Lajiryhmä valittu

Hyvääjahuonoa

Hyviä ihmisiä lajiryhmässä mutta mitä tekee Mikko Laine siellä? Mutta kuinka liitto voi päästä ryhmään mukaan ihmisen joka mustamaalasi liiton toimintaa viime kaudella ja kenellä on vielä oma lehmä ojassa rahallisesti?

116

1471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yllättävääkuitankin

      Juurikin kait siksi. Mikko näki ja koki koko homman mädännäisyyden, uskalsi tuoda asiat julki, eikä hymistellyt ja nuoleskellut.

    • nytmeneelujaa

      Kotiinpäin vetäminen sekin vahvistuu. Yks kaveri pyörittää x30-sarjaa, kaksi on entisiä maranello/art miehiä. saa nähdä mitä ensi kaudesta tulee?

      • Uuttaverta

        Sun mielestä laijrymän pitäis olla kokonaan lajin ulkopuolelta? Saiskohan hiihtoliitolta sopivia henkilöitä?


    • TulevaisuusNäyttääSuunan

      Tietämys ja ymmärrys lajista ainakin lisääntyy. Toivotaan parasta ja onnea valituille.

    • Pwjwjwjwjkwk

      Siis ketä valittu?

      • kerrankinnappiin

        Parhaat ketä tästä maasta löytyy. Turha kenenkään ruikuttaa, että ei ole sellaisia jotka eivät tunne lajia.


    • lkhlkhg
    • Pikkuluokkienpuolustaja

      Miten tuonne yleensä ottaen porukka valitaan tai on mahdollista päästä? Itse puhtaasti harraste pohjalta ja kaverit myös. Siis tarkoitan et ajellaan vaan Suomessa ja täällä Sm luokkia. Nyt vaan tuli hiukan kyllä mustia pilviä taivaalle. Oikeesti ihmettelen et miksi tuollainen taho on valittu mukaan. Kyllä repii porukkaa ja taas kuskit vähenee.

      • dcfgvhbjnkl

      • 4455567

        Niin ei sinne kaikki naukujat edes kelpaa .....


    • näinvainedetäännyt

      Koitahan päästä sinäkin jo irti niistä raksuista. Ihan harrastajapohjalta voi ajaa myös KF6 mosilla ilman isompia kuluja, samoin OKJ ja OK luokkia. Miksi Rotax ja X30 luokkien suosio on nousussa? No siksi että muuallakin vedetään niillä harrasteluokissa. Pikkuluokkien AKKn ja lajiryhmän pallottelu Raksu / KF6 taistelu on vienyt kuskit muualle, suuntana Rotax ja X30 sarjat. Näinhän siinä on käynyt. Uusi valittu lajiryhmä tietää tilanteen vakavuuden ja haluaa kääntää suunnan.

    • OKJ_on_ihan_OK

      Onnea vaan cadetti faijat! Raket 60cc loppuu ja tilalle tarjotaan joko R95. Ei ehkä kannata enää ostella niitä Cadetteja koska niillä ei ole käyttöä kuin vuosi 2017. Kaudelle 2018 ei tulla enää ottamaan cadetteihin kuin kuristettuja R95 moottoreita. Nyt facebookissa ja foorumeilla myydään päämärkänä R60 koneita pois. Viime vuonna R95 cadetti ajatus hylättiin, nyt se sitten on runnottu läpi.

      Tästä se vielä hyvä tulee, harrastajat kärsii..mutta kauppiaat toki saavat taas myyntiä.
      Perusteluina oli seuraava: Samalla koneella voi aloittaa harrastamisen ja ajaa SJM-luokkaa. Toki hyvä peruste, mutta R60 koneita on suomi täynnä, niitä saa edullisesti, tekniikaltaan simppeli,todella pieni kynnys aloittaa laji.. noh tää on niin tätä.
      Että nyt te pikkuluokkien vanhemmat, jos haluatte että R95 ei korvaa eikä tule R60 rinnalle kannattaa ottaa asia esille.

    • Raketintin

      R60 koneen valmistus taitaa loppua. Vai loppuiko jo?

    • värisuora-akk

      ei loppunu mutta kauppiaat haluaa niin uskotella. sit kun se loppuu niin varastossa on vielä koneita seuraavalle viidelle vuodelle.

    • Cadetloppuu

      Cadetin valmistus loppuu ja se on faktaa, joten nyt on löydettävä tilalle joku muu. Raket 95 tai sit joku 60 cc Italiasta. Radne tais kusasta omiin muroihin ja veti omalla päätöksellään maton alta, joten uskon, ettei akk tee enään niiden kans yhteistyötä.

      • 57789

        Mitäs se radne nyt on kussu , täsmennä jos tiedät Tai Luulet tietäväsi


    • Pienilleharrastusta

      Näin vaan ei kannattais edetä. OK ja Okj on hyvä harraste vaihtoehto niin kuin x30 ja rotax (isoruinkoiset) ne voi olla vaikka kaikki mukana jos tahtovat ja osallistujia riittää. Näissä ns "isoissa" jo liikkuu hiukan rahaakin ja siellä markkinat määrätön kuka ja mikä voittaa pelin vai pysyykö kaikki. Mutta ennen kuin noita luokkia ajaa on ajettava jotakin muuta ja ne on oikeesti harraste hommia ja pienellä rahalla ajettavia, joista sit aina joku innostuu nousemaan eteenpäin. Cadetti on ollut ihan OK aloitus auto eikä ole mennyt liian kovaa. Toki ymmärrän jos koneita ei tehdä, niin loppuuhan se väkisinkin. Mutta jos luokka loppuu toivois ainakin olevan jonkinlainen siirtymä esim. 3 vuotta jolloin jokainen kerkeis ja sais valita mitä tekee jatkossa. Raksun micro aloitusluokaksi ihan hyvä ja tosiaan samalla koneella vois jatkaa eli taas edullisuutta ja jatkumoa hankintoihin.Selvennys et mulla ei aja lapsia näissä luokissa! Kf6 on ihan OK en kiellä en puolla sitä ja se sopii kentälle hyvin, mutta ei 2 eri kf6 luokkaa. Tarkoitan vanhat koneet joilla ajettiin x30 kisois ja uudet koneet joita suunniteltu akk kisoihin. Mielestäni vanhat nurkkaan ja uusilla mennään oli sit kyse SJM tai x30 kisoista. Raksut sopii kentälle hyvin ja OK vaihtoehto. Mutta jos joku luokka halutaan pois joko raksu tai kf6 pitäs olla riittävä siirtymä esim. 4 vuotta jolloin kerkeis suunnitella rulevaa rauhassa. Mutta jos on 10v ikäiselle tarjolla 5-7 luokkaa, niin se on ehdottomasti liikaa ei vaan kuskit riitä ja silloin seurat kärsii kisoja järjestäessä. Meni ohi alkuperäisestä. Mutta edelleen ihmettelen et kuinka kaupallinen ja sarjan vetäjä voi olla akk:n edustaja??

    • Kostotulee

      Tosta lajiryhmän kokoonpanosta voi suoraan lukea että yhden kaupallisen sarjan taru loppu Suomessa tähän. Kosto on sulonen ja tulee nyt.

      • Hkkgh

        Tuskinpa siellä mitään kostomenttaliteettiä on.


      • asdqwer

        ja mikähän kaupallinen sarja on tullut tiensä päähän??? Tuskin AKK tekee mitään yhdellekään kaupalliselle sarjalle.
        Toisekseen tää on mielenkiintoinen juttu, ku joka s***tana kerta ku lajiryhmän kokoonpano vaihtuu löytyy joku joka "ei tienny mitään" asiasta. täälläkin oli huuto päällä jo syyskuun alussa, että olis haku päällä, menkää ja ilmoittautukaa. eikä nytkään ollut liikaa hakijoita.
        -antaa se mahdollisuus heille, että ne tekee hommansa hyvin ei tartte haukkua etukäteen.
        -Joku jo kysyikin, ja on edelleen ilman vastausta. mistä saadaan henkilöitä, jotka eivät ole "riippuvaisia" jostain tallista/ luokasta/ kilpasarjasta/ moottorimaahantuojasta/ runkomyyjästä ja kuitenkin tuntee ja ymmärtää lajin vaatimukset???? vähän ku haetaan työhön henkilöä, jolla on korkeakoulutason koulutus/ lapset aikuisia/ ja ikää alle 25v


      • Guikgyuio
        asdqwer kirjoitti:

        ja mikähän kaupallinen sarja on tullut tiensä päähän??? Tuskin AKK tekee mitään yhdellekään kaupalliselle sarjalle.
        Toisekseen tää on mielenkiintoinen juttu, ku joka s***tana kerta ku lajiryhmän kokoonpano vaihtuu löytyy joku joka "ei tienny mitään" asiasta. täälläkin oli huuto päällä jo syyskuun alussa, että olis haku päällä, menkää ja ilmoittautukaa. eikä nytkään ollut liikaa hakijoita.
        -antaa se mahdollisuus heille, että ne tekee hommansa hyvin ei tartte haukkua etukäteen.
        -Joku jo kysyikin, ja on edelleen ilman vastausta. mistä saadaan henkilöitä, jotka eivät ole "riippuvaisia" jostain tallista/ luokasta/ kilpasarjasta/ moottorimaahantuojasta/ runkomyyjästä ja kuitenkin tuntee ja ymmärtää lajin vaatimukset???? vähän ku haetaan työhön henkilöä, jolla on korkeakoulutason koulutus/ lapset aikuisia/ ja ikää alle 25v

        Niin ja vielä neitsyt


    • onkostoa

      On siellä. Jollet usko tulet näkemään, kuten aina on nähty.

    • Näilläjatkoon

      Aika näyttää tuleeko suhmurointia vai mennäänkö harrastajien ehdoilla.
      AKK tehnyt jo linjavedon pikkuluokkien kohdalla. SJM mestaruus ajetaan nyt Raksuilla ja KF6 koneilla, uusilla ja vanhoilla luokkareilla mennään, se hyvä.
      Ehdotus jatkoista. Cadettienhan valmistus tulee loppumaan 2017, samoin Raket 95 jollain aikavälillä, onhan suomessa ja ruotsissa liian pienet markkinat. Ei mitään järkeä pitkittää muutosta ja pitää harrastajia epätietoisina, millä mennään. Jokin siirtymäaika tietty pitää olla, mutta syytä on selvästi siirtyä Italian tehtaiden luokittelemiin moottoreihin, näillä mennään jo muuallakin.
      Cadetin tilalle kuristettu koffi6 koneet, samoilla koneilla sitten seuraavaan luokkaan, OKJ, OK ja KZ siinä SM- luokat. Edellisten ikärajat samoiksi mitä kv-kisoissakin. Jun. / yle luokiitus joutaa jo pois. Harrastajaluokille Rotax ja X30 koneilla omat sarjansa sopivat myös täyteluokiksi AKKn kilpailuihin.
      Laine lajiryhmässä hyvä, samoin tasapuolisuuden nimissä jokin Rotax puolelta saatava mukaan. Kaikki istuvat silloin samassa neuvottelupöydässä, eiköhän tuolloin tulisi jotain järkeviäkin päätöksiä.

      • R60_vai_koffi

        R60 vs. kuristettu KF6 cadettiin, varmaan muuten ihan ok idea mutta R60 maksaa uutena ~700€ ja mitäs KF6 kustantaa? 2500€? No, jokatapauksessa huomattavan paljon kalliimpi moottori, ei ainakaan yhtään helpota harrastuksen aloittamista.


      • Ehkäkai

        Onhan siellä Kohtalan porukoista Marjosalmi puheenjohtajana. Ja Rotaxissa oli käsittääkseni ainakin tänä vuonna Kohtalan kuskeja = linkki Rotaxiin on.


      • mitärunkut

        Jaahas. Aina väärät naamat. No mitäs sitten. Kannattaa varmaan olla kaikkien kaveri tai touhuta ihan itsekseen.


      • Luokkarikuluokkari
        R60_vai_koffi kirjoitti:

        R60 vs. kuristettu KF6 cadettiin, varmaan muuten ihan ok idea mutta R60 maksaa uutena ~700€ ja mitäs KF6 kustantaa? 2500€? No, jokatapauksessa huomattavan paljon kalliimpi moottori, ei ainakaan yhtään helpota harrastuksen aloittamista.

        Miksi kukaan haluaisi ostaa uuden moottorin kuristettuun kuutoseen? Maa on vanhan luokkarin koneita väärällään. Moottoreiden erot on hyvin pienet ja kuristimilla olemattomat.


      • Pitkä_Koff
        Luokkarikuluokkari kirjoitti:

        Miksi kukaan haluaisi ostaa uuden moottorin kuristettuun kuutoseen? Maa on vanhan luokkarin koneita väärällään. Moottoreiden erot on hyvin pienet ja kuristimilla olemattomat.

        Jaa olette päässyt kokeilemaan kuristettuja motteja, minkä valmistajan moottori oli nopein? Entä vertasitteko uuden ja vanhan luokkarin koneita onko niissä eroja?


      • Luokkarikuluokkari

        Ei tarvitse verrata, järki ja silmät päässä riittää.


    • 44478

      Uuden mallin vortex oli 0.20 nopeampi Vihdissä

      • Melkoisiaprovoja

        No mutta 44478 oletpa sinä tietämätön missä tänä päivänä mennään. Valitan.


      • 799666467

        Kunhan huudattaa täällä porukka on sen verran sekasin kun talviaika alkaa, ei varmaan edes aja koko luokkaa


      • Lljdjkd

        0.2-0.3s on maailmatakin kuulunu.


      • joojoomutta

        ennen kevättä vielä vaihtuu...


    • jänskättää

      Milloin se uusi lajiryhmä pääseekään tosi toimiin. Nostamaan suomen kart-tason taas maailmankartalle. Onkohan uudistuksista mitään huhupuheita liikenteessä.

    • jotainpuhettaoli

      cadet pysyy r60 koneissa. okj ja ok iät tippuvat. kf micro 8v, kf mini 9v.

    • mitenmeneekaan

      Miten se suomessa menee sina vuonna, kun tayjat, vai kun olet tayttanyt voit ajaa. kf micro ja kf mini

      • Prööm

        Sinä vuonna saa ajaa kun täyttää ko. luokan alaikärajan.


    • hyvanainon

      Mina kiittaa. Eestista tulee kuljettaja lisaa teille.

      • parjataanilman

        Ei tarvi tulla , leikkikaa siella kotona vaan


      • sinateretulemast
        parjataanilman kirjoitti:

        Ei tarvi tulla , leikkikaa siella kotona vaan

        sina suoomipoika pelkaatko Eesti tytto, on Teilla oma tytto siala, keta pelata. Tera tulla tanne vaan sina.


    • eesti_toosa_maistuu

      tulkaa vaan.. eestin tyttoja on ihan mukavasti jo eerikin kadulla..ja käydään me joskus tallinnassakin.

    • kyläkisoistaEImaailmalle

      täällä suomessa ei ole yhtään mimmiä ketä tarvis kuskien pelätä. Kaisa nyt vähä näyttää mallia mutta se ketä tarkotit ni hoh hoh.. tulis tyttö vaan tonne isoihin kisoihin, eiku kävihän se jo syksyl. tosin tulosluettelo ei kyl kerton vaarallisuudesta ( alkaa peellä loppuu aalla ihanaa ajaa kovaa POHJANMAALLA) 😂😂😂😂😂😂

    • Tjkyttgii

      👉👌

    • Eihyvänenaika

      JA HALLITUKSEN PALLOTTELU JA POMPUTTELU JAKTKUU

      Hallituksen päätöksiä:

      Karting
      Palautetaan Micro60/95 moottorisääntö tulevalle lajiryhmälle käsiteltäväksi, koska aihe ei koske vielä kautta 2017.

      SIIS ONKO TOD. näin
      -ei tehdä mitään sääntömuutoksia kaudelle 2017 pikkuluokkien kasvun eteen
      -micro 60 luokkaa ei haluta vieläkään tuoda kaudelle 2017, vaikkakin rengaspäätökset jo julkistettiin.
      -onko todella AKKn hallitus tehnyt sopimuksen Rakettivalmistajan kanssa joka tulee kestämään vielä 2017 loppuun.

      Näin minä asian ymmärsin tästä niukasta hallituksen tiedotteesta.
      Korjatkaa nyt ihmeessä, jos olen ymmärtänyt jotain väärin.

      • pahanijukari

        taitaa se pahin kehityksen jarru ollakin siellä hallituksen puheenjohtajan pallilla? Hallitus keskittyy suuriin linjoihin ja miettii Micro60 moottorisääntöä :) onneksi ovat paljon kentällä ja pikkukisoissa pyörineet niin tietävät mistä on kysymys.


      • metsäänmennään

        Osuit varmaan oikeaan osoitteeseen. Ja hallituksen jäsenet ulkona koko asiasta.


    • Microkuski

      Kiitos hallitukselle suoraselkäisyydestä. Ei ne harrastajamäärät lisäänny jos pakkaa sekoitetaan ja kansallisia luokkia lisätään marraskuussa kaupallisten toimijoiden intressien mukaan. Jatkuvuutta pitää olla ihan meidän persaukisten harrastajien kukkaronnyörien vuoksi. Kf6 sjm päätös annettiin hyvissä ajoin. Sama mini60:lle sitten ja tervetuloa luokalle v. 2018.

      • Microkuski

        Siis micro 60 tervetuloa 2018. Hyvä mini60 meillä jo on olemassa.


    • 895490589

      Mitä ihmettä , eikö mistään löydy vielä lisääkin luokkia , saadaan ajettua ihan yksin. Ois vaikka kuristettu kytkinjammu , ja sitten kuristamaton . Ja vielä vaikka ylikokoon porattu omana luokkana , ja sitten vielä laittomat lisänä.

    • mestarionainamestari
    • Pikkuluokatriittääjo

      Näinpä. Luokat on nyt kohdallaan 10 v asti. Koittakaapa saada sieltä joku uusi 8-9 v. harrastaja mukaan kisoihin selittäen mitä moottoreita ja luokkia olisi tarjollla ja kelpaako ne sitten vielä ensi kesänä. Saattaapi se isä pistää rahat vaikkapa motocross pyörään ja osallistujamäärät on siellä ihan eri luokkaa.

    • tattis_ja_tänks

      Päätöksiä kenelle...

      Me ajettiin cadetilla viime vuonna ekaa kesää ja poika ei halunnu ajaa vielä kilpaa niin en sitä lähtöihin pakottanut... Treeniä tuli noin 2000km joten hirveesti ei olla ajettu, mutta ehkä nyt osaa jo vähän hallita autoa ja uskaltais varmaan itsekkin ajella lähellä muita ilman että oma ajo häiriintyy ja ymmärtää jättää tilaa muille...

      Nyt sitten pitäis vaihtaa kalusto kf6 koneeseen jos aikois kilpaa ajaa...

      Onkohan toi kf6 ihan oikea laite lähteä sitten niihin ekoihin kisoihin kun ei ymmärrä mistään mitään...

      Pitäiskö noissa luokkien muutoksissa olla joku siirtymä aika...

      Eikö olisi hieman turvallisempaa luopua noista yläikärajoista, rajoittaa sitten vaikka rungon pituudella tai alhaisella minimi painolla sitä innostusta vaihtaa luokkaa...

      Keneltä se on pois vaikka 12v poika ajais 60cc cadetilla kilpaa... Pärjää sitten siinä luokassa tai ei... Kyllä ne kierroksella ohitettavat harrastajat otetaan sitten lipulla pois sieltä oikeasti kilpaa ajavien tieltä...

      Tulevan (harrastajan) isä tod.näk

      • Mukaanvaan2017

        Kun mietit seuraavaa siirtoa Mini60 (KF6) on juuri se oikea luokka. Käytettyjen moottoreiden hinta pyörii nyt jossain 1000€ paikkeilla huollettuna, sillä kestää ajaa ja treenata koko kauden ilman huoltoja, mikäli ei nyt ihan sinne ykköspallille välttämättä haluakkaan. Yhden kesän aikana pääset jo KF6 moottoreiden juonesta kiinni, ja käyttökulut huoltoineen huomattavasti halvemmat, kuin Raketeilla.


    • meatari-ajaa-ok-luokkaa

      voi voi. nyt itketään kun se nopein cadet kuski (äipän ja iskän mielestä) ei pääsekkään ajamaan enää ens vuonna cadetilla. ois ollu varma mestaruus ja kaikkea. nyt pittää siirtyä luokkaa ylemmäs ajamaan. joskus nää päätökset pitää tehdä ja nyt kävi niin että se oli vuoden 2016 marraskuussa. sen mestaruuden voi ajaa ens kesänä hyvin siinä r95 micro luokassa kun kuski ois varma voittaja ollu pienemmässäkin luokassa. ja isompia harmittaa kun pienet tulee haastamaan vuoden liian aikaisin.

    • mikkolanhanski

      no eipäs nyt suunnata micro 95 luokkaan... eiköhän tässä jotain vielä tule vaihtoehdoksi

    • vaihtoehtojaon

      Näin on. Vaihtoehtoja on nyt cadetin 6-8v jälkeen 9 vuotiaille ihan riittävästi: micro95, raket95, mini60 ja micromax. Katsotaan miten porukkaa riittää kaikkiin. Veikkaan micro95 lopullista hiipumista. Merkit tästä oli ilmassa jo viime kesänä.

      • srfthsartgh

        Ja jos päättäjillä olis yhtään munaa niin cadetin jälkeen olis vaan YKSI luokka. Olkoon sitten raketti tai koffi. Tällä vedettäisiin sitten pari vuotta ennen siirtymistä isoihin runkoihin. Ja kiellettäisiin nää rönsyilyt kaikkien micromaxien,minimaxien ,x30cadettien yms kanssa. Vasta kun siirryttäin isoihin runkoihin tulisi jako


      • puhtaatkädet

        Se pieni ero noissa on, että tulevalla tähtikuljettajalla menee micro/minimax ja x30cadetissa radalla vietetty aika rataa kiertäessä, eikä odotellessa kun huoltaja rassaa rakettiaan ja koffiaa ajokuntoon.


      • 98567635
        puhtaatkädet kirjoitti:

        Se pieni ero noissa on, että tulevalla tähtikuljettajalla menee micro/minimax ja x30cadetissa radalla vietetty aika rataa kiertäessä, eikä odotellessa kun huoltaja rassaa rakettiaan ja koffiaa ajokuntoon.

        Näin on puhut vähän mutta asiaa. Ruohonleikkuri vedetään käymään ei kilpa-autoa.


    • KF6SJM

      Hyvä että cadetin ikäraja tippui.. Viime suvena olin tuolla kilpailuissa ja kyläkilpailuissa, siellä ne isit ja äitit itki kilpaa kun poika joutuu vielä cadetilla ajaa. Se kun ei enee mene mihinkään vaan rajotintavasten pitää sen pikku piltin ajaa, on tylsää, ei kehitä, blaa blaa blaa. Nyt sitten tuli päätös että ei ole enää asiaa cadet luokkaan, ja yllätys yllätys nyt ne samat itkee kun ei pääsekkään enää ajamaan sinne cadettiin. Taisi olla iseillä ja äiteillä jo mielessä koko sarjan voitto ja kuovujuomat ja mitä muuta.

      Mitä te huoltajat sitä pikkumussukkaa olitte työntämässä jo seuraavaan luokkaan jos ette ole valmiita sinne nyt menemään`?? Itse luulen henkilökohtaisesti että eniten asia harmittaa niitä 9v täyttäviä SuperLupauksia (tai niitä vanhempia) joiden ois pitäny ensi vuonna voittaa kaikki muut aloittelijaluokassa. Nyt näkyy jo katkeroituneita tekstejä ja ajatuksia, mä voin hei hieman lohduttaaa ei se mussukka silti välttämättä ois voittanu niitä kisoja. Sieltä tulee uusia tulijoita sarjaan ja voi olla että joku ihan vasta-alkaja ois voinu yllättää sen teidän pikku jani-petterin tai pirkko-liisan.

      Sit siellä itkee pari 10v kuskin huoltajaa, eikö olekkin ikävää kun ne tutut kilpakumppanit seuraakin nyt perässä eikä antanutkaan siimaa vuodella treenata uutta luokkaa ja taas tulee pataan niiltä samoilta autoilta kuin viime kesänä.


      Lopettakaa se vollotus ja kunnioittakaa päätöksiä. Italiassa ja muualla se alaraja on 6v, joten kyllä se pitää täälläkin olla. Ylärajat on hyvät koska jos se lapsi ei osaa ajaa jo 8v cadetilla niin ei se osaa sitä ajaa vielä 9v täyttäneenä. Se että lapset kehittyy eritahtiin on totta, mutta jos olet jo pari vuotta treenannut ajamista ja siitä ei tule mitään niin anna olla. Kyläkisat voisivat ottaa kopin ja pitää cadetit mukana yläikärajan ollessa 9v. siellä on sitten hyvä treenata sillä ajamista. Joten kerhot,seurat ja yksityiset voisivat nyt ottaa sitä roolia ja kantaa vastuuta tuosta cadetista enemmän, ilmoittamalla että ikäraja on 6-9v

      • mattinäsä

        Ottamatta kantaa siihen mikä luokka on oikea ja mikä väärä, onhan tämä Suomen juniorkarting ulkopuolisin silmin jo ihan helvetin iso vitsi kaiken kaikkiaan. En tunne kansainvälisiä systeemejä, tyhmä kun olen, mutta epäilen ettei missään muualla maailmassa ole näin sekavaa juniorkarting luokkasysteemiä. Harrastajat vähenee samaa tahtia kun luokkien määrä kasvaa. Lisäksi ikärajat muuttuvat siihen tahtiin ettei tyhmempi perässä kestä. Oliskohan kohta sama vaikka vaan päätettäis että ajakaa v...u millä lystäätte ja minkä ikäisenä haluatte omalla vastuulla. Vahvimmat kuljettajat selviää ja evoluutio järjestää loppujärjestyksen. Voishan siellä lopuksi heittää vielä tarvittaessa hanskat "jäähän" ja ottaa turpaanlyöntikilpailut parcferme-kehässä... Hiukan lainausta jääkiekosta. Vai pitäisköhän perustaa jokin "vapaa" luokka ilman mitään rajoituksia vielä erikseen kaikkien aiempien lisäksi? Ja jos joku ei ymmärtänyt, oli tämä sarkasmia.
        Onko tää nyt niin saatanan vaikeeta järjestää toimiva juniorsarja, joka olisi mahdollisimman edullinen, jossa olisi mahdollisimman suuri osallistujamäärä ja jossa keskityttäisiin harjoitteluun ja oppimiseen. Sitten isojen runkojen tullessa mukaan voisi porukka jakaantua tulevaisuuden tavoitteidensa perusteella eri luokkiin? Vastaan itse. On. Kaupallisten sarjojen toiminta perustuu liiketoimintaan. Liiketoiminta vaatii kassavirtaa. Kassavirta ja sitä kautta myös koko ansaintalogiikka tulee maksavista asiakkaista. Niitä on saatava paljon ja mahdollisimman nuorena kiinnitettyä omaan sarjaan. Jne. Siinäkään en näe mitään pahaa lähtökohtaisesti. Nyt on vaan se ongelma, että kaikkea on liikaa, paitsi kuskeja...

        Enää ei riitä se, että kymmenvuotiaat kilpailevat koko kapasiteetilla tulevasta f1 paikastaan. Nyt kilpailevat sarjajärjestäjät sekä huoltajat omaa sotaa luokkien ja sarjojen välillä. Samaan aikaan väki vähenee. Tuntuu että ihan perusasiat on unohtuneet kauan sitten... No ei kenenkään ole onneksi pakko olla lajin parissa, se on aina oma valinta. Surullista se on silti...


    • Kukaitkee

      Missä se kauhea itku cadettien yläikärajasta löytyy? Eiköhän yhteinen päähuoli ole tuo luokkien määrä ja kuskien riittävyys kun tätäkin palstaa lukee. Siksi ei tarvita yhtään lisäluokkaa 9-11 vuotiaille. Tietääkseni aika monella 8-9 vuotiaalla on ollut isot ylipainot cadetissa niin ihan hyvä tuo 6-8 v.

    • Kohvia

      No munkin mielestä toi 6-8v on todella toimiva homma. Kyllä ne 9v voi jo mennä seuraavaan luokkaan. kuka ei uskalla tai osaa tai ei rahat riitä niin sitten kerhokisoihin treenaa cadetilla vaikka sitten 9vuotiaana. piste

      • tietystips

        Koittakaa Nyt ymmärtää, että kilpaa aletaan ajamaan vasta n. 15 vuotiaana. Sitä ennen harjoitellaan ahkerasti pikkuluokkissa kilvan ajoa.


    • avoimiakysymyksiä

      Lainaus 11.11.2016 viimeisestä AKKn hallituksen kokouspöytäkirjasta. Osaako jokin tulkita tätä? Mitä mahtanee tarkoittaa. Mikä oli se asiantuntijoiden (nykyisen lajiryhmän) valmiiksi miettimä moottorisääntö, mitä ei hallitus voinut hyväksyä ja vahvistaa?

      Karting
      "Palautetaan Micro60/95 moottorisääntö tulevalle lajiryhmälle käsiteltäväksi, koska aihe ei koske vielä kautta 2017."

      • YhteenlähtöönMicrot

        Se että Micro60 ja R95 yhdistetään samoihin lähtöihin luokan Micro alle.


      • Micromakro

        Vai ehkä sittenkin että Micro60 tulee vasta kaudelle 2018...


      • dfghjkjhgf

        Se oli sammakko. Tarkoituksena sekoittaa päät ja saada ihmiset kyselemään asiaa suoli24:ssä.


      • eieieiieieieiieeiie
        YhteenlähtöönMicrot kirjoitti:

        Se että Micro60 ja R95 yhdistetään samoihin lähtöihin luokan Micro alle.

        Toivottavasti ei. Tarkoittaisi että kaikilla olisi sekä 95 että 60 mosat. Testattaisiin kaks viikkoa seuraavan kisan radalla ja valittaisiin sen mukaan kone kisaan kumpi milläkin radalla menee paremmin.


      • 555666777
        Micromakro kirjoitti:

        Vai ehkä sittenkin että Micro60 tulee vasta kaudelle 2018...

        Eikös silloin pitäisi lukea tuossa micro95 moottorisääntö eikä micro60/95?


      • 555666777
        555666777 kirjoitti:

        Eikös silloin pitäisi lukea tuossa micro95 moottorisääntö eikä micro60/95?

        korjaan: ...micro60 moottorisääntö eikä micro60/95?


    • kuristettu_kf6-R95-micro

      Niin kuristettu Kf6 moottori microksi ja R95 micro eli : micro60/95

    • A.Tila

      Micro60 piti tulla R95 micron rinnalle jo kaudelle 2017, mutta aikataulun puolesta näin ei pystytä tekemään. Olisi kohtuutonta harrastajia kohtaan tässävaiheessa ilmoittaa muuttuvista 2017 säännöistä. Joten kf6 ja R95 micro yhdistyvät kaudelle 2018, säännöillä rajoitetaan mm. luokkien välityksiä ja min. painorajaa.

    • cadetharrastaja

      Kyllä KF6 vanhemmat jaksavat valittaa, Raket ja Cadet jatkaa toimintaa, halpa ja hyvän yhdistelmä pitäisi riittää, ei tarvita montaa moottoria vasta-alkjille. Sydeemi tarvitsee olla suht halpa, eikä mitään ylimääräistä huoltoa.

    • Konnonen

      Nimenomaan. Cadettia ei pidä lopettaa, mutta ikärajan muutos oli hyvä!! KF micro on tervetullut mukaan eikä minulla ole mitään R95 konettakaan vastaan. antaa kuluttajien valita. Itse en laskisi 6v täyttäneitä kuskeja mm. Kartinliiton kilpailuihin, vaan vaatisin sinne 7v ikärajan. Kerhokisoihin ja muihin olisivat tervetulleita. 9v on jo sopiva-aika siirtyä seuraavaan luokkaan.

      • tyu7jeds65

        Ei kai sitä cadettia kukaan ookkaan lopetamassa. Paitti radne. Joka on ilmottanu lopettavansa koneen valmistuksen. Eihän ne koneet kauheen äkkiä suomesta lopu mutta joku ratkasu tarttee tehdä pitkällä tähtäimellä


      • juupaseipäs
        tyu7jeds65 kirjoitti:

        Ei kai sitä cadettia kukaan ookkaan lopetamassa. Paitti radne. Joka on ilmottanu lopettavansa koneen valmistuksen. Eihän ne koneet kauheen äkkiä suomesta lopu mutta joku ratkasu tarttee tehdä pitkällä tähtäimellä

        Näin just. Jos minulta kysyttäisiin, vaikka valitettavasti ei kysytä, niin cadet nykyisillä säännöillä kerhokisoissa 6-9v vaikka maailman tappiin asti tai niin kauan kuin tavaraa riittää.

        Mutta AKK:n kisoissa mentäisiin kahdella pikkuluokalla:
        - micro60/95, 7-9v, ratas määrätty.
        - mini60/95, 9v tai yli, ratas vapaa.

        Ministä eteenpäin vapaa valinta 12 vuotiaana isompiin luokkiin siinä vaiheessa kun siltä tuntuu. Oli se sitten OK, Rotax tai x30, ihan sama vaikka joku ajaisi kaikki sarjat jos lompsassa paalua riittää.

        R95 moottorit sallittaisiin molemmissa pikkuluokissa, microssa myös R60 rajoittamattomalla puolalla. Ja hitto, jos joku tykkää niin ajakoon vaikka R85 "pikkuminillä".

        Pääpointtina kuitenkin siis se että olisi tasan kaksi pikkuluokkaa ja kaikissa kisoissa ajettaisiin ties kuinka monta erää ja jokaisella ois kisakumppani moottorista riippumatta. Totisimmat todennäköisesti ajaisivat 60cc italialaisilla "KF6" mosilla, mutta hyvä kuski koputtelisi Raketillakin pallille. Ja Radnenhan ovat muutekin valinneet ne jotka eivät ole niin totisesti leikissä mukana, eikö? Sehän on harrastemoottori. ;)


      • liianhelppoa

        Hih, meillä on kohta täällä Suomessa oma kartingin Bernie Ecclestone. Kaveri on tyrkyttänyt ja saanut itsensä läpi vähän sinne ja tänne. On myös toimarina Oy:ssä joka järjestää kaupallista XXX sarjaa. Ei liene epäilystä mihin suuntaan Suomen kartingia lobataan ja ohjataan jatkossa.

        Tuon tekemisen kiiman ja tuhlatut eurot kun olis suunnannut jo viimevuonna esim. SJM ja SM -sarjaan ja ilmoittautunut vaikka vapaaehtoisesti osakilpailuihin hommiin, eikä keskittynyt mustamaalaamaan muita ja tuomaan muutamaa lisäluokkaa tänne sekoittamaan pakkaa, niin olisikohan meillä selvät sävelet jo nyt ensikesää varten?


      • Tyhmäharrastaja
        liianhelppoa kirjoitti:

        Hih, meillä on kohta täällä Suomessa oma kartingin Bernie Ecclestone. Kaveri on tyrkyttänyt ja saanut itsensä läpi vähän sinne ja tänne. On myös toimarina Oy:ssä joka järjestää kaupallista XXX sarjaa. Ei liene epäilystä mihin suuntaan Suomen kartingia lobataan ja ohjataan jatkossa.

        Tuon tekemisen kiiman ja tuhlatut eurot kun olis suunnannut jo viimevuonna esim. SJM ja SM -sarjaan ja ilmoittautunut vaikka vapaaehtoisesti osakilpailuihin hommiin, eikä keskittynyt mustamaalaamaan muita ja tuomaan muutamaa lisäluokkaa tänne sekoittamaan pakkaa, niin olisikohan meillä selvät sävelet jo nyt ensikesää varten?

        Ei Kai se uusien luokkien vika ole, jos porukka sinne siirtyy?.
        Kyllä jotain muuta on keksittävä ku talkootyö, jos meinaa nykyaikana saada jotain aikaiseksi.
        Tietysti jos vaihtaa lajia ja siirtyy seurakuntaan.


      • liianhelppoa

        Kisoja järjestäville seuroille talkootyö on kyllä elinehto ja jos ei ole seuraa, ei ole kisojakaan. Uskaltaisin myös väittää että AKK:lle ja Kartingliitolle ja sitä kautta meille harrastajille tekemämme talkootyö luo pohjan kalliin harrastuksen jatkumiselle tässä maassa.


      • pastoriluttinen

        Esteellisyys eli jääviys viittaa virkatehtävissä esiintyvään eturistiriitaan. Se tarkoittaa luottamushenkilön sopimattomuutta osallistua asian käsittelemiseen tai ratkaisemiseen. Esteellisyys rikkoo hallinnon objektiviteettiperiaatetta, joka pyrkii turvaamaan hallintopäätöksen tai hallinnollisen menettelyn oikeellisuuden, puolueettomuuden ja objektiivisuuden.

        Esteellisyys syntyy, mikäli luottamushenkilö on sellaisessa suhteessa käsiteltävään asiaan tai sen asianosaisiin, joka saattaa vaarantaa hänen puolueettomuutensa. Esteellisyyttä ei arvioida konkreettisesti vaan riittää, että puolueettomuus on objektiivisesti ajatellen saattanut vaarantua.

        Esteellisyydestä seuraa, että esteellinen henkilö ei voi olla päättämässä asiasta, osallistua asian käsittelyyn eikä edes olla läsnä asiaa käsiteltäessä.

        Esteellisen henkilön osallistuminen asian käsittelyyn on menettelyvirhe.


      • näyttääsiltä
        liianhelppoa kirjoitti:

        Hih, meillä on kohta täällä Suomessa oma kartingin Bernie Ecclestone. Kaveri on tyrkyttänyt ja saanut itsensä läpi vähän sinne ja tänne. On myös toimarina Oy:ssä joka järjestää kaupallista XXX sarjaa. Ei liene epäilystä mihin suuntaan Suomen kartingia lobataan ja ohjataan jatkossa.

        Tuon tekemisen kiiman ja tuhlatut eurot kun olis suunnannut jo viimevuonna esim. SJM ja SM -sarjaan ja ilmoittautunut vaikka vapaaehtoisesti osakilpailuihin hommiin, eikä keskittynyt mustamaalaamaan muita ja tuomaan muutamaa lisäluokkaa tänne sekoittamaan pakkaa, niin olisikohan meillä selvät sävelet jo nyt ensikesää varten?

        Näinhän se menee, yksi tekee ja muut katsoo vierellä. Hyvä vaan että tapahtuu eikä vaan selitellä.


      • maiääs
        pastoriluttinen kirjoitti:

        Esteellisyys eli jääviys viittaa virkatehtävissä esiintyvään eturistiriitaan. Se tarkoittaa luottamushenkilön sopimattomuutta osallistua asian käsittelemiseen tai ratkaisemiseen. Esteellisyys rikkoo hallinnon objektiviteettiperiaatetta, joka pyrkii turvaamaan hallintopäätöksen tai hallinnollisen menettelyn oikeellisuuden, puolueettomuuden ja objektiivisuuden.

        Esteellisyys syntyy, mikäli luottamushenkilö on sellaisessa suhteessa käsiteltävään asiaan tai sen asianosaisiin, joka saattaa vaarantaa hänen puolueettomuutensa. Esteellisyyttä ei arvioida konkreettisesti vaan riittää, että puolueettomuus on objektiivisesti ajatellen saattanut vaarantua.

        Esteellisyydestä seuraa, että esteellinen henkilö ei voi olla päättämässä asiasta, osallistua asian käsittelyyn eikä edes olla läsnä asiaa käsiteltäessä.

        Esteellisen henkilön osallistuminen asian käsittelyyn on menettelyvirhe.

        Vihjailetko että Mikko olisi niin tyhmä että ottaisi osaa AKK:n päätöksiin x30 sarjaan liittyvissä kysymyksissä, mikäli lajiryhmä sellaisia joskus käsittelisi? Jutteleppa naamatusten herralle itselleen sen sijaan että vihjailet suolessa esteellisyydestä, voin kertoa että Laine on aika ***vetin välkky herrasmies.

        P.S. Ooh, osaat copy-pasteta. Wau. Mutta miksi poistit wikipediasta kopioimastasi tekstistä sanat "virkamiehen", "virkamies"?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Esteellisyys


    • Tietämystä

      Sen verran eclestonesta - sillä on rahaa ja valtaa , Laineella ei kumpaakaan , antaa pojan puuhastella ihan rauhassa jos viitsii . Ei kannata kadehtia , ei se ole helppo polku. Laji ja kilpaileminen ei vaan kiinnosta niinkuin ennen vanhaan. Nyt sitten tapellaan siitä missä vähäisten harrastajien tulisi ajaa ...

      • kädettaskussa

        Ei kai tässä nyt mitään tapella. Kaikki on vapaaehtoista. Hyvä vaan että on vaihtoehtoja. Jos nyt yhteen sarjaan on soittelemalla vähän kuskeja kalasteltu.


      • rdd2

        ehkei rahaa tai valtaa ole...mutta suhteita ympäri eurooppaa ja jopa ympäri maailman, ei siitäkään haittaa ole...


      • ilmantaskuja

        Ei suhteissa mitään pahaa ole, mikäli ne käytetään lajin eteen, mutt jos oma etu ajaa asioiden edelle, se on sitt jo eri asia. Olisko nyt kuitenkin pikkusen mahtipontista.


      • nythän

        katsot väärään suuntaan


      • Edistystä
        ilmantaskuja kirjoitti:

        Ei suhteissa mitään pahaa ole, mikäli ne käytetään lajin eteen, mutt jos oma etu ajaa asioiden edelle, se on sitt jo eri asia. Olisko nyt kuitenkin pikkusen mahtipontista.

        Laine on nimenomaan tehnyt lajin eteen valtavasti töitä. Ja saanut aikaan enemmän hyvää kuin kaikki muut yhteensä viimeisen kymmen vuoden aikana.
        Sm ja Rotax ovat seisoneet paikoillaan jo vuosia, nyt X30 on pakottanut nuokin luokat kehittymään.


    • Rtyukbb

      Niin perusti oman luokan lisää ja hajotti kenttää lisää. On totta että on kisannut ulkomailla , ja tuttuja siis sielläkin , kaikilla on jos on käynyt pakettimatkaa vaativammalla reissulla.nyt näyttää että menee eteenpäin - tottakai kun lähtee nollasta liikkeelle. Luokat tarvisi saada pysymään mielenkiintoisina siinä varmaan on se suurin haaste , ei jaksa tahkota samalla formaatilla vuodesta toiseen . Kuka osaa parhaiten muuntautua ja ryypätä vähiten on voittaja !

      • hfjkasdflaj

        Ei ole mikään oma luokka vaan tämän hetken suosituin luokka ainakin euroopassa. Ja mitä kentän hajottamiseen tulee ... jo oli aikakin.


      • Id100tt1
        hfjkasdflaj kirjoitti:

        Ei ole mikään oma luokka vaan tämän hetken suosituin luokka ainakin euroopassa. Ja mitä kentän hajottamiseen tulee ... jo oli aikakin.

        Oma luokka tai yksi luokka tänne takapajulaan lisää , saivartele vaan , jos ymmärrät mitä sekin tarkoittaa . Mene sitten sinne Eurooppaan ajamaan suosittuun luokkaasi , kyse oli siitä mitä täällä tapahtuu ....


      • torso
        Id100tt1 kirjoitti:

        Oma luokka tai yksi luokka tänne takapajulaan lisää , saivartele vaan , jos ymmärrät mitä sekin tarkoittaa . Mene sitten sinne Eurooppaan ajamaan suosittuun luokkaasi , kyse oli siitä mitä täällä tapahtuu ....

        Uutta verta tänne tarvitaan joka suhteessa. Samalla puhdistuu ilma, ainakin osittain.


    • Miks tää homma on menny näin vaikeeks.Ne Ketkä menee formula ykkösiin niin menee sinne.Ja mei harrastajat pidetään hauskaa ja ajetaan raketeilla.

    • työrauha

      Kauhee kitinä heti kun joku tekee lajin eteen edes jotain. Ja tuomitaan jo etukäteen ennen kuin on edes lajiryhmä alottanut. Voi hesus mukä kansa.

    • 12345iiggrrty6

      Cadetista poistui yläikäraja. Paras päätös ikinä!

      • tuulikäytaas

        Minusta kyllä pars päätös nykyisellä vielä 1 kk istuvalla lajiryhmällä oli edellisen lajiryhmän Cadet sääntöjen kumoaminen. (takapään leveys, vanteen leveys, rattaan ja rengas paineiden ympärysmitan vapauttaminen, ihan pöljä päätös kurittaa harrastajia, liekö halusivat näyttää kaapinpaikkaa harrastajille, kartingliitolle ja heidän mielipiteilleen) Saivat muutakin pahaa aikaseksi ja kato kävi AKKn joukoissa. Meklareina Petri, Kari ja Paavokin ulkopuolisena vielä sekoittamassa keittoa.


    • Tihjutghk

      No vuoden päästä on uudet kitinät taas ....

      • mitävielä

        Mitä vielä. Tämä nykyinen vielä istuva lajiryhmä on saanut paljon positiivista aikaseksi, niin kuin tuossa ylempänä todettiin. Uskoakseni uusi valittu tuoreempi ryhmä tuo sitä kansainvälistä näkemystä mukaan, suurin osa ajaneet itsekin kilpaa.


    • Kartnousuun

      Kun olemme saaneet uuden lajiryhmän ja heidän toimintansa pääsee vuodenvaihteen jälkeen alkuun. Toivon todella hallituksen Pakarin johdolla kuuntelevan tarkalla korvalla lajiryhmän asiantuntemusta, eikä lähde politikoimaan ja sekoittamaan päätöksillään hyvin alkanutta nousua.

    • miettikäähänuusiksi

      Lainausta; "(Lainaus 11.11.2016 viimeisestä AKKn hallituksen kokouspöytäkirjasta. Osaako jokin tulkita tätä? Mitä mahtanee tarkoittaa. Mikä oli se asiantuntijoiden (nykyisen lajiryhmän) valmiiksi miettimä moottorisääntö, mitä ei hallitus voinut hyväksyä ja vahvistaa?

      Karting
      "Palautetaan Micro60/95 moottorisääntö tulevalle lajiryhmälle käsiteltäväksi, koska aihe ei koske vielä kautta 2017.")

      No ainakin Mikko Laine osasi tulkita oikein tätä hallituksen päätöstä.
      Mikäli hallitus ei halua tuoda Micro60 luokkaa vielä kaudelle 2017, niin X30 tuo oman pienemmän luokan.
      Tässä sitten seuraus AKKn hallituksen tekemistä virhe päätöksistä. Olette myöhässä jälleen taaskin, kyllä kannattaisi kuunnella harrastajia ja heidän kannanottojaan. Miksi ei micro60 voinut ottaa mukaan jo tulevalle kaudelle 2016 cadettien seuraksi. Helppo päätös pienempi kaasari pienempi boxi ja välitys määrätty näillä ratkaisuilla Micro60 ja cadett menisivät sama vauhti.

    • PeliMenetetty

      Myöskin lainausta tuolta toiselta keskustelu saitilta:
      (uus-moottori-ja-luokka
      11.12.2016 18:42
      en kirjottanut paskaa vuosi sitten. olin x cupin kannalla ja toivoin siitä jotain hienoa. no paljon hyvää tulikin. mutta f4 testejä ei tullut vaikka niin lupasi. ja tuo kisakalenteri asia on tosi. Laine kusee omiin muroihin nyt. mutta malttakaas vaan kun se julkasee tammikuussa sen uuden moottoriluokan, vittu sanon minä. eka se kyselee harrastajilta mitä halutaan ja sitten se toimii päinvastoin. no myyntiä pitää saada, malttakaa ja odottakaa. )

      Ei mennyt edes tammikuulla. Mikko Laine ja X30 pukkasi tiedotusta jo nyt Jouluksi, kuten oli aikaisemmin luvannutkin, ihan selvä taktinen veto Mikolta. Ei ehtinyt mukaan AKKn hallitus ja uusi tuleva lajiryhmä. AKKn hallituksen olisi pitänyt hyväksyä Micro60 luokan vuodelle 2017, eikä lähteä soutamaan.
      Voitto 100-0 X30 luokalle.

      • voittoko

        Katsotaan nyt montako kuskia tuohon lopulta mukaan lähtee ja jaetaan voittopokaalit vasta sitten. Hyvin toimivia luokkia alle 10v on jo ihan riittävästi ilman tätäkin.


      • kohtalähtee

        100-0 voitto taisi kääntyä luovutustappioksi. Ei näy micro osallistujia enää X30 sivuilla ja niitä halukkaita taisi olla 7 parisen viikkoa sitten. Valtaosa ko. ikäluokasta on mukana yhä Microssa, Raketissa, Mini60:ssä ja Micromaxissa. Micromax näyttää keräävän hyvin cadetista ylöspäin siirtyjiä ainakin numerovarausten mukaan. Kevät näyttää sitten ketä radalle ilmestyy. Sitä innolla odotellessa.


    • kanttoriX

      Ja lajiryhmään valittu lippalakkimies saarnamatkalla oman busineksen etuja ajamassa ja lupailemassa kuun taivaalta. Ei sitten tullut mieleen markkinoida SJM ja SM - sarjaa?

      • kgjvhvfh

        jos on kertomassa x-30 luokasta omalla ajalla, pitäisi samalla kertoa SM-sarjasta???
        eli jos sinä olisit kauppaamassa omaa autoasi, kertoisit samalla naapurinkin autosta...???v...ttu mikä urpo


    • ioyyoyo

      juu ei, hän tekee tätä vain rakkaudesta lajiin ja ilmam minkäänlaista voiton tavoittelua ja nimen omaan kun puhutaan x30-sarjasta. Lajiryhmässä oleva ei vain yksinkertaisesti muistanut että on olemassa muitakin sarjoja kuin x30. Mistä helvetistä AKK löytää aina tuollaisia kaverieta?

      • khjghju

        mitä v.ttua sä piipität...mene itsetai hommaa joku joka ajattelee kuin sinä, Mikko ajaa koko lajin asiaa, omat bisnekset hoidetaan omalla ajalla, ei AKK:n kokouksissa


    • Jhhik

      Kyllä Rotaxi isiä vituttaa! :)

    • enolevarmataaskaan

      Kuinkas löytyi pirkan iltaan SM, rotax esiintyjiä? Eikö näiden herrojen kuuluisi hypätä autoon ja kiertää seuroja myös? Vai onko se vain ja ainoastaan yhden miehen homma hoitaa asioita joka suuntaan? Hienoja sarjoja ja toivon että SM ottaa askeleita oikeaan suuntaan. Yhden sankarin mustamaalaamista en hyväksy.

      Ne pelaa kellä on vehkeet!

    • KukaKertoisiHeille

      Vetoa X30 sarjaan. Miks? No siks, että sitä markkinoidaan nyt ja jaetaan tietoa tulevasta sarjasta. Asiallisia tilaisuuksia järjestää alueittain, mielenkiintoa on X30 sarjaa kohtaan.
      Herää AKK ja SM- sarja. Mitä tekee AKK/ lajiryhmä- lajipäällikkö, ei edelleenkään mitään. Olisiko syytä heräillä jälleen ja pistää lajipäällikkö matkaan kiertämään SM- tuotteen ja konseptin kanssa.

    • MattiPankissa

      Voisko X30 ja Rotaxit ajaa keskenää kisoja, Rotaxeille muutama kilo enempi painoja?

      • hfjgjghy

        ihan helposti voi, ja ajetaankin...TAG-suomensarja ajattaa kaikkia TAG-moottorillisia autoja samoissa lähdöissä, painot laskettu vuosien kokemuksella, ja toimii kuin junan vessa


      • Eionnistus

        Teknisesti voisi ajaa RMCn ja X30-sarjan yhdessä. Poliittisesti ei ikinä.


      • Jdkdkd
        Eionnistus kirjoitti:

        Teknisesti voisi ajaa RMCn ja X30-sarjan yhdessä. Poliittisesti ei ikinä.

        Olihan viimevuonnakin kuskeja jotka ajo molemmissa sarjoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5587
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3703
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      454
      2589
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1620
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1366
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1319
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1293
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      151
      1196
    Aihe