Metropolia Bioanalytiikka pääsykoe

Takku12345

Mitkä fiilikset jäi kokeesta? Miten meni ryhmätilanne? Entä teoria?
Nyt vaan jännitetään pari viikkoa!! Tsemppiä kaikille!

44

443

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takku12345

Hakijoita oli 160, sisään otetaan 25.
      Monimuotoon 26. Pienet on sisäänpääsyprosentit mutta aina on toivoa!

• Takku12345

Itse yllätyin kokeen helppoudesta. Teoriaosio oli käytännössä esivalintakoe ilman ennakkomateriaalikysymyksiä. Luetun ymmärtäminen ja enkku oli ammattisanastoa, siinä kohtaa hyötyä esim. opiskelukirjojen selailusta..
      Matikka oli yläastematikkaa enimmäkseen monivalintakysymyksinä.

Ryhmätilanne oli yllättävän helppo sisällöltään, mikä pistää pohtimaan, että mitä arvioitsijat siinä oikeastaan tarkkailivat?! Elehdintää? Käsialaa?😀
      Käytännössä se sisälsi lyhyen ryhmätilanteen minkä ainoa tehtävä oli valita yhdessä aihe. Seuraavaksi jakauduttiin pareihin fläppitaululle ja keskusteltiin valitusta aiheesta muistiinpanoja tehden. Lopuksi parit purkivat aiheensa koko porukalle vuorollaan.

Lisäksi jokainen kirjoitti paperille kolme asiaa:

1. Kuka olet?
      2. Miksi hait?
      3. Haitko muualle, mihin?

• Minä56t566

Joo tuo ryhmätilanne mietitytti jälkikäteen ku oli niin lyhyt ja helpon olonen, miten ne siitä mitään arvioi? Se varmaan vaikuttaa paljon mitä laitto siihen et miks haki..

Arvasin et tota kysytään ni mietiskelin etukätee mitä vois siin tilantees sanoo mut tuntu et tuli jotenki aika paska vastaus siihe :D saa nähä sit.

• takku123

meidän ryhmästä joku kysyi valvojilta että saako äidinkielen osiosta tehdä muistiinpanoja. Valvojat näyttivät hetken olevan kahden vaiheilla ja sitten myöntyivät, edellinenkinryhmä oli tehnyt muistiinpanoja... minusta se on vähän outoa että noinkin tärkeään asiaan ei ole vedetty yhteistä linjaa. itseäni ainakin hyödytti suuresti tekstistä tekemäni muistiinpanot, kuten termien suomennos ja muut selvennykset. Ilman niitä en olisi selvinnyt niin hyvin vastauksista...

• lallaralla

Kiitos kommentistasi!
        Mietin ihan samaa, että esimerkiksi verisuonten kirjoittaminen latinaksi ja mitatun vapaan hemoglobiinin määrän kirjoittaminen olisi auttanut ainakin parissa kolmessa kysymyksessä. Itse yritin vaan painaa sitä kuvaa, nimiä ja lukuja verkkokalvoilleni. Otan tänään yhteyttä opintopalveluihin. Samaa on tekemässä myös toinen samassa luokassa koetta tehnyt pyrkijä.

• Kata--31

Itse tuskailin suomen ja englannin kielen osion kanssa koska oli niin paljon muistettavaa! Olin juuri tässä ryhmässä missä muistiinpanoja ei saanut tehdä. Ryhmätilanne tuntui omalla kohdalla menevät huonosti, jännityksen piikkiin. Luulin ensimmäisen osion(eli paperille kirjoitus) keskustelu luontoiseksi, enemmän kirjoitin muistiinpano tyylisesti. Kyllä alkoi harmittaa kun sanottiin että paperit otetaan pois, no toivottavasti käsialasta sai selvää. Fläppitaulun tekstiä lukiessa sönkötin vain, enkä oikein osannut aiheesta kertoa (asiakkaiden kanssa olevat haasteet terveydenhoito puolella tms.). Ennen ryhmä osiota oli ajatukset ihan muualla, ois pitänyt vaan tsempata enemmän ajatusta siihen, harmi koska todella haluan tälle alalle.

• lallaralla

Muistatko, missä luokassa teit pääsykoetta? Mietin tässä, että onko useammassakin luokassa kielletty muistiinpanot vai ollaanko oltu samassa luokassa.

• Kata--31

Ei muistikuvaa luokan numerosta, mutta sukunimi alla kirjaimilla Ky, eikös menty aakkosjärjestyksessä luokkaan?

• lallaralla
        Kata--31 kirjoitti:

Ei muistikuvaa luokan numerosta, mutta sukunimi alla kirjaimilla Ky, eikös menty aakkosjärjestyksessä luokkaan?

Jos haluat jutella vielä asiasta enemmän, niin voit laittaa sähköpostia [email protected].
        Olemme todennäköisesti olleet samassa luokassa.

• Kata--31
        lallaralla kirjoitti:

Jos haluat jutella vielä asiasta enemmän, niin voit laittaa sähköpostia [email protected].
        Olemme todennäköisesti olleet samassa luokassa.

Sähköposti ei toiminu😊

• lallaralla

• takku123

Oletteko vieneet asiaa eteenpäin? olisin kiitollinen jos infoaisitte meitä muitakin jos asia jotenkin etenee :)

• lallaralla

Valitettavasti en tiedä, missä vaiheessa käsittely on. Uskon, että Metropolia tiedottaa asiasta julkisesti, kun ovat löytäneet ratkaisun. Joka tapauksessahan asia koskee kaikkia pääsykokeeseen osallistuneita eikä pelkästään niitä, joilta muistiinpanot kiellettiin. Asiasta kuuluu siis informoida kaikkia. Kiire heillä tulee, mutta emmehän me hakijat siihen syyllisiä ole. Moka oli paha, mutta täytyy yrittää ymmärtää, että mokia tapahtuu niin kauan kuin ihmiset näitä tekevät. Nyt onkin mielestäni Metropolialla näytön paikka toimia oikein ja siten myös säilyttää uskottavuutensa.

• Kokelas101

Olin myös sellaisessa luokassa, jossa muistiinpanoja ei saanut tehdä... huomasin silti poistuessani kokeessa että takarivissä niitä oli salaa muutamat tehnyt/tekemässä..

• lallaralla

Olitko päivätoteutuksen vai monimuotototeutuksen kokeessa?

• Kokelas101

Päivätoteutus

• Vituttaaa

Meidän luokassa osa oli jo tekemässä koetta, kun toinen osa ei päässyt edes kirjautumaan kokeeseen, info oli todella huonoa ja tuntui että se "ope" kaan osannut auttaa meitä. Itseäni etenkin häiritsi kun olin lukemassa äidinkielen osiota niin puolet luokasta hölisi ja keskittyminen herpaantui aika pahasti :( Sitten sinne tuli vielä joku atk vastaava mies puhumaan kovaäänisesti puhelimeen. Kiitos en olisi halunnutkaan keskittyä äidinkielen luetunymmärtämiseen.....

• lallaralla

"Oikaisupyynnöt

Esivalintavaiheesta ei voi tehdä oikaisupyyntöä.
        Mikäli hakija haluaa valittaa päätöksestä, on se tehtävä vasta, kun varsinaisen opiskelijavalinnan tulokset on julkaistu."

"Opiskelijavalintaan tyytymätön hakija voi pyytää siihen kirjallisesti oikaisua Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n oikeusturvalautakunnalta 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista (L483/2013 § 22). Tarkemmat ohjeet hakijapalveluista."

Metropolian sivuilta poimittuja.

• Tiuskeliini83

Meidänkin luokassa opettajat/valvojat puhuivat kovaan ääneen luetunymmärtämistehtävän aikana!! Se vaikeutti keskittymistä todella paljon. Mietin jo että oliko se tarkoituksellista, testasivatko pystymmekö keskittymään ärsykkeistä huolimatta...tuskinpa. Lisäksi ohjeistus oli epäselvä. Huomasi että kokeita ei oltu organisoitu huolella. Toinen valvojista oli selvästi stressaantunut ja kiireinen, vihaisena tokaisi vastauksen kysyessäni omaa ryhmääni, samalla jo juosten seuraavaan paikkaan. Jäi kyllä hieman kökkö olo koko kokeesta...

• lallaralla

Meillä oli hiljaista kokeen ajan. Kukaan ei mielestäni myöskään tullut myöhässä kokeeseen. Keskittyminen oli siis sen puolesta helppoa. Toisessa ketjussa kritisoitiin sitä, miten johonkin luokkaan oli tullut myöhässä porukkaa niin, että se oli häirinnyt keskittymistä. Myöhästyneiden ottaminen sisään on myös mielestäni erikoista.

• Kokelas101

Meillä oli näin. Ja myös kuten em. oli meidänkin luokassa atk-henkilö hääräämässä ja avustamassa niitä joilla koe ei auennut, kun taas jotkut pääsivät heti aloittamaan

• nimitähän

Kertoivatko ne ikinä Metropoliasta mitään ratkaisua/toimenpidettä tähän liittyen?

• lallaralla

Ymmärtääkseni tutkivat asiaa vielä. Uskon, että tiedottavat asiasta kaikkia!

• myöskokeessaollut

Mutta tulosten pitäis tulla viimeistään huomenna! :O aika tiukille menee jos jotain meinaavat asialle tehdä!

• lallaralla

Toistan vielä itseäni sen verran, että nyt Metropolialla on näytön paikka ja mahdollisuus säilyttää uskottavuutensa. Uutta koetta eivät tietenkään ehdi järjestää. Se olisi oikeudenmukaisin.

Toiseksi paras vaihtoehto olisi jättää tekstejä koskevat osiot pois arvostelusta, jolloin valinta perustuisi matematiikkaan ja ryhmätilanteisiin.

Kolmas ja mielestäni huonoin vaihtoehto on antaa jokin pistehyvitys niille, jotka eivät saaneet tehdä muistiinpanoja. Onko se sitten 5 lisäpistettä? Vai peräti 10? Miten tämä määritellään? Verrataanko luokkien keskiarvoja? No teoriassahan tässä yhdessä luokassa on saattanut olla sattumalta ne muutamat huiput, jotka ovat onnistuneet muistiinpanoja kirjoittamatta nappaamaan huiput pisteet. Niiden ansiosta koko luokan keskiarvo on sitten huippuhyvä ja todetaan, ettei kukaan saa hyvitystä. Ne muutamat, jotka olisivat hyötyneet muistiinpanojen kirjoittamisesta kärsivät ja jäävät ilman opiskelupaikkaa.

Tämä viimeinen vaihtoehto on tasapäistämistä. Toivottavasti siihen ei päädytä! Muita vaihtoehtoja oikeudenmukaistamiseen en nyt keksi. Ei helppo tilanne ja aikaa on vähän. Muistaahan kaikki kuitenkin, että lain mukaan 14 päivän kuluessa päätöksestä saa vielä tehdä valituksen valinnasta?

• nimitähän

Kirjoittakaa aiheesta Metropolian Facebook-sivulle, eiköhän siihen sitten joku reagoi. ;)
      Itse hain Metropoliaan eri sotealalle eri valintaryhmässä, mutta tämä tilanne on niin härski hakijoita kohtaan, että kiinnostaa kyllä, miten koulu tuon hoitaa.

• uteliasssss

No miten kävi, pääsittekö sisään? :)

• Varasijasucks

Varasijoilla ollaan..blääh

• kata--31

Hyväksytty tuli! Onpas onnellinen olo, olin jo henkisesti valmistautunut etten pääse kouluun.

• Ptargiman

Mä pääsin monimuotoon! Pisteet olisivat riittäneet myös päiväopiskeluun. Ihan uskomatonta!
      Onko muita monimuotoon tulevia? :)

• possumi

Mistä te ne pisteet näitte?

• ptargiman

Siitä opintopolusta tulleesta kirjeestä (sähköpostiin). Siellä näkyi millä pisteillä oli itse päässyt sisälle ja mikä oli alin hyväksytty pistemäärä. Itse hain sekä monimuotoon että päiväopiskeluun, niin siksi tiedän molempien pisterajat.
        Monomuotoon alin oli 48p ja päiväopiskeluun 44,25p

• Dupppis

Mä pääsin myös monimuotoon:) pisteillä 63, alin hyväksytty oli näköjään vaan 48!

• ptargiman

pääsitkö siis koepisteillä? tiedätkö mikä oli maksimi (70p)?

• Varailija

Varasijalla 6 päivätoteutukseen..

• Onnellinen12245

Pääsin päivätoteutukseen! Pisteitä oli 55. Eli pelkillä koepisteillä ja ei-ensikertalaisena irtos paikka!

• Oppaaa

Hei ! Itse pääsin Opiskelemaan Bioanalytiikaa metropoliaan. Pääsykokeista sen verran, että itse en ottanut muistiinpanoja, sillä en nähnyt sille tarvetta kirjallisesta osiosta tuli hyvät pisteet, mutta muistakaa että suurin osa pisteistä tuli ryhmätilanteesta. Valittaminen, itkeminen ja muiden syyttäminen ei muuta todellisuutta. Kaikki me oltiin samalla linjalla ellei tällä kertaa onnannut niin ensi kerralla !

• UteliaSihminen

Onks sulla jotain vinkkejö siihen ryhmätehtävään tai ns miten erotuit muista eduksesi

• lallaralla

Jotkut muistiinpanoja tehneet hakijat kokivat muistiinpanojen auttaneen pääsykokeessa. Käsittääkseni kukaan ei ole itkenyt tai syyttänyt muita. Epäoikeudenmukainen koe silti eri ryhmille oli, ja Metropoliaa on ihan aiheesta kritisoitu.

Vastaan samalla tuohon ryhmätehtävää koskevaan kysymykseen. Jos ryhmää pyydetään valitsemaan jokin aihe useasta vaihtoehdosta, on varmaan suotavaa, että ryhmä keskustelee aiheista ja vertailee niitä, eikä vain niin että joku valitsee ja muut nyökyttelee. Tässä ryhmä saattoi osoittaa perehtyneisyyttä bioanalytiikan alaan ainakin tämän vuoden kokeessa.

Kannattaa valmistautua ryhmätilanteeseen tutustumalla bioanalytiikan alaan ja miettimällä, miksi se olisi juuri itselle oikea ala. Mieti, onko sinulla jotain kysyttävää alasta tai opiskelusta. Vuorovaikutus ihmisten kanssa on normaalia vuorovaikuttamista. Hyvät käytöstavat, toisten kuunteleminen, omien ajatusten ystävällinen ja selkeä esittäminen perusteluineen ovat avainasioita.

Totta on kuitenkin, että ryhmätilanne antaa arvioijille vain pintaraapaisun siitä, millaisia hakijat ovat. Ryhmän dynamiikka ja sattumakin vaikuttavat paljon siihen, millä tavoin kukin pääsee oikeuksiinsa. Sanoisin, että mene kokeeseen omana itsenäsi. Silloin olet kaikkein luontevin! :) Onnea hakuun!

• niinandeerus

lallaralla, pääsitkö sisään?

• lallaralla

Pääsin ykkösvaihtoehtooni. Olisin päässyt myös kakkoseen, kolmoseen, neloseen ja vitoseen. Näin ei-ensikertalaisena en olisi uskonut näin käyvän! :)

• Uteliassss

Oho sullahan meni hyvin :D mikä sun ykkösvaihtoehto oli

• Oppa

Tottakai! Huomiomalla muita, sekä perehtymällä alalle. Tietämällä mitä haluat alalta ja miksi juuri sinä olisit parempi kuin muut mitä sinulla on annetavana bioanalyytikalle ja olemalla täysin itsevarma itsestäsi ja siitä että juuri tämä ala on sinua varten.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4541
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      503
      2420
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1981
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1779
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      79
      1543
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      11
      1061
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      93
      900
    9. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      39
      827
    10. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      118
      818
    Aihe