Ultralupakirja vs. "muut"

kärpäsenpurema

PPL on kai melkoisen kallis hankkia ja ylläpitää.

Ultrissa ongelma lienee kuormattavuus, onko suomessa yhtään yhdistelmää jossa olisi ultrakevyt lentokone ja siihen ope niin että oppilas voisi painaa 100kg ja yhdistelmä ope kone oppilas bensat ja kartat olisi vielä sallituissa painorajoissa?

Ei taida suomesta löytyä?

Mites noi uudet PPL:ää kevyemmät lupakirjaluokat, laplit, ovatko ne jo todellisuutta ja miten kurssit sekä koulutukset suomessa, löytyykö ja mistä?

17

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ultra.ope

      Ja höpö höpö. Kuormattavuus ei ole koskaan ollut ultrissa mikään ongelma muuten kuin paperilla ja untuvikkojen mielissä. Satakiloinen opettaja voi hyvin opettaa satakiloista oppilasta jopa tankit täynnä.

      • Nuorena_aloittanut

        Höpön löpön!! Tässä muutama vuosi sitten meni nippu ultria mäkeen ylikuormauksen vuoksi ja samalla syntyi lähemmäs tusina vainajia, joista noin puolet luottivat Ultra.open kanssa yhtä pahasti hakoteillä olleisiin lentäjiin. Ultra ei kestä ylipainoa ja niiden lento-ominaisuudet ovat todella surkeat verrattuna perinteisiin yleisilmailukoneisiin, sama valitettavasti koskee niiden teknistä luotettavuutta (mikä osittain johtuu siitä, että niitä saa maallikkokin huoltaa).


      • 4ukkoaPA28

        Cessnoilla ja Pipereillä on lennetty "valitettavasti" kautta aikain myös ylikuormilla ja paljon. Ultrat eivät ole sen herkempiä ylikuormille, koska nekin noudattavat aivan samoja aerodynamiikan lakeja ja nykyultrien teho-painosuhteet ovat merkittävästi perinteisiä pienlentokoneita parempia. 2000-luvulle asti Cessnoja, Pipereitä, Rallyeita ja Grummaneita huollettiin pääosin kerhoissa amatöörivoimin(vuositarkastus korjaamossa) ja hyvin pelasivat, kuten kunnolla amatöörihuollettu ultrakin. Ominaisuuksiltaan ultrat ovat herkempiä kuin useimmat yleisilmailukoneet, mutta loppupeleissä samanlaisia lentohärpättimiä kaikki tyynni. Tekniikaltaan ultrien nykyinen Rotax 912 moottori on yleistynyt yleisilmailukoneissa (mm. Patrian alkeiskoulukalustoa vetää samanlainen voimalaite samalta tehtaan liukuhihnalta tulleena ja tyyppihyväksytyn kalliilla leimalla varustettuna). Rotax 912 pesee muuten turvallisuustilastoissa perinteiset Lycomingit ja Continentalit mennen tullen. Rotaxin huolloissakaan ei ole tietoakaan ylisuurista ohivuodoista, mikä on LycoContinetalin arkipäivää. Kaikki nämä lentovehkeet toimivat yleensä hyvin tehtävässään ja toimimattomat ovat markkinoilta ostajien puutteessa jo kadonneet.


      • seitsemäntoista
        4ukkoaPA28 kirjoitti:

        Cessnoilla ja Pipereillä on lennetty "valitettavasti" kautta aikain myös ylikuormilla ja paljon. Ultrat eivät ole sen herkempiä ylikuormille, koska nekin noudattavat aivan samoja aerodynamiikan lakeja ja nykyultrien teho-painosuhteet ovat merkittävästi perinteisiä pienlentokoneita parempia. 2000-luvulle asti Cessnoja, Pipereitä, Rallyeita ja Grummaneita huollettiin pääosin kerhoissa amatöörivoimin(vuositarkastus korjaamossa) ja hyvin pelasivat, kuten kunnolla amatöörihuollettu ultrakin. Ominaisuuksiltaan ultrat ovat herkempiä kuin useimmat yleisilmailukoneet, mutta loppupeleissä samanlaisia lentohärpättimiä kaikki tyynni. Tekniikaltaan ultrien nykyinen Rotax 912 moottori on yleistynyt yleisilmailukoneissa (mm. Patrian alkeiskoulukalustoa vetää samanlainen voimalaite samalta tehtaan liukuhihnalta tulleena ja tyyppihyväksytyn kalliilla leimalla varustettuna). Rotax 912 pesee muuten turvallisuustilastoissa perinteiset Lycomingit ja Continentalit mennen tullen. Rotaxin huolloissakaan ei ole tietoakaan ylisuurista ohivuodoista, mikä on LycoContinetalin arkipäivää. Kaikki nämä lentovehkeet toimivat yleensä hyvin tehtävässään ja toimimattomat ovat markkinoilta ostajien puutteessa jo kadonneet.

        Jos koulutusorganisaatio katsoo sopivaksi rikkoa pelisääntöjä tässä asiassa, niin voiko siihen luottaa ettei samanlaista harkintaa käytettäisi myös muissa asioissa?

        Oppilaana ei varmaan ole kovin hyviä edellytyksiä arvioida toiminnan asianmukaisuutta.


      • tikkabeacon
        seitsemäntoista kirjoitti:

        Jos koulutusorganisaatio katsoo sopivaksi rikkoa pelisääntöjä tässä asiassa, niin voiko siihen luottaa ettei samanlaista harkintaa käytettäisi myös muissa asioissa?

        Oppilaana ei varmaan ole kovin hyviä edellytyksiä arvioida toiminnan asianmukaisuutta.

        Koulutusorganisaatiot eivät yleensä toimi kovinkaan leväperäisesti. Räikeimmät rikkomukset tapahtuvat siellä koulutuksen ulkopuolella tapahtuvassa harrastelentämisessä. Eivät ne autokoulutkaan keskity määräyksien venyttämiseen, vaan sen tekevät ihan poliisin myöntämän varsinaisen ajokortin haltijat siviililiikenteessä.


    • cgm

      Taitaa pikku-Cessnassakin jäädä bensat pousariin, jos laitetaan pari satakiloista ukkoa kyytiin.

      LAPL on hyvä lupakirja, jos on ennestään ultra- tai mopulupakirja, mutta pystymetsäläinen voi joutua ottamaan lisätunteja, jolloin hintaero PPL:ään jää pieneksi. Medikaalikustannuksissa hiukan säästää. LAPL-kouluttajista löytyy lista Trafin sivulta => PPL kouluttajat.
      http://www.trafi.fi/ilmailu/koulutus/lentajaksi

    • kohjootti

      Käy kyselemässä vaikka Rans Coyotea korotetulla starttipainolla, saattaa vaikka olla sopiva isojen ukkojen kuljettamiseen.

    • 100kiloaLäskiä

      Läskit ei mahdu mopoon. Buahhaahhaaaa.

      6 11 = ???

    • kärpäsenpurema

      ap. avaaja.

      Siis ultralupakirja ei ole mahdollinen, eli LAPL tai PPL hankittavaksi?

      • kärpäsenpurema

        niin ja onko pääkaupunkiseudulla koulutusorganisaatiota jotka toimivat moderneilla koneilla?


      • lentovekotin

        Huomioi koulutuspaikkaa valitessasi, että maamme suosituimman TMG-moottoripurjekoneen G109:n tyypillinen kuormauskyky on 200 kg tai hieman alle ja PPL vehkeistä Cessna 150 kuljettaa varusteltuna 180-200 kg kuormaa. Eli kaksi isoa ukkoa koneeseen ja bensat jäävät lentopaikan bousariin. Eli voit unohtaa kaksipaikkaiset miehistön 200 kg:n yhteispainolla ja alkaa suuntautua 4-paikkaiseen koulukoneeseen, jolloin bensat ja karttalaukutkin mahtuvat mukaan.


    • JFRWEDM

      Läskikasat painonvartijoihin. Tai Poutun lihatiskille. Eihän tommosilla vitun läskeillä ees muna seiso.

      • trolololololoooo

        Jos on miehen mittainen, tiedäthän sellainen tumma lähes parimetrinen, juuri sellainen jonka läheisyydessä tyttöjen pikkarit kastuu, niin saattaa hyvinkin painaa sen sata kiloa olematta läski.


    • ykslentäjä

      Voit myös lentää LAPL tai PPL lupakirjan moottoripurjekoneella eli TMG: llä. Niiden tuntihinnat on ultran kanssa samoissa ja jopa allekin. LAPL:(A)sta on vain otettu pois perusmittarilennot, vähemmän matkalentoja sekä vähemmän harjoituslentoja. Yksinlentoon asti ei mitään eroa joten lisätunnit ei taida perustua mihinkään. Ne riippuu ihan tapauksesta .

      • G-109

        Onko Suomessa nykyisin useampia TMG-kelpoisia mopuja kuin se yksi?


      • kärpäsenpurema

        Kiitos, kuulostaa loogiselta.

        Jos suomessa on vain yksi kone (missä?) niin löytyykö TMG koulutustarjontaa miten hyvin muualta euroopasta?


      • G-109

        Super Dimona on ainakin Vaasassa ja Oulussa. Kerhojen nettisivuja ei ole päivitetty pitkään aikaan, mutta ainakin Oulussa on sillä koulutettu myös PPL:ää. Sinänsä tyypihyväksytty TMG on luultavasti kalliimpi kuin tyyppihyväksymätön ultra.

        Ainakin JAR-aikaan suurin osa mopuista ei kelvannut PPL-koulutukseen, en tiedä onko EASA muuttanut sitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      56
      1968
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1678
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1398
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1357
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      228
      1295
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1169
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1106
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      316
      1080
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      336
      1070
    Aihe