Oon mokannu kustantamojen kanssa silleen pahasti, että lähetin täysin viimeistelemättömän kässärin kolmisen vuotta sitten lähes kaikkiin isoihin kustantamoihin. No, hylsyähän sieltä paukkui, enkä ihmettele. Kässäri ei kuitenkaan jättäny mua rauhaan, ja siksipä aloin sitä muokata ja kerrankin keskityin. Nyt se on todella erilainen ja eriniminenkin, mutta perusjuoni on sama. Voiskohan sitä lähettää uusiksi, vai muistavatko? Ja olisivatko jo edellisellä kerralla nähneet, jos siinä on mitään hyvää?
Kannattaako?
3
111
Vastaukset
- kirjoituskone
Tein vähän samanlaisen mokan pari vuotta sitten. Olin tyytyväinen tekstiini ja pistin menemään muutamaan kustantamoon, muistaakseni viiteen. Sekä suuriin että pieniin. Neljästä tuli nopeasti hylsyt (yksi tosin oli kiinnostunut ja kävin tämän kanssa kirjeenvaihtoa pitkään ennen kuin tuli ei), ja aloin käydä tekstiä uudestaan läpi. Puoli vuotta tein muutoksia, käytin arvostelupalvelua ja esilukijoita, koska uskoin vahvasti tekstiin.
Olin aloittamassa uusintakierrosta kustantamojen suhteen, kun viides (vähän isompi) kustantamo vastasi ja se oli tunnusteleva "kyllä". Parin kustannustoimittajan kanssa tein tekstiin rajujakin muutoksia, mutta perusjuoni ja idea tarinassa pysyivät koko ajan samoina. Tunnelma oli alusta asti sama. Nyt on sopimus ja julkaisukuukausi.
Tämän kokemuksen perusteella sanoisin, että jos teksissä on jotain hyvää, kyllä se huomataan. Toki se vaatii juuri sen oikean lukijan (omassa tapauksessani neljän lukijan piti hyväksyä teksti, että sain kutsun kahville). Toisaalta, olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että jos itse uskot tekstiisi ja seisot horjumatta sen takana, niin lähetä vaikka sata kertaa jokaiseen kustantamoon. Siitäpähän huomaavat, että olet tosissasi etkä helposti lannistu :)
Kiinnostus ei vielä minulle taannut sopimusta vaan se, että olin valmis tekemään sen jälkeenkin helvetisti töitä ja tekemään isoja muutoksia. Se, että jaksoin seistä tekstin takana, vaikka aikaa kului ja vastauksia ei tullut. Se, että ihan oikeasti uskon, että tarina on hyvä. Eikä vain hyvä vaan älyttömän hyvä ja jaksan palata sen pariin vielä useasti ennen kuin näen sen kirjana. Ja varmaan julkaisun jälkeenkin luen sen, muutaman kerran.
Vain sinä tiedät, kannattaako. Onko teksti niin hyvä, että kannattaa? - neuvotineuvoti
Eivät muista, lähetä. Jos viidestä suuremmasta kustantamosta tulee hylsy, kokeile viittä keskisuurta. Jos niistäkin tulee hylsy, kirjoita kokonaan uusi kässäri.
- tähkiskö
Kiitokset hyvistä vastauksista! Taidanpa lähettää ainakin joillekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367549Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361833Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251830- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791515Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104958- 49890
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja21709