Kannattaako?

tähkiskö

Oon mokannu kustantamojen kanssa silleen pahasti, että lähetin täysin viimeistelemättömän kässärin kolmisen vuotta sitten lähes kaikkiin isoihin kustantamoihin. No, hylsyähän sieltä paukkui, enkä ihmettele. Kässäri ei kuitenkaan jättäny mua rauhaan, ja siksipä aloin sitä muokata ja kerrankin keskityin. Nyt se on todella erilainen ja eriniminenkin, mutta perusjuoni on sama. Voiskohan sitä lähettää uusiksi, vai muistavatko? Ja olisivatko jo edellisellä kerralla nähneet, jos siinä on mitään hyvää?

3

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoituskone

      Tein vähän samanlaisen mokan pari vuotta sitten. Olin tyytyväinen tekstiini ja pistin menemään muutamaan kustantamoon, muistaakseni viiteen. Sekä suuriin että pieniin. Neljästä tuli nopeasti hylsyt (yksi tosin oli kiinnostunut ja kävin tämän kanssa kirjeenvaihtoa pitkään ennen kuin tuli ei), ja aloin käydä tekstiä uudestaan läpi. Puoli vuotta tein muutoksia, käytin arvostelupalvelua ja esilukijoita, koska uskoin vahvasti tekstiin.

      Olin aloittamassa uusintakierrosta kustantamojen suhteen, kun viides (vähän isompi) kustantamo vastasi ja se oli tunnusteleva "kyllä". Parin kustannustoimittajan kanssa tein tekstiin rajujakin muutoksia, mutta perusjuoni ja idea tarinassa pysyivät koko ajan samoina. Tunnelma oli alusta asti sama. Nyt on sopimus ja julkaisukuukausi.

      Tämän kokemuksen perusteella sanoisin, että jos teksissä on jotain hyvää, kyllä se huomataan. Toki se vaatii juuri sen oikean lukijan (omassa tapauksessani neljän lukijan piti hyväksyä teksti, että sain kutsun kahville). Toisaalta, olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että jos itse uskot tekstiisi ja seisot horjumatta sen takana, niin lähetä vaikka sata kertaa jokaiseen kustantamoon. Siitäpähän huomaavat, että olet tosissasi etkä helposti lannistu :)

      Kiinnostus ei vielä minulle taannut sopimusta vaan se, että olin valmis tekemään sen jälkeenkin helvetisti töitä ja tekemään isoja muutoksia. Se, että jaksoin seistä tekstin takana, vaikka aikaa kului ja vastauksia ei tullut. Se, että ihan oikeasti uskon, että tarina on hyvä. Eikä vain hyvä vaan älyttömän hyvä ja jaksan palata sen pariin vielä useasti ennen kuin näen sen kirjana. Ja varmaan julkaisun jälkeenkin luen sen, muutaman kerran.

      Vain sinä tiedät, kannattaako. Onko teksti niin hyvä, että kannattaa?

    • neuvotineuvoti

      Eivät muista, lähetä. Jos viidestä suuremmasta kustantamosta tulee hylsy, kokeile viittä keskisuurta. Jos niistäkin tulee hylsy, kirjoita kokonaan uusi kässäri.

    • tähkiskö

      Kiitokset hyvistä vastauksista! Taidanpa lähettää ainakin joillekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      274
      2550
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      92
      2021
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1606
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1427
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1268
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1195
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe