https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_Baltica
viron junan alle jää naata
http://areena.yle.fi/1-3062257#autoplay=true
Rail Baltica 2026 Tallinski
18
269
Vastaukset
- kalliskusi
Vaarallinen väylä. Kohta RussoRail. Sitäkö pitää maksaa? Viro voisi joskus opetella tekemään jotakin itsekin.
- poropoika.nilittää
Rautatie on vaarallinen sille joka menee raiteille ja juna tulee.
- litku
En tiedä, mutta jostain luin suunnitelmia, että juna kulkisi jotain 200 km tunnissa. Siinä taitaisi tulla hieman ongelmia tasoristeyksissä, siis tuolla maaseudulla.
- siltainsinööriJaatinen
200 kulkevien junien ratojen yhteydessä ei ole tasoristeyksiä.
- kolera
Se on hyvä tietää. Voi jättää shoulder checkin tekemättä :)
- bonafides
Jotenkin tuntuu, että junarata, ja tunneli Helsinskistä, ovat tulevaisuutta. Minua se ei enää kosketa, mutta ajatus/hanke on kannatettava tulevia sukupolvia ajatellen. Siis kysymys on monitahoinen, ihmisten liikkuvuutta, kauppaa ja yhteyksiä kulttuurien kautta ja välillä. Keski-Euroopaa olisi monelta kannalata lähempäna kuin aiemmin. Siis, mukaan tulisivat Puola ja Saksa intressipiireinä monellakin tavoin, ei pelkästi kaupallisin. Mielestäni tulevaisuudessa junaputki Helsingistä Berliiniin avaisi monia etuja. Itse tosin tyydynnyt Tallinnaan ja Baltiaan. Saksassa pitäisi käydä vaikka Berliinissä tai Nürbergissä joulutorilla. Lentoliput ovat edullisia ja internet-hotellivaraus mahdollista.
- bonafides
Jos rakennetaan kaasuputki Suomenlahden ja Itämeren kautta Saksaan, niin miksei sitten junaputki Helsingistä Berliiniin? Siis noin niin kuin idealistisena ajatuksena. Mielestäni järkeenkäypä, vaikka monia esteitä matkalla olisikin.
- Kyyninen_ihminen
Tallinna - Berliini on Suomen tärkein raideinvestointi lähivuosikymmeninä.
- bonafides
Samaa mieltä. Voihan sitä hakeutua Tallinnaan laivalla, ja sitten junaan kohti Berliiniä ja Keski-Eurooppaa, jotta ei joudu jumiin tänne pohjanperukoille. Koskee kai ensin henkilöliikennettä. Mutta jos Tallinnaan saadaan tarpeeksi suuret makasiinit, niin laivalla voi kuljettaa rahtia Tallinnaan. Kustannuskysymys? Tallinna oli hansakaupunki, kaupalla ja mahdollisuuksilla se näyttää tulevaisuudessakin porskuttavan. Tavalla tai toisella :)
- bussi_brita
Tallinnasta Keski-Europpaan ei todella hullumpi ajataus.
junaillen http://elron.ee/en/home/soiduplaan/
linja-auto-tunnelmaan
http://www.bussijaam.ee/en/location-and-connections/
http://www.bussijaam.ee/en/services-and-building-plan/
esim
https://luxexpress.eu/fi/tallinna-riika-1?_ga=1.3679408.1464471629.1478777262 - keksitään.lisää.vitsejä
bonafides kirjoitti:
Samaa mieltä. Voihan sitä hakeutua Tallinnaan laivalla, ja sitten junaan kohti Berliiniä ja Keski-Eurooppaa, jotta ei joudu jumiin tänne pohjanperukoille. Koskee kai ensin henkilöliikennettä. Mutta jos Tallinnaan saadaan tarpeeksi suuret makasiinit, niin laivalla voi kuljettaa rahtia Tallinnaan. Kustannuskysymys? Tallinna oli hansakaupunki, kaupalla ja mahdollisuuksilla se näyttää tulevaisuudessakin porskuttavan. Tavalla tai toisella :)
Ei ole hituistakaan järkeä lastata tavaraa Helsingissä laivaan ja purkaa lasti Tallinnassa jos viedään kauemmas kuin Viroon.
- bonafides
Siis vertailukohteena olisi pitkäaikainen investointi. Tunnelin rakentamisen kustannukset. Aikaviive ja sen aiheuttamat tulojen menetykset? (siis jos baltit rakentavat rautatien rapid tahtiin. Kyllä sille, siis Baltian rautatieverkolle käyttöä löytyy moneenkin ilmansuuntaan. Suomenlahden putkella pääsee vain yhteen syyntaan, tai kahteen :)
- bonafides
Siis Baltian rautatie Keski-Eurooppaan on mielestäni erinomaisen kannatettava hanke, kun siihen tulee vielä EU-rahoitusta. Suomen ja Tallinnan välistä yhteyttä kannattanee vielä punnita vaikutuksiltaan. Emme me välttämättä tule enempi osaksi Eurooppaa yhdellä tunnelilla?
- bonafides
keksitään.lisää.vitsejä kirjoitti:
Ei ole hituistakaan järkeä lastata tavaraa Helsingissä laivaan ja purkaa lasti Tallinnassa jos viedään kauemmas kuin Viroon.
Siis tarkoitetaanko tässä, että rahdinkuljettajat ottaisivat osaa rakennuskustannuksiin EU:n ja Suomen ja Viron valtioiden ohella (lue veronmaksajien) ?
- bonafides
bonafides kirjoitti:
Siis tarkoitetaanko tässä, että rahdinkuljettajat ottaisivat osaa rakennuskustannuksiin EU:n ja Suomen ja Viron valtioiden ohella (lue veronmaksajien) ?
Voihan sen tunnelin rakentaa myöhemminkin. (jos EU rahoittaa silloin osan kuluista). Kyllä nämä etelän ihmiset EU:ssa ovat rakentaeet isoja, ja osin turhia, projekteja EU-kansalaisten rahoilla.
- käki_äimänä
äimän käki
http://kuntatekniikka.fi/penan-blogi/2015/05/28/aiman-kakena-tallinnaan-tunnelissa/
Talsinkiläinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä9510947Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on14510254- 258001
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1776454Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.455436- 735021
Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1404299Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai194183Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas493958Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris1313554