Kissan lopettaminen

qlz

Hei.

Minulla on vanha kissa, ehkä 16-vuotias, jolla on nivelreuma. Se vaikuttaa kärsivän kivuista, mutta sillä on kipulääkitys. Muutenkin olo on heikon näköistä, kulkee horjumalla ja valittelee.

Olen todennäköisesti muuttamassa pian ja ajattelin, että en ota enää kissaa mukaan uuteen paikkaan, vaan veisin sen siinä kohtaa lopetettavaksi.

Kissa kuitenkin edelleen syö ja elää ok, joten lopettaisinko sen siksi, että haluan itse luovuttaa sen kanssa?

Se ei kuitenkaan selvästi voi hyvin, joten tuntuu, että eutanasia olisi sen itsensä kannalta paras ratkaisu. Mutta tekisinkö sittenkin väärin, jos se kuitenkin vielä eläisi kuukausia tai vaikka toista vuotta? Tämä on aivan helvettiä!

9

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuurel

      Täällä ei kukaan näe kissaa, vaan mielipiteet joudutaan perustamaan sille, mitä kerrot. Kysy siis asiasta mieluummin eläinlääkäriltä.

      Jos kissa selvästi kärsii, niin asiaa ei pitäisi edes kysyä. Ei eläimen saa antaa kärsiä kun eutanasia on vaihtoehto.

    • luopumisenaikalähenee

      Jos kissa valittelee, sillä on kipuja...niin kirjoituksestasi olettaisin.Jos kissa ei nauti elämästään, on sairas,kipuileva, minä veisin eläinlääkärille.Ja miettisin vaihtoehdot valmiiksi.Ei se vanha kissa enää nuorru,jos on sairauksia, kaikki ei parannu.

    • qlz

      No, eläinlääkäriltä vastattiin, että itse tiedän parhaiten, kun näen kissan kotona päivittäin... Olemme käyneet siellä vähän aikaa sitten ja eläinlääkäri sanoi, että "niin kauan kuin se pärjää".

      Eihän se parane; tauti on etenevä, lisäksi sillä on ollut sydämessä sivuääni ja virtsakiviä - kaikkia näitä hoidetaan lääkityksillä ja ruokavaliolla, mutta ehkä tosiaan alkaa olla aika luopua siitä!

    • ikävä.vieläkin

      Aivan vastaava tilanne oli meillä keväällä, muuttotouhut painoi päälle, kissa oli vanha (16v) ja sen näköinen ettei siitä enää tule kalua leikkaamallakaan (kasvain takaraajassa) se söi hyvin ja liikkui miten liikkui, eutanasia oli sen pääteasema.

    • Luopumisesta

      Kannattaa miettiä nauttiiko kissa vielä olostaan vai onko kivuliaita päiviä jo enemmän. Omani vein lopetettavaksi kun sen munuaiset olivat jo melkein finaalissa, monta vuotta hoitui lääkkeillä. Kun katselen viimeisten viikkojen kuvia tajuan että se olisi pitänyt päästää lähtemään jo paljon aikaisemmin. Luopuminen oli vaan hiton vaikeaa ja olin itsekäs. Kun päätös oli tehty , jatkuva epävarmuus ja hoitostressi helpotti. Tosin tilalle tuli ikävä joka pikku hiljaa helpottaa.

    • enrapsuta

      Eläinlääkäri ei saa varsinaisesti ehdottaa lopettamista tai painostaa omistajaa siihen.

      Sinuna kyllä veisin kissan piikille. Se nyt on fakta, että kissa alkaa olla vanhahko eikä enää nuorru, nivelreuma ei mihinkään parane eikä elämänlaatu ole entisellään.

    • qlz

      Kissa lopetettiin helmikuussa. Siitä tulee nyt kaksi kuukautta ja tunnen edelleen valtavaa syyllisyyttä sekä myös surua A) kissan sairastamisesta ja sitten 2) sen lopettamisesta.

      Yhtäältä tunnen, että tein väärin, koska en antanut sen elää enää, mutta toisaalta tunnen syyllisyyttä siitä, että en lopettanut sitä aikaisemmin, koska se oli pitkään huonossa kunnossa. Tiedän, että nämä ovat toistensa vastakohdat, mutta silti tunnen yhtä aikaa syyllisyyttä molemmista!

      Lisäksi juuri noin siinä kävi eli Evidensian eläinlääkäri painosti minua ankarasti lopettamaan kissan ja tuntui jopa että hänen mielestään syyllistyin eläinrääkkäykseen. Suoraan hän ei sitä sanonut, mutta hän oli erittäin aggressiivinen minua kohtaan.

      En ollut yhtään varautunut siihen silloin, vaikka olin asiaa jo harkinnutkin, mutta nyt oli tarkoitus vain hoitaa turkkia ja leikata kynnet - kissan voinnissa ei ollut tapahtunut mitään äkillistä heikkenemistä, joten olen jälkeen päin kyseenalaistanut hätälopetusta, kun kipulääkitystäkin olisi voinut lisätä.

      Ehkä minäkin olen näissä ajatuksissani itsekäs ja olisin halunnut pitää kissan vielä pari kuukautta tai edes muutaman viikon, mutta eläinlääkäri melkein huusi minulle puhelimessa, että tällä viikolla päätös on tehtävä, ja olin niin shokissa, että en voinut muuta kuin suostua siihen ja todella paha maku siitä kyllä jäi...

      • KoitaJaksaa

        Onhan tuo raskasta aikaa sinulle, mutta teit ihan oikean päätöksen lopettamisesta. Vaikka se ei siltä taida tällä hetkellä tuntuakaan.
        Todella asiatonta käytöstä eläinlääkäriltä kylläkin.. Toki mielestäni heidän kuuluu sanoaasiakkaalle ihan suoraan tilanne ja vaihtoehdot, mutta agressiivisuus ja painostaminen ei heidän toimenkuvaansa silti kuulu.
        Mutta tosiaan, lemmikinpitoon ja lemmikistä huolehtimiseen sen rakastamiseen kuuluu myöskin se luopuminen silloin, kun sen aika on. Vaikka se piikille vieminen onkin aika tuskallinen kokemus omistajalle.


    • qlz

      Kiitos kannustuksesta!

      Tänään kissan kuolemasta on kulunut tasan 10 kk - itse asiassa juuri tähän aikaan olin eläinlääkäriasemalla viime helmikuussa ja muutamaa minuuttia ennen klo 16:ta kissan sydän löi viimeisen kerran.

      Edelleen on vähän ajatus, että sen olisi voinut pitää vielä vähän kauemmin, mutta toisaalta: se olisi pitänyt kuitenkin jossain vaiheessa lopettaa ja kyllähän se huonosti voi, mutta kaipuu on kova - päin vastoin, tuntuu että ikävä vain kasvaa ajan kuluessa!

      Se nukkui minun vieressäni ja kehräsi minulle, tuntuu että petin sen, kun en pystynyt auttamaan, vaikka kaikkeni tein ja kovasti sitä rakastin, nytkin itken kun kirjoitan tätä ja en tiedä, kuinka kauan menee, että selviän tästä menetyksestä yhtään.

      Tuosta lopetuspäivästä on edelleen päällimmäisenä mielessä se, kuinka tökerösti Kouvolan Eveidensiassa asia hoidettiin, vaikka yritän painaa sitä jonnekin pois - tulen aina muistamaan ihanan kissani ja uusia en ota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3598
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1692
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1337
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      147
      1213
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      53
      827
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe