https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_Baltica
viron junan alle jää naata
http://areena.yle.fi/1-3062257#autoplay=true
Rail Baltica 2026 Tallinski
18
146
Vastaukset
- kalliskusi
Vaarallinen väylä. Kohta RussoRail. Sitäkö pitää maksaa? Viro voisi joskus opetella tekemään jotakin itsekin.
- poropoika.nilittää
Rautatie on vaarallinen sille joka menee raiteille ja juna tulee.
- litku
En tiedä, mutta jostain luin suunnitelmia, että juna kulkisi jotain 200 km tunnissa. Siinä taitaisi tulla hieman ongelmia tasoristeyksissä, siis tuolla maaseudulla.
- siltainsinööriJaatinen
200 kulkevien junien ratojen yhteydessä ei ole tasoristeyksiä.
- kolera
Se on hyvä tietää. Voi jättää shoulder checkin tekemättä :)
- bonafides
Jotenkin tuntuu, että junarata, ja tunneli Helsinskistä, ovat tulevaisuutta. Minua se ei enää kosketa, mutta ajatus/hanke on kannatettava tulevia sukupolvia ajatellen. Siis kysymys on monitahoinen, ihmisten liikkuvuutta, kauppaa ja yhteyksiä kulttuurien kautta ja välillä. Keski-Euroopaa olisi monelta kannalata lähempäna kuin aiemmin. Siis, mukaan tulisivat Puola ja Saksa intressipiireinä monellakin tavoin, ei pelkästi kaupallisin. Mielestäni tulevaisuudessa junaputki Helsingistä Berliiniin avaisi monia etuja. Itse tosin tyydynnyt Tallinnaan ja Baltiaan. Saksassa pitäisi käydä vaikka Berliinissä tai Nürbergissä joulutorilla. Lentoliput ovat edullisia ja internet-hotellivaraus mahdollista.
- bonafides
Jos rakennetaan kaasuputki Suomenlahden ja Itämeren kautta Saksaan, niin miksei sitten junaputki Helsingistä Berliiniin? Siis noin niin kuin idealistisena ajatuksena. Mielestäni järkeenkäypä, vaikka monia esteitä matkalla olisikin.
- Kyyninen_ihminen
Tallinna - Berliini on Suomen tärkein raideinvestointi lähivuosikymmeninä.
- bonafides
Samaa mieltä. Voihan sitä hakeutua Tallinnaan laivalla, ja sitten junaan kohti Berliiniä ja Keski-Eurooppaa, jotta ei joudu jumiin tänne pohjanperukoille. Koskee kai ensin henkilöliikennettä. Mutta jos Tallinnaan saadaan tarpeeksi suuret makasiinit, niin laivalla voi kuljettaa rahtia Tallinnaan. Kustannuskysymys? Tallinna oli hansakaupunki, kaupalla ja mahdollisuuksilla se näyttää tulevaisuudessakin porskuttavan. Tavalla tai toisella :)
- bussi_brita
Tallinnasta Keski-Europpaan ei todella hullumpi ajataus.
junaillen http://elron.ee/en/home/soiduplaan/
linja-auto-tunnelmaan
http://www.bussijaam.ee/en/location-and-connections/
http://www.bussijaam.ee/en/services-and-building-plan/
esim
https://luxexpress.eu/fi/tallinna-riika-1?_ga=1.3679408.1464471629.1478777262 - keksitään.lisää.vitsejä
bonafides kirjoitti:
Samaa mieltä. Voihan sitä hakeutua Tallinnaan laivalla, ja sitten junaan kohti Berliiniä ja Keski-Eurooppaa, jotta ei joudu jumiin tänne pohjanperukoille. Koskee kai ensin henkilöliikennettä. Mutta jos Tallinnaan saadaan tarpeeksi suuret makasiinit, niin laivalla voi kuljettaa rahtia Tallinnaan. Kustannuskysymys? Tallinna oli hansakaupunki, kaupalla ja mahdollisuuksilla se näyttää tulevaisuudessakin porskuttavan. Tavalla tai toisella :)
Ei ole hituistakaan järkeä lastata tavaraa Helsingissä laivaan ja purkaa lasti Tallinnassa jos viedään kauemmas kuin Viroon.
- bonafides
Siis vertailukohteena olisi pitkäaikainen investointi. Tunnelin rakentamisen kustannukset. Aikaviive ja sen aiheuttamat tulojen menetykset? (siis jos baltit rakentavat rautatien rapid tahtiin. Kyllä sille, siis Baltian rautatieverkolle käyttöä löytyy moneenkin ilmansuuntaan. Suomenlahden putkella pääsee vain yhteen syyntaan, tai kahteen :)
- bonafides
Siis Baltian rautatie Keski-Eurooppaan on mielestäni erinomaisen kannatettava hanke, kun siihen tulee vielä EU-rahoitusta. Suomen ja Tallinnan välistä yhteyttä kannattanee vielä punnita vaikutuksiltaan. Emme me välttämättä tule enempi osaksi Eurooppaa yhdellä tunnelilla?
- bonafides
keksitään.lisää.vitsejä kirjoitti:
Ei ole hituistakaan järkeä lastata tavaraa Helsingissä laivaan ja purkaa lasti Tallinnassa jos viedään kauemmas kuin Viroon.
Siis tarkoitetaanko tässä, että rahdinkuljettajat ottaisivat osaa rakennuskustannuksiin EU:n ja Suomen ja Viron valtioiden ohella (lue veronmaksajien) ?
- bonafides
bonafides kirjoitti:
Siis tarkoitetaanko tässä, että rahdinkuljettajat ottaisivat osaa rakennuskustannuksiin EU:n ja Suomen ja Viron valtioiden ohella (lue veronmaksajien) ?
Voihan sen tunnelin rakentaa myöhemminkin. (jos EU rahoittaa silloin osan kuluista). Kyllä nämä etelän ihmiset EU:ssa ovat rakentaeet isoja, ja osin turhia, projekteja EU-kansalaisten rahoilla.
- käki_äimänä
äimän käki
http://kuntatekniikka.fi/penan-blogi/2015/05/28/aiman-kakena-tallinnaan-tunnelissa/
Talsinkiläinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1305245- 323277
Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O161857Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak221830Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.191675Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta711521Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt111395Armi Aavikko Malmin hautausmaa
Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?111306Haluisin suudella ja huokailla
ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni161297Miksi näin?
Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi191277