Kannattaako?

tähkiskö

Oon mokannu kustantamojen kanssa silleen pahasti, että lähetin täysin viimeistelemättömän kässärin kolmisen vuotta sitten lähes kaikkiin isoihin kustantamoihin. No, hylsyähän sieltä paukkui, enkä ihmettele. Kässäri ei kuitenkaan jättäny mua rauhaan, ja siksipä aloin sitä muokata ja kerrankin keskityin. Nyt se on todella erilainen ja eriniminenkin, mutta perusjuoni on sama. Voiskohan sitä lähettää uusiksi, vai muistavatko? Ja olisivatko jo edellisellä kerralla nähneet, jos siinä on mitään hyvää?

3

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoituskone

Tein vähän samanlaisen mokan pari vuotta sitten. Olin tyytyväinen tekstiini ja pistin menemään muutamaan kustantamoon, muistaakseni viiteen. Sekä suuriin että pieniin. Neljästä tuli nopeasti hylsyt (yksi tosin oli kiinnostunut ja kävin tämän kanssa kirjeenvaihtoa pitkään ennen kuin tuli ei), ja aloin käydä tekstiä uudestaan läpi. Puoli vuotta tein muutoksia, käytin arvostelupalvelua ja esilukijoita, koska uskoin vahvasti tekstiin.

Olin aloittamassa uusintakierrosta kustantamojen suhteen, kun viides (vähän isompi) kustantamo vastasi ja se oli tunnusteleva "kyllä". Parin kustannustoimittajan kanssa tein tekstiin rajujakin muutoksia, mutta perusjuoni ja idea tarinassa pysyivät koko ajan samoina. Tunnelma oli alusta asti sama. Nyt on sopimus ja julkaisukuukausi.

Tämän kokemuksen perusteella sanoisin, että jos teksissä on jotain hyvää, kyllä se huomataan. Toki se vaatii juuri sen oikean lukijan (omassa tapauksessani neljän lukijan piti hyväksyä teksti, että sain kutsun kahville). Toisaalta, olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että jos itse uskot tekstiisi ja seisot horjumatta sen takana, niin lähetä vaikka sata kertaa jokaiseen kustantamoon. Siitäpähän huomaavat, että olet tosissasi etkä helposti lannistu :)

Kiinnostus ei vielä minulle taannut sopimusta vaan se, että olin valmis tekemään sen jälkeenkin helvetisti töitä ja tekemään isoja muutoksia. Se, että jaksoin seistä tekstin takana, vaikka aikaa kului ja vastauksia ei tullut. Se, että ihan oikeasti uskon, että tarina on hyvä. Eikä vain hyvä vaan älyttömän hyvä ja jaksan palata sen pariin vielä useasti ennen kuin näen sen kirjana. Ja varmaan julkaisun jälkeenkin luen sen, muutaman kerran.

Vain sinä tiedät, kannattaako. Onko teksti niin hyvä, että kannattaa?

• neuvotineuvoti

Eivät muista, lähetä. Jos viidestä suuremmasta kustantamosta tulee hylsy, kokeile viittä keskisuurta. Jos niistäkin tulee hylsy, kirjoita kokonaan uusi kässäri.

• tähkiskö

Kiitokset hyvistä vastauksista! Taidanpa lähettää ainakin joillekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      197
      6841
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2026
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1678
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1380
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1055
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      977
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      919
    Aihe