Kirjan markkinointi

jelroy

Olen seurannut erästä kirjailijaa joka markkinoi kirjaansa netissä ja facebookin avulla.
Osa on maksettuja arvosteluja ja osa on sukulaisten ja tuttujen ja kirjoittajaface-ryhmäläisiltä.
Kehujen ja huomion määrä ei ole missään suhteessa kirjan tasoon.
Minun mielestäni kirjailija pilaa maineensa ko. toiminnalla. Lukijat eivät voi luottaa häneen.
Missä raja jonka yli ei saa mennä?

17

1009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näillänäkymin

      Miten voi pilata maineensa, jos sellaista ei ole?

      Itsestäni tuntuisi, että kaikki markkinointi on hyvästä.

      Ja lukukokemus on aina subjektiivinen. Jos kyseessä on julkaissut kirjailija, niin kyllä teos on ainakin julkaisukynnyksen ylittänyt. Eli ei se ainakaan luokattoman huono ole.

      Millä tavalla lukijat eivät voi luottaa kirjailijaan? He uskovat markkinoinnin perusteella, että kirja on hyvä, vaikkei se ole?

      Kenen mielestä kirja ei ole hyvä? Sinun? Mitä jos kirjoittajafaceryhmäläiset oikeasti pitävät tästä kirjasta ja kehuvat sitä siksi?

    • aiettämienautin

      Mahtaa sua nyt v-ituttaa.

    • ldkjflskdfj

      Kaikki kirjailijat kerjäävät huomiota ja tekevät itsestään numeroa. Katso vaikka Sofi Oksasen tai Tuoma Kyrön official-sivuja: minäminäminäminä.

      Kirjojen markkinointi voi todellakin mennä yli, mutta joku puolinimetön kirjailijanalku ei todellakaan ole siihen ainoa syypää.

      --

      Ja muutenkin: aloituksessa on tunnistettavissa pitkään jatkunut ajojahti yhtä kirjailijaa kohtaan. Minusta tuntuu, että sinun pitäisi jutella häntä kohtaan tuntemastasi kaunasta jonkun kanssa.

    • jelroy

      Ei ole Jonna Mononen, jos sitä luulette. Minä kysyin neuvoa. En hauku ketään!!

    • minävaankysyn

      Jokainen tätä keskustelupalstaa vähänkin pidempään seurannut tietää, ketä kirjailijaa tässä tarkoitetaan, ja nämä vihjailevat "minä kysyn vain neuvoa" -tyyliset aloitukset ovat toistuneet samanlaisena kuukaudesta toiseen.

      Olen lukenut kyseisen nuoren miehen molemmat kirjat, eikä kummassakaan ole todellakaan mitään hävettävää. En tiedä mistä katkeruutesi kumpuaa, mutta suosittelen, kuten ylempänä jo joku neuvoi, että etsisit jostain apua vihaasi. Tuo ei nimittäin vaikuta enää normaalilta. Katkeruutesi häiritsee selvästi omaa elämääsi ja samalla meitä muita palstan lukijoita. Mitä jos keskittyisit negatiivisuuden sijasta hyviin asioihin elämässä, niitäkin löytyy, kunhan katselee ympärilleen. Kyseiselle kirjailijalle toivotan jaksamista.

      Ja sitten vielä neuvo kysymykseesi: On ihan okei linkata saamansa kritiikit omalle facebook-seinälleen ja muutenkin hehkuttaa saavutuksiaan. Kaikki kirjailijat tekevät niin. Jokainen määrittää itse rajansa. On tosi helppo lopettaa jonkun ihmisen julkaisujen seuraaminen, jos ne pännivät kovasti. Se on vain pari klikkausta hiirellä.

      • vainonharha

        Minäkysynvaan kirjoitti:
        Jokainen tätä keskustelupalstaa vähänkin pidempään seurannut tietää, ketä kirjailijaa tässä tarkoitetaan, ja nämä vihjailevat "minä kysyn vain neuvoa" -tyyliset aloitukset ovat toistuneet samanlaisena kuukaudesta toiseen

        Laita esimerkkejä vihjailevista kysymyksistä! Eikö ole luonnollista, että tällaisella keskustelupalstalla kysytään neuvoa?
        Kärsitkö itse vainoharhoista?


    • Looginenselitysh

      Mä en on seurannu palstaa niin tarkasti että tietäisin kenestä on puhe mutta tuli mieleen että mitä jos aloittaja vaan on niin vanha ette ymmärrä nykymenoa? Monelle vanhukselle nää sosiaaliset mediat yms menee ihan yli ymmärryksen eikä ymmärretä miten siellä pitää käyttäytyä.
      Yleisesti ottaen Suomessakin on onneksi nykyään ymmärretty markkinoinnin merkitys ja sitä tehdään. Kustantaja varmasti on onnessaan jos kirjailija itse mainostaa itseään.

    • jelroy

      1. Esikoiskirja ilmestyy ensi käväänä.
      2. Tutkin, millä tavalla kirjaa kannattaa mainostaa.
      3. Yritän löytää rajan, jota ei saa ylittää.

    • kaikkienkukkienkukkia

      Multakin ilmestyy kirja ensi keväänä ja aion mainostaa kaikilla tavoilla, jotka tuntuvat itselleni sopivilta. En ole vielä nähnyt missään rajan ylittävää mainostusta missään ja kuka sellaiset rajat ylipäätään määrittelee? Itse en esim. lähtisi "pakkomyymään" kirjaa sukulaisille ja tuttaville, mutta mainostus on erikseen. Omakustannekirjailijat joutuvat ymmärrettävästi tekemään paljon varsinaista suoranaista myyntiäkin.

      • näinänininononn

        Kannattaa miettiä miten markkinoi. Miikka Nousiainen viittasi eilen telkkarissa siihen, että kustantamot odottavat kirjailijan olevan kiinnostava persoona. Ei riitä, että kiilaa kirjansa nimen jokaiseen torakan mentävään rakoon, johon se vain mahtuu.

        Jos omakustannekirjailija haluaa lisätä myyntiä, hänen kannattaa ehkä perustaa blogi tai FB-profiili, jossa puhuu muustakin kuin itsestään, omasta kirjoittamisestaan, omista harrastuksistaan tai omasta kirjastaan. Tai vuokrata myyjäisistä koju, jossa kohtaa ihmisiä ja rupattelee heitä kiinnostavalla tavalla heitä kiinnostavista asioista - toki kirjakin siinä esillä ostettavissa, mutta ei pääosassa.

        Ollaan markkinoinnillisessa umpiperässä, jos oma FB-seinä tai blogi täyttyy pelkästä minäminäminästä ja minunminunminunkirjasta, kuten tuossa edellä viittasin (ei se toki Oksasen ja Kyrön kohdalla heidän myyntiään pienennä, mutta tuntemattomamman kirjailijan kohdalla saattaa kääntyä itseään vastaan).

        Ja ihan taatusti ollaan markkinoinnillisesti miinuksen puolella, jos ihmiset omakustannekirjailijan nähdessään ajattelevat, että "nyt se taas vetää tosta laukusta sen kirjansa ja sanoo, että sen voi maksaa pankkitilillekin".

        Yksi tepsivät keino voi olla myös teketyä paikallisen ja alueellisten kulttuurivaikuttajien, kirjallisuuspiiriläisten, näytelmä- ja lausuntakerhojenlaisten ja muiden vastaavien suosioon, jotta saa HEIDÄT kehumaan kirjaa. Mutta myös heidän voittamisensa vaatii muuta kuin kirjan työntämisestä kaikisa kehon rei'istä sisään.


      • jelroy

        Siis nyt tultiin taas siihen, että kaverit, tutut ja sukulaiset kehuvat kirjaa!


      • jelroy
        jelroy kirjoitti:

        Siis nyt tultiin taas siihen, että kaverit, tutut ja sukulaiset kehuvat kirjaa!

        Lisätään tähänkin, etten ole omakustannekirjailija.


    • montatapaa

      Pitääkö kirjan myydä itse itsensä vai pitääkö kirjailijan myydä itsensä?
      Molempia tapoja käytetään ja niiden risteymiä.
      Ilkka Remes on kirjamyynnillä mitattuna suosittu kirjailija, mutta harva tietää, miltä hän näyttää.

    • Hommaenkelit

      Max Seeck vei kirjansa huutokauppakeisarille ja Aki sanoi kiitos ja lupasi lukea sitten kun kerkee. Tämän näki kaikki televisio ohjelman katsojat. Oliko hyvää vai huonoa mainostamista?

    • mainosponnistelu

      Mainos voi olla hyvä ja halvalla hankittu, mutta myös kirjan pitää olla hyvä. Kirjailija voi edesauttaa uraansa mainostamalla itseään, mutta jos yleisö ei pidä kirjailijan kirjoista, niitä ei pitkässä juoksussa osteta. Suomessa on kasakaupalla kirjailijoita jotka ovat saaneet vuosikymmenten myötä tunnettuvuutta, mutta heidän teoksiaan myydään yhteensä vähemmän kuin jotakin ihkivanhaa klassikkoteosta. Lähtökohta on siis päälaellaan. Hassunhauskasti nimetty leipä myy kun sitä mainostetaan televisiossa tarpeeksi. Kirjaan ja kirjailijaan panostetut mainosponnistelut eivät valitettavasti luo kysyntää jos kirja on huono. Mikä on sitten huono kirja? Sellainen joka ei myy. Onko jokaisella kirjalla oikeus syntyä ja päätyä kansiin? Yhtä suuri oikeus kuin jokaisella jääkaapilla päätyä verkkokaupan valikoimiin. Ostatko seuraavaksi Lada-merkkisen jääkaapin jos mainosmies kehuu sitä toimivaksi? Et osta! Sinä ostat saksalaisen supermerkin, sillä muuten sulatejuusto pilaantuu, ja mainosmiehen kauppaama hassunhauska leipä maistuu suussa ihan Tervolta.

    • Kulttuuriperse

      Koska markkinointi on vastannut todellisuutta?


      Joka kerta olen pettynyt, kun olen lukenut suurten kustantamojen kehuttuja ja jopa palkittuja kirjoja.

      Ilkka Remes , TUomas Kyrö ja moni muu toistaa itseään, hieman samaan malliin kuin eput. Rahalähde on löytynyt.

      Toiset kehittyy taitelijoina, niin kuin Ismo Alanko. Toiset jää paikolleen.

      • Rahoiksilyöminen

        Perse pörisee asiaa. Jotenkin karraa, kun Tuomas Kyrön tähdittämän paneeliohjelman mainostauolla mainostetaan kolmea eri teemalla kirjoitettua Mielensäpahoittaja-kirjaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8256
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe