Esikoislestadiolaiset ovat tottuneet nauramaan Nikodemokselle.
Se on sellaista hengellisen ylpeyden lujittamaan yksinkertaisuutta.
Nikodeemus, hehheh, ei se käsittänyt mitään... semmosia ne papit.
Mitä he itse käsittävät uudesti syntymisestä?
Kun ruvetaan puhumaan kasteesta, sanoo saarnaajakin: "Kuule, mää en tiärä mittää kasteesta..."
Kuitenkin on koko kristinoppi käytössä.
Mitä opetuslapset tiesivät oltuaan jo 2 vuotta ainakin Jeesuksen koulussa? Eivät mitään!
Sitten ei ymmärretä sananjulistajan tilanteen luomaa painotusta.
Kun Laestadiuksella oli kova into todistaa, ettei hurskaus sinänsä pelasta,
hän tuli pilkanneeksi kristillistä rakkauttakin, vaikka se on uskon hedelmä ja osoitus!
Olisiko Nikodemoksen ja Arimatialaisen pitänyt jättää Jeesuksen ruumis jonnekin kallion päälle makaamaan.
Onko Nikodemos Helvetissä?
67
865
Vastaukset
Iyse asiassa Jeesus ei antanut yhtään lopullista tuomiota, Hän antoi vihjeitä tikkaan miehen ja Lasaruksen tapauksessa. Nikodemoksesta emme voi sanoa mitään, koska hänen myöhempiä vaiheitaan ei ole kirjattu ylös.
- teuta01
kORJATAAN , LYSE =KYSE , , TIKKAAN MIEHEN =RIKKAAN MIEHEN .
-------------------
NIKODEEMUKSETA VOIMME SANAO ETTÄ HÄNTÄ PIDETTIIN VIELÄ
3.5 V. MYÖHEMMIN JEESUKSEN OPETUSLAPSENA "YKSI MEISTÄ. "
-
ENNEN KUIN VOIDAAN SANOA NOIN, ON TEHTÄVÄ PARANNUS ,,
JA NIKODEEMUS JA ARIMATIALAINEN (OLI YKSI HEISTÄ ).. - teuta01
teuta01 kirjoitti:
kORJATAAN , LYSE =KYSE , , TIKKAAN MIEHEN =RIKKAAN MIEHEN .
-------------------
NIKODEEMUKSETA VOIMME SANAO ETTÄ HÄNTÄ PIDETTIIN VIELÄ
3.5 V. MYÖHEMMIN JEESUKSEN OPETUSLAPSENA "YKSI MEISTÄ. "
-
ENNEN KUIN VOIDAAN SANOA NOIN, ON TEHTÄVÄ PARANNUS ,,
JA NIKODEEMUS JA ARIMATIALAINEN (OLI YKSI HEISTÄ )..NIKODEEMUS ON PARATIISISSA , KUTEN KAIKKI JOTKA ON TEHNEET SIELULLISEN VAELLUKSEN KUOLEMANSA JÄLKEEN mm. ryöväri
-
JA KAIKKI NE JOTKA ON KUOLLEET , NIIN ETTÄ HENKI ON ERKAAN-TUNUT: RUUMIISTA , TOISEKSI SIELU ON KULKEUTUNUT JUMALAN
LAATIMAAN LUOMAAN PARATIISIIN ..
-
TULLAKSEEN SITEN VIIMEISELLE TUOMIOLLE , KUN SEN AIKA ON
SE ON SITTEN , KUN ISÄ MÄÄRÄÄ , JA KAIKKI TUOMITAAN ..
KUKAAN EI JÄÄ TUOMITSEMATTA, ..
-
MITÄÄN RIIHENPERKUUTA EI OLE SITÄ ENNEN.
TULI ANTTI KYLAAN , LOPETAN .. - teuta01
teuta01 kirjoitti:
NIKODEEMUS ON PARATIISISSA , KUTEN KAIKKI JOTKA ON TEHNEET SIELULLISEN VAELLUKSEN KUOLEMANSA JÄLKEEN mm. ryöväri
-
JA KAIKKI NE JOTKA ON KUOLLEET , NIIN ETTÄ HENKI ON ERKAAN-TUNUT: RUUMIISTA , TOISEKSI SIELU ON KULKEUTUNUT JUMALAN
LAATIMAAN LUOMAAN PARATIISIIN ..
-
TULLAKSEEN SITEN VIIMEISELLE TUOMIOLLE , KUN SEN AIKA ON
SE ON SITTEN , KUN ISÄ MÄÄRÄÄ , JA KAIKKI TUOMITAAN ..
KUKAAN EI JÄÄ TUOMITSEMATTA, ..
-
MITÄÄN RIIHENPERKUUTA EI OLE SITÄ ENNEN.
TULI ANTTI KYLAAN , LOPETAN ..EI TUO OLLUT MENNYTKÄÄN SISÄÄN HÄN TULI 15 VAJAA KUUSI .
JALÄHTI KUN TULIN KONEELLE.. - TEUTAO1
"aloittajalle "
-
sanot että opetuslapset oli jo olleet kaksi vuotta opissa , sana
että se oli ensimmäinen kerta kun hän oli Jerusalemissa silloin
Soiis ei opetuslapset olleet sen enempää ehtineet vanheta..
-
kun virallinen aika oli 3.5 vuotta se alkaa kaikille noin yht aikaa,
Joh. 3:22 -26 Itselleen opetuslapsia tehdessään JEESUS käytti
alusta pitäen kastetta . Sen toimittamiseen Hän antoi siihen sopiville opetuslapsilleen Joh 4 :1-2, ...
- - teuta01
teuta01 kirjoitti:
kORJATAAN , LYSE =KYSE , , TIKKAAN MIEHEN =RIKKAAN MIEHEN .
-------------------
NIKODEEMUKSETA VOIMME SANAO ETTÄ HÄNTÄ PIDETTIIN VIELÄ
3.5 V. MYÖHEMMIN JEESUKSEN OPETUSLAPSENA "YKSI MEISTÄ. "
-
ENNEN KUIN VOIDAAN SANOA NOIN, ON TEHTÄVÄ PARANNUS ,,
JA NIKODEEMUS JA ARIMATIALAINEN (OLI YKSI HEISTÄ )..Kun tämä oli ensi kerta jolloin Jeesus oli virallisesti Jerusalemissa
Temppeli juhlilla se oli pääsiäinen n.26 jKr. ja kun hänen virallinen
aikansa kesti 3,5 vuotta on pääsiäinen 30 jKr . ollut se lunastetun
ajan loppu. . . ."
-
tämä 0,5 vuotta seikkailee kokoaika ,, se johtuu siitä että Jeesusksen
syntyminen oli 8/10- 26 jKr. siitä on 189 pv. pääsiäiseen = 0,5 vuotta.
jolloin kaikki laskelmat menee tasaan...
- Ajan_merkit_nakyvat
Laestadius puhui kuolleenuskon haudasta, johon Nikodemus ja hänen uskon veljensä hautaavat Jeesuksen. Hän ei antanut Nikodemoksesta ja hänen kaltaisistaan hyvää todistusta. Se, että jos ei usko asiaa niinkuin hän saarnasi useassa saarnassa on jokaisen oma asia. Kuolleella uskolla ja tekopyyhydellä ei ihminen kuitenkaan pelastu.
- kymysyksiä
Laestadius varmaan tiesi paremmin kuin Jeesus, niinkö?
- Armonjärjestys
Missä raamatussa lukee että Nikodemus oli tai tuli kristitty ja uudesti syntynyt? Luen vain että hänellä ei oo mitä tietoa uudestisyntymisen asia... Minkälainen kristillisyys meillä on, jos uudestisyntmisen on tuntematon?
- Duunar-vaan
Armonjärjestys kirjoitti:
Missä raamatussa lukee että Nikodemus oli tai tuli kristitty ja uudesti syntynyt? Luen vain että hänellä ei oo mitä tietoa uudestisyntymisen asia... Minkälainen kristillisyys meillä on, jos uudestisyntmisen on tuntematon?
Oletko siinä uskossa, että UT luettelee kaikkien silloisten uskovien nimet!!
Huhhuh!
On tää porukkaa! - teuta01
Armonjärjestys kirjoitti:
Missä raamatussa lukee että Nikodemus oli tai tuli kristitty ja uudesti syntynyt? Luen vain että hänellä ei oo mitä tietoa uudestisyntymisen asia... Minkälainen kristillisyys meillä on, jos uudestisyntmisen on tuntematon?
Nikodeemuksesta sanottiin ,että hän ei vielä Jon 3:5 tiennyt asiasta ,
eli ensimmäisellä käynnillään virallisella ajalla Jerusalemissa, mutta
kun oli käynyt kaikki ne kerrat jotka mahtui , sen 3,5 vuoden aikaan
hän oli jo tajunnut, kaikki asiat , Hän ehti käydä aina 3 kertaa vuodessa
temppeli juhlilla joka olisi 10 kertaa ,, - se yksi remontti kerta pois ..
-
Aivan tavallisessa Raamatussa siitä kerrotaan,, Joh. 2:23. Mutta kun hän oli Pääsiäisenä , sen juhlan aikana , uskoivat monet Hänen nimeensä , nähdessään Hänen tunnustekonsa , jotka Hän teki,. 24. Mutta Jeesus itse ei uskonut itseänsä heille , sentähden että Hän tunsi kaikki .25. Eikä tarvinnut kenenkään todistusta ihmisestä , sillä Hän tiesi itse , mitä ihmisessä on..
-
Joh. 3: 6. Oli Johanneksesta kastajasta,,, 7. Älä ihmettele , että minä sanoin sinulle ; teidän täytyy syntyä uudesti , ylhäältä. 8. Tuuli puhal-
taa , missä tahtoo ja sinä kuulet sen humun , mutta et tiedä , mistä se tulee ja minne se menee ; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.
-
Joh. 3:12. Jos ette usko , kun minä puhun maallisia, kuinka te uskoisitte,
jos min äpuhun teille taivaallisia. ? 13. ei kukaan ole noussut taivaaseen, paitsi Hän ,joka taoivaasta tuli alas, IHMISEN POIKA , JOKA ON TAIVAASSA . . .14. Ja niin kuin mooses ylensi käärmeen ... 15. että jokaisella , joka Häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
-
-- - TjautsasjärvenThomas
Armonjärjestys kirjoitti:
Missä raamatussa lukee että Nikodemus oli tai tuli kristitty ja uudesti syntynyt? Luen vain että hänellä ei oo mitä tietoa uudestisyntymisen asia... Minkälainen kristillisyys meillä on, jos uudestisyntmisen on tuntematon?
"Armonrjestys" kertoi ihmeelljuttujaan
Nikodemos.
Siinä kuvastuu lestadiolainen pöyhkeys.
Kun Jeesus sanoo” kukaan ei voi tulla minun luokseni, ellei Isäni… vedä häntä”, unohtuu se,
että kaikki uskomisen tiellä on Jumalan työtä.
Siinä ei ole varaa henkselien paukutteluun yhdelläkään. ”Me, me, me tiedetään, me ollaan kovia…”
Tässäkin asiassa tukeudutaan Laestadiuksen käsityksiin.
Mikä tuomari Laestadius on?
Ei hän itsekään ymmärrä uudestisyntymistä, ei kastettakaan.
Ei taida ymmärtää tämä nimimerkki ”Armonjärjestys”?
Jeesus sanoo, uuden syntymisen tapahtuvan ”vedestä ja hengestä”.
Se vaan on niin, että uusiu syntyminen tapahtuu kasteessa.
Kuten Paavali sanoo (Kol 2):
11. ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Miten joku voi olla herätetty yhdessä Kristuksen kanssa, jos hän ei ole ensin tämän kanssa haudattu hänen kuolemaansa?
Mikä on herätetty?
Vanha ihminen on kuollut ja uusi ihminen on herätetty, noussut ylös uuteen elämään!
SE TAPAHTUU KASTEESSA, SANOO PAAVALI
Sitä te kelaatte, sitä Kol 3:1: ”Jos te siis Kristuksen kanssa olette nousseet ylös…..jne”
Kukaan ei voi nousta ylös, ellei ennen sitä ole kuollut.
Se siis tapahtuu kasteessa!
Yksikään lestadiolainen saarnaaja ei koskaan selitä kohtaa Kol 2:10-12.
Ei pysty, koska oma oppi kaatuisi.
Sitten tämä armonjärjestys-teko:
Kaste on JUMALAN TEKO ihmiselle.
Niin on katumuskin.
Minkäänlaista lahjaa ei katumuksesta ja armonjärjestyksestä saa Jumalalle annettavaksi.
Jumalalla on jo kaikki, ei hän tarvitse kenenkään armonjärjestystä.
Hän herättää ja hän antaa armonsa.
Ilmaiseksi.
Uusi testamentti ja kirkon historia kertoo, että myös neuvoston jäseniä tuli uskoon. Ei heidänkään nimiä mainita missään.
Laestadius on ihan hakoteillä tämän Nikodemoksen kanssa. - TEUTAO1
TjautsasjärvenThomas kirjoitti:
"Armonrjestys" kertoi ihmeelljuttujaan
Nikodemos.
Siinä kuvastuu lestadiolainen pöyhkeys.
Kun Jeesus sanoo” kukaan ei voi tulla minun luokseni, ellei Isäni… vedä häntä”, unohtuu se,
että kaikki uskomisen tiellä on Jumalan työtä.
Siinä ei ole varaa henkselien paukutteluun yhdelläkään. ”Me, me, me tiedetään, me ollaan kovia…”
Tässäkin asiassa tukeudutaan Laestadiuksen käsityksiin.
Mikä tuomari Laestadius on?
Ei hän itsekään ymmärrä uudestisyntymistä, ei kastettakaan.
Ei taida ymmärtää tämä nimimerkki ”Armonjärjestys”?
Jeesus sanoo, uuden syntymisen tapahtuvan ”vedestä ja hengestä”.
Se vaan on niin, että uusiu syntyminen tapahtuu kasteessa.
Kuten Paavali sanoo (Kol 2):
11. ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Miten joku voi olla herätetty yhdessä Kristuksen kanssa, jos hän ei ole ensin tämän kanssa haudattu hänen kuolemaansa?
Mikä on herätetty?
Vanha ihminen on kuollut ja uusi ihminen on herätetty, noussut ylös uuteen elämään!
SE TAPAHTUU KASTEESSA, SANOO PAAVALI
Sitä te kelaatte, sitä Kol 3:1: ”Jos te siis Kristuksen kanssa olette nousseet ylös…..jne”
Kukaan ei voi nousta ylös, ellei ennen sitä ole kuollut.
Se siis tapahtuu kasteessa!
Yksikään lestadiolainen saarnaaja ei koskaan selitä kohtaa Kol 2:10-12.
Ei pysty, koska oma oppi kaatuisi.
Sitten tämä armonjärjestys-teko:
Kaste on JUMALAN TEKO ihmiselle.
Niin on katumuskin.
Minkäänlaista lahjaa ei katumuksesta ja armonjärjestyksestä saa Jumalalle annettavaksi.
Jumalalla on jo kaikki, ei hän tarvitse kenenkään armonjärjestystä.
Hän herättää ja hän antaa armonsa.
Ilmaiseksi.
Uusi testamentti ja kirkon historia kertoo, että myös neuvoston jäseniä tuli uskoon. Ei heidänkään nimiä mainita missään.
Laestadius on ihan hakoteillä tämän Nikodemoksen kanssa.Olen samaa mieltä , thomas kertoo ihmejuttujaan , olen syvästi mielissäni että olette ottaneet kantaa näihin asioihin , vaikka minä
jo aikaa aloin tutkimaan että kaikki ei ollut kohdillaan , saanen
huomauttaa että tukea kaipasin jo kolme vuotta sitten , en saanut
silloin , kerroin pn. Silloin asiasta , hyvä ettei nauranut minua ulos.
-
Vaikka en mitään kovaa sanonutkaan. Toin vain julki mielipiteeni
kun olimme kattoa korjaamassa, korkealla,. Ehkä hieman lähennyttiin
toiseksi se ei jäänyt siihen , kyllä siitä myöhemminkin puhuttiin..
ja eripaikoista muistakin, kun olimme maan ja taivaan välissä se oli
tietenkin erilaista , kun sitten saunassa . .
-
-- - NoloThomas
TEUTAO1 kirjoitti:
Olen samaa mieltä , thomas kertoo ihmejuttujaan , olen syvästi mielissäni että olette ottaneet kantaa näihin asioihin , vaikka minä
jo aikaa aloin tutkimaan että kaikki ei ollut kohdillaan , saanen
huomauttaa että tukea kaipasin jo kolme vuotta sitten , en saanut
silloin , kerroin pn. Silloin asiasta , hyvä ettei nauranut minua ulos.
-
Vaikka en mitään kovaa sanonutkaan. Toin vain julki mielipiteeni
kun olimme kattoa korjaamassa, korkealla,. Ehkä hieman lähennyttiin
toiseksi se ei jäänyt siihen , kyllä siitä myöhemminkin puhuttiin..
ja eripaikoista muistakin, kun olimme maan ja taivaan välissä se oli
tietenkin erilaista , kun sitten saunassa . .
-
--Taitaa olla enemmän Lempäälän Thomas
Kaikki oli jo vanhassa testamentissa kirjoitettu. Pelkkää ihmisoppeihin uskovien satuja kaikkim tällaiset puheet kuolleenuskon haudasta. Täyttä ihmismakkia.
Jes. 53:8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
Jes. 53:9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
Jes. 53:10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja ***) -> Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
Jes. 53:11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, ***) -> minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
Jes. 53:12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.
XXXX
Jes. 54:1 Riemuitse, sinä hedelmätön, joka et ole synnyttänyt,
huuda ilosta ja riemahda, sinä, joka et ole synnytyskivuissa ollut.
Sillä hyljätyllä on lapsia enemmän kuin aviovaimolla, sanoo Herra.
Jes. 54:2 Tee avaraksi telttasi sija,
levennettäköön sinun majojesi seinien kangas.
Älä säästele!
Pidennä telttaköytesi ja vahvista vaarnasi.
Jes. 54:3 Sillä sinä olet leviävä oikealle ja vasemmalle, sinun jälkeläisesi ***) -> ottavat omiksensa kansat ja tekevät autiot kaupungit asutuiksi.- sinähedelmätön
Ompas lempäälän miehestä tullut oikein viisas itseoppinut teologi ymmätää paremmin kuin Luther ja Lestadius. Ylpeä vanhin etten paremmin sano.
Pyydä päästä ahtaasta portista sisään. sinähedelmätön kirjoitti:
Ompas lempäälän miehestä tullut oikein viisas itseoppinut teologi ymmätää paremmin kuin Luther ja Lestadius. Ylpeä vanhin etten paremmin sano.
Pyydä päästä ahtaasta portista sisään.En tiedä kenestä puhut, mutta Raamatun opetuksista mikään ei ole lähtöisin Lempaalästä.
Raamattu on Jumalan ilmoitus ja minä olen saanut armon käydä ahtaasta portista sisälle jo hyvin monta vuopsikymmentä sitten.
Olen ollut Kristuksen seuraajana pidempään, kun Lestadius on ollut elävien kirjoissakaan.
Typerien isottelu on messevää, mutta teot ovat karmeita, niin kuin 20 vuoden ajalta tiedämme tiedämme. Rukoile sinäkin parannuksen armoa omalle kohdallesi.
Ja ryhdy tutkimaan miten Martti Luther opetti. Hänen kauttaan olen oppinut senkin erottamaan, miten pöljiä esikoislestadiolaiset lakihenkiset ihmiset ovat, sekä elämässään että opetuksissaan.
Martti Luther:
1. PÄÄSIÄISEN JÄLKEINEN VIIKKO
UUDESTISYNTYNEINÄ
SUNNUNTAI
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta. 1. Piet. 1:3.
Miten ja minkä kautta tämä uudestisyntyminen on tapahtunut?
"Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta." sanoo Pietari, aivan kuin hän haluaisi sanoa: "Isä, Jumala ei ole uudestisynnyttänyt meitä katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, nimittäin totuuden sanan kautta, joka on Jumalan voima, joka uudestisynnyttää, tekee eläviksi ja autuaiksi kaikki ne, jotka siihen uskovat.
*) " Mikä tämä sana sitten on? -> Juuri se, mitä teille Jeesuksesta Kristuksesta saarnataan, että hän on kuollut teidän syntienne edestä, niin, koko maailman syntien edestä, ja jälleen ylösnoussut kolmantena päivänä, siten hankkiakseen meille vanhurskauden, elämän ja autuuden.
Joka tähän saarnaan uskoo, uskoo siis, että Kristus on kuollut ja ylösnoussut hänen edestänsä, hänessä on Kristuksen ylösnouseminen osoittanut voimansa ja sen kautta hän uudestisyntyy, toisin sanoen, Jumala uudestiluo hänet omaksi kuvakseen ja vuodattaa Pyhän Hengen hänen päälleen, hän oppii tuntemaan Jumalan armollisen tahdon, hän saa sellaisen sydämen, mielen, rohkeuden, tahdon ja ajatukset, joita ei kenelläkään tekopyhällä eikä kerskurilla ole, ...
***) -> ... sillä hän ei näet enää usko siihen, että lainteot ja hänen oma hurskautensa tekevät hänet vanhurskaaksi ja autuaaksi, vaan että sen aikaansaa Kristuksen kärsiminen ja ylösnouseminen. Tämä on oikeaa apostolista saarnaa.
xxxx
Luther sanoo myös seuraavaa:
***) -> Jos siis ollaan sitä mieltä, ettei kaste tee autuaaksi, silloin sitä ei pidä lainkaan toimittaa.
Mutta jos se kuitenkin toimitetaan, silloin ei toimiteta mitään kristillistä kastetta, koska silloin ei uskota, että se vaikuttaa sen, mitä kasteen tulee vaikuttaa. Sen vuoksi se on joku muu ja väärä kaste.
Valdolaisveljien tulee siis kiireesti kastattaa itsensä uudestaan, aivan niin kuin he kastavat meikäläisiä uudestaan. He näet ottavat kasteen vastaan paitsi ilman uskoa myös vastoin uskoa ja kastavat siten jollain muulla, vieraalla ja epäkristillisellä kasteella. Näin he pilkkaavat ja häpäisevät Jumalaa.
Ellemme siis paremmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset itse uskovat ja että heillä on oma usko, niin neuvon päättäväisesti, että heti, niin pian kuin mahdollista, kokonaan luovutaan kastamasta lapsia, jotta emme tuollaisella tyhjänpäiväisellä pilanteolla ja ilveilyllä pilkkaisi ja ivaisi suuresti ylistettyä Jumalan majesteettia.
Meidän kantamme tähän asiaan siis on, että kasteessa lapset itse uskovat ja että heillä on oma usko. Juuri sen Jumala heissä vaikuttaa, kun kummit kristillisen kirkon uskossa rukoilevat heidän puolestaan ja tuovat heidät kasteelle.
Tätä me kutsumme vieraan uskon voimaksi. Sen avulla kukaan ei voi tulla autuaaksi, mutta sen kautta, aivan kuin esirukouksen avun kautta, kastettava voi saada itseltään Jumalalta oman uskon, jonka kautta hän tulee autuaaksi.- Uskotonko
vaitovainen kirjoitti:
En tiedä kenestä puhut, mutta Raamatun opetuksista mikään ei ole lähtöisin Lempaalästä.
Raamattu on Jumalan ilmoitus ja minä olen saanut armon käydä ahtaasta portista sisälle jo hyvin monta vuopsikymmentä sitten.
Olen ollut Kristuksen seuraajana pidempään, kun Lestadius on ollut elävien kirjoissakaan.
Typerien isottelu on messevää, mutta teot ovat karmeita, niin kuin 20 vuoden ajalta tiedämme tiedämme. Rukoile sinäkin parannuksen armoa omalle kohdallesi.
Ja ryhdy tutkimaan miten Martti Luther opetti. Hänen kauttaan olen oppinut senkin erottamaan, miten pöljiä esikoislestadiolaiset lakihenkiset ihmiset ovat, sekä elämässään että opetuksissaan.
Martti Luther:
1. PÄÄSIÄISEN JÄLKEINEN VIIKKO
UUDESTISYNTYNEINÄ
SUNNUNTAI
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta. 1. Piet. 1:3.
Miten ja minkä kautta tämä uudestisyntyminen on tapahtunut?
"Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta." sanoo Pietari, aivan kuin hän haluaisi sanoa: "Isä, Jumala ei ole uudestisynnyttänyt meitä katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, nimittäin totuuden sanan kautta, joka on Jumalan voima, joka uudestisynnyttää, tekee eläviksi ja autuaiksi kaikki ne, jotka siihen uskovat.
*) " Mikä tämä sana sitten on? -> Juuri se, mitä teille Jeesuksesta Kristuksesta saarnataan, että hän on kuollut teidän syntienne edestä, niin, koko maailman syntien edestä, ja jälleen ylösnoussut kolmantena päivänä, siten hankkiakseen meille vanhurskauden, elämän ja autuuden.
Joka tähän saarnaan uskoo, uskoo siis, että Kristus on kuollut ja ylösnoussut hänen edestänsä, hänessä on Kristuksen ylösnouseminen osoittanut voimansa ja sen kautta hän uudestisyntyy, toisin sanoen, Jumala uudestiluo hänet omaksi kuvakseen ja vuodattaa Pyhän Hengen hänen päälleen, hän oppii tuntemaan Jumalan armollisen tahdon, hän saa sellaisen sydämen, mielen, rohkeuden, tahdon ja ajatukset, joita ei kenelläkään tekopyhällä eikä kerskurilla ole, ...
***) -> ... sillä hän ei näet enää usko siihen, että lainteot ja hänen oma hurskautensa tekevät hänet vanhurskaaksi ja autuaaksi, vaan että sen aikaansaa Kristuksen kärsiminen ja ylösnouseminen. Tämä on oikeaa apostolista saarnaa.
xxxx
Luther sanoo myös seuraavaa:
***) -> Jos siis ollaan sitä mieltä, ettei kaste tee autuaaksi, silloin sitä ei pidä lainkaan toimittaa.
Mutta jos se kuitenkin toimitetaan, silloin ei toimiteta mitään kristillistä kastetta, koska silloin ei uskota, että se vaikuttaa sen, mitä kasteen tulee vaikuttaa. Sen vuoksi se on joku muu ja väärä kaste.
Valdolaisveljien tulee siis kiireesti kastattaa itsensä uudestaan, aivan niin kuin he kastavat meikäläisiä uudestaan. He näet ottavat kasteen vastaan paitsi ilman uskoa myös vastoin uskoa ja kastavat siten jollain muulla, vieraalla ja epäkristillisellä kasteella. Näin he pilkkaavat ja häpäisevät Jumalaa.
Ellemme siis paremmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset itse uskovat ja että heillä on oma usko, niin neuvon päättäväisesti, että heti, niin pian kuin mahdollista, kokonaan luovutaan kastamasta lapsia, jotta emme tuollaisella tyhjänpäiväisellä pilanteolla ja ilveilyllä pilkkaisi ja ivaisi suuresti ylistettyä Jumalan majesteettia.
Meidän kantamme tähän asiaan siis on, että kasteessa lapset itse uskovat ja että heillä on oma usko. Juuri sen Jumala heissä vaikuttaa, kun kummit kristillisen kirkon uskossa rukoilevat heidän puolestaan ja tuovat heidät kasteelle.
Tätä me kutsumme vieraan uskon voimaksi. Sen avulla kukaan ei voi tulla autuaaksi, mutta sen kautta, aivan kuin esirukouksen avun kautta, kastettava voi saada itseltään Jumalalta oman uskon, jonka kautta hän tulee autuaaksi.Taas näet, Luther ei puhu kastehetkestä puhuessaan uudesta syntymisestä vaan saarnatusta sanasta. Miksi et tätä usko?
- teuta01
"VAITONAINEN "
-
JES. 53 :8-12- 54:3 .
.
SELITYSTÄ. ;
KARITSANA HÄNET TEURASTETTIIN VIKAUHRINA SYNTISTEN PUOLESTA , JA JOKA USKOO SAA HERRALTA SUUREN VIHMONNAN , SYNTIEN ANTEEKSIANTAMUKSEN VANHURSKAUDEKSI .
-
"VIHMOVA "ON TÄ'SSÄ OLEVA HEBR. JAZZEH , OIKEA KÄÄNNÖS ON KERROTTU USEITA KERTOJA 3,4 MOOS ;KIRJOISSA, AINA MERKITEN
"VIHMOMISTA " , "PIRSKOTTELUA" , EIKÄ IHMETYKSIIN SAATTAMISTA.
JEESUKSEN VEREN VIHMOMISETA OMANTUNNON PUHDISTUKSEKSI ANTEEKSIANTAMUKSEKSI.. - 565235
vaitovainen kirjoitti:
En tiedä kenestä puhut, mutta Raamatun opetuksista mikään ei ole lähtöisin Lempaalästä.
Raamattu on Jumalan ilmoitus ja minä olen saanut armon käydä ahtaasta portista sisälle jo hyvin monta vuopsikymmentä sitten.
Olen ollut Kristuksen seuraajana pidempään, kun Lestadius on ollut elävien kirjoissakaan.
Typerien isottelu on messevää, mutta teot ovat karmeita, niin kuin 20 vuoden ajalta tiedämme tiedämme. Rukoile sinäkin parannuksen armoa omalle kohdallesi.
Ja ryhdy tutkimaan miten Martti Luther opetti. Hänen kauttaan olen oppinut senkin erottamaan, miten pöljiä esikoislestadiolaiset lakihenkiset ihmiset ovat, sekä elämässään että opetuksissaan.
Martti Luther:
1. PÄÄSIÄISEN JÄLKEINEN VIIKKO
UUDESTISYNTYNEINÄ
SUNNUNTAI
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta. 1. Piet. 1:3.
Miten ja minkä kautta tämä uudestisyntyminen on tapahtunut?
"Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta." sanoo Pietari, aivan kuin hän haluaisi sanoa: "Isä, Jumala ei ole uudestisynnyttänyt meitä katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, nimittäin totuuden sanan kautta, joka on Jumalan voima, joka uudestisynnyttää, tekee eläviksi ja autuaiksi kaikki ne, jotka siihen uskovat.
*) " Mikä tämä sana sitten on? -> Juuri se, mitä teille Jeesuksesta Kristuksesta saarnataan, että hän on kuollut teidän syntienne edestä, niin, koko maailman syntien edestä, ja jälleen ylösnoussut kolmantena päivänä, siten hankkiakseen meille vanhurskauden, elämän ja autuuden.
Joka tähän saarnaan uskoo, uskoo siis, että Kristus on kuollut ja ylösnoussut hänen edestänsä, hänessä on Kristuksen ylösnouseminen osoittanut voimansa ja sen kautta hän uudestisyntyy, toisin sanoen, Jumala uudestiluo hänet omaksi kuvakseen ja vuodattaa Pyhän Hengen hänen päälleen, hän oppii tuntemaan Jumalan armollisen tahdon, hän saa sellaisen sydämen, mielen, rohkeuden, tahdon ja ajatukset, joita ei kenelläkään tekopyhällä eikä kerskurilla ole, ...
***) -> ... sillä hän ei näet enää usko siihen, että lainteot ja hänen oma hurskautensa tekevät hänet vanhurskaaksi ja autuaaksi, vaan että sen aikaansaa Kristuksen kärsiminen ja ylösnouseminen. Tämä on oikeaa apostolista saarnaa.
xxxx
Luther sanoo myös seuraavaa:
***) -> Jos siis ollaan sitä mieltä, ettei kaste tee autuaaksi, silloin sitä ei pidä lainkaan toimittaa.
Mutta jos se kuitenkin toimitetaan, silloin ei toimiteta mitään kristillistä kastetta, koska silloin ei uskota, että se vaikuttaa sen, mitä kasteen tulee vaikuttaa. Sen vuoksi se on joku muu ja väärä kaste.
Valdolaisveljien tulee siis kiireesti kastattaa itsensä uudestaan, aivan niin kuin he kastavat meikäläisiä uudestaan. He näet ottavat kasteen vastaan paitsi ilman uskoa myös vastoin uskoa ja kastavat siten jollain muulla, vieraalla ja epäkristillisellä kasteella. Näin he pilkkaavat ja häpäisevät Jumalaa.
Ellemme siis paremmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset itse uskovat ja että heillä on oma usko, niin neuvon päättäväisesti, että heti, niin pian kuin mahdollista, kokonaan luovutaan kastamasta lapsia, jotta emme tuollaisella tyhjänpäiväisellä pilanteolla ja ilveilyllä pilkkaisi ja ivaisi suuresti ylistettyä Jumalan majesteettia.
Meidän kantamme tähän asiaan siis on, että kasteessa lapset itse uskovat ja että heillä on oma usko. Juuri sen Jumala heissä vaikuttaa, kun kummit kristillisen kirkon uskossa rukoilevat heidän puolestaan ja tuovat heidät kasteelle.
Tätä me kutsumme vieraan uskon voimaksi. Sen avulla kukaan ei voi tulla autuaaksi, mutta sen kautta, aivan kuin esirukouksen avun kautta, kastettava voi saada itseltään Jumalalta oman uskon, jonka kautta hän tulee autuaaksi.Miksi valehtelet, valehtelu on syntiä.
Eriseuran hedelmä on valhe. - TjautsasjärvenThomas
sinähedelmätön kirjoitti:
Ompas lempäälän miehestä tullut oikein viisas itseoppinut teologi ymmätää paremmin kuin Luther ja Lestadius. Ylpeä vanhin etten paremmin sano.
Pyydä päästä ahtaasta portista sisään.Jos Lempäälässä on hyviä teologeja, niitä kannattaa todella kuunnella.
Laestadius on pihalla! Sille ei voi mitään.
Kristillisen rakkauden käsittäminen hänellä on surkean vajaata ainakin siinä, mitä tulee
Josef Arimatialaiseen ja Nikodemokseen.
Mitä separatistit sitten tekevät?
Jättävätkö he jumaloimansa lapinvanhimman arkun lojumaan jonnekin hautausmaan nurkkaan,
vai panevatko ihan hautaan?
Tehkää sitten niin, jättäkää heitteille, jos se on pyhä käytäntö teille!
Josef Arimatialainen ja Nikodemos osoittivat rakkautta haudatessaan Herran.
JOS se oli kuolleen uskon teko, sitten pitää lähimmäisen rakkaudesta luopua kokonaan.
Niin Esikoislestadiolaisuudessa on tosin jo vuosien ajan tehtykin,
JOS TE SIIS OLETTE KRISTUKSEN KANSSA NOUSSEET YLÖS (kol 3:1)
missä te hänen kanssaan olette haudatut?
miettikää!
Se, joka ei ole noussut ylös yhdessä Kristuksen kanssaa, ei peri uutta elämää taivaassa.
Kaiken alkuna on siis tuo kaste, jota te jatkuvasti väheksytte.
Se on uuden syntymisen pesu.
- ÄmeriikissäKäynyt
Kuolleen uskon hauta on pelkkä Laestadiuksen kuvitelma ja tuomio.
Minä ymmärrän hyvin aloittajan tarkoituksen:
Laestadius leimaa kristillisen rakkauden teon kuolleen uskon teoksi
Millä perusteella?
Nikodemos ja Josef Arimatialainen muka tällä teolla pyrkivät miellyttämään Jumalaa.
Ihan posketon väite!
Jos joku teidän lapinvanhimmistanne kuolee, jätetäänkö hänen ruumiinsa
sitten jonnekin ojan pientareelle lojumaan - jos kerran hautaan laittaminen ja hyvän tekeminen on omaavanhurskautta?
Tulkaa nyt jo uskon tielle tekin?- Nytherätys
Laestadius puhuu myös siitä, kuinka Nikodeemua tuli Jeesuksen luokse yöllä. Nikodeemuksella ei myös ollut mitää käsitystä hengellisestä uudesta syntymisestä. Myöskään raamattu ei mainitse Nikodeemuksen olleen opetuslasten joukossa myöhemmin. Jos näin olisi ollut, hänet olisi varmasti mainittu.
Myös Luther käsittelee Nikodemusta saarnassaan nimeltä "kolminaisuuden päivän saarna Joh evankeliumin 3 luvusta Wittenberg 1522"
Hän sanoo aivan saman päätelmä kuin Laestadius: "Koska Nikodemus tuli Jeesuksen luo yöllä hän oli vanhassa aatamissa, jos hän olisi ollut "uusi ihminen", hän olisi tullut päivällä". Luther vertaa Nikodemusta järkeen ja sanoo, kuinka järki ei voi käsittää uskoa. Hän lisää vielä, että Jeesus halusi sanoa Nikodeemukselle että tällä ei ollut uskoa, minkä Nikodeemus väitti itsellään olevan.
Joku kehtasi täällä esittää pöyristyttävän väitteen, että Laestadius luterilaisen kirkon kirkkoherrana ei ollut tutustunut Lutherin oppiin ja postillaan ennen Raattamaata. Itse taas olen huomannut että Laestadius hyvin usein selittää Jumalan sanan paikkoja Lutherin saarnojen selitysten tavalla. Ettei vain olisi tarve teillä autuuttaa Nikodeemusta siksi, koska tunnette itse olevanne samassa tilassa?
Kyllä täällä joku kirjoitti osuvasti: teillä oma viisaus nousee Laestadiuksen, Lutherin ja muiden viisauden yläpuolelle, siis itse luuloteltu viisaus. - MääMääKaritsa
Totuus on pöyristyttävä monta kertaa.
Hulluinhuonelaisen lähteissä on roomalaiskatolisia mystikkoja.
Jos joku pelkää mennä päivällä,. ei se vanhaa aatamia ole. - Tätä_on_liikkeellä
Pieni erehtyväinen ihminen Lestadiuskin oli ainoastaan. Masennusta sairastava ruotsalainen pappi.
On sairasta tehdä hänestä Jumala, ja hänen kirjoituksistaan Raamattu. Ei ole ihme että lestadiolaisuus ihmisopeilla sotkettuine evankeliumeineen on melkoista sekoilua. Pääasiassa omanvanhurskauden rakentamista ja valtataistelua.
Aina joku hörhö leikkii porukassa Jumalaa ja määräilee muita. Oikeata evankeliumia liikkeessä vihataan edelleen.
Tosin viimeaikoina evankeelista herätystä on ollut, ainakin vanhoillislestadiolaisten puolella ja esikoislestadiolaiset evankeeliset lähgtivät lakihenkisten lappijumalan palvojien katraasta, kun Jeesuksen lähetyskäskykin kävi halvaksi ja omat yksityis- sakramentitkin jo tarvittiin.
Vilpittömät ihmiset joutuvat kärsimään, kunniaa ja valtaa hamuavien johtavien saarnaaja- vuohipukkien kunnian ja vallanhimosta. - Tiedätmihinsuuntaanolet
Tätä_on_liikkeellä kirjoitti:
Pieni erehtyväinen ihminen Lestadiuskin oli ainoastaan. Masennusta sairastava ruotsalainen pappi.
On sairasta tehdä hänestä Jumala, ja hänen kirjoituksistaan Raamattu. Ei ole ihme että lestadiolaisuus ihmisopeilla sotkettuine evankeliumeineen on melkoista sekoilua. Pääasiassa omanvanhurskauden rakentamista ja valtataistelua.
Aina joku hörhö leikkii porukassa Jumalaa ja määräilee muita. Oikeata evankeliumia liikkeessä vihataan edelleen.
Tosin viimeaikoina evankeelista herätystä on ollut, ainakin vanhoillislestadiolaisten puolella ja esikoislestadiolaiset evankeeliset lähgtivät lakihenkisten lappijumalan palvojien katraasta, kun Jeesuksen lähetyskäskykin kävi halvaksi ja omat yksityis- sakramentitkin jo tarvittiin.
Vilpittömät ihmiset joutuvat kärsimään, kunniaa ja valtaa hamuavien johtavien saarnaaja- vuohipukkien kunnian ja vallanhimosta.Lainasin tuossa pääasiassa Lutheria. Se minkä halusin tuoda esiin on, että Laestadius on selittänyt Nikodeemuksen samalla tavalla kuin Luther. Pitämättä ketään Jumalana, johonkin saarnattuun Sanaan meidänkin pitää uskoa.
Hulluinhuonelainenhan on filosofinen teos. Jos siinä puhutaan filosofiasta ja pyritään kumoamaan filosofeja niin on varmaankin aiheellista lainata filosofien tekstejä? - teuta01
Nytherätys kirjoitti:
Laestadius puhuu myös siitä, kuinka Nikodeemua tuli Jeesuksen luokse yöllä. Nikodeemuksella ei myös ollut mitää käsitystä hengellisestä uudesta syntymisestä. Myöskään raamattu ei mainitse Nikodeemuksen olleen opetuslasten joukossa myöhemmin. Jos näin olisi ollut, hänet olisi varmasti mainittu.
Myös Luther käsittelee Nikodemusta saarnassaan nimeltä "kolminaisuuden päivän saarna Joh evankeliumin 3 luvusta Wittenberg 1522"
Hän sanoo aivan saman päätelmä kuin Laestadius: "Koska Nikodemus tuli Jeesuksen luo yöllä hän oli vanhassa aatamissa, jos hän olisi ollut "uusi ihminen", hän olisi tullut päivällä". Luther vertaa Nikodemusta järkeen ja sanoo, kuinka järki ei voi käsittää uskoa. Hän lisää vielä, että Jeesus halusi sanoa Nikodeemukselle että tällä ei ollut uskoa, minkä Nikodeemus väitti itsellään olevan.
Joku kehtasi täällä esittää pöyristyttävän väitteen, että Laestadius luterilaisen kirkon kirkkoherrana ei ollut tutustunut Lutherin oppiin ja postillaan ennen Raattamaata. Itse taas olen huomannut että Laestadius hyvin usein selittää Jumalan sanan paikkoja Lutherin saarnojen selitysten tavalla. Ettei vain olisi tarve teillä autuuttaa Nikodeemusta siksi, koska tunnette itse olevanne samassa tilassa?
Kyllä täällä joku kirjoitti osuvasti: teillä oma viisaus nousee Laestadiuksen, Lutherin ja muiden viisauden yläpuolelle, siis itse luuloteltu viisaus.SE OLI SE ENSIMMÄINEN KERTA . MUTTA KUNPIKAAN EI PUHU NIISTÄ
8. MUUSTA KERRASTA JOTKA OLI SEN JÄLKEEN, JA JOLLOIN JEESUS OLI KUTSUTTU , NIKODEEMUKSELLE KORTTEERIIN.
-
SE SELVIÄISI JOS LUKISITTE ENEMMÄN , KUIN NYT TE ETTE TIEDÄ SIITÄ MITÄÄN , MINÄ OLEN SEN LUKENUT RAAMATUSTA , HÄNELLE OLISI TULLUT 9 . s KERTAKIN MUTTA TEMPPELI OLI SULJETTU SEN KERRAN .
47..VUOTISEN REMONTINAIKANA. JA OLI VAIN LEHTIMAJA JUHLAT ,,.
ERÄÄLLÄ KERRALLA. . .
- - Nikedeemus
teuta01 kirjoitti:
SE OLI SE ENSIMMÄINEN KERTA . MUTTA KUNPIKAAN EI PUHU NIISTÄ
8. MUUSTA KERRASTA JOTKA OLI SEN JÄLKEEN, JA JOLLOIN JEESUS OLI KUTSUTTU , NIKODEEMUKSELLE KORTTEERIIN.
-
SE SELVIÄISI JOS LUKISITTE ENEMMÄN , KUIN NYT TE ETTE TIEDÄ SIITÄ MITÄÄN , MINÄ OLEN SEN LUKENUT RAAMATUSTA , HÄNELLE OLISI TULLUT 9 . s KERTAKIN MUTTA TEMPPELI OLI SULJETTU SEN KERRAN .
47..VUOTISEN REMONTINAIKANA. JA OLI VAIN LEHTIMAJA JUHLAT ,,.
ERÄÄLLÄ KERRALLA. . .
-Niin tiedä häntä. Uskovien seurassa Nikodeemusta ei ainakaan apostolien teoissa ole mainittu. Kuitenkin jos miettii mikä on Lutherin ja Laestadiuksen saarnojen tarkoitus, niin eiköpä se ole selittää raamattua siten, että kuulijat voivat löytää itsensä tekstistä ja tuntea syntinsä/usko syntien anteeksi antamuksen. Siksipä Lutherkin vertaa Nikodeemusta järkeen, sillä monella usko on vain järjessä. Mielestäni on kuitenkin tekstin valossa selvää, että Joh 3 kohdassa Nikodeemus ei ole kokenut uutta syntymää ja ei ole saanut uskoa. En tiedä möyhemmistä tapahtumista. Kuitenkin Jesaja kirjoittaa aivan kuin negatiivisesti siitä, että Jeesus haudattiin Jumalattomien sekaan ja yksi päällepäsmäri siinä oli Nikodeemus.
- ÄmeriikissäKäynyt
Tiedätmihinsuuntaanolet kirjoitti:
Lainasin tuossa pääasiassa Lutheria. Se minkä halusin tuoda esiin on, että Laestadius on selittänyt Nikodeemuksen samalla tavalla kuin Luther. Pitämättä ketään Jumalana, johonkin saarnattuun Sanaan meidänkin pitää uskoa.
Hulluinhuonelainenhan on filosofinen teos. Jos siinä puhutaan filosofiasta ja pyritään kumoamaan filosofeja niin on varmaankin aiheellista lainata filosofien tekstejä?Se Hulluinhuonelainen on kristinoppia, sovitusteologiaa käsittelevä teos.
Sinulla ei ole mitään omaa käsitystä asioista. Otat vaan Lutterin tekstin ja luulet että se sopii mihin tahansa.
Et ymmärrä mitä aloittaja tarkoittaa, joten anna olla.
1)
Uudesti syntyminen. Kuka muu sen tajusi? Ei kukaan. Ei edes opetuslapsista kukaan. Tuskin vielä sinäkään.
Pientä nöyryyttä pliis!
2)
Jos rakkaan ihmisen hautaaminen on kuolleen uskon merkki, jätä sitten itsekin omat rakkaat läheisesi metsään petojen ruuaksi näiden kuoltua,
niin et joudu Jesajan moittimaksi päälle päsmäriksi.
Voi tota lihallisuutta! - teuta01
Nytherätys kirjoitti:
Laestadius puhuu myös siitä, kuinka Nikodeemua tuli Jeesuksen luokse yöllä. Nikodeemuksella ei myös ollut mitää käsitystä hengellisestä uudesta syntymisestä. Myöskään raamattu ei mainitse Nikodeemuksen olleen opetuslasten joukossa myöhemmin. Jos näin olisi ollut, hänet olisi varmasti mainittu.
Myös Luther käsittelee Nikodemusta saarnassaan nimeltä "kolminaisuuden päivän saarna Joh evankeliumin 3 luvusta Wittenberg 1522"
Hän sanoo aivan saman päätelmä kuin Laestadius: "Koska Nikodemus tuli Jeesuksen luo yöllä hän oli vanhassa aatamissa, jos hän olisi ollut "uusi ihminen", hän olisi tullut päivällä". Luther vertaa Nikodemusta järkeen ja sanoo, kuinka järki ei voi käsittää uskoa. Hän lisää vielä, että Jeesus halusi sanoa Nikodeemukselle että tällä ei ollut uskoa, minkä Nikodeemus väitti itsellään olevan.
Joku kehtasi täällä esittää pöyristyttävän väitteen, että Laestadius luterilaisen kirkon kirkkoherrana ei ollut tutustunut Lutherin oppiin ja postillaan ennen Raattamaata. Itse taas olen huomannut että Laestadius hyvin usein selittää Jumalan sanan paikkoja Lutherin saarnojen selitysten tavalla. Ettei vain olisi tarve teillä autuuttaa Nikodeemusta siksi, koska tunnette itse olevanne samassa tilassa?
Kyllä täällä joku kirjoitti osuvasti: teillä oma viisaus nousee Laestadiuksen, Lutherin ja muiden viisauden yläpuolelle, siis itse luuloteltu viisaus.Kummallista vedättämistä : Jeesus oli ensimmäisellä virallisella käynnillään Jerusalemissa "kun Hänen Opetus aika alkoi ! Ja Niko
tuli kylään Ja siitä on LLL:n tehnyt saarnansa , ottamata lainkaan
huomioon niitä muita 8 kertaa , jotka Jeesus oli kortteeria Nikolla
-
mitkä 8 kertaa ? Ne kun Hän oli kolme kertaa vuodessa temppeli
juhlilla 3,5 vuoden aikana 3x3,5 = 10 -se yksikerta joka oli pois
kun temppeli oli suljettu remontin vuoksi jää 9 -1 joka oli ensimmäinen
jonka Hän oli muualla kuin Nikolla , ja sitten ne 8 kertaa jotka oli
Nikodeemuksella kortteeria..
-
Hänestä puhuttiin kyllä tuon kolmen ja puolen vuoden aikana Yksi
meistä , kuten Josefistakin . molemmat oli Jeesuksen opetuslapsia.
uskovat puhuivat He ovat yhdet meistä. Pitää vain muistaa että
LLL:n teki muutamasta jakeesta jopa saarnat ; saarna karttansa perusteella. joka oli eriskummallinen..
-
-- - Eipästulkita
teuta01 kirjoitti:
Kummallista vedättämistä : Jeesus oli ensimmäisellä virallisella käynnillään Jerusalemissa "kun Hänen Opetus aika alkoi ! Ja Niko
tuli kylään Ja siitä on LLL:n tehnyt saarnansa , ottamata lainkaan
huomioon niitä muita 8 kertaa , jotka Jeesus oli kortteeria Nikolla
-
mitkä 8 kertaa ? Ne kun Hän oli kolme kertaa vuodessa temppeli
juhlilla 3,5 vuoden aikana 3x3,5 = 10 -se yksikerta joka oli pois
kun temppeli oli suljettu remontin vuoksi jää 9 -1 joka oli ensimmäinen
jonka Hän oli muualla kuin Nikolla , ja sitten ne 8 kertaa jotka oli
Nikodeemuksella kortteeria..
-
Hänestä puhuttiin kyllä tuon kolmen ja puolen vuoden aikana Yksi
meistä , kuten Josefistakin . molemmat oli Jeesuksen opetuslapsia.
uskovat puhuivat He ovat yhdet meistä. Pitää vain muistaa että
LLL:n teki muutamasta jakeesta jopa saarnat ; saarna karttansa perusteella. joka oli eriskummallinen..
-
--Kyllä se pitää olla raamatussa selvästi mainittu, että Jeesus vieraili Nikodemuksen luona, jos siihen haluamme uskoa. Emme voi tehdä olettamuksia ja perustaa uskoamme sen varaan.
- teuta01
Nikedeemus kirjoitti:
Niin tiedä häntä. Uskovien seurassa Nikodeemusta ei ainakaan apostolien teoissa ole mainittu. Kuitenkin jos miettii mikä on Lutherin ja Laestadiuksen saarnojen tarkoitus, niin eiköpä se ole selittää raamattua siten, että kuulijat voivat löytää itsensä tekstistä ja tuntea syntinsä/usko syntien anteeksi antamuksen. Siksipä Lutherkin vertaa Nikodeemusta järkeen, sillä monella usko on vain järjessä. Mielestäni on kuitenkin tekstin valossa selvää, että Joh 3 kohdassa Nikodeemus ei ole kokenut uutta syntymää ja ei ole saanut uskoa. En tiedä möyhemmistä tapahtumista. Kuitenkin Jesaja kirjoittaa aivan kuin negatiivisesti siitä, että Jeesus haudattiin Jumalattomien sekaan ja yksi päällepäsmäri siinä oli Nikodeemus.
JESAJA KIRJOITTI NOIN 700 VUOTTA ENNEN TAPAHTUMISTA , JOTEN
PIENI KOMMAHDUS SAATTOI TULLA JO AJAN PERUSTEELLA ...
-
JOS SAARNA OLISI TEHTY Jon:3:1-21 JAKEISTA EN OLISI SITTENKÄÄN VARMA ,ETTÄ SAARNA OLISI OIKEA , TAI OIKEIN TEHTY. TÄMÄ ASIA
OLI MULLA MIELESSA .
-
LLL:n JAKEET OLI 1-8 JONKA HÄN KÄYTTI SAARNANSA TEKOON .
SAMOIN TAITAA OLLA LUTHERIN , MISSÄ OTETIIN HUOMIOON NE MUUT KERRAT KUN JEESUS OLI KORTEERIA NIKODEEMUKSELLA, ?
-
KUNPIKAAN EI PUHU NIISTÄ MITÄÄN. ? MIKSEI ? SIKSEI KUN SE OLISI TEHNYT HEIDÄN PUHEENSA "KIRJOITUKLSENSA MITÄTTÖMÄKSI".
MIETI SITÄ VIELÄ , ENNEN KUIN TEET SINÄ'KIN TUOMION..
-
-- - teuta01
teuta01 kirjoitti:
SE OLI SE ENSIMMÄINEN KERTA . MUTTA KUNPIKAAN EI PUHU NIISTÄ
8. MUUSTA KERRASTA JOTKA OLI SEN JÄLKEEN, JA JOLLOIN JEESUS OLI KUTSUTTU , NIKODEEMUKSELLE KORTTEERIIN.
-
SE SELVIÄISI JOS LUKISITTE ENEMMÄN , KUIN NYT TE ETTE TIEDÄ SIITÄ MITÄÄN , MINÄ OLEN SEN LUKENUT RAAMATUSTA , HÄNELLE OLISI TULLUT 9 . s KERTAKIN MUTTA TEMPPELI OLI SULJETTU SEN KERRAN .
47..VUOTISEN REMONTINAIKANA. JA OLI VAIN LEHTIMAJA JUHLAT ,,.
ERÄÄLLÄ KERRALLA. . .
-Lehtimaja luhlista oikeen mitään. ne oli lähes kaupunkin kokoiset
ja Jumalan kuuli päivän aikana n,,200. 000 ihmistä , se oli 7pv.
aikana n.1,4 miljoonaa. ,,Temppeli oli kuitenki pieni , siihen mahtui ,
2000 ihmistä seisoman ,ja tunnin välein vaihtui poppoo , se oli ,
10 tunnin aikana 20,000 henkilöä ja 7pv. aikana n.140 000 henkilöä,
-
kaupunkissa oli 23, synägoogaa joihin mahtui n,250-300 ihmistä sen
antama lisä oli 10x23= 2300 x7 =160, 000 henkilöä kiaikkiaan,
n. 1.700,000 ihmistä ne jotk akuunteli ulkona , joku sanoi joskus että
kaikkiaan 2,3miljoonaa sai kuulla juhlilla Jumalan sanaa,,
-
--
- omakokemus
Nikodemos pyrki puolustamaan Jeesusta muulle papistolle, mutta hänet vaiennettiin tylysti. Hän ei ollut tuomitsemassa Jeesusta, koska tiesi Jeesuksen voiman ja varmasti aavisti tämän Jumaluuden.
Mutta kuten usein inhimillisesti käy, hänkin vaikeni kun häntä pilkattiin. Minulle on käynyt samoin useastikin. Se vetää kovin nöyräksi, ja ainoa ajatus on, että Jumala sitten antakoon oikeat sanat, kun minä en itse siihen kykene. Mutta en minä vielä itseltäni uskoa ole luovuttamassa pois. Enkä Nikodemostakaan halua tuomita.- teuta01
"OMA KOKEMUS"
-
KYLLÄ JUURI NÄIN , NIKO TIESI PAPPINA ETTÄ PELKKÄ IHMINEN EI TEE
SELLAISIA TUNNUS TEKOJA, JA TOI SEN ILMI,JA KUTSUI HÄNET KOTIIN
KORTEERIIN TULEVIIN JUHLALLISUUKIEN AIKANA. RAAMATTU KERTOO ETTÄ JEESUS KÄYTTI TILAISUUTA HYVÄKSEEN . JA SIELLÄ OLI SUUN-NITELTU SE HAUTAUSKIN ,ARIMATIALAISELLA OLI UUSI HAUTA, JONKA
HÄN LAINASI JEESUKSELLE 3:KSI PÄIVÄKSI...
-
KYSYMYS OLI SAARNAN MUKAAN JONKA LLL:n TARINOI SAADA TIE
AVOIMEKSI 300 VUODEKSI VAI MUISTANKO NYT OIKEIN LLL:n SANA
Ä'LYTÖN AIKA KUITENKIN ,, HÄN VEI RYÖVÄRIN PARATIISIIN JOSSA
EI OLLUT KETÄÄN VIELÄ , KUINKA OLISIKAAN KUN ISÄ OLI SEN LUONUT VASTA VÄN AIKAA ENNEN SITÄ PÄÄSIÄISTÄ. MENI TUO-
NELAAN TOI SIELUT SIELTÄ PARATIISIIN , MATKUSTI SIELULLISESTI
TAKAISIN HAUDALLE OTTI SALAMAN MUOTOISEN ENKELIN
TUOMAN RUUMIIN ,JA SAI APUA ENKELILTÄ ALUKSI ,,
-
ETTÄ KAIKKI OLI OK. JEESUKSEN UUSI RUUMIS OLI MUISTA PAIKOISTA EHJÄ JA KAUNIS PAITSI KÄDET JA JALAT OLI LÄVISTETTY NAULOILLA
KYLJESSÄ OLI KEIHÄÄN PISTO. JONKA SITTEN TUOMAS KOETTI. .
HÄN ILMESTYI SINÄ AAMUNA MARIALLE ENSIN , KOSKA MARIALLA OLI USKO SYDÄMESSÄÄN. OLIHAN HÄNESTÄ VÄHÄN AIKAISEMMIN AJETU 7 PAHAHENKEÄ POIS. SE OLI USKON KANSSA YHTEINEN. . .
-
--
- Kirjakääröt
Joh.3:2. Biblia (1776). Se tuli yöllä Jesuksen tykö ja sanoi hänelle: Mestari, me tiedämme, että sinä olet Jumalasta opettajaksi tullut; sillä ei taida kenkään niitä tunnustähtiä tehdä, joita sinä teet, jollei Jumala ole hänen kanssansa.
- ÄmeriikissäKäynyt
Me tiedämme neuvoston keskusteluista jotakin, ja kirkkohistoria kertoo, että ylimmäisten pappien joukosta tuli miehiä uskoon.
Tuossa muuten Nikodemos osoittaa uskoa.
Miksi tuijottaa sitä, että hän pelkäsi.
Opetuslapsetkin pelkäsivät niin, että menivät lukkojen taakse.
- ÄmeriikissäKäynyt
Laestadius puhuu myös siitä, kuinka Nikodeemua tuli Jeesuksen luokse yöllä. Nikodeemuksella ei myös ollut mitää käsitystä hengellisestä uudesta syntymisestä. Myöskään raamattu ei mainitse Nikodeemuksen olleen opetuslasten joukossa myöhemmin. Jos näin olisi ollut, hänet olisi varmasti mainittu.""" (Lainaus)
1
Sinä latelet Laestadiuksen tekstiä.
Mitään et osaa vastata itse aloitukseen.
Kerro minulle: Kuka muu silloin ymmärsi uuden syntymisen?
Ei yksikään opetuslapsista.
Kuinka moni esikoissaarnaaja on nyt hävvennyt Jeesusta?
2
Se on yleisesti tunnettu asia, ettei L.L.L oikein hyvin tuntenut luterilaista teologiaa. Se käy ilmi hänen teoksestaan Hulluinhuonelainen.
Vasta 1853 lokakuussa hän saarnaa evankelisesti, kun on saanut lukea Raattamaan ostamaa Huonepostillaa.- Enolekäynytmissään
1. No niin latelen ja ilmoitin sen kyllä. En nyt jaksa akateemisia lähdeviittauksia roskapalstalle laittaa.
Uskon että silloin uuden syntymän ymmärsi vanhan testamentin vanhurskaat jotka uskoivat tulevaan vapahtajaan.
Opetuslapset olivat vielä kuolleessa uskossa ennen Kristuksen kärsimistä ja kuolemaa. Vasta silloin heidän sydämensä (niin kuin meidänkin) särkyi kun he näkivät Jumalan kuolevan heidän synteinsä tähden. Sitten Jeesus tuli lukittujen ovien taakse evankeliumin sanalla lohduttamaan näitä raukkoja, niinkuin hän on niin monesti saarnatun sanan kautta tullut lohduttamaan meitä lukittujen sydämen ovien taakse.
En jaksa tähän etsiä Lutherin selitystä mutta näin hän varmasti asian selittää sillä näin me uskomme ja olemme kokeneet.
En tiedä mitä tarkoitat Jeesuksen häpeämisellä. Itse olen montakin kertaa mutta kyllä PH laittaa hänen nimeään tunnustamaan mm työpaikalla. Tuntuu monesti helpommalta sanoa olevansa lestadiolainen (vaikken sitäkään vääränä pidä) kuin Jeesuksen seuraaja.
2. No mistähän tämä selviää? Mainitsit hulluinhuonelaisen, onko muita teoksia/tutkimuksia. Olen kyllä aidosti kiinnostunut. Eiköhän sen ajan pappisseminaarissa tunnustuskirjat olleet pakollista luettavaa. - teuta01
Enolekäynytmissään kirjoitti:
1. No niin latelen ja ilmoitin sen kyllä. En nyt jaksa akateemisia lähdeviittauksia roskapalstalle laittaa.
Uskon että silloin uuden syntymän ymmärsi vanhan testamentin vanhurskaat jotka uskoivat tulevaan vapahtajaan.
Opetuslapset olivat vielä kuolleessa uskossa ennen Kristuksen kärsimistä ja kuolemaa. Vasta silloin heidän sydämensä (niin kuin meidänkin) särkyi kun he näkivät Jumalan kuolevan heidän synteinsä tähden. Sitten Jeesus tuli lukittujen ovien taakse evankeliumin sanalla lohduttamaan näitä raukkoja, niinkuin hän on niin monesti saarnatun sanan kautta tullut lohduttamaan meitä lukittujen sydämen ovien taakse.
En jaksa tähän etsiä Lutherin selitystä mutta näin hän varmasti asian selittää sillä näin me uskomme ja olemme kokeneet.
En tiedä mitä tarkoitat Jeesuksen häpeämisellä. Itse olen montakin kertaa mutta kyllä PH laittaa hänen nimeään tunnustamaan mm työpaikalla. Tuntuu monesti helpommalta sanoa olevansa lestadiolainen (vaikken sitäkään vääränä pidä) kuin Jeesuksen seuraaja.
2. No mistähän tämä selviää? Mainitsit hulluinhuonelaisen, onko muita teoksia/tutkimuksia. Olen kyllä aidosti kiinnostunut. Eiköhän sen ajan pappisseminaarissa tunnustuskirjat olleet pakollista luettavaa.VAIKKA SANOT: TÄTÄPALSTAA ROSKAPALSTAKSI , MILLAISEN SITTEN
PIDÄT VL: palstaa: ? JOK AMINUSTA ON HEIKKO ESITYS kirstillisyydestä
- - Kylmiä-ihmisiä
Enolekäynytmissään kirjoitti:
1. No niin latelen ja ilmoitin sen kyllä. En nyt jaksa akateemisia lähdeviittauksia roskapalstalle laittaa.
Uskon että silloin uuden syntymän ymmärsi vanhan testamentin vanhurskaat jotka uskoivat tulevaan vapahtajaan.
Opetuslapset olivat vielä kuolleessa uskossa ennen Kristuksen kärsimistä ja kuolemaa. Vasta silloin heidän sydämensä (niin kuin meidänkin) särkyi kun he näkivät Jumalan kuolevan heidän synteinsä tähden. Sitten Jeesus tuli lukittujen ovien taakse evankeliumin sanalla lohduttamaan näitä raukkoja, niinkuin hän on niin monesti saarnatun sanan kautta tullut lohduttamaan meitä lukittujen sydämen ovien taakse.
En jaksa tähän etsiä Lutherin selitystä mutta näin hän varmasti asian selittää sillä näin me uskomme ja olemme kokeneet.
En tiedä mitä tarkoitat Jeesuksen häpeämisellä. Itse olen montakin kertaa mutta kyllä PH laittaa hänen nimeään tunnustamaan mm työpaikalla. Tuntuu monesti helpommalta sanoa olevansa lestadiolainen (vaikken sitäkään vääränä pidä) kuin Jeesuksen seuraaja.
2. No mistähän tämä selviää? Mainitsit hulluinhuonelaisen, onko muita teoksia/tutkimuksia. Olen kyllä aidosti kiinnostunut. Eiköhän sen ajan pappisseminaarissa tunnustuskirjat olleet pakollista luettavaa.Ilman muuta! Sinulla on varaa! Sinä olet Esikoislestadiolaisen puolueen jäsen. Sinulla on lupa ylpeyteen ja pilkkaan Laestadiuksen siivellä! Kristillinen rakkaus ei koske teitä!
Nikodemos ei tajunnut heti! Olipas mäntti!
Meni julkisesti tekemään laupeuden. Ei kuulu sellainen elävälle ristitylle!
Nauretaan kaikki yhdessä.
Ei ole tuota vaivaa teidän porukoissa! - 9110
Enolekäynytmissään kirjoitti:
1. No niin latelen ja ilmoitin sen kyllä. En nyt jaksa akateemisia lähdeviittauksia roskapalstalle laittaa.
Uskon että silloin uuden syntymän ymmärsi vanhan testamentin vanhurskaat jotka uskoivat tulevaan vapahtajaan.
Opetuslapset olivat vielä kuolleessa uskossa ennen Kristuksen kärsimistä ja kuolemaa. Vasta silloin heidän sydämensä (niin kuin meidänkin) särkyi kun he näkivät Jumalan kuolevan heidän synteinsä tähden. Sitten Jeesus tuli lukittujen ovien taakse evankeliumin sanalla lohduttamaan näitä raukkoja, niinkuin hän on niin monesti saarnatun sanan kautta tullut lohduttamaan meitä lukittujen sydämen ovien taakse.
En jaksa tähän etsiä Lutherin selitystä mutta näin hän varmasti asian selittää sillä näin me uskomme ja olemme kokeneet.
En tiedä mitä tarkoitat Jeesuksen häpeämisellä. Itse olen montakin kertaa mutta kyllä PH laittaa hänen nimeään tunnustamaan mm työpaikalla. Tuntuu monesti helpommalta sanoa olevansa lestadiolainen (vaikken sitäkään vääränä pidä) kuin Jeesuksen seuraaja.
2. No mistähän tämä selviää? Mainitsit hulluinhuonelaisen, onko muita teoksia/tutkimuksia. Olen kyllä aidosti kiinnostunut. Eiköhän sen ajan pappisseminaarissa tunnustuskirjat olleet pakollista luettavaa.Niin. Eihän tässä oikeastaan ole ongelmaa, ellei sitä haluta tehdä:
Eihän opetuslapsillakaan ollut vielä silloin elävää uskoa, kun Jeesusta tuomittiin. puhumattakaan vielä silloin, kun tuo Jeesuksen ja Nikodemoksen välinen keskustelu käytiin.
Luther vertaa Nikodemoksen silloista sielun tilaa luonnolliseen järkeen. Ei Lutherin kirjoitus sinällään ota kantaa Nikodemoksen myöhempiin vaiheisiin. Lestadiuskin selittää kantaansa siten, että Apostolien teoissa ei mainita Nikodemoken nimeä, vaikka hän oli huomattava henkilö.
Nikodemoksen historiasta on Teuta väläytellyt jotakin. Hän tapasi Jeesusta useinkin. Jeesushan kävi Jerusalemissa useimmin, kun evankeliumeista suoraan käy ilmi.
Maaherra Pilatus toimi silloisen roomalaisen, (vrt. preussilaisen / saksalaisen), pikkutarkkuuden mukaan ja lähetti keisarille raportin myös Jeesuksen tuomitsemiseen liittyvistä asioista. Noita asiakirjoja on löytänyt eräs saksalainen tutkija. Hän on kirjoittanut niistä kirjan. Se on käännetty suomeksikin. Sitä on myyty yhteisömme kirjamyynnissä. Kirjan nimi on Pilatuksen asiakirjat. Siitä löytyy mielenkiintoinen kertomus, kuinka Pilatuksen päävartion vartiokaartin liput laskeutuvat väkisin ala, kun Jeesus kävelee verissään kohti Pilatuksen päävartion porttia. Juutalaiset valittavat tästä, sillä liput lasketaan vain kuninkaiden tai suurmiesten tullessa palatsiin. Liput kuitenkin laskeutuvat uudelleen, vaikka jeesus komennetaan ulos ja saapuminen uusitaan.
Samassa kirjassa kerrotaan myös Nikodemoksen myöhemmistä vaiheista. - teuta01
9110 kirjoitti:
Niin. Eihän tässä oikeastaan ole ongelmaa, ellei sitä haluta tehdä:
Eihän opetuslapsillakaan ollut vielä silloin elävää uskoa, kun Jeesusta tuomittiin. puhumattakaan vielä silloin, kun tuo Jeesuksen ja Nikodemoksen välinen keskustelu käytiin.
Luther vertaa Nikodemoksen silloista sielun tilaa luonnolliseen järkeen. Ei Lutherin kirjoitus sinällään ota kantaa Nikodemoksen myöhempiin vaiheisiin. Lestadiuskin selittää kantaansa siten, että Apostolien teoissa ei mainita Nikodemoken nimeä, vaikka hän oli huomattava henkilö.
Nikodemoksen historiasta on Teuta väläytellyt jotakin. Hän tapasi Jeesusta useinkin. Jeesushan kävi Jerusalemissa useimmin, kun evankeliumeista suoraan käy ilmi.
Maaherra Pilatus toimi silloisen roomalaisen, (vrt. preussilaisen / saksalaisen), pikkutarkkuuden mukaan ja lähetti keisarille raportin myös Jeesuksen tuomitsemiseen liittyvistä asioista. Noita asiakirjoja on löytänyt eräs saksalainen tutkija. Hän on kirjoittanut niistä kirjan. Se on käännetty suomeksikin. Sitä on myyty yhteisömme kirjamyynnissä. Kirjan nimi on Pilatuksen asiakirjat. Siitä löytyy mielenkiintoinen kertomus, kuinka Pilatuksen päävartion vartiokaartin liput laskeutuvat väkisin ala, kun Jeesus kävelee verissään kohti Pilatuksen päävartion porttia. Juutalaiset valittavat tästä, sillä liput lasketaan vain kuninkaiden tai suurmiesten tullessa palatsiin. Liput kuitenkin laskeutuvat uudelleen, vaikka jeesus komennetaan ulos ja saapuminen uusitaan.
Samassa kirjassa kerrotaan myös Nikodemoksen myöhemmistä vaiheista.KIITOS LUOTTAMUKSESTASI. "9110"
-
-- - hhgtr445
9110 kirjoitti:
Niin. Eihän tässä oikeastaan ole ongelmaa, ellei sitä haluta tehdä:
Eihän opetuslapsillakaan ollut vielä silloin elävää uskoa, kun Jeesusta tuomittiin. puhumattakaan vielä silloin, kun tuo Jeesuksen ja Nikodemoksen välinen keskustelu käytiin.
Luther vertaa Nikodemoksen silloista sielun tilaa luonnolliseen järkeen. Ei Lutherin kirjoitus sinällään ota kantaa Nikodemoksen myöhempiin vaiheisiin. Lestadiuskin selittää kantaansa siten, että Apostolien teoissa ei mainita Nikodemoken nimeä, vaikka hän oli huomattava henkilö.
Nikodemoksen historiasta on Teuta väläytellyt jotakin. Hän tapasi Jeesusta useinkin. Jeesushan kävi Jerusalemissa useimmin, kun evankeliumeista suoraan käy ilmi.
Maaherra Pilatus toimi silloisen roomalaisen, (vrt. preussilaisen / saksalaisen), pikkutarkkuuden mukaan ja lähetti keisarille raportin myös Jeesuksen tuomitsemiseen liittyvistä asioista. Noita asiakirjoja on löytänyt eräs saksalainen tutkija. Hän on kirjoittanut niistä kirjan. Se on käännetty suomeksikin. Sitä on myyty yhteisömme kirjamyynnissä. Kirjan nimi on Pilatuksen asiakirjat. Siitä löytyy mielenkiintoinen kertomus, kuinka Pilatuksen päävartion vartiokaartin liput laskeutuvat väkisin ala, kun Jeesus kävelee verissään kohti Pilatuksen päävartion porttia. Juutalaiset valittavat tästä, sillä liput lasketaan vain kuninkaiden tai suurmiesten tullessa palatsiin. Liput kuitenkin laskeutuvat uudelleen, vaikka jeesus komennetaan ulos ja saapuminen uusitaan.
Samassa kirjassa kerrotaan myös Nikodemoksen myöhemmistä vaiheista.Kehu sinä vaan niitä väärennettyjä asiakirjoja, joita
"Pyhä- Hengen saaneet erehtymättömät saarnaajat painattivat ja erehtymätön äitiseurakunt"a siunasi käyttöön.
Siinä se valkeus tuli ilmmi - 31215
hhgtr445 kirjoitti:
Kehu sinä vaan niitä väärennettyjä asiakirjoja, joita
"Pyhä- Hengen saaneet erehtymättömät saarnaajat painattivat ja erehtymätön äitiseurakunt"a siunasi käyttöön.
Siinä se valkeus tuli ilmmiEnpä minä kritisoinut Lutheria enkä LLL:ta.
He opettivat aivan oikein ottaessaan esimerkiksi Nikon silloisen sieluntilan. Se on varoitusta ja opetusta meille.
Toinpa vain esille, että eipä muillakaan opetuslapsilla ollut elävää uskoa silloin, kun tuo Jeesuksen ja Nikon keskustelu on käyty. Eikä Niko ollut tyhmä, vaan hänellä oli siinä kohdassa karrikoiva, (pelkistävä), puhetyyli.
En puolusta mitään Raamatun ulkopuolista kirjaa.
Mistä muuten LLL tiesi, että roomalaiset aukoivat puukolla juutalaisten vatsoja saadakseen heidän nielemänsä kultarahat? Sitä ei kerrota Raamatussa. Tapahtui vuoden 70 paikkeilla.
Hän oli lukenut Josefuksen historiaa. Josefus oli juutalainen, joka asettui yhteistyöhön roomalaisten kanssa Jerusalemin hävityksessä. Sai kolme ristiinnaulittua ystäväänsä otatettua alas ristiltä. Yksi heistä jopa selvisi hengissä.
- Hihhuuli
"Miten ihminen voi mennä naisen kohtuun ja syntyä uudesti?" Budhakin tuolle kysymykselle nauranee? Miten tämä todella tapahtuu? Kuinka saatte vauvan jos se pitää inkarnoittaa? EIkö Nikodemus tiennyt miten lapsia siitetään?
Vai oliko kyse siitä, että henkinen uudestisyntymä tapahtuu YLHÄÄLTÄ? Meidän täytyy rukouksessa saada yhteys Jeesuksen Isäänkin Taivaassa, Jeesus sanoi, että Isä itse kuulee teitä, kun olette tehneetkin Minulle sen mitä pitää... Taivaassa? Pyhä Henki haluaa kohdata ihmisiä, mutta Taivaan Isään saa yhteyden vain rukouksessa, Jeesus ei välttämättä tule hänkkäröimään väliin, jos haluatte yhteyden UKKO YLIJUMALAAMME? Mutta syntiensä kanssa ei häntä lähestytä, ette voi saada uudesstisyntymää ettekä kuulla ISÄN sanoja, jos ette ota vastaan poikaansa ensin.
"Olenko Minä mielestänne liian olemassa, vai liian olematon"(Mikä tulkitsin edes oman sisäisen Ukon mielenliikkeet astraalisessa avaruudessa nyt oikein?)
"Joka on nähnyt minut on nähnyt Ukon!"(Jeesus) Mutta"Räkänokastakin mies tulee, vaan ei tyhjän naurajasta!" Miehet nyt niin vakavina taas.- Tralailama
Ja Jeesus tulee sydämeemme saarnatun sanan kautta, sitten on kyllä yhteys Isäänkin auki. Vaikea tosin määritellä onko hän taivassa, minusta usein tuntuu että hän on kaikkialla, ympärillä.
Dalai Lama on viisas ja valovoimainen veikko kaikin puolin. Videoita löytyy tuben juusta.
- Tuoksuhermesetas
Omanvanhurskauden jätös eli selkosuomeksi paska haiseepahalle!
- ei.helevetissä
Minä epäilen nikon ja teemun olevan teutalla kylässä.
- teuta01
"EI.HELVETISSA"
-
VOISI HYVIN OLLAKIN , JOS NIIN EN POIS HÄTISTELISI , OLISI PALJON
KYSYMYKSIÄ HEILLE ; JA SAISIVAT OLLA TOISTAISEKSI. KUNNES
VARAT LOPPUISI. . . " - teuta01
JÄI MAINITSEMATTA. ETTÄ HE ON VARMAANKIN PARATIISISSA KOSKA
TAIVAASSA EI VIELÄ OLE KOVIN MONTA KYNNENTÄ . MIKSEI ? . SIKSEI
KUN JUMALA SANOI . VIELÄ KERRAN MINÄ JÄRISTÄ TAIDAN EN VAIN
MAATA, VAAN MYÖS TAIVASTA, JA ISO POPPOO OLISI SILLOIN TIELLÄ .
-
KUN SEN AIKA TULEE , KAIKKI ELEMENTIT TULESSA PALAVAT , SULAVAT
NIIN ON HERRA SANONUT ,, MUTTA SE EI TULE VIELÄ ,KUN VIIMEINEN
TUOMIO ON VAAN JÄLKEEN n.1260 PV. SE ON n.3.5 VUOTTA, . SITTEN
TULEE LOPPU .
- UusJesse2.0
Ettehän te vain........
Nikodemus.......kaikki kustsuu minua sillä nimellä.
Ei,en ole vapahtaja,en uskova,mutta kiiitos vain kohteliaisuudesta:)
Rukoilkaa puolestani:)- teuta01
KYLLÄ RUKOILEMME. SINUN JA MUITTEN PUOLESTA..
JOTKA ON PYYTÄNEET ESIRUKOUKSIAMME.
- jokelteluai
Muistan edesmenneen E.H:een monta kertaa sanoneen että nikodemuksen kysymys oli raamatun kaikkein tyhmin kysymys uudestisyntymisestä.
- teuta01
mUISTAN MYÖS SEN SANAN , KYSYMYKSESTÄ. ?
EH:n SANOISTA OLI MONIA SELLAISIA ETTÄ NE JÄI
MIELEEN NIIN HYVIN. . ." - para.shitti
teuta01 kirjoitti:
mUISTAN MYÖS SEN SANAN , KYSYMYKSESTÄ. ?
EH:n SANOISTA OLI MONIA SELLAISIA ETTÄ NE JÄI
MIELEEN NIIN HYVIN. . ."Oletko teuta vakavissasi siinä, että hevosetkin pääsevät paratiisiin? Jos olet, perustele kantaasi, pliis! Jotenkin sotii vastaan, että minun suomenhevoseni pääsee ja minä en...
- TEUTA02
para.shitti kirjoitti:
Oletko teuta vakavissasi siinä, että hevosetkin pääsevät paratiisiin? Jos olet, perustele kantaasi, pliis! Jotenkin sotii vastaan, että minun suomenhevoseni pääsee ja minä en...
SUOMENROTUISET JA PONIT PÄÄSEE, LÄMMINVERISET EI, SIIS KUNINKUUSRAVEIHIN
- para.shitti
TEUTA02 kirjoitti:
SUOMENROTUISET JA PONIT PÄÄSEE, LÄMMINVERISET EI, SIIS KUNINKUUSRAVEIHIN
Älä pelleile vakavalla asialla! Oikeaa teutaa vuotan.
- vakavana02
para.shitti kirjoitti:
Älä pelleile vakavalla asialla! Oikeaa teutaa vuotan.
Vaa vuotahan tokkiinsa.
Asia on vakava. - teuta01
para.shitti kirjoitti:
Oletko teuta vakavissasi siinä, että hevosetkin pääsevät paratiisiin? Jos olet, perustele kantaasi, pliis! Jotenkin sotii vastaan, että minun suomenhevoseni pääsee ja minä en...
Kyllä Hevonen on luvattu pääseväksi taivaaseen , se on enemmän
kuin paratiisiin , sinne pääsee n. kaksi toista eläin lajia ne on mai-
nittu jossakin kirjassa ,,
-
Nyt en ole aivan tietoinen missä. Mutta niin luin jostakin kerran.
Raavas karjaa , ja petoeläimiä , ja muita sellaisia.
-
Kaiken kukkuraksi ne kerrottiin niin , että ne oli helppo uskoa ..
- - para.shitti
teuta01 kirjoitti:
Kyllä Hevonen on luvattu pääseväksi taivaaseen , se on enemmän
kuin paratiisiin , sinne pääsee n. kaksi toista eläin lajia ne on mai-
nittu jossakin kirjassa ,,
-
Nyt en ole aivan tietoinen missä. Mutta niin luin jostakin kerran.
Raavas karjaa , ja petoeläimiä , ja muita sellaisia.
-
Kaiken kukkuraksi ne kerrottiin niin , että ne oli helppo uskoa ..
-Oliko ihminen niiden eläinlajien joukossa? Jos löydät sen Raamatunkohdan, ilmoittelehan siitäkin teuta. Neneekö hevoset suoraan taivaaseen vaiko paratiisin kautta?
- teuta01
para.shitti kirjoitti:
Oliko ihminen niiden eläinlajien joukossa? Jos löydät sen Raamatunkohdan, ilmoittelehan siitäkin teuta. Neneekö hevoset suoraan taivaaseen vaiko paratiisin kautta?
Kyllä se oli paratiisin kautta ,.Toiseksi jossakin sanottiin , että
sinne ei mene kukaan ilman toumiota , Tarkoittanee että pääse- vätkin saavat tuomion "TULE" ,, yhtävyvin eläimet jotka on valit-
tu . menevät paratiisin kautta .
-
- traktorilla
onko teutalla vielä hevonen vai?
- tedliikerstetti
Ainaski pitää sitä emakkoa pakkasessa. Hevosista en tiedä, Rooveri ainaski on. Rahamiehiä. Teki omilla rahoillaan rukoushuoneenkin. Näin hän kirjoitti joskus.
- kärrytja
Ei vielä, olen ymmärtänyt.
- TosiOn2017
Lainaus: >>Joku kehtasi täällä esittää pöyristyttävän väitteen, että Laestadius luterilaisen kirkon kirkkoherrana ei ollut tutustunut Lutherin oppiin ja postillaan ennen Raattamaata>>>
Tosiasiat pöyristyttävät, kun jumalat kaatuvat.
Laestadiuksella oli ihan oma oppinsa, ei hän tainnut Lutherin kirjoituksia kovin hyvin tuntea. Sakramenteistakin opettaa täysin eri tavalla, samoin ulkonaisista asioista.
Se on totta, ett vasta Raattamaan hankkima Lutherin postilla ja hänen käymänsä keskustelut avasivat Laestadiuksen silmiä evankelisempaan suuntaan 1853 paikkeilla.- TEUTAO1
Joo ja JR:LLÄ* oli hyvänä apuna Parkaheikki. josta 1854 tuli saarnamies .
ehkäpä uuden vuoden seuroissa Tärännössä. jossa oli väkeä kuin helluntai epistolassa . , .
-
kuitenkin kesäseuroissa hän oli jo tehty. . hän oli syntynyt 1814 , ja J:R
oli 1811, Lestaadius oli 1800..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763372
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311981Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681919Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian171466- 281401
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261318Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61306Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu661224Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101197Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531025