄNNE ENÄÄ IKINÄ!!! 57m, tarkat on mitat vaikka muuten oot ihan apina!!!!

Kattos vaan,äijäkin on alkanu suosii pumppuja. OIKEIN. Radalla se ei oo paras mahdollinen mutta metsästyksessä ihan hyvä. Radalle kaksipiippunen tai jos tykkää niin sit puoliautomaatti

• hyvä

Kannattaa hankkia riittävän hyvä. Aloita
      menemällä kirjastoon ja hankkimalla tietoa aseista.
      Esim. Chiristian Holmgren: Käytännön metsästystaito
      on hyvä kirja. Toinen ko. kirjoittajan kirja on Metsästäjän ampuma-aseet.
      Aseitten kanssa oppii vääriä tapoja tai sitten
      enemmän oikeita. Vääriä on vaikea karsia.
      Itse ja tällä hetkellä olen sitä mieltä että
      englantilaiset haulikot on oikein tehty mutta
      hinnaltaan hirveitä.
      Itse en osaa esim. pumppuhaulikkoa käyttää.
      Etupainoinen ase on hankala. Korostan:minulle.
      Tällä hetkellä uskon että kal. 20/76 tekee
      saman työn kuin 12/76 tai 12/89.
      Jos vielä ostaisin niin se olisi SKB
      päällekkäispiippuinen 20/76 tai sitten Benelli
      puoliautomaatti samaa kaliiperia.
      Tärkeintä käsitykseni mukaan on se ettei vaihda
      asetta joka vuosi vaan pyrkii pitempiaikaiseen
      tuttavuuteen.
      Toisaalta vanhemmuuten arvostaa aseen keveyttä.

• mähätämies

itellä on valmet 412 ja hyvä pyssy onki, vaan sulle suosittelisin ehkä ensimmäisek pyssyks tuota baikalin ij-27 varma luotettava hyvä pyssy ja hintaakaan sillä ei paljon ole suosittelen.

• metsämies

itse ostin 10 vuotta sitten Baikal ij-27 (12/70)
      hyvä ja varma toiminen haulikko on ollut.vuonna 1999 ostin sitten maailman parhaan aseen AYA 10/89 haulikon.siitä en luovu mistään hinnasta,etkä luopuisi sinäkään jos kerran "jyräyttäisit"ampua sillä..:)ei ainakaan eläimet kidu,kun sillä ampuu..

• Baikal(ko) vai Tikka

Moro.

olisin itekkin nytte asetta ostamassa,mutta millasen siinä vasta pulma,eli tahtoisin kohtuu hintaisen päällekkäispiippuisen hauliko,mutta mikä olis aloittelevalle metsästäjälle luotettava haulikko?

Oon ajatellu baikal ij 27 tai jotain tikkaa,mutta tikkoja taitaa olla vaikee saada?

No mitäs te suosittelisitte??

• Pumppumies

Mikä hinta on kellekin kohtuullinen...
      "Kalliimman" voi käytettynä saada kohtuullisella hinnalla, ja uutena halpa on käytettynä vieläkin halvempi.
      Käy aseliikkeissä kyselemässä ja katsomassa mitä voisit saada budjetoimallasi summalla. Siis tosiaan usein se käytetyy voi olla hyväkin hankinta, mutta kokemattoman on vaikeampi nähdä onko teknisesti käytössä kulunut, vai onko vain ulkoinen olemus kärsinyt metsässä kantamisesta. Metsässä kulunuthan voi olla hyvinkin vähän ammuttu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      152
      6309
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      49
      1753
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1414
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      46
      1033
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      324
      1009
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      47
      928
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      909
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      876
    9. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      857
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      845
    Aihe