Rail Baltica 2026 Tallinski

junailua

18

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalliskusi

      Vaarallinen väylä. Kohta RussoRail. Sitäkö pitää maksaa? Viro voisi joskus opetella tekemään jotakin itsekin.

    • poropoika.nilittää

      Rautatie on vaarallinen sille joka menee raiteille ja juna tulee.

      • litku

        En tiedä, mutta jostain luin suunnitelmia, että juna kulkisi jotain 200 km tunnissa. Siinä taitaisi tulla hieman ongelmia tasoristeyksissä, siis tuolla maaseudulla.


    • siltainsinööriJaatinen

      200 kulkevien junien ratojen yhteydessä ei ole tasoristeyksiä.

      • kolera

        Se on hyvä tietää. Voi jättää shoulder checkin tekemättä :)


      • bonafides

        Jotenkin tuntuu, että junarata, ja tunneli Helsinskistä, ovat tulevaisuutta. Minua se ei enää kosketa, mutta ajatus/hanke on kannatettava tulevia sukupolvia ajatellen. Siis kysymys on monitahoinen, ihmisten liikkuvuutta, kauppaa ja yhteyksiä kulttuurien kautta ja välillä. Keski-Euroopaa olisi monelta kannalata lähempäna kuin aiemmin. Siis, mukaan tulisivat Puola ja Saksa intressipiireinä monellakin tavoin, ei pelkästi kaupallisin. Mielestäni tulevaisuudessa junaputki Helsingistä Berliiniin avaisi monia etuja. Itse tosin tyydynnyt Tallinnaan ja Baltiaan. Saksassa pitäisi käydä vaikka Berliinissä tai Nürbergissä joulutorilla. Lentoliput ovat edullisia ja internet-hotellivaraus mahdollista.


      • bonafides

        Jos rakennetaan kaasuputki Suomenlahden ja Itämeren kautta Saksaan, niin miksei sitten junaputki Helsingistä Berliiniin? Siis noin niin kuin idealistisena ajatuksena. Mielestäni järkeenkäypä, vaikka monia esteitä matkalla olisikin.


    • Kyyninen_ihminen

      Tallinna - Berliini on Suomen tärkein raideinvestointi lähivuosikymmeninä.

      • bonafides

        Samaa mieltä. Voihan sitä hakeutua Tallinnaan laivalla, ja sitten junaan kohti Berliiniä ja Keski-Eurooppaa, jotta ei joudu jumiin tänne pohjanperukoille. Koskee kai ensin henkilöliikennettä. Mutta jos Tallinnaan saadaan tarpeeksi suuret makasiinit, niin laivalla voi kuljettaa rahtia Tallinnaan. Kustannuskysymys? Tallinna oli hansakaupunki, kaupalla ja mahdollisuuksilla se näyttää tulevaisuudessakin porskuttavan. Tavalla tai toisella :)


      • keksitään.lisää.vitsejä
        bonafides kirjoitti:

        Samaa mieltä. Voihan sitä hakeutua Tallinnaan laivalla, ja sitten junaan kohti Berliiniä ja Keski-Eurooppaa, jotta ei joudu jumiin tänne pohjanperukoille. Koskee kai ensin henkilöliikennettä. Mutta jos Tallinnaan saadaan tarpeeksi suuret makasiinit, niin laivalla voi kuljettaa rahtia Tallinnaan. Kustannuskysymys? Tallinna oli hansakaupunki, kaupalla ja mahdollisuuksilla se näyttää tulevaisuudessakin porskuttavan. Tavalla tai toisella :)

        Ei ole hituistakaan järkeä lastata tavaraa Helsingissä laivaan ja purkaa lasti Tallinnassa jos viedään kauemmas kuin Viroon.


      • bonafides

        Siis vertailukohteena olisi pitkäaikainen investointi. Tunnelin rakentamisen kustannukset. Aikaviive ja sen aiheuttamat tulojen menetykset? (siis jos baltit rakentavat rautatien rapid tahtiin. Kyllä sille, siis Baltian rautatieverkolle käyttöä löytyy moneenkin ilmansuuntaan. Suomenlahden putkella pääsee vain yhteen syyntaan, tai kahteen :)


      • bonafides

        Siis Baltian rautatie Keski-Eurooppaan on mielestäni erinomaisen kannatettava hanke, kun siihen tulee vielä EU-rahoitusta. Suomen ja Tallinnan välistä yhteyttä kannattanee vielä punnita vaikutuksiltaan. Emme me välttämättä tule enempi osaksi Eurooppaa yhdellä tunnelilla?


      • bonafides
        keksitään.lisää.vitsejä kirjoitti:

        Ei ole hituistakaan järkeä lastata tavaraa Helsingissä laivaan ja purkaa lasti Tallinnassa jos viedään kauemmas kuin Viroon.

        Siis tarkoitetaanko tässä, että rahdinkuljettajat ottaisivat osaa rakennuskustannuksiin EU:n ja Suomen ja Viron valtioiden ohella (lue veronmaksajien) ?


      • bonafides
        bonafides kirjoitti:

        Siis tarkoitetaanko tässä, että rahdinkuljettajat ottaisivat osaa rakennuskustannuksiin EU:n ja Suomen ja Viron valtioiden ohella (lue veronmaksajien) ?

        Voihan sen tunnelin rakentaa myöhemminkin. (jos EU rahoittaa silloin osan kuluista). Kyllä nämä etelän ihmiset EU:ssa ovat rakentaeet isoja, ja osin turhia, projekteja EU-kansalaisten rahoilla.


    • käki_äimänä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7645
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4223
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3715
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2876
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2581
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      56
      2427
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51
      2388
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2339
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2286
    Aihe