Jumalan ihmevoima kiusaajia vastaan

"Tästä päivästä alkaen minä saatan kauhuun ja pelkoon sinun edessäsi kansat kaiken taivaan alla, niin että, kun ne kuulevat sinusta kerrottavan, ne pelkäävät ja vapisevat sinun edessäsi.'" (Viides Mooseksen kirja, luku 2. jae 25.)

"Ei kukaan kestä teidän edessänne. Kauhuun ja peljästykseen teidän edessänne on Herra saattava koko sen maan, johon te astutte, niinkuin hän on teille puhunut." (Viides Mooseksen kirja, luku 11. jae 25.)

"Minä lähetän kauhuni sinun edelläsi ja saatan hämminkiin kaikki kansat, joiden luo sinä tulet, ja ajan kaikki vihollisesi pakoon sinun edestäsi. Ja minä lähetän herhiläisiä sinun edelläsi karkoittamaan hivviläiset, kanaanilaiset ja heettiläiset sinun tieltäsi." (Toinen Mooseksen kirja, luku 23. jakeet 27-28)

18

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Mutta jos sinä kuulet häntä ja teet kaikki, mitä minä käsken, niin minä olen sinun vihollistesi vihollinen ja vastustajaisi vastustaja. Sillä minun enkelini käy sinun edelläsi ja johdattaa sinut amorilaisten, heettiläisten, perissiläisten, kanaanilaisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, ja minä hävitän heidät." (Toinen Mooseksen kirja, luku 23 jakeet 22-23)

      Vaikka edelleenkin olen sitä mieltä, että paras keino kiusaamista vastaan on tyhmien ihmisten välttely, niin ehkä ihan hyvä tätäkin puolta asiasta vähän käsitellä. :) Eli siinäpä pari rohkaisevaa kohtaa siitä, miten Jumala voi asiamme järjestää. Hän voi edelleen tänä päivänä antaa sinunkin kiusaajillesi pelon ja kauhistuksen ja vapinan sinun edessäsi. Tämä luvattiin Mooseksen kirjoissa niille ihmisille, jotka pitävät Jumalan käskyt. Eli tästäkin syystä sinun kannattaa lukea Raamattua ja sitä kautta rukoillen tutustua Jumalaan ja hänen tahtoonsa. Pistetääs vielä vähän pidemmästi yksi noista kohdista:

    • "Niin pitäkää kaikki käskyt, jotka minä tänä päivänä teille annan, että te tulisitte voimakkaiksi, menisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jota nyt menette omaksenne ottamaan,
      9. ja että te kauan eläisitte siinä maassa, jonka Herra teidän isillenne vannotulla valalla on luvannut antaa heille ja heidän jälkeläisillensä, maan, joka vuotaa maitoa ja mettä.
      10. Sillä se maa, jota sinä menet omaksesi ottamaan, ei ole niinkuin Egyptin maa, josta te olette lähteneet ja jota sinä, siemenesi siihen kylvettyäsi, jalalla polkien kastelit niinkuin vihannestarhaa.
      11. Vaan se maa, jota te menette omaksenne ottamaan, on maa, jossa on vuoria ja laaksoja ja joka juo vettä taivaan sateesta,
      12. maa, josta Herra, sinun Jumalasi, pitää huolen ja jota Herran, sinun Jumalasi, silmät aina katsovat, vuoden alusta sen loppuun saakka.
      13. Ja jos nyt tottelette minun käskyjäni, jotka minä tänä päivänä teille annan, niin että rakastatte Herraa, teidän Jumalaanne, ja palvelette häntä kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne,
      14. niin minä annan teidän maallenne sateen ajallansa, syyssateen ja kevätsateen, ja sinä saat korjata viljasi ja viinisi ja öljysi.
      15. Ja minä annan sinun karjallesi ruohoa kedoillasi; ja sinä syöt ja tulet ravituksi.
      16. Varokaa, ettei teidän sydämenne antaudu vieteltäväksi, niin että poikkeatte pois ja palvelette muita jumalia ja niitä kumarratte;
      17. muutoin Herran viha syttyy teitä kohtaan, ja hän sulkee taivaan, niin ettei tule sadetta eikä maa anna satoansa, ja te häviätte pian siitä hyvästä maasta, jonka Herra teille antaa.
      18. Painakaa siis nämä minun sanani sydämeenne ja mieleenne ja sitokaa ne merkiksi käteenne, ja ne olkoot muistolauseena otsallanne;
      19. ja opettakaa ne lapsillenne, niin että puhut niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.
      20. Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi,
      21. että te ja teidän lapsenne kauan eläisitte siinä maassa, jonka Herra teidän isillenne vannotulla valalla lupasi antaa heille, niin kauan kuin taivas maan yli kaareutuu.
      22. Sillä jos te pidätte kaikki nämä käskyt, jotka minä teille annan, ja seuraatte niitä, niin että rakastatte Herraa, teidän Jumalaanne, ja aina vaellatte hänen teitänsä ja riiputte hänessä kiinni,
      23. niin Herra karkoittaa kaikki nämä kansat teidän tieltänne, ja te laskette valtanne alle kansoja, jotka ovat teitä suuremmat ja väkevämmät.
      24. Mihin paikkaan te jalkanne astutte, se on oleva teidän. Erämaasta ja Libanonista, virrasta, Eufrat-virrasta, aina Länsimereen saakka on teidän alueenne ulottuva.
      25. Ei kukaan kestä teidän edessänne. Kauhuun ja peljästykseen teidän edessänne on Herra saattava koko sen maan, johon te astutte, niinkuin hän on teille puhunut.
      26. Katso, minä asetan tänä päivänä teidän eteenne siunauksen ja kirouksen:
      27. siunauksen, jos te tottelette Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan,
      28. mutta kirouksen, jos te ette tottele Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, vaan poikkeatte siltä tieltä, jota minä tänä päivänä käsken teidän vaeltaa, ja seuraatte muita jumalia, joita te ette tunne." (Viides Mooseksen kirja luku 11. )


      Sinun kiusaajasi tuskin uskovat Jumalaan, koska jos uskoisivat, he eivät kiusaisi sinua. Hän ei siis ole heidän puolellaan, mutta jos sinä turvaudut Jumalaan, hän voi hyvinkin olla sinun puolellasi. :) Herra elää ja tekee ihmeitä tänäkin päivänä! Se on vaan aika harvinaista, koska niin vähän on ihmisiä, jotka tosissaan turvautuisivat häneen ja haluaisivat antaa elämänsä hänen haltuunsa. Jumala ylipäänsä haluaa antaa meille hyvän ja rauhantäyteisen ja onnellisen, merkityksellisen elämän. Hän pystyy tekemään sinut onnelliseksi. Siihen ei tarvita sinulta suuria voimia tai mitään sen ihmeellisempää kuin päätöstä seurata Herraa ja elää hänen läheisyydessään. Tänä aikana todella kaivattaisiin ihmisiä, joiden kautta Jumala voi näyttää meille hänen voimansa! Ryhdy sinäkin siis Jeesuksen opetuslapseksi, hänellä on sinulle paljon hyvää annettavaa ja hän varmasti auttaa sinua kiusaajiesi kanssa tavalla tai toisella.

      Rukoile vaikka näin: "Rakas Herra Jeesus, sinä näet minun tilanteeni ja kuinka äärimmäisen väsynyt olen siihen. Kiitos Jeesus, että sinä olet heikkojen ja väsyneitten ja särkyneitten ihmisten auttaja. Herra, auta siis minuakin tässä tilanteessani. Auta minua! Haluan tulla sinun seuraajaksesi ja antaa koko elämäni ja itseni sinulle. Anna minulle kaikki syntini anteeksi ja anna minulle sinun ihmeellinen voimasi ja johdatuksesi. Anna minun saada kasvaa sinun tuntemisessasi."

    • No mutta eihän jumalaa ole olemassa?

    • Itse olen kokenut hyväksi keinoksi tehdä Jumalalle joitain lupauksia, että jos hän antaa minulle sen mitä häneltä anon, niin teen sitten sitä vastaan jotain mikä Jumalaa miellyttää. Tässä kohden on vaan sitten tärkeää todella täyttää se Jumalalle annettu lupaus, koska Raamatussa lukee, että on parempi olla lupaamatta kuin luvata jotain ja jättää se tekemättä. Olen kerran siivonnut koko kotini, koska olen niin luvannut tehdä jos saan Jumalalta mitä pyydän, mutta vielä paljon useammin olen vain kiittänyt häntä julkisesti Facebookissa ja tosielämässäkin ihmisille ja kertonut siitä mitä olen häneltä saanut. Se on yksi lupaus, minkä monet Raamatun ihmiset ovat Jumalalle tehneet, että kiittävät ja ylistävät Jumalaa ihmisille ja kertovat hänen suurista teoistaan, jos saavat häneltä anomansa asian. Jumala pystyy toki auttamaan ilman lupauksiakin, mutta ajattelin siitä kertoa, koska olen kokenut sen niin vahvaksi keinoksi omalla kohdallani. :)

    • Pääset hyvin vauhtiin uuden elämäsi kanssa Jumalan lapsena esim. tämän opetuslapseuskoulun avulla: http://oneway.tv/fi/category/PLdZAghCIk-sETg_AEdb_kwcEak362sp0T

      Tuo Tapani Suonto varsinkin on aivan todella hyvä hengellinen opettaja. :) Olisi tärkeää löytää sinulle jonkinlainen seurakuntaporukka, joku nuorten ryhmä esimerkiksi. Tai nuorempien vielä, sen mukaan minkä ikäinen olet. :) Yhteinen rukous toisten Jumalaan uskovien ja turvautuvien kanssa on myös todella voimallinen ase.

      "Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään." (Matteuksen evankeliumi, luku 18. jakeet 19-20)

      Tärkeää on myös lukea itse Raamattua. Se löytyy ainakin netistä: www.evl.fi/raamattu
      Kannattaa aloittaa Uudesta Testamentista ja ehkä erityisesti evankeliumeista, joissa kerrotaan Jeesuksesta. Rukoile. Saat vuodattaa sydämesi tuskat Jumalan eteen just sellaisina kuin ne ovat, täysin rehellisesti, yhtään ei tarvitse kaunistella. Hän odottaa ja toivoo sitä, että uskomme kaikki murheemme ja tuskamme hänelle. Hän odottaa, että saa auttaa meitä meidän hädissämme! Annetaan hänelle siihen tilaisuus!

      Jumalaa miellyttävä asia, jonka takia hän on tässä maailmassa vuosituhansien aikana ihmeitään tehnyt, on se, että julkisesti tunnustamme uskomme häneen. Että sekin on eräs "keino". Yksi helppo tapa tähän on pitää ristiä kaulassa. Mulla on aina kaulassani iso krusifiksikoru.

    • Mitään hemmetin jumalaa ei ole olemassa

      • Pieni varoituksen sana, Jumalaa ei kannata pilkata. Siitä ei ole mitään hyvää luvattu Raamatussa, pahaa kylläkin.


      • SallaKarimies kirjoitti:

        Pieni varoituksen sana, Jumalaa ei kannata pilkata. Siitä ei ole mitään hyvää luvattu Raamatussa, pahaa kylläkin.

        huoh jumalaa ei ole olemassa, ja raamattu on satua.


      • Hannu-83
        SallaKarimies kirjoitti:

        Pieni varoituksen sana, Jumalaa ei kannata pilkata. Siitä ei ole mitään hyvää luvattu Raamatussa, pahaa kylläkin.

        Eikö Pyhän Hengen pilkka oo se ainoa synti, mitä ei edes Jeesus ristinkuolemallaan pysty anteeksi ihmiselle antamaan. Entä jos ihminen siis kerta kaikkiaan haluaa pysyä epäuskossa tai ei uskalla tulla uskoon, vaikka monta kertaa olisi jo pystynyt siihen? Silloin kai Jumala voi lopulta jättää hänet semmoseen paatuneeseen tilaan,näennäisesti onnelliseen huolettomuuteen, ettei hänessä enää koskaan herää helvetinpelkoa ja huolta sielunsa loppusijoituspaikasta.
        No, sitähä ei kukaa tiiä millon on oma, saati jonku toisen, viimeinen etsikonaika eli taivaskutsu menossa ja montako vielä tulee. Parasta ois toki vaan ottaa vaari jo siitä ensimmäisestä. Jumalahan antaa sentään ihmisen itse valita kohtalonsa. Silti se etsikonaika tuntuu aina saapuvan huonolla hetkellä ja toivoo yleensä että äkkiä nyt kun pääsiis tästä eroon, tulis vaikka huomenna, niin kerkiäisin valmistua paremmin.

        Omalle kohalleni eka tais tulla luettuani tämän: http://www.antikvaari.fi/imagesproduct/1162_nousiainen_2015112131034.jpg joskus vuosituhanne vaihteessa. Ahistavin kirja jonka oon koskaan lukenu. Toinen samankaltainen ahdistus saapui 3.10.2007, ei tosin minkään lukemisen takia.
        Nuo varmaan oli niitä kutsuja. Siitä ennoo varma vastasinko siihen toiseenkaan vielä ihan täyellä painolla. Jeesusta kun on helppo ihailla mutta raskas seurata. Jumalan olemassaoloon uskominenkin on aika iisi nakki verrattuna Jumalan uskomiseen eli totteluun. Moni ihailee, harvempi seuraa. moni yrittää, muttei siihen kykene, sanoo puolestaan Raamattu. Kylväjävertaukawaa on aika karu sanoma; kuinka tuuli, linnut ja auringonpaahe nappasi tai tappoi monilta ne uskon siemenet ja kuinka vain harvoja se siemen pääsi hyödyttämään, heidän iankaikkiseksi parhaakseen.


      • vhjmvhj
        AIDS kirjoitti:

        huoh jumalaa ei ole olemassa, ja raamattu on satua.

        Jumalaa vastustava henkilö on lähempänä Jumalaa kuin semmoinen joka ei ota ollenkaan kantaa siihen onko häntä olemassa vai ei. On hyvä jos väite Jumalan olemassaolosta herättää vähän "ärsytystä ja kirvelyä". Samoin tekevät suola ja valo, nekin Jumalan Sanan vertauskuvia. Valon näkeminen inhottaa suuresti kauan pimiässä ollutta silmää ja suolan maku tympäisee sokeriin tottunutta


    • Jumala on heikkojen puolella ja sorrettujen ja murrettujen ihmisten ystävä:

      "Ne uhrit, jotka Jumalalle kelpaavat, ovat murheellinen henki: ahdistettua ja särjettyä sydäntä et sinä, Jumala, hylkää." (Psalmi 51:17)

      "Särjettyä ruokoa ei hänen pidä murentaman, ja suitsevaista kynttilän sydäntä ei pidä hänen sammuttaman; hän saattaa oikeuden totuudella." (Jesaja 42:3)

      JA TÄÄ ON IHAN PARAS:

      "Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
      26. Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
      27. vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
      28. ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
      29. ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
      30. Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
      31. että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra". (Ensimmäinen kirje korinttolaisille, luku1.)

      JA TÄÄ:

      "Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä." (Toinen kirje korinttolaisille, luku 12 jakeet 9-10)

      Jumalan edessä ei heikkous haittaa, vaan se on pikemminkin vahvuus! Heikoissa Jumala usein pystyy paljon nopeammin ja voimallisemmin tekemään työtään! Hän suorastaan odottaa meiltä sitä, että tiedostamme oman heikkoutemme! Kaikki ihmiset ovat loppujen lopuksi heikkoja, no, ainakin Jumalaan verrattuna.

    • Kyllä Jumala on olemassa. :) Ja hän näkee kaiken ja tietää meistäkin kaiken ja meidän ongelmistamme, ja odottaa että saa auttaa ja ilmestyä elämissämme, tavalla tai toisella! Kyllä hän haluaa antaa meille aiheen kiittää häntä!

    • Olen itse joitain kertoja saanut kokea tällaista ihmeellistä Jumalan voimaa ja johdatusta. Että kaikki pelkokin on omasta sydämestä parhaimmillaan pois, ja pelottavina pitämäni ihmiset tuntuvatkin vähän pelkäävän minua. Tähän pitää kyllä jotenkin yleensä mielestäni valmistautua, etsiytyä aktiivisesti lähelle Jumalaa ja "tankata" hänen läheisyyttään ja tehdä tässä elämässä hänen tahtoaan. Joskus myös paastoan saadakseni jotain, mitä toivon Jumalalta saavani. Sitten rukoilen kauheasti oikeen sydämestä vielä vaikka siihen pelottavaan paikkaan kävellessäni ja lupaan kiittää jos hyvin käy, ja usein olen saanut toivomani asian.

    • Tääki on vielä ihan mahtava kohta:

      ""Jos kuulet Herran, sinun Jumalasi, ääntä ja pidät tarkoin kaikki
      hänen käskynsä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, niin Herra, sinun Jumalasi, asettaa sinut korkeammaksi kaikkia kansoja maan päällä.
      2. Ja kaikki nämä siunaukset tulevat sinun osaksesi ja saavuttavat sinut, jos kuulet Herran, sinun Jumalasi, ääntä.
      3. Siunattu olet sinä kaupungissa ja siunattu olet kedolla.
      4. Siunattu on sinun kohtusi hedelmä ja maasi hedelmä ja sinun karjasi hedelmä, raavaittesi vasikat ja lampaittesi karitsat.
      5. Siunattu on sinun korisi ja sinun taikinakaukalosi.
      6. Siunattu olet tullessasi ja siunattu olet lähtiessäsi.
      7. Herra antaa sinun voittaa vihollisesi, jotka nousevat sinua vastaan; yhtä tietä he lähtevät sinua vastaan, mutta seitsemää tietä he sinua pakenevat.
      8. Herra käskee siunauksen seurata sinua jyväaitoissasi ja kaikessa, mihin ryhdyt; hän siunaa sinua siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
      9. Herra korottaa sinut hänelle pyhitetyksi kansaksi, niinkuin hän valalla vannoen on sinulle luvannut, jos sinä noudatat Herran, sinun Jumalasi, käskyjä ja vaellat hänen teitänsä.
      10. Ja kaikki kansat maan päällä näkevät, että Herra on ottanut sinut nimiinsä; ja he pelkäävät sinua.
      11. Ja Herra antaa sinulle ylen runsaasti hyvää, tekee sinun kohtusi hedelmän, karjasi hedelmän ja maasi hedelmän ylen runsaaksi siinä maassa, jonka Herra sinun isillesi vannotulla valalla on luvannut antaa sinulle.
      12. Herra avaa sinulle rikkaan aarrekammionsa, taivaan, antaakseen sinun maallesi sateen aikanansa ja siunatakseen kaikki sinun kättesi työt; ja sinä lainaat monelle kansalle, mutta sinun itsesi ei tarvitse lainaa ottaa.
      13. Ja Herra tekee sinut pääksi eikä hännäksi; sinä aina vain ylenet etkä koskaan alene, jos tottelet Herran, sinun Jumalasi, käskyjä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, että ne tarkoin pitäisit,
      14. etkä poikkea oikealle etkä vasemmalle yhdestäkään niistä sanoista, jotka minä tänä päivänä teille annan, et seuraa muita jumalia etkä palvele niitä." (5. Moos. 28.)

    • Ai niin tais jäädä tärkein asia sanomatta, eli tärkeintä on uskoa Jeesukseen. Häneen ja hänen sovitustyöhönsä ristinpuulla uskomalla saamme syntimme anteeksi ja asiamme kuntoon taivaan Isän kanssa. Ja kun on asiat kunnossa Jumalan kanssa, niin on kaikki mahdollista! :) Toki mikään karkkiautomaatti ei Jumala ole, mutta kyllä hän haluaa auttaa meitä medän kipeimpien asioiden kanssa.

    • Ajankohtainen asia edelleen!

      • Jumalahan on homoja vastaan?

        Mitäs Jumala ajattelee kauhoitusta? Vaikka harrastaa kauhoitusta, pääseekö taivaaseen?


      • ergre
        AIDS kirjoitti:

        Jumalahan on homoja vastaan?

        Mitäs Jumala ajattelee kauhoitusta? Vaikka harrastaa kauhoitusta, pääseekö taivaaseen?

        Ei kai varsinaisesti homoja mutta homoutta vastaan. .Hän rakastaa ihmistä mutta vihaa syntiä. Ja uskokko että saatana pelkää helvettiä? Ettei se ees oo sielä vielä ite. Helvetti on siis ihan tyhjä nyt. Saatana on katelllinen ihmiselle jolle on annettu mahis, jopa monta, välttyä helvetiin joutumiselta. Ite se sinne tietää joutuvansa ja haluaa viedä mukanaan niin monta ku mahollista on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2377
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      284
      2275
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      74
      1759
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1452
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1299
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1298
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1030
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1020
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe