Todistajanpalkkio

Mikä olisi kohtuullinen korvaus todistamisessa oikeudessa. Matkakorvaus, päiväraha, ansionmenetys? Pitääkö pyytää matkakorvaus rahamääräisenä, kilometreinä, bussilippuna ym.? Pitääkö olla todiste mukana oikeudessa ansionmenetyksestä?

Riittäkö jos pyytää vaan oikeudessa korvausta matkoista, ansionmenetyksestä ja päiväraha. Sitten vaan voisi maksajalle tarvittaessa esittää mahdolliset todisteet. Jos on vapaapäivällä niin voiko pyytää korvausta ansionmenetyksestä tai vapaapäivän menettämisestä?

4

528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todistajallekorvaukset

Päiväraha on joko 19 euroa (puolipäiväraha, koko keikka matkoineen alle 8 tuntia) tai kokopäiväraha 40 euroa (matkoineen 8 tuntia tai enemmän). Matkakulukorvaus lasketaan ensisijaisesti halvimman julkisen liikenteen kulkuneuvon mukaan, jos sellaista on mahdollista käyttää. Oman auton mukaan (0,43 euroa/km eli sama kuin verotuksessa) jos on autolla tullut sen vuoksi, että julkisten kulkuneuvojen käyttö on mahdotonta jostain syystä.

Ansionmenetyksestä tai muusta taloudellisesta menetyksestä (esim. lapsenhoitajalle maksettu palkkio) voidaan maksaa korvausta vain, jos sellaista todella syntyy. Jos olet vapaapäivällä, ei sinulle tule työansionmenetystä. Sinun pitää itse tietää ansionmenetyksesi määrä. Se tulee nettomääräisenä, eli veroja ei enää siitä makseta. Eli, jos menetät päivän työansion, vaadit nettomääräisen päiväpalkan. Laske tämä jo etukäteen, ettei tarvitse sitten istunnossa ruveta miettimään.
      Mutta, valtion varoista voidaan maksaa korvausta taloudellisesta menetyksestä/ansionmenetyksestä korkeintaan 80 euroa, vaikka todellinen ansionmenetys on enemmän. Jos haluat enemmän, tulee ylimenevältä osalta vaatimus kohdistaa vastaajaan (ei kannata, ellet tiedä vastaajaa varmasti maksukykyiseksi ja -haluiseksi henkilöksi. valtiolta saat sentään varmuudella sen 80 euroa).

• 13-6

Siviilijutussa voi pyytää mitä tahansa.

• Asiakasomistaja

Jos ei ole syyttäjän kutsuma tai oikeusapuasia, todistaja ilmoittaa kokonaissumman. Nimennyt ottaa kantaa siihen ja oikeus päättää.

"Mitä tahansa" ei voi pyytää mutta määrän, joka kattaa mahdollisen perehtymisen, matkakulut, ajan hukan todistamispäivän tai ansionmenetyksen eli noin 2-300 euroa, jos on lähinnä silminnäkijä eikä asiantuntija, joka joutuu huolella valmistautumaan.

• GorillaKingKong

Minua pyydettiin tänään jonkin vitun jehovan todistajaksi. Sanoin etten ole nähnyt koko tapausta ja vetäisin kysyjää lättyyn. Se oli ihan sopiva "palkkio" sille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2246
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      104
      1674
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      82
      1347
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      128
      1343
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1246
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      64
      1118
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1091
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1037
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      962
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      834
    Aihe