Heps taas,
160-litrainen akvaario on tulossa viikonlopuksi ja oisin tiedustellut seuraavaa:
Voiko pohjalle turvallisesti laittaa pienen juurakon, jonka löysin metsänrannasta?
Siinä oli tummaa osaa aika paljon. Koitin ne rapsia ja harjata irtoavat tavarat pois. Lisäksi olen liottanut sitä nyt vuorokauden vedessä. Vesi värjäytyi vähän suonväriseksi - vaihdoin just vedet ja katsotaan, värjäytyykö vielä.
Se antaisi hyvän piilopaikan kaloille, mutta vaikuttaako tuollanen puu jotenkin veden laatuun?
Juurakko akvaarioon?
10
6501
Vastaukset
- mari
Luultavasti se lahoaa ja mädäntyy.
Nämä meidän metsistä löydetyt kun eivät tahdo oikein olla sopivia akvaarioihin.
Eli minun mielestä niitä ei kannata laittaa altaaseen.- isolimakotilo paras
Minä olen pitänyt eikä minulla ole ongelmia asian kanssa.Lemmikki on isolimakotilo ja sitä on lievästi sanottuna pirusti.Eli 260.Kahdesta aloitin.Ja on kaunis akvaariokotilo ja maallakin se tulee toimeen.Se vaan pomppaa akvaariosta veks jos kyllästyy.Ja syö kaikkea eikä nirsoile.Kuumensin juurakon uunissa ja sitten akvaarioon.Vaihdan juurakoita sillon tällöin.Myös maalasin yhden.Akaattikotilot näyttää kuolevan poikasina
ja ne on jotain mutaatioita että sen olen lopettelemassa.Sisäsiittoisia on niin pirusti ettei se kannata.Huuhdon vesikasvit ja laitan ne kukkaruukkuun ja akvaarioon ja vehka teki siinä juuri kauniin kukan.Ja samalla isolimakotilot syö niitä.Ahvenvita karvalehti ja vehka on minulla akvaariossa. - fish KING
isolimakotilo paras kirjoitti:
Minä olen pitänyt eikä minulla ole ongelmia asian kanssa.Lemmikki on isolimakotilo ja sitä on lievästi sanottuna pirusti.Eli 260.Kahdesta aloitin.Ja on kaunis akvaariokotilo ja maallakin se tulee toimeen.Se vaan pomppaa akvaariosta veks jos kyllästyy.Ja syö kaikkea eikä nirsoile.Kuumensin juurakon uunissa ja sitten akvaarioon.Vaihdan juurakoita sillon tällöin.Myös maalasin yhden.Akaattikotilot näyttää kuolevan poikasina
ja ne on jotain mutaatioita että sen olen lopettelemassa.Sisäsiittoisia on niin pirusti ettei se kannata.Huuhdon vesikasvit ja laitan ne kukkaruukkuun ja akvaarioon ja vehka teki siinä juuri kauniin kukan.Ja samalla isolimakotilot syö niitä.Ahvenvita karvalehti ja vehka on minulla akvaariossa.... meikä vastaili tuolloin vaari-ona
- ElizaDay
Tuo oli hirmu hyvä kysymys, olen itse joskus miettinyt ihan samaa :)!
Ja lisäksi jos joku viisas tietää että voiko akvaarioon istuttaa luonnon vesikasveja ja jos voi niin miten ne pitäisi käsitellä? Tällainen juttu tuli kerran mieleeni kun ovat mielestäni aika kalliita nuo eläinkaupan kasvit...- ...*
Luonnossa vesi on huomattavasti viileämpää, kun akvaarion vesi, elikkä luonnon vesikasvit eivät oikein akvaarioon sovellu.
Jos eläinkaupan kasvit tuntuvat kalliilta (kieltämättä), niin eikö kellään tutullasi ole akvaariota ja siinä versoavia kasveja?
Kuitenki jos toisten akvaariosta kasveja/kaloja ottaa, niin kannattaa ensin selvittää ettei niiden mukana tule mitään sairauksia akvaarioosi.
Metsän reunoilta löydetyt juurakot eivät kovinkaan akvaan sovi, sillä se mätänee ja pilaa akvan veden. Tosin turvesoilta voi ottaa luonnon "säilömää" juurakkoa, ja sitä harjattuna, keitettynä ja liotettuna voi laittaa akvaarioon.
Kuitenkin vähiten vaivaa vievä keino on ostaa juurakoa eläinkaupoista (mutta kuitenkin sekin pitää käsitellä). - Vaari-o
Jos karahka joka on lillunut vedessä ja näyttää siltä ettei se olisi lahonnut kenties muutaman vuoden oltuaan kosketuksissa kauttaaltaan järviveden kanssa saattaa kestää myös akvariossakin.
Omenapuut ja muut tiheä syiset puunrungot ovat käypäsiä akvaarion ehostukseen kunhan ne pestään lämpimällä vedellä juuriharjan kanssa ja liotetaan parin kolmen päivän ajan jatkuvasti vaihtamalla kuumaa vettä värjääntyneen tilalle.
Tosin mätänevät nopeammin kuin "mangrove juurakon juuri pehmeytensä ansiosta.
Kokeilin noita suomalaisia vesikasveja joskus omaan akvaani kun mulla oli kultakaloja.
Silloin en voinut kysyä keltäkään niiden ruokinta tavoista ja kasvit tuli syötyä alta sekunnin.
Kokeilin sitten myöhemmin samaista kasvistoa toiseen akvaani, kasvit ikäänkuin kuihtuivat käsiin kenties liian lämpimän veden takia???
Eihän suomessa veden lämpötila oo koskaan kuukautta pitempään 24 astetta korkeampaa. Kasvit ei tykänny siis oikein hyvää... Vaari-o kirjoitti:
Jos karahka joka on lillunut vedessä ja näyttää siltä ettei se olisi lahonnut kenties muutaman vuoden oltuaan kosketuksissa kauttaaltaan järviveden kanssa saattaa kestää myös akvariossakin.
Omenapuut ja muut tiheä syiset puunrungot ovat käypäsiä akvaarion ehostukseen kunhan ne pestään lämpimällä vedellä juuriharjan kanssa ja liotetaan parin kolmen päivän ajan jatkuvasti vaihtamalla kuumaa vettä värjääntyneen tilalle.
Tosin mätänevät nopeammin kuin "mangrove juurakon juuri pehmeytensä ansiosta.
Kokeilin noita suomalaisia vesikasveja joskus omaan akvaani kun mulla oli kultakaloja.
Silloin en voinut kysyä keltäkään niiden ruokinta tavoista ja kasvit tuli syötyä alta sekunnin.
Kokeilin sitten myöhemmin samaista kasvistoa toiseen akvaani, kasvit ikäänkuin kuihtuivat käsiin kenties liian lämpimän veden takia???
Eihän suomessa veden lämpötila oo koskaan kuukautta pitempään 24 astetta korkeampaa. Kasvit ei tykänny siis oikein hyvää......kiitos vastauksista.
Jäi vähän epäselväksi, että onko siitä todennäköisestä lahoamisesta minkälainen haitta, jos vedenvaihdon hoitaa säntillisesti ja suodatus toimii. Voihan sen karahkan ottaa pois heti, jos hajoamisen merkkejä näkyy.
Ja mitä tällainen "kuollut mutta elävä" puu vaikuttaa veden laatuun? Esimerkiksi happamuuteen?- kanto
Apeman kirjoitti:
...kiitos vastauksista.
Jäi vähän epäselväksi, että onko siitä todennäköisestä lahoamisesta minkälainen haitta, jos vedenvaihdon hoitaa säntillisesti ja suodatus toimii. Voihan sen karahkan ottaa pois heti, jos hajoamisen merkkejä näkyy.
Ja mitä tällainen "kuollut mutta elävä" puu vaikuttaa veden laatuun? Esimerkiksi happamuuteen?Mulla on ollut kaksi kantoa jo puoltoista vuotta akvaariossa,jotka suoraan metsästä otin ja liotin "muutaman" kuukauden järvessä/saavissa.Ei oo ainakaan mun kannoista mitään lähtenyt akvaario veteen,vesi kirkasta ja vedessä kaikki ok.Kun metsästä otat ei tule ainakaan tauteja.
- Vaari-o
kanto kirjoitti:
Mulla on ollut kaksi kantoa jo puoltoista vuotta akvaariossa,jotka suoraan metsästä otin ja liotin "muutaman" kuukauden järvessä/saavissa.Ei oo ainakaan mun kannoista mitään lähtenyt akvaario veteen,vesi kirkasta ja vedessä kaikki ok.Kun metsästä otat ei tule ainakaan tauteja.
mulla on samat "mangrove" kannot ollut vähintään kaheksan vuotta, yksi on ollut alusta asti eikä oo mitään mädäntymisen merkkejä ellei partisten nakerrus jälkiä noteerata.
Kyllä metsänkin kannot ja oksat kelpaa mutta ne on rakenteeltaan huokoisempia ja näin ollen lyhyt ikäisempiä akvaario tarkoitukseen. Vaari-o kirjoitti:
mulla on samat "mangrove" kannot ollut vähintään kaheksan vuotta, yksi on ollut alusta asti eikä oo mitään mädäntymisen merkkejä ellei partisten nakerrus jälkiä noteerata.
Kyllä metsänkin kannot ja oksat kelpaa mutta ne on rakenteeltaan huokoisempia ja näin ollen lyhyt ikäisempiä akvaario tarkoitukseen.Kiitoksia kommenteista. Laitetaan kanto akvaarioon ja katsotaan, miten käy. Onhan niissa luonnonvesissäkin helkkaristi lahoavaa tavaraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1709817Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513199Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja452965- 622718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012115- 1132053
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251943Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä601526Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121306- 281261