Voinko siis päästä opiskelemaan humanistista alaa ja aasian tutkimusta yliopistoon, jos olen käynyt amiksessa esim. lähihoitajan koulutuksen. Entä onko minulla huonommat mahdollisuudet kuin ylioppilailla? Kiitos jos joku voisis vastata, koska olen miettinyt tätä niin paljon.
Amiksesta yliopistoon
10
141
Vastaukset
- ei_oo_ongelmaa
Pääset jos haluut ja jaksat tehdä työtä.
- huipha
Aasian tutkimusta on kai vain Helsingin yliopistossa. Voit hakea ammattikoulututkinnolla (esim. lähihoitaja) ja voit tulla valituksi pelkän pääsykokeen perusteella. Hakijoita on paljon, opiskelupaikkoja vähän. Mahdollisuutesi riippuvat kokonaan panostuksestasi pääsykokeeseen.
Aasian tutkimuksen opiskelu vaatii hyvää englannin osaamista ja hyvää yleissivistystä. Yliopistossa vaaditaan kandin tutkintoon myös ruotsin kielen taito, humanistisen tdk:n vaatimukset ei ole aivan läpihuutojuttu.
Helsingin yliopiston humanistisen tdk:n tutkintovaatimukset ovat uudistumassa täydellisesti, mutta yliopiston WebOodista voit tutkailla, mitä Aasian tutkimuksen opintoihin nyt sisältyy. - Aaasiaa
Sataa hakijaa kohden 8 onnistui saamaan tänä vuonna (2016) opiskelupaikan Aasian tutkimukseen. Voihan sen sanoa toisinkin eli 8 % hakijoista sai Aasian tukimukseen opiskelupaikan.
- opex
Jos haluaa opiskella noin teoriapitoista alaa, niin eikö lukio olisi luontevampi vaihtoehto kuin amis? Mahdollisuudet saada paikka ja selviytyä opinnoista ovat lähihoitajalla joka tapuksessa huonommat.
- kirmiska
Tosiaan, jos Ap on nyt siinä tienhaarassa, josta lähdetään lukioon tai lähihoitajan opintoihin, lukio on ehdottomasti oikeampi tausta Aasian tutkimuksen opinnoille.
Jos valinta lukion ja lähihoitajan välillä on jo tehty ja lähihoitajan paperit jo taskussa, siitä on täysin mahdollista päästä opiskelemaan Aasian tutkimusta. Harvalla lähihoitajalla tällainen kuitenkaan käy edes mielessä. Mutta kuten aikaisemmin on todettu, kilpailu opiskelupaikoista on ankara ja lähihoitajan valmiudet kilpailussa menestymiseen ovat ehkä heikommat. Kaikki on kiinni yksilöstä, joku lähihoitaja päihittää monta ylioppilasta.
Joka tapauksessa lähihoitaja hakemassa Aasian tutkimuksen opintoihin on harvinaisuus ja Aasian tutkimusta opiskelemassa vielä harvinaisempi. Ylipäätään humanistinen tiedekunta on sellainen, johon harvoin tullaan amispohjalta ilman lukiota. Mutta mahdollista se on kovalla motivaatiolla.
Opinnoista kyllä sitten selviytyy, jos vain pääsee sisään.
- Amiksestayliopistoon
Moikka! Jaan sinulle oman tieni yliopistoon, niin ehkä saat motivaatiota itse hakemaan. Elikkäs, valmistuin muutama vuosi sitten amiksesta HORECA-alalta. Ennen amista lukio, eikä lukeminen tuntunu "omalta jutulta", joten koin järkeväksi aloittaa ammatilliset opinnot. Valmistuin ja menin suoraan työelämään. Olen aina kuitenkin ollut innokas oppimaan, selvittämään ja tutkimaan asioita. Korkeakoulututkinto alkoi kiinnostamaan ja pidinkin aluksi AMK-restonomi-opintoja loogisena jatkumona opiskeluissani. Opintopolkua selaillessani, ja eri koulutuslinjoja tutkiessani kuitenkin törmäsin erääseen täysin teoreettiseen pääaineeseen, joka heti kolahti ja tuntui omalta mielenkiinnonkohteelta.
Sillä hetkellä päätin, että haen vain siihen pääaineeseen, en restonomiksi, enkä mihinkään muuhunkaan "kakkosvaihtoehtoon". Lähdin heti all-in periaatteella liikenteeseen. Irtisanouduin töistä, ostin pääsykoekirjat ja aloitin lukemisen.
Aluksi olin erittäin hämilläni. Luin pääsykoekirjaa eteenpäin kuin romaania ja ahdistus valtasi minut. Mietin, että ei minusta ole tähän. Lukeminen ja pänttääminen oli jotain ihan uutta minulle. Vertasin itseäni ja lukutaitojani ylioppilaisiin, ja olin aluksi vähällä lyödä hanskat tiskiin.
Päätin kuitenkin, että kerta olen tähän lähtenyt, niin vien sen loppuun. Aluksi opettelin oikein lukemista ja pänttäämistä. Selailin edellisvuosien pääsykokeita ja järkeilin mitä voitaisiin kysyä tulevissa pääsykokeissa. Luin useita tunteja päivässä kuutena päivänä viikossa lähes neljän kuukauden ajan. Toukokuussa osallistuin pääsykokeisiin ja heinäkuussa sain tietää, että pääsin sisään. Se tunne oli uskomaton, sadoista hakijoista minä pääsin sisään. Kaikki se työ ja ne uhraukset eivät olleet turhia.
Meidän vuosikurssista minä olen ainoa puhtaasti amis-taustainen (on amis/lukio-taustaisia), ja nyt toisen periodin lopussa huomaan, että useammalla ylioppilaalla on enemmän vaikeuksia kurssien läpäisemisessä kuin minulla.
Joten jokaiselle amikselle, joka harkitsee yliopistoa, uskokaa itseenne ja tehkää aivan helvetisti töitä!- öööhö
Mutta olit kuitenkin käynyt lukion ennen yliopistoa...
- komment
" Ennen amista lukio, eikä lukeminen tuntunu "omalta jutulta", joten koin järkeväksi aloittaa ammatilliset opinnot. "
"Meidän vuosikurssista minä olen ainoa puhtaasti amis-taustainen"
Miten siis on sen lukion kanssa? Tarkoititko sanoa, että ennen amista ei lukio eikä lukeminen tuntunut omalta jutulta...? Jos tarkoitit, niin suomen kielestäsi amistausta kyllä näkyy.
"Luin useita tunteja päivässä kuutena päivänä viikossa lähes neljän kuukauden ajan. "
Uskooko joku tuota?
Puhtaasti amistaustalta pääsee yliopistoon, mutta tavallista se ei ole. Amikseenhan hakeutuvat pääasiassa juuri sellaiset, joilla ei lukuhaluja pahemmin ole edes lukioon. Amiksesta löytyy tosi vähän sellaisia, joilla on muutenkaan kykyä yliopistotason opinnoista suoriutumiseen. Ja tämä ei ole moite vaan tosiasia. Amisväkeä toki tarvitaan suoritustason tehtäviin, tärkeää työtä on keittäminen ja tarjoilukin. - mjshggsjksls
komment kirjoitti:
" Ennen amista lukio, eikä lukeminen tuntunu "omalta jutulta", joten koin järkeväksi aloittaa ammatilliset opinnot. "
"Meidän vuosikurssista minä olen ainoa puhtaasti amis-taustainen"
Miten siis on sen lukion kanssa? Tarkoititko sanoa, että ennen amista ei lukio eikä lukeminen tuntunut omalta jutulta...? Jos tarkoitit, niin suomen kielestäsi amistausta kyllä näkyy.
"Luin useita tunteja päivässä kuutena päivänä viikossa lähes neljän kuukauden ajan. "
Uskooko joku tuota?
Puhtaasti amistaustalta pääsee yliopistoon, mutta tavallista se ei ole. Amikseenhan hakeutuvat pääasiassa juuri sellaiset, joilla ei lukuhaluja pahemmin ole edes lukioon. Amiksesta löytyy tosi vähän sellaisia, joilla on muutenkaan kykyä yliopistotason opinnoista suoriutumiseen. Ja tämä ei ole moite vaan tosiasia. Amisväkeä toki tarvitaan suoritustason tehtäviin, tärkeää työtä on keittäminen ja tarjoilukin.Ihmiset muuttuu.
- amiksestayliopistoon
"Puhtaasti amistaustalta pääsee yliopistoon, mutta tavallista se ei ole."
Tavallista se ei ole, mutta ei kovin epätavallistakaan. N. 1% sisään päässeistä hakijoista, joten puhutaan kymmenistä vuosittain.
"Amikseenhan hakeutuvat pääasiassa juuri sellaiset, joilla ei lukuhaluja pahemmin ole edes lukioon."
Olet väärässä, suurin osa ammatillisista koulutuksista sisältävät suhteellisen paljon teoriaa, joten lukematta et ammattiin valmistu. Nykyään tarjoilijankin tutkintoon vaaditaan useita äidinkielen, matematiikan ja kemian kursseja. Väittämäsi on tuulesta temmattu olettamus. Kokeile valmistua kone- ja metallialalta koneistajaksi lukematta. Amis monesti haluaa varmistaa asemansa ailahtelevilla työmarkkinoilla.
"Amiksesta löytyy tosi vähän sellaisia, joilla on muutenkaan kykyä yliopistotason opinnoista suoriutumiseen. Ja tämä ei ole moite vaan tosiasia."
Mihin väittämäsi tosiasia perustuu? Onko asiaa tutkittu? Onko sinulla esittää tieteellistä faktaa? Vaikutat katkeralta lukiolaiselta, joka ei ikinä päässyt yliopistoon. Tekstisi ulkoasun ja asenteen perusteella olet kaukana akateemisesta ihmisestä.
"Amisväkeä toki tarvitaan suoritustason tehtäviin, tärkeää työtä on keittäminen ja tarjoilukin."
Tämä pitää paikkansa, työväenluokka on kansantaloudellisesti erittäin merkittävä.
- Yliopistossa opiskeleva amis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791