Sanojen merkityksistä: suomeksi chat on ['tʃæt] s juttelu, rupattelu, puhuminen, v ark jutella,(puhella), rupatella, jutustella, pakista, haastaa, haastella, pakinoida, jutella jonkun kanssa, chat about sth jutella jstk chat up v ark (br) jututtaa.
Cambridgen sanakirjan mukaan chat tarkoittaa:
1. puhua jollekulle ystävällisen epäformaalilla tavalla, kuten "hän kuluttaa tunteja puhelimessa puhuen kavereilleen",
2. ottaa osaa keskusteluun lähettämällä viestejä internetissä, esimerkiksi älypuhelimella tms.
Erona näyttää olevan se, että meillä chat tarkoittaa kohtaa 2, eli ihmiset eivät puhelimessa chattaile.
Suomenkielessä sättiä sen sijaan tarkoittaa moittimista vihaiseen sävyyn monisanaisesti, usein käyttäen asiattomia ilmauksia.
Chatin tekstejä kun katsoo, niin oikeastaan sättiä sopii ilmapiiriin paremmin kuin chattia. Peruste: chattia on ystävällistä, sättiä on moittimista.
Chatin ongelmien ydinsyy on se, että osa ihmisistä pitää chattia sättinä, jolloin tarkoitus onkin sättiä, eikä chattia (hymynaama).
P.S. Aiotko sättiä isääsi? Sättäiletkö isällesi sättiäksesi, vai aiotko chatata isällesi sättiäksesi? Tai aiotko sättäillä chattien koko päivän?
Hyvää isänpäivää!
Chatin ongelmien ydinsyy - analyysi
90
280
Vastaukset
- Isäntyttönen
Pohtimisen paikka jokaiselle sättijälle JA chattaajalle
Rakastettavaa isäinpäivää kaikille maailman iseille! Ilman teitä, ei olis meitä
Omalle isälleni soitin jo aamulla ja juttelin eli chattasin pitkään.
Tässä pieni lahja kaikille isäihmisille :)
https://www.youtube.com/watch?v=0gJN9LGn3yQ - Vuosien_sato
Chatin ISI:llekin mahdottoman hyvää Isinpäivää !*!
t. mahdolliset chat-lapsesi - translaatio
Hindin kielen ääntämykseltään chat-sanaa lähin sana (चाट) tarkoittaa nuolemista [eng: licking]. Todella monimerkitykselliseksi sana muuttuu kun tiedetään että ranskalaiset etsivät mirriään kun huutelevat chattia.
- domari2
Nippu väärinymmärryksiä ja rinnastuksia. Puhelimen välityksellä henkilöllisyys on joissain rajoissa tunnistettavissa.
Chatin osalta ei, esim. jos Mikki-Hiiri kirjoittaa selinalle hänen olevan läski (totta). Mitään perustetta lainopillisisille toimenpiteisiin ei synny,
sillä kohteena olevaa henkilöä (henkilöitä) ei ole yksilöity !
Että hymyä huuleen ja jäitä hattuun ! :))Tuo onkin se rikosoikeudellinen pointti,yksilöinti.Tässä taannoin joku laittoi tänne koko nimiä,yhdistäen ne nimimerkkeihin.Otin yhteyttä poliisiin ja jatkossa kaikki herjaamiset ja loukkaukset kyseisiä nimimerkkejä kohtaan onkin sit jo poliisiasia.Koskee myös aikaisempia herjauksia.Onneksi kaikki on tallessa.
- Analyysiä
Loistava juttu minninen *peukuttaa* :) Kaikki tosiaan säilyy tallessa ja tiedoksi niille jotka eivät usko poliisien tekevän täällä mitään millekään, sittenpähän näette!
Oikeus ja kohtuus, jotta herjaajat joutuvat asioista vastuuseen. - tietoatämäkin
Mutta tuosta jää tutkimatta sellainen hlö, jolla on ollut oma nimi nikkinä, se pitää muistaa.
- hghghgh
Pitää olla aika harvinainen nimi, jos pelkän nimen perusteella voi yksilöidä. Lisäksi tarvittaneen asuinpaikka minimissään.
Sehän tässä onkin juuri se pointti,asuinpaikkani on myös tuotu tänne.
voi voi.................. et taida olla ainoa jonka tiedot on täällä kerrottu ja niitä vielä chatissakin sitten varmuuden vuoksi kertaillaan. lapsellista touhua.
- kyllästynyt25
selina1 kirjoitti:
voi voi.................. et taida olla ainoa jonka tiedot on täällä kerrottu ja niitä vielä chatissakin sitten varmuuden vuoksi kertaillaan. lapsellista touhua.
No vaikka ei ole ainut, niin silti se on väärin. Miksi sinäkään et luotsina pistänyt niitä kertaajia pihalle koskaan. Sinä vaan suojelit.
selina1 kirjoitti:
Eiminua haittaa pätkänvertaa,että tietoni on täällä levitetty.Minua haittaakin se,että minusta on jonkun toimesta tehty ukkomiehiä metsästäväksi tyypiksi ja avioliittojen rikkojaksi.Samoin oli suoranainen loukkaus,että solvataan terveydenhoidon epäammattilaiseksi ja väitetään minun rääkkäävän avuttomia asiakkaitani.Nämä solvaukset annoin poliisin tutkittavaksi ja selvitettäväksi kuka on kirjoitusten takana.
- Enchattaile
minninen kirjoitti:
Eiminua haittaa pätkänvertaa,että tietoni on täällä levitetty.Minua haittaakin se,että minusta on jonkun toimesta tehty ukkomiehiä metsästäväksi tyypiksi ja avioliittojen rikkojaksi.Samoin oli suoranainen loukkaus,että solvataan terveydenhoidon epäammattilaiseksi ja väitetään minun rääkkäävän avuttomia asiakkaitani.Nämä solvaukset annoin poliisin tutkittavaksi ja selvitettäväksi kuka on kirjoitusten takana.
Heh Heh minua taas seurasi oikeaan elämään täältä täti tumputtajat, jotka väkisin parittivat minua naimisissa oleville miehille seuraten keskustelupalstoilta Esiintyen itse psykiatrian ammattilaisina ja minä olin kuulemma narsisti. Näitä ammattilaisia ei ole vielä ohjattu ainakaan hoitoon. Virheen taisin tehdä ainoastaan siinä,jotta ilmoitin ettei kiinnosta naimisissa olevat vain vapaat. Sitä kutsutaan terveydenhuollon työntekijöiden joukkoraiskaukseksi. Että sori jos olen sinua tölvinyt ja et ole kuulunut parisuhdeterapian tarpeessa olevien. ammatiraiskaajien jengiin.
- selinaonpaha
kyllästynyt25 kirjoitti:
No vaikka ei ole ainut, niin silti se on väärin. Miksi sinäkään et luotsina pistänyt niitä kertaajia pihalle koskaan. Sinä vaan suojelit.
Niin ja kaikki olivat seeproja ja Liimataisia.
Olet paha ihminen selina1. minninen kirjoitti:
en ole sinua solvannut.
kyllästynyt25 kirjoitti:
luotsi ei voi puuttua keskusteluihin. näissä on ihan omat moderaattorit. ei kannata haukkua väärää puuta.
- Kallevain
Enchattaile kirjoitti:
Heh Heh minua taas seurasi oikeaan elämään täältä täti tumputtajat, jotka väkisin parittivat minua naimisissa oleville miehille seuraten keskustelupalstoilta Esiintyen itse psykiatrian ammattilaisina ja minä olin kuulemma narsisti. Näitä ammattilaisia ei ole vielä ohjattu ainakaan hoitoon. Virheen taisin tehdä ainoastaan siinä,jotta ilmoitin ettei kiinnosta naimisissa olevat vain vapaat. Sitä kutsutaan terveydenhuollon työntekijöiden joukkoraiskaukseksi. Että sori jos olen sinua tölvinyt ja et ole kuulunut parisuhdeterapian tarpeessa olevien. ammatiraiskaajien jengiin.
Ketäs nämä täti tumputtajat on jotka parittaa???Ja mitä on joukkoraiskaus tässä yhteydessä, kalle putosi nyt kärryltä.
- Enchattaile
Kallevain kirjoitti:
Ketäs nämä täti tumputtajat on jotka parittaa???Ja mitä on joukkoraiskaus tässä yhteydessä, kalle putosi nyt kärryltä.
Sellaisia jotka seurailevat keskusteluihin kirjoittelevia ihmisiä hakutoiminnolla ja kuvittelevat profiloivansa kirjoituksista, myös niistä, joita tämä kirjoitti ilman nikkiään ja sitten lähdetään seuraamaan oikeaan elämään keräilemiensä harhojen kera.
- eijäänytepäselväksi
Niin ja siinähän oli kahden muunkin tiedot, nikki, siviilinimi ja asuinpaikka.
- Eikkanat
Sairasta pelleilyä
- kalahtaavielä
Mikä on sairasta, se on sairasta että tuodaan ihmisten nimet, nikit ja asuinpaikat tänne. Pitää olla todella kieroutunut ihminen joka niitä jakelee.
- Eikkanat
Juuri tuo on sairasta, sitä tarkoitin! Todella iljettäviä ihmisiä ne ketkä herjaavat muita ja jakavat toisten tietoja täällä. Onneksi poliisi puuttuu jo näihin.
- jotenhaastettaon
Eikkanat kirjoitti:
Juuri tuo on sairasta, sitä tarkoitin! Todella iljettäviä ihmisiä ne ketkä herjaavat muita ja jakavat toisten tietoja täällä. Onneksi poliisi puuttuu jo näihin.
Niin megatygin nimen kun guukeliin laittaa tulee kaikki hänen tietonsa ihan itse levittelee, samoin joka minnisen kuvista tunnistaa löytyy jos mitä tietoa. Aikoinaan täällä naurettiin jasmiini_kukassa nikille miten se on tyhmä kun on pitänyt facen sivunsa kaikkien luettavana,,,ne on kuulemma ihan vapaata riistaa...sai jakaa kaikki hänen perhetietonsa jopa väärennettynä, tyttärellä muka on mustamieskin.
Selinan nimi armotta jaettiin tänne kun oli vainonne kohteena joten paljon on poliisilla tutkittavaa. Ja ne hävyttömät syytökset mitä selinaa kohtaan syydettiin. Lumonluojan nimen aikoinaan jo eräs sefu kertoi muille sättääjille. Se taas löytyy ihan minnisen sivuilta ystävänä. jotenhaastettaon kirjoitti:
Niin megatygin nimen kun guukeliin laittaa tulee kaikki hänen tietonsa ihan itse levittelee, samoin joka minnisen kuvista tunnistaa löytyy jos mitä tietoa. Aikoinaan täällä naurettiin jasmiini_kukassa nikille miten se on tyhmä kun on pitänyt facen sivunsa kaikkien luettavana,,,ne on kuulemma ihan vapaata riistaa...sai jakaa kaikki hänen perhetietonsa jopa väärennettynä, tyttärellä muka on mustamieskin.
Selinan nimi armotta jaettiin tänne kun oli vainonne kohteena joten paljon on poliisilla tutkittavaa. Ja ne hävyttömät syytökset mitä selinaa kohtaan syydettiin. Lumonluojan nimen aikoinaan jo eräs sefu kertoi muille sättääjille. Se taas löytyy ihan minnisen sivuilta ystävänä.Ja sekö oikeuttaa solvaamiseen,että nimi tiedetään.Solvaus on rikos täällä,samoin kuin livessäkin.
- puotilasta
jotenhaastettaon kirjoitti:
Selinan nimi armotta jaettiin tänne kun oli vainonne kohteena joten paljon on poliisilla tutkittavaa. Ja ne hävyttömät syytökset mitä selinaa kohtaan syydettiin. Lumonluojan nimen aikoinaan jo eräs sefu kertoi muille sättääjille. Se taas löytyy ihan minnisen sivuilta ystävänä.Kirjoittaja on itse olet tutkinut ja ollut utelias kun tiedät kaikesta kaiken. Minusta se ei oikeuta silti jakamaan tietoja vaikka tietäisit. On todellakin ihmisen oma asia onko hänen sivustonsa auki vai ei. Minua ei ole koskaan kiinnostanut mitä googlee kertoo megatykistä, eikä kiinnosta tämänkään jälkeen samoin ei sekään onko minnisellä kuva vai ei. Minulle ei myöskään kuulu lumon elämä sen enempää jasmiinin tai selinan.
Mennään ajassa taaksepäin. Silloin kun minä aloitin chattaamisen, ei ollut keskusteluissa kenenkään hlökohtaisia nimiä jaossa. Palstoilla oli sefut, jotka poistivat liki päivittäin niitä tekstejä. Ihmiset osasivat erillalla käyttäytyä silloin kuin nyt, Nyt on pesinyt chattimaailmaan uteliaita ihmisiä, pahansuopia, juoruujia, ns. selkäänpuukottajia. Heidän kauttaa on nämä keskustelut menneet että levitellään tietoja, Yksi antoi aikanaan alun sille keskusteluissa , ja muistan vieläkin, kenet sinne loattiin ensimmäisenä. Siitä se lähti leviämään kuin kulovalkea. Huomasin taannoin täällä keskustelussa, miten erästä ihmistä nimiteltiin sen naamakirjan nimellä, tiedän, että kuka oli käynyt katselemassa hänen sivunsa. Vihamies etsii kaikella keinolla miten löytää tiensä jäljille, mutta se on vainontaa...Lopulta se on syytettävä teko, kun se jatkuu vuodesta toiseen.
Järkevä ihminen ,joka on itsensä kanssa sinut ei kerro toisten ihmisten tietoja eikä jaa niitä pitkin poikin some maailmaan. Ne jotka olette jakaneet tietoja täällä voitte tutkia itseänne teittekö oikein. Minusta se ei ole puolustus että, minun perheestäni on jaettu tiedot. Syy olisi silloin minussa , miksi siitä jaeteaan tietoa. Minä en syyttäisi ketään siitä vaan itseäni. Olen nähnyt sätissä uhkauksenkin, miten joku sanoi kaivavansa tiedot esille ja lokaavansa koko perheen. Tuollainen on katkeruutta ja pahansuopaisuutta.
Chattimaailma on chattimaailma, sinne ei tarvitse kenenkään mennä riitelemään eikä pätemään. Kaikki lähtee itsestä loppu peleissä. - Tiäremiäs
Mielenkiintoinen korrelaatio syntyy kun katsoo Kelastosta (Kelan avoin raportointijärjestelmä) miten paljon mielenterveyteen liittyvien lääkkeiden reseptimäärät ovat lisääntyneet ja vertaa sitä tietoa chatissä lisääntyneeseen, osittain skitsoidiseen, harhaluuloiseen jne käyttäytymiseen, niin voitaneen todeta, että yhteiskunnan mielenterveysongelmien kasvu näkyy selvästi myös chatissa.
Chatissa vammat ja ongelmat eivät näy toisille chattereille ja oletan, että mt-ongelmaiset hakeutuvat mielellään juuri anonyymeihin chatteihin, koska tuolloin voi kokea olevansa tasavertainen muiden chattereiden kanssa. Eli jos tätä reflektoi chatin historiaan, niin ehkä chat on ollut aiemmin perheen äitien, työttömien, sinkkujen jne "hengähdyspaikka" ja nyt kun perheet ovat hajonneet, sinkkuus lisääntynyt, työttömyys on tuottanut myös mielisairauksia jne onkin chatistä tullut "mt-sairaiden vertaistukipaikka".
Mitään pahaa ei tällaisessa vertaistukipaikassa yleensä ole, mutta silloin kun osa ihmisistä on heikkolahjaisia ja paljastavat itsestänsä liikaa, osa ihmisistä on hyväksikäyttäjiä, jotka pyrkivät kaikin keinoin uusliberalistiseen tapaan hyötymään heikoimmista ihmisistä, niin eipä ihme, että täällä tapellaan ja oikeutta haetaan viranomaisilta saakka.
Pohtiessani keinoja ongelmien välttämiseksi olen edelleen sitä mieltä, että nimimerkit tulisivat olla kertakäyttöisiä, jolloin nimimerkkiin ei voida kohdistaa tunteita tai niihin heikompilahjaisiin chattereihin painostustoimia.
Paljastuakin voi vaikka olisi tuhat nikkiä, mutta silloinkin riski pitää olla hallittu. Esimerkiksi kirjoitustyylini paljastaa minut joka kerta, mutta se ei minua haittaa, koska olen alusta asti pyrkinyt kirjoittamaan täysin livetyylistä poikkeavasti. Toisin sanoen, se rooli, mitä olen vetänyt alusta saakka, on se rooli, josta minut tunnistetaan.
Olen testaillut miten suhtautuminen esittämääni chattirooliin muuttuu eri tilanteissa. Aikuisissa tämä oli erittäin helppoakin, Vanhemmissa ei niinkään: niin pitkään, kunnes ihmiset tunnistivat kuka nimimerkin takana on (Bio), niin pitkään keskustelut olivat asiallisia, osa naisnikeistä flirttailevia jne. Sitten kun alkuperäinen nimimerkkini paljastui, sävy muuttui ja mukaan tuli nälvimistä, haukkumista, mustasukkaisuutta, "mä ruksin sut jne. Mikään ei siis minun puoleltani muuttunut, mutta se, että ihmiset assosioivat aiempaan nimimerkkiini liitetyt negatiiviset tunteensa uuteen nimimerkkiini muutti käyttäytymisen totaalisesti.
Mielestäni chatissä olisi jollekin tiedonsosiologiasta kiinnostuneelle jännä kenttä tutkittavaksi. Ehkä joku nuori ottaa tästä kopin?
Chatissä toteutuu mielestäni Voltairen (1694-1778) toteama mietelause erinomaisesti: "Maailma on epäsoinnille omistettu temppeli. Maailma on aina oleva hullu, ja ne jotka luulevat sen parantavansa ovat hulluista hulluimmat." - puotilasta
Hyvä kirjoitus, ainut että pitäisi saada nuoriso lukemaan näitä, jotta saisi jonkun tekemään tutkimusta. Kerroit tuossa miten muuttunut chattiyhteisö, se on totta.
Muistan, kun alettiin MT potilaille esitellä chattia yhtenä paikkana tuoda itseään esille ja saada sillä tapaa kontakteja. Kyllä se on täällä nähtävissä, että se mielenterveystyö on kantanut hedelmääkin.
Voin sanoa, että kaiken olen tuon itsekkin kokenut chattimaailmassa. Kertakäyttö nimimerkki olisi sovelian, ei mitään tietoja itsestä mihinkään. Sitten jos joku ne saa tietoonsa olet itse ne paljastanut. Pois ei voida sulkea sitäkään, etteikö joku osaisi keksiä ne tiedot tai kaivaa. Harhaluuloisuushan on yksi chatin kantavia voimia, sinua epäillään milloin miksikin , kuitenkaan ne kaikki ei ole vieläkään Liimataisia eikä jasmiineja. - nähtykaikenlaista
minninen kirjoitti:
Ja sekö oikeuttaa solvaamiseen,että nimi tiedetään.Solvaus on rikos täällä,samoin kuin livessäkin.
Hyvä minninen ketään muuta kuin jasmiinia en ole nähnyt solvattavan jospa tästä tulisikin ennakko tapaus ja jasmiini saisi 8 vuoden solvaukset tutkintaan, kettuhan oikein lupasi maksaa joka solvauksesta kahvit pullien kera.
- eläiloitsevielä
nähtykaikenlaista kirjoitti:
Hyvä minninen ketään muuta kuin jasmiinia en ole nähnyt solvattavan jospa tästä tulisikin ennakko tapaus ja jasmiini saisi 8 vuoden solvaukset tutkintaan, kettuhan oikein lupasi maksaa joka solvauksesta kahvit pullien kera.
-osa niistä jo vanhentunutkin-
- plimplom
Tiäremiäs kirjoitti:
Mielenkiintoinen korrelaatio syntyy kun katsoo Kelastosta (Kelan avoin raportointijärjestelmä) miten paljon mielenterveyteen liittyvien lääkkeiden reseptimäärät ovat lisääntyneet ja vertaa sitä tietoa chatissä lisääntyneeseen, osittain skitsoidiseen, harhaluuloiseen jne käyttäytymiseen, niin voitaneen todeta, että yhteiskunnan mielenterveysongelmien kasvu näkyy selvästi myös chatissa.
Chatissa vammat ja ongelmat eivät näy toisille chattereille ja oletan, että mt-ongelmaiset hakeutuvat mielellään juuri anonyymeihin chatteihin, koska tuolloin voi kokea olevansa tasavertainen muiden chattereiden kanssa. Eli jos tätä reflektoi chatin historiaan, niin ehkä chat on ollut aiemmin perheen äitien, työttömien, sinkkujen jne "hengähdyspaikka" ja nyt kun perheet ovat hajonneet, sinkkuus lisääntynyt, työttömyys on tuottanut myös mielisairauksia jne onkin chatistä tullut "mt-sairaiden vertaistukipaikka".
Mitään pahaa ei tällaisessa vertaistukipaikassa yleensä ole, mutta silloin kun osa ihmisistä on heikkolahjaisia ja paljastavat itsestänsä liikaa, osa ihmisistä on hyväksikäyttäjiä, jotka pyrkivät kaikin keinoin uusliberalistiseen tapaan hyötymään heikoimmista ihmisistä, niin eipä ihme, että täällä tapellaan ja oikeutta haetaan viranomaisilta saakka.
Pohtiessani keinoja ongelmien välttämiseksi olen edelleen sitä mieltä, että nimimerkit tulisivat olla kertakäyttöisiä, jolloin nimimerkkiin ei voida kohdistaa tunteita tai niihin heikompilahjaisiin chattereihin painostustoimia.
Paljastuakin voi vaikka olisi tuhat nikkiä, mutta silloinkin riski pitää olla hallittu. Esimerkiksi kirjoitustyylini paljastaa minut joka kerta, mutta se ei minua haittaa, koska olen alusta asti pyrkinyt kirjoittamaan täysin livetyylistä poikkeavasti. Toisin sanoen, se rooli, mitä olen vetänyt alusta saakka, on se rooli, josta minut tunnistetaan.
Olen testaillut miten suhtautuminen esittämääni chattirooliin muuttuu eri tilanteissa. Aikuisissa tämä oli erittäin helppoakin, Vanhemmissa ei niinkään: niin pitkään, kunnes ihmiset tunnistivat kuka nimimerkin takana on (Bio), niin pitkään keskustelut olivat asiallisia, osa naisnikeistä flirttailevia jne. Sitten kun alkuperäinen nimimerkkini paljastui, sävy muuttui ja mukaan tuli nälvimistä, haukkumista, mustasukkaisuutta, "mä ruksin sut jne. Mikään ei siis minun puoleltani muuttunut, mutta se, että ihmiset assosioivat aiempaan nimimerkkiini liitetyt negatiiviset tunteensa uuteen nimimerkkiini muutti käyttäytymisen totaalisesti.
Mielestäni chatissä olisi jollekin tiedonsosiologiasta kiinnostuneelle jännä kenttä tutkittavaksi. Ehkä joku nuori ottaa tästä kopin?
Chatissä toteutuu mielestäni Voltairen (1694-1778) toteama mietelause erinomaisesti: "Maailma on epäsoinnille omistettu temppeli. Maailma on aina oleva hullu, ja ne jotka luulevat sen parantavansa ovat hulluista hulluimmat."ja taas palaat mielenterveysongelmiin
Kaikki ovat titityy - paitsi sinä...:)
- Enchattaile
Saanko minninen olla utelias tai joku muu jonka tietoja on jaettu, että oletteko kuinka monen kanssa vaihtanut tietojanne jos olette ja kuinka hyvin kykenette poissulkemaan heidät näiden tietojenne jakajien listalta,? Vai onko aavistus kuka niitä jakaa? Ei tarvitse sanoa nimeä/nimiä, en tunne kuitenkaan. Käytättekö tämän portaalin sähköposti osoitetta?
Minulla on vahava epäilys kuka meidän tietoja on tänne jakanut,mutta se on poliisin asia selviittää,kuka näitä herjoja on meidän niskaamme laittanut.Nämä valheet ja solvaukset ovat ainakin minun kohdallani niin henkilökohtaisia,että en jätä asiaa tutkimatta.
- Enchattaile
minninen kirjoitti:
Minulla on vahava epäilys kuka meidän tietoja on tänne jakanut,mutta se on poliisin asia selviittää,kuka näitä herjoja on meidän niskaamme laittanut.Nämä valheet ja solvaukset ovat ainakin minun kohdallani niin henkilökohtaisia,että en jätä asiaa tutkimatta.
Voihan rähmä no sit varmaan tiesit kuitenkin, et joku ulkopuolelta voi lukea sähköposteja jos on osoite täältä? Mulle kävi joskus niin ja siksi ei ole enää osoitetta olemassa. Oon niin kiinnostava et heti alettiin seuraamaan kun pari kertaa kävin chatissa. Käsittämätön paikka.
- Tiäremiäs
Ihan hyvä varoittava esimerkki. Mikäli tekijät ovat osanneet käyttää proksyjä, niin ei heitä kiinni saa. Rikoslain suhteen taitaa olla vielä niin, että jos kyse ei ole identiteettivarkaudesta, vaan kunnianloukkauksesta, joka on asianomistajarikos. Julkinen herjaaminen on poistunut rikoslaista vuonna 2000.
9 § (13.12.2013/879) Kunnianloukkaus
Joka
1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,
on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon.
Kunnianloukkauksesta tuomitaan myös se, joka esittää kuolleesta henkilöstä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan kärsimystä ihmiselle, jolle vainaja oli erityisen läheinen.
Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.
Kunnianloukkauksena ei myöskään pidetä yleiseltä kannalta merkittävän asian käsittelemiseksi esitettyä ilmaisua, jos sen esittäminen, huomioon ottaen sen sisältö, toisten oikeudet ja muut olosuhteet, ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.
Yksityisoikeuden puolella voi tietenkin lähteä hakemaan vahingonkorvausta esimerkiksi siten, että haet lääkäriltä lausunnon, jossa lääkäri vahvistaa sinun mielesi järkkyneen julkisuuteen päästettyjen tietojen perusteella ja näin sinusta tulee työkyvytön. Tällöin voit hakea vahingonkorvausta tekijöiltä. Mikäli olet yrittäjä, suljet lisäksi firmasi, jolloin voidaan koko yritykseseesi liittyvä, sairaudestasi johtuva, tappio vaatia vahingonkorvauksena sairauden aiheuttajilta.
Vahingonkorvauslaki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1974/19740412
5 luku 2 § (16.6.2004/509)
Henkilövahingon kärsineellä on oikeus korvaukseen:
1) tarpeellisista sairaanhoitokustannuksista ja muista tarpeellisista kuluista;
2) ansionmenetyksestä;
3) kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta;
4) pysyvästä haitasta.
ja 2 a § (16.6.2004/509)
Ansionmenetyksestä määrätään korvaus ottamalla lähtökohdaksi arvio ansiotulosta, jonka vahinkoa kärsinyt olisi ilman vahinkotapahtumaa saanut. Tästä vähennetään ansiotulo, jonka vahinkoa kärsinyt vahinkotapahtumasta huolimatta on saanut tai olisi voinut saada taikka jonka hänen arvioidaan vastaisuudessa saavan ottaen huomioon hänen työkykynsä, koulutuksensa, aikaisempi toimintansa, mahdollisuutensa uudelleen kouluttautumiseen, ikänsä, asumisolosuhteensa ja näihin verrattavat muut seikat.
Mikäli tässä on useampi taustalla, niin 6 luku 2 §
Milloin vahinko on kahden tai useamman aiheuttama taikka he muuten ovat velvolliset korvaamaan saman vahingon, vastaavat he yhteisvastuullisesti. Se, jota ei ole tuomittu maksamaan täyttä korvausta, vastaa kuitenkin vain tuomitusta määrästä ja se, joka on vastuussa 4 luvun 1 §:n 1 momentissa säädettyjen perusteiden mukaan, vain siitä määrästä, jota ei voida saada vahingosta 3 luvun mukaan vastuussa olevalta.
Onnea ja menestystä. Ennakkotapausta kaivattaisiin. Näin minulle poliisistakin vastattiin ja kerrottiin,että minulla on oikeus tehdä kunnianloukkaus-syyte.Edelliselle kommentoijalle,en ole koskaan käyttänyt tämän foorumin sp:tä
- Enchattaile
minninen kirjoitti:
Näin minulle poliisistakin vastattiin ja kerrottiin,että minulla on oikeus tehdä kunnianloukkaus-syyte.Edelliselle kommentoijalle,en ole koskaan käyttänyt tämän foorumin sp:tä
No hyvä asia myös treffipalstalta saattaa joku lähettää sinulle viestin ja varmaan chatissakin ehkä ehdit sen lukea, sitten lähettäjä poistaa sen ettei jää näkyviin faktoja. Keskustelu palstalla saattaa olla outoa, ensin illalla on viestiketju, sitten se poistuu ja seuraavana päivänä ketju tulee uudelleen ei vanhana vaan kellonajat ovat uuden päivän. Keskustelu ketjuja häviää ihan vauhdissakin kirjoittajien kirjoitettua viestit poistuvat hetkessä.
- silläsiistisit
Tiäremiäs kirjoitti:
Ihan hyvä varoittava esimerkki. Mikäli tekijät ovat osanneet käyttää proksyjä, niin ei heitä kiinni saa. Rikoslain suhteen taitaa olla vielä niin, että jos kyse ei ole identiteettivarkaudesta, vaan kunnianloukkauksesta, joka on asianomistajarikos. Julkinen herjaaminen on poistunut rikoslaista vuonna 2000.
Joka
1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
Kunnianloukkauksesta tuomitaan myös se, joka esittää kuolleesta henkilöstä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan kärsimystä ihmiselle, jolle vainaja oli erityisen läheinen.
Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.
Kunnianloukkauksena ei myöskään pidetä yleiseltä kannalta merkittävän asian käsittelemiseksi esitettyä ilmaisua, jos sen esittäminen, huomioon ottaen sen sisältö, toisten oikeudet ja muut olosuhteet, ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.
Yksityisoikeuden puolella voi tietenkin lähteä hakemaan vahingonkorvausta esimerkiksi siten, että haet lääkäriltä lausunnon, jossa lääkäri vahvistaa sinun mielesi järkkyneen julkisuuteen päästettyjen tietojen perusteella ja näin sinusta tulee työkyvytön. Tällöin voit hakea vahingonkorvausta tekijöiltä. Mikäli olet yrittäjä, suljet lisäksi firmasi, jolloin voidaan koko yritykseseesi liittyvä, sairaudestasi johtuva, tappio vaatia vahingonkorvauksena sairauden aiheuttajilta.
2) ansionmenetyksestä;
4) pysyvästä haitasta.
ja 2 a § (16.6.2004/509)
Ansionmenetyksestä määrätään korvaus ottamalla lähtökohdaksi arvio ansiotulosta, jonka vahinkoa kärsinyt olisi ilman vahinkotapahtumaa saanut. Tästä vähennetään ansiotulo, jonka vahinkoa kärsinyt vahinkotapahtumasta huolimatta on saanut tai olisi voinut saada taikka jonka hänen arvioidaan vastaisuudessa saavan ottaen huomioon hänen työkykynsä, koulutuksensa, aikaisempi toimintansa, mahdollisuutensa uudelleen kouluttautumiseen, ikänsä, asumisolosuhteensa ja näihin verrattavat muut seikat.
Milloin vahinko on kahden tai useamman aiheuttama taikka he muuten ovat velvolliset korvaamaan saman vahingon, vastaavat he yhteisvastuullisesti. Se, jota ei ole tuomittu maksamaan täyttä korvausta, vastaa kuitenkin vain tuomitusta määrästä ja se, joka on vastuussa 4 luvun 1 §:n 1 momentissa säädettyjen perusteiden mukaan, vain siitä määrästä, jota ei voida saada vahingosta 3 luvun mukaan vastuussa olevalta.
Onnea ja menestystä. Ennakkotapausta kaivattaisiin.Toivotaan, että saadaan ennakkotapaus.
- jänkäjoona
minninen kirjoitti:
Kaikkihan tuon rähisijän ja silmillä hyppijän tietää,jos et ole kaveri saat kokea miltä tuntuu.Ellet liity haukkujien ja solvaajien riviin olet nokkimisen kohde.
Sama jatkuu eteenkinpäin kuten on jatkunut jo 10v ainakin.Joskus saattaa tulla pää vetäjänkäteen ja vaihtuu osat.Narsistinen psykopaatti osaa kerätä laumaa mutta aikanaan tulevat huomaamaan liittyjät että puukko onkin isketty selkään kahvaa myöten. Nauttikaa olostanne nyt kun vielä olette listalla. minninen kirjoitti:
pitäisikö minunkin laittaa poliisit tutkimaan näitä schaissesivuja? siinä saattaisi yksi sun toinen olla kuulusteltavana. tosin ei poliisia kiinnosta nämä jutut, sanovat vaan että miksi jätit tietosi avoimiksi. että silleen..........................
- NääsNääsNääs
Niin se vain menee. Tehkää itsellenne kolminkertaiset roolit, kusettakaa niin paljon kuin pystytte, jotta kukaan ei takuuvarmasti keksi oikeaa identiteettiä! Rakkautta ja suhteita kannattaa hakea turvallisemmista paikoista, sellaisista, jossa vastapuolestakin on samat tiedot kuin itsestään.
- näinonnärreet
minninen kirjoitti:
Näin minulle poliisistakin vastattiin ja kerrottiin,että minulla on oikeus tehdä kunnianloukkaus-syyte.Edelliselle kommentoijalle,en ole koskaan käyttänyt tämän foorumin sp:tä
Kyllä voi tehä mutta syyttäjä jättää tutkimatta asian vähäisyyden vuoksi , jos itse pitää avoinna omaa sivua missä tiedot on syyttäjä vetoaa siihen.
- enkäoleliimatainen
selina1 kirjoitti:
pitäisikö minunkin laittaa poliisit tutkimaan näitä schaissesivuja? siinä saattaisi yksi sun toinen olla kuulusteltavana. tosin ei poliisia kiinnosta nämä jutut, sanovat vaan että miksi jätit tietosi avoimiksi. että silleen..........................
ystäväsi bella__n nikki ilmoitti, että olet jättänyt megatykistlä rikospoliisille tutkintapyynnön. Tämä tapahtui sunnuntaina 13112016 n. klo 22.
Kyllä se syyttäjä ottaa tutkintaa jos häirintä on vuosikausia jatkunut. Minä puhun siitä mistä tiedän, en arvuuttele. - exrujus
näinonnärreet kirjoitti:
Kyllä voi tehä mutta syyttäjä jättää tutkimatta asian vähäisyyden vuoksi , jos itse pitää avoinna omaa sivua missä tiedot on syyttäjä vetoaa siihen.
Kyllä tutkii, nyt jo muutama ennakkotapauskin ihan tästä some maailmasta. Lahdessa sai mies syytteen, kun vainosi posteilla tuttuaan. 30 postia lähetti ja napsahti syyte. Minusta ihan oikein. Kukaan ihminen ei ole sen arvoinen, että hänelle lähetellään posteja mihinkään, ei sätissä ei muutenkaan, jos ei ole hlökohtainen tuttava. Tälläisten postien tarkoitus on vain nälvintä, haukkuminen, ivaaminen saajaa kohtaan. Hyvä kun alkaneet ottaa tutkintaan ja tekevät näistä syytettäviä siis lähettäjistä.
selina1 kirjoitti:
Sinähän jo kerran meuhkasit minulle, että "alkaa sinunkin polvet tutista, kun tutkimukset valmistuvat". Syytitte minuankin ryyskän kanssa feikkisivuston laatimisesta sekä MV-lehteen kirjoittelusta. Molemmat syytökset olivat vailla totuutta, kuten syyttäjä kertoikin. Ryyskä oli tehnyt rikosilmoituksen omista kirjoituksistaan. Sitä se tyhmyys teettää.
Eipä ole polvet vielä tutisseet, mutta sulla ne vielä tutisevat. Usko minua.- Tiäremiäs
Tarkoitatko väärää ilmiantoa? RL 6 § (24.7.1998/563)
Väärä ilmianto
Joka antaa esitutkinta- tai muulle viranomaiselle taikka tuomioistuimelle väärän tiedon ja siten aiheuttaa vaaran, että ilmiannettu pidätetään, vangitaan tai joutuu muun pakkokeinon kohteeksi tai joutuu syytteeseen tai tuomitaan rangaistukseen tai muuhun rikosoikeudelliseen seuraamukseen virheellisin perustein, on tuomittava väärästä ilmiannosta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.
Olisikin hyvin mielenkiintoista saada tästä ennakkoratkaisu somen suhteen. Liimatainen kirjoitti:
Sinähän jo kerran meuhkasit minulle, että "alkaa sinunkin polvet tutista, kun tutkimukset valmistuvat". Syytitte minuankin ryyskän kanssa feikkisivuston laatimisesta sekä MV-lehteen kirjoittelusta. Molemmat syytökset olivat vailla totuutta, kuten syyttäjä kertoikin. Ryyskä oli tehnyt rikosilmoituksen omista kirjoituksistaan. Sitä se tyhmyys teettää.
Eipä ole polvet vielä tutisseet, mutta sulla ne vielä tutisevat. Usko minua.koska mä oon puhunut sun tutisevista polvista? ei ole minun käyttämä ilmaus.
enkäoleliimatainen kirjoitti:
ystäväsi bella__n nikki ilmoitti, että olet jättänyt megatykistlä rikospoliisille tutkintapyynnön. Tämä tapahtui sunnuntaina 13112016 n. klo 22.
Kyllä se syyttäjä ottaa tutkintaa jos häirintä on vuosikausia jatkunut. Minä puhun siitä mistä tiedän, en arvuuttele.en minä mitään ilmoituksia poliisille ole tehnyt.
- enkäoleliimatainen
selina1 kirjoitti:
en minä mitään ilmoituksia poliisille ole tehnyt.
no tuollaisia puheita kun leviää sitä joutuu neulansilmään, minusta inhottavaa kaikin puolin.
- loppuunkaluttujasmiini
Tiäremiäs kirjoitti:
Joka
2) ansionmenetyksestä;
4) pysyvästä haitasta.
ja 2 a § (16.6.2004/509)
Onnea ja menestystä. Ennakkotapausta kaivattaisiin.Tuosta kuolleesta oikein kiinnitin huomion miten paljon olette herjanneet monin eritavoin 2002 kuollutta miestäni hänestä on keitetty hernesopat ja edelleen keitetään, myyty varkaudentorilla kg paloina..joten paljon on polisille asiaa.
Joten menkääpä nyt itseenne hetki miettimään sillä jokuhan se teistä tämä Tuulikki on satoine nikkeineen. Mies ei ikinä edes ole sätillä käyny ei eläissään saati kuoltuaan. selina1 kirjoitti:
en minä mitään ilmoituksia poliisille ole tehnyt.
siis kävin poliisilaitoksella. mutta poliisit eivät ottaneet asiaan kantaa jollei asia eskaloidu. pitääköhän nämä kirjoitukset ottaa sellaisena?
- huru-ukko-kuopio
Liimatainen kirjoitti:
Eipä ole polvet vielä tutisseet, mutta sulla ne vielä tutisevat. Usko minua.Todisteet esiin :)
- bellojenbella
enkäoleliimatainen kirjoitti:
Kyllä se syyttäjä ottaa tutkintaa jos häirintä on vuosikausia jatkunut. Minä puhun siitä mistä tiedän, en arvuuttele.Bella sanoi hiukan toisella tavalla ja tuossa näyttää selina itse asiaa valaisevan.
- kiakkomo
selina1 kirjoitti:
siis kävin poliisilaitoksella. mutta poliisit eivät ottaneet asiaan kantaa jollei asia eskaloidu. pitääköhän nämä kirjoitukset ottaa sellaisena?
Sait juuri sellaisen kohtelun kuin ansaitset selina ,turha katua jos on jo housuissa,ei ne poliisit korjaa sinun omia mokia. Kaikki lähtee siitä miten itse toimit täällä ja chatissa.Tyhmyydestä kärsii koko ruumis.
- ämmienpolvettutisee
huru-ukko-kuopio kirjoitti:
Todisteet esiin :)
Kuules ryyskä, ne on jo poliisilla tutkittavana.
kiakkomo kirjoitti:
Sait juuri sellaisen kohtelun kuin ansaitset selina ,turha katua jos on jo housuissa,ei ne poliisit korjaa sinun omia mokia. Kaikki lähtee siitä miten itse toimit täällä ja chatissa.Tyhmyydestä kärsii koko ruumis.
no niin lähteekin. tuhmien puhuminen chatissa saattaa johtaa johonkin sanktioon. täällä taas näköjään saa kirjoittaa ihan mitä vaan, vailla totuuspohjaa. mulle ihan sama miten kukakin ketäkin kohtelee. keskusteluissahan raadellaan ihmiset vaikka kuoliaaksi jos on herkkä mieli. joidenkin ainoa tehtävä onkin vain saada toisille paha mieli ja ongelmia. minä tiedän totuuden omista asioistani eikä siihen vaikuta sinun, eikä muidenkaan kirjoitukset. ei minulla ole mitään katumista mistään asiasta.
eläkää vaan ihan rauhassa omassa harhaisessa maailmassanne. onneksi nyt on mahdollisuus ruksia häiritsevät tyypit chatissa. jokin aika sitten sitä en voinut tehdä.
ihanaa tämä ruksimisen vapaus. ugh- origLiimatainen
selina1 kirjoitti:
no niin lähteekin. tuhmien puhuminen chatissa saattaa johtaa johonkin sanktioon. täällä taas näköjään saa kirjoittaa ihan mitä vaan, vailla totuuspohjaa. mulle ihan sama miten kukakin ketäkin kohtelee. keskusteluissahan raadellaan ihmiset vaikka kuoliaaksi jos on herkkä mieli. joidenkin ainoa tehtävä onkin vain saada toisille paha mieli ja ongelmia. minä tiedän totuuden omista asioistani eikä siihen vaikuta sinun, eikä muidenkaan kirjoitukset. ei minulla ole mitään katumista mistään asiasta.
eläkää vaan ihan rauhassa omassa harhaisessa maailmassanne. onneksi nyt on mahdollisuus ruksia häiritsevät tyypit chatissa. jokin aika sitten sitä en voinut tehdä.
ihanaa tämä ruksimisen vapaus. ughNiin, sinähän vain hiljentelit ja bannit kaikki, jotka olivat sinun kanssasi eri mieltä.
Kaikki uudet nikit olivat seeproja ja Liimataisia. Väitit Liimataisen antaneen tappouhkausia tapsalle ja soitit siitä turpaasi. Kun lopulta huuruiseen päähäsi meni, että sen tappouhkausen oli antanutkin joku muu, ainoa kommenttisi oli: sori, väärä ukko. Tuo oli sinun anteeksipyyntösi pitkän solvaamisen jälkeen.
Noilla minuuteilla en puhuisi mitään, oli suosikkivittuilusi monille. Monta kertaa ennen hiljentämistä huusit: HILJAA! KESKUSTELU LOPPUU NYT"
Ja sinä vielä jeesustelet, että joku tuottaa sinulle pahaa mieltä. Aivan samalla tyylillä kuin jasmiini, joka kertoo olevansa vainon uhri, vaikka itse on vainoamista harrastanut yli 10 vuotta.
Mutta nyt teidän sättikiusaamisellenne alkaa loppu häämöttää. - envalitse
selina1 kirjoitti:
Puolen vuoden rumuuden aikakausi, jonka sinä aiheutit vanhimpien chattiin ei tule koskaan unohtumaan ihmisten mielistä. Sinua suositelleet luotsit joutaisivat samaan roskakoppaan, jonne ylläpito sinut siirsi.
- Aikaan.jätetty
Jokainen mielestään vääryyttä kokenut päättää itse miten oikeutta hakee. Ei siinä ole sijaa toisten nälvimiselle eikä edes asian vähättelylle.
Ymmärrän hyvin sen turvattomuuden tunteen, jonka omien tietojen levittely saattaa aiheuttaa. Etenkin kun taidamme useimmat tässä olla sukupolvea, jolle ei vain ole elinikäisen oppimisen kautta päässyt muodostumaan käsitystä tästä uudesta uljaasta virtuaalisesta maailmasta, missä säännöt ovat lähes mutteivat kuitenkaan ihan niinkuin siellä kotoisammassa kotikuusen merkkaamassa reviirissä. Ja edellinen todellakin ymmärtäen, sillä itse olen aivan samassa tilanteessa! Menneen maailman ymmärsin mutta sitä en takaisin saa - tämä uusi on mitä on ja tässä tulee oltua kun sen vanhan tilalle täytyi joku uusi ottaa. - wallandersson
Eiköhän tämä ole selvää kenen syytä kaikki on,ei voi kuin nauraa näille ihmisille jotka ovat antaneet henkilötietoja muille chattaajille,miksi ne on pitänyt antaa? Eikö olisi parempi ollut pitää ne omana tietonaan ainakin niin pitkäksi aikaa kunnes todellinen luottamus on syntynyt,olette itse syyllisiä tähän sotkuun,olisitte valinneet "ystävänne" paremmin ja pitäneet henkilökohtaiset tiedot omanaan.
- pilkkumit
pilkku, space
Jospa kerran vielä.Live-elämässä,jos joku väittäisi,että minä rääkkään avuttomia asiakkaitani,asia tutkittaisiin oitis ja jos minut todetaan työnantajani puolesta syyttömäksi,niin syytösten takana oleva joutuu edesvastuuseen.Koska minun henkilötietoni on joku katsonut asiakseen jakaa tänne,niin minun solvaaminen täällä on rikos.Näin minulle poliisi kertoi.Edelleenkään minua ei haittaa se nimeni julkaiseminen,vaan valheet jotka on kohdistettu minuun.Mutta katsotaan kuinka asia etenee.
- eteenpäin25
Niin aika heikoilla on hän joka kyseenalaistaa sinun ammattitaitosi, kun työnantajasi puhuu toista kieltä. Asiassa on hyvä puoli se, että oikeus tapahtuu ennemmin tai myöhemmin näiden valheiden verkossa oleville ja jotka sitä jakavat.
- soeelixir
Riski on siinäkin, että jos Avi saa tietoonsa, että olisit epäpätevä, niin sinunhan työurasi joutuisi tarkastelun alle. Tiedän , että olet ammattitaitoinen ihminen sekä työssä jossa ihmisyys on lähellä ihmisyyttä. Kyllä tuollainen valheiden levittäjä joutaakin tutkintaa ja vastamaan kertomansa. Samoin toimisin minäkin.
Chattimaailmassa on toisten ammateista kateellisia nikkejä/ihmisiä ja kaikki on valhetta heille. Jokaisella on omalla tavallaan ollut mahdollisuus kouluttaa itsensä, vaikka opintolainan turvin tai pankkilainan. Perhe ei ole koulutukselle este, se on haaste osittain. - Tiäremiäs
Ei AVI tutki nimettömiä huhuja. Mikäli epäiltäisiin hoitovirhettä, niin sitten asia voisi päätyä AVI:n, mutta yleensä asia hoituu esimerkiksi yksikön ylilääkärin ja potilasasiamiehen toimesta.
https://www.avi.fi/web/avi/kantelu1#.WCxPaiR2FBk
"Aluehallintovirastoon voi tehdä kantelun silloin, kun katsoo kantelun kohteena olevan organisaation tai henkilön menettelyn tai toiminnan olevan lainvastaista, virheellistä tai epäasianmukaista. Kantelun voi tehdä myös tehtävien laiminlyönnin perusteella. Hallintolain nojalla kahta vuotta vanhemmasta asiasta tehtyä kantelua ei tutkita, ellei siihen ole erityistä syytä."
Kantelua ei voi tehdä nimettömänä. Mikäli tekee jatkuvasti päättömiä kanteluita viranomaisille, voi saada M1-tarkkailulähetteen mielisairaalaan psykoosin poissulkemiseksi. - eikunMT1hoitoon
Tiäremiäs kirjoitti:
Ei AVI tutki nimettömiä huhuja. Mikäli epäiltäisiin hoitovirhettä, niin sitten asia voisi päätyä AVI:n, mutta yleensä asia hoituu esimerkiksi yksikön ylilääkärin ja potilasasiamiehen toimesta.
"Aluehallintovirastoon voi tehdä kantelun silloin, kun katsoo kantelun kohteena olevan organisaation tai henkilön menettelyn tai toiminnan olevan lainvastaista, virheellistä tai epäasianmukaista. Kantelun voi tehdä myös tehtävien laiminlyönnin perusteella. Hallintolain nojalla kahta vuotta vanhemmasta asiasta tehtyä kantelua ei tutkita, ellei siihen ole erityistä syytä."
Kantelua ei voi tehdä nimettömänä. Mikäli tekee jatkuvasti päättömiä kanteluita viranomaisille, voi saada M1-tarkkailulähetteen mielisairaalaan psykoosin poissulkemiseksi.Täältä saisi useampi tuon lähetteen;). Niin paljon asiattomia kirjoituksia ja valheita työssäkäyvistä ihmisistä.
- totuuseihäviä
Tiäremiäs kirjoitti:
Kantelua ei voi tehdä nimettömänä. Mikäli tekee jatkuvasti päättömiä kanteluita viranomaisille, voi saada M1-tarkkailulähetteen mielisairaalaan psykoosin poissulkemiseksi.Tuossahan on alunperin tarkoituksena ollutkn, kun minnisen oikea nimi on julkaistu täällä ja syytökset hänen ammattiuraansa kohtaan. Kyllä ne sen tutkii jos tarvis vaatii, tietenkin ensin kysytään työnantajalta se asia, miten asiat ovat, pitääkö paikkansa tuollainen kirjoitus.
- Tiärättekstemiäs
Rikosoikeuden puolelta ei hirveämmin taida tutkittavaa olla muuta kuin kunnianloukkaus, mutta vahingonkorvauslain puolelta voisi jotain saada, jos voi osoittaa mitä konkreettista vahinkoa paljastustumisesta tai mahdollisesta kunnianloukkaamisesta on tullut.
Onnea ja menestystä selvittelyssä. Muistakaa, että jos yksityisoikeudellisiin toimiin ryhdytte, tulevat ne häviäjälle todella kalliiksi. Lopputulos ei koskaan ole ennakolta varma, eli kannattaa lähteä siitä, että rahaa on riidasta riippuen 10 000 - 500 000 euroa tilillä juristien palkkaa varten (osakas 300-400 eur per tunti, muut 150-200 euroa per tunti avustajien palkkiot kulukorvaukset). - elähuolehdi
Tiärättekstemiäs kirjoitti:
Rikosoikeuden puolelta ei hirveämmin taida tutkittavaa olla muuta kuin kunnianloukkaus, mutta vahingonkorvauslain puolelta voisi jotain saada, jos voi osoittaa mitä konkreettista vahinkoa paljastustumisesta tai mahdollisesta kunnianloukkaamisesta on tullut.
Onnea ja menestystä selvittelyssä. Muistakaa, että jos yksityisoikeudellisiin toimiin ryhdytte, tulevat ne häviäjälle todella kalliiksi. Lopputulos ei koskaan ole ennakolta varma, eli kannattaa lähteä siitä, että rahaa on riidasta riippuen 10 000 - 500 000 euroa tilillä juristien palkkaa varten (osakas 300-400 eur per tunti, muut 150-200 euroa per tunti avustajien palkkiot kulukorvaukset).-sitä varten vakuutukset ovat -
- Täiremiäs
elähuolehdi kirjoitti:
-sitä varten vakuutukset ovat -
Yksityisten ihmisten oikeusturvavakuutusten korvaukset ovat pieniä ja monet asiat on suljettu pois. OP-Pohjolassa esimerkiksi:
Oikeusturvavakuutuksesta ei korvata esimerkiksi kuluja asiassa:
- Joka liittyy vakuutetun elinkeino- tai ansiotoimintaan, työhön tai virkaan tai pää- tai sivutoimiseen toimintaan tulon hankkimiseksi.
- Joka koskee avioeroa, avioeroon tai yhteiselämän lopettamiseen tai avioliitonomaisen yhteiselämän päättämiseen liittyviä varallisuusriitoja tai muita vaatimuksia.
- Joka koskee lapsiin liittyviä perheoikeudellisia kysymyksiä.
- Joka liittyy muuhun kiinteistöön, rakennukseen tai huoneistoon kuin vakuutetun vakinaiseen asuntoon tai vapaa-ajan asuntoon.
- Joka koskee ulosottoa, konkurssia, velkajärjestelyä, yrityssaneerausta.
- Jossa virallinen syyttäjä vaati vakuutetulle rangaistusta. - näinonnärreett
Mikä ihmeen solvaaminen en ole nähnyt muuta kuin sen että minninen on ilkeilyt vuosikaudet. Ja se pitää paikkansa kyllä selinastakin teki sairaan. Toisekseen selinan nimi jaettiin ja hänet on haukuttu mielisairaaksi, juopoksi, ja töistäkin saanut huhujen mukaan potkut juopottelun takia.....näyttää täällä olevan melkoista touhua onneksi olen ollut kaukaa viisas ja lähes kaikesta on todisteet.
- tutkintaaneihutkita
näinonnärreett kirjoitti:
Mikä ihmeen solvaaminen en ole nähnyt muuta kuin sen että minninen on ilkeilyt vuosikaudet. Ja se pitää paikkansa kyllä selinastakin teki sairaan. Toisekseen selinan nimi jaettiin ja hänet on haukuttu mielisairaaksi, juopoksi, ja töistäkin saanut huhujen mukaan potkut juopottelun takia.....näyttää täällä olevan melkoista touhua onneksi olen ollut kaukaa viisas ja lähes kaikesta on todisteet.
-rahan kiiltoko silmissäsi säteilee-
- macentaako
Tiäremiäs kirjoitti:
Kantelua ei voi tehdä nimettömänä. Mikäli tekee jatkuvasti päättömiä kanteluita viranomaisille, voi saada M1-tarkkailulähetteen mielisairaalaan psykoosin poissulkemiseksi.Mustatuntuu, että M1-lähete on sinulle henkilökohtaisempi, kuin moni lukijoista uskookaan.
- Tiäretiäremiäs
Jälleen kerran hän katsoi vanhoja tietojani koneeltaan, jolloin myös hän teki heti M1-tarkkailulähetteen: ”Potilas luulee olevansa moottorisahajonglööri ja olleensa esiintymässä kuolleen presidentin syntymäpäivillä Pohjois-Koreassa. Mahdollinen psykoosi.” Tiedän tämän, koska potilailla on aina oikeus nähdä kaikki häntä koskevat lähetteet. Sillä kertaa jäin kuitenkin ”hoidoitta” erinäisien keinojen avulla. Annoin hänelle mm. lahjaksi mukanani olleen kirjani, jossa on 42 valokuvaa paikanpäältä Pjongjangista. Olisitte nähneet lääkärin ilmeen.
Statuspäivityksen migreenilääkereissulla olin täysin oma itseni ilman minkäänlaisia pahoinpitelyn tai kaksisuuntaisen mielialahäiriön aiheuttamia oireita. Kerroin kysyttäessä ammattini, jolloin lääkäri katsoi koneeltaan: ”Luulee olevansa jonglööri”, jolloin hän teki M1 -tarkkailulähetteen. Muutakaan syytä en keksi ja mitään muuta en ehtinyt lääkärille sanoa kuin ”Iltaa” ja ammattini. Paikalle kutsutut poliisit tunnistivat minut ja kysyivät mitä kollegalleni kuuluu, mutta heidän oli tehtävä työtä käskettyä, koska lääkärin paperi on aina lääkärin paperi.
Mutta nyt pienen alustuksen jälkeen itse pääasiaan. Mitä sitten A1 -psykoosiosastolla tapahtui ja miten pääsin sieltä loppujen lopuksi pois? Miten sain lopulta terveen paperit? Mielestäni ihmisillä on oikeus tietää mitä suljettujen seinien sisäpuolella tapahtuu? Itselleni oli aluksi suuri sokki, kun hoitajat roudasivat minut suoraa päätä eristysselliin. Tämä on kuulemma osastolla normaalikäytäntö jos tullaan poliisisaatossa. Samalla silmälasini riistettiin, jotta en tukehduttaisi niillä itseäni. Myös vyöni vietiin, että en hirttäisi sillä itseäni. Luultiin, että olen itsetuhoinen. Näköni on -7,25, joten olin paniikissa, kun en nähnytkään mitään.
Eristyssellin seinät olivat täynnä potilaiden kynsillä raapimia kirjoituksia. Monet olivat hädissään turvautuneet musiikkiin. Eräskin oli piirtänyt seinään suuren sydämen ja keskelle tekstin: ”I LOVE HANOI ROCKS”. Seinän yläosassa oli yksi kalteroitu ikkuna ja katossa hurisi maanisesti ilmastointilaite. Lattialla oli yksi ohut keltainen ja kova patja. Vessaa ei ollut, joten kaikki tarpeet piti tehdä nurkkaan. Sellin katonrajassa tilannetta vartioi valvontakamera ja vähän väliä joku hoitaja kävi katselemassa turvalasin takaa. Jo silloin mietin, että miten tällainen ”hoito” lisää potilaan terveyttä?
Olin sellissä koko yön, jonka jälkeen aamulla minut päästettiin pois kolmen siviiliasuisen hoitajan toimesta. Heti ensimmäiseksi minulle ilmoitettiin, että minulla on menossa vähävirikkeinen hoitomuoto. Sen takia kännykkäni takavarikoitiin ja koko muukin omaisuuteni lompakosta lähtien lukittiin numeroituun toimiston teräslaatikkoon. Hoitajat kuulemma kävisivät tarpeen vaatiessa ostamassa rahoillani tupakkaa alakerran kanttiinista.
Osastolla oli kymmenisen huonetta, joissa asui noin 4 potilasta/huone. Sen lisäksi löytyi televisionkatselupiste, ruokala, puhelinkoppi, tupakkahuone, potilaskahvio sekä länsisiiven lukaalin – vain yksi potilaspaikka ikkunahuoneessa – viereinen saunaosasto. Hoitaja antoi sairaala-asusteet ja petivaatteet ja sanoi: ”Osasto on aivan täynnä. Sinulla kävi tuuri, koska saat käyttöösi länsisiiven lukaalin.” Majoittauduin huoneeseen, jossa oli sänky, yksi yöpöytä ja lukollinen vaatekaappi.
Nopeasti aloin tutustua tupakkakopissa muihin potilaisiin. Yllätyksekseni huomasin, että potilaat olivat varsin koulutettua väkeä. Eräskin venäjänsuomalainen arkkitehti oli varsin varakas ja suunnitteli kaasutehtaita Venäjälle. Hänellä oli hiukan kaksisuuntaisen mielialahäiriön manian oireita ja Venäjältä Suomeen saapuessaan oli tapahtunut joku rajaselkkaus tullissa ja hänet toimitettiin ambulanssilla rajalta suoraan A1:lle.
Toinen potilas, johon tutustuin oli ammatiltaan tulkki, joka sai taivaasta puheluita. Hänellä ei ollut kädessään kännykkää, mutta silloin tällöin kesken jutustelun hän laittoi toisen kätensä korvalleen ja alkoi jutustelemaan ja nauramaan. Hänellä oli skitsofreniadiagnoosi. Eräs potilas sen sijaan oli menestynyt jääkiekkovalmentaja, jolla oli hiukan maniaa päällä. Tupakkakopissa tapasin myös YLE FST:n ohjelmajohtajan puku päällään, joka sanoi: ”Työkaverit toimittivat hoitoon kesken työpäivän. Pukkasi maniaa päälle, mutta mikäs tässä on ollessa: sairaspäiväraha juoksee ja palaan töihin noin kahden kuukauden jälkeen. Työnantajan kanssa on tästä keskusteltu ja he ymmärtävät.” - K-18
Tiäretiäremiäs kirjoitti:
Jälleen kerran hän katsoi vanhoja tietojani koneeltaan, jolloin myös hän teki heti M1-tarkkailulähetteen: ”Potilas luulee olevansa moottorisahajonglööri ja olleensa esiintymässä kuolleen presidentin syntymäpäivillä Pohjois-Koreassa. Mahdollinen psykoosi.” Tiedän tämän, koska potilailla on aina oikeus nähdä kaikki häntä koskevat lähetteet. Sillä kertaa jäin kuitenkin ”hoidoitta” erinäisien keinojen avulla. Annoin hänelle mm. lahjaksi mukanani olleen kirjani, jossa on 42 valokuvaa paikanpäältä Pjongjangista. Olisitte nähneet lääkärin ilmeen.
Statuspäivityksen migreenilääkereissulla olin täysin oma itseni ilman minkäänlaisia pahoinpitelyn tai kaksisuuntaisen mielialahäiriön aiheuttamia oireita. Kerroin kysyttäessä ammattini, jolloin lääkäri katsoi koneeltaan: ”Luulee olevansa jonglööri”, jolloin hän teki M1 -tarkkailulähetteen. Muutakaan syytä en keksi ja mitään muuta en ehtinyt lääkärille sanoa kuin ”Iltaa” ja ammattini. Paikalle kutsutut poliisit tunnistivat minut ja kysyivät mitä kollegalleni kuuluu, mutta heidän oli tehtävä työtä käskettyä, koska lääkärin paperi on aina lääkärin paperi.
Mutta nyt pienen alustuksen jälkeen itse pääasiaan. Mitä sitten A1 -psykoosiosastolla tapahtui ja miten pääsin sieltä loppujen lopuksi pois? Miten sain lopulta terveen paperit? Mielestäni ihmisillä on oikeus tietää mitä suljettujen seinien sisäpuolella tapahtuu? Itselleni oli aluksi suuri sokki, kun hoitajat roudasivat minut suoraa päätä eristysselliin. Tämä on kuulemma osastolla normaalikäytäntö jos tullaan poliisisaatossa. Samalla silmälasini riistettiin, jotta en tukehduttaisi niillä itseäni. Myös vyöni vietiin, että en hirttäisi sillä itseäni. Luultiin, että olen itsetuhoinen. Näköni on -7,25, joten olin paniikissa, kun en nähnytkään mitään.
Eristyssellin seinät olivat täynnä potilaiden kynsillä raapimia kirjoituksia. Monet olivat hädissään turvautuneet musiikkiin. Eräskin oli piirtänyt seinään suuren sydämen ja keskelle tekstin: ”I LOVE HANOI ROCKS”. Seinän yläosassa oli yksi kalteroitu ikkuna ja katossa hurisi maanisesti ilmastointilaite. Lattialla oli yksi ohut keltainen ja kova patja. Vessaa ei ollut, joten kaikki tarpeet piti tehdä nurkkaan. Sellin katonrajassa tilannetta vartioi valvontakamera ja vähän väliä joku hoitaja kävi katselemassa turvalasin takaa. Jo silloin mietin, että miten tällainen ”hoito” lisää potilaan terveyttä?
Olin sellissä koko yön, jonka jälkeen aamulla minut päästettiin pois kolmen siviiliasuisen hoitajan toimesta. Heti ensimmäiseksi minulle ilmoitettiin, että minulla on menossa vähävirikkeinen hoitomuoto. Sen takia kännykkäni takavarikoitiin ja koko muukin omaisuuteni lompakosta lähtien lukittiin numeroituun toimiston teräslaatikkoon. Hoitajat kuulemma kävisivät tarpeen vaatiessa ostamassa rahoillani tupakkaa alakerran kanttiinista.
Osastolla oli kymmenisen huonetta, joissa asui noin 4 potilasta/huone. Sen lisäksi löytyi televisionkatselupiste, ruokala, puhelinkoppi, tupakkahuone, potilaskahvio sekä länsisiiven lukaalin – vain yksi potilaspaikka ikkunahuoneessa – viereinen saunaosasto. Hoitaja antoi sairaala-asusteet ja petivaatteet ja sanoi: ”Osasto on aivan täynnä. Sinulla kävi tuuri, koska saat käyttöösi länsisiiven lukaalin.” Majoittauduin huoneeseen, jossa oli sänky, yksi yöpöytä ja lukollinen vaatekaappi.
Nopeasti aloin tutustua tupakkakopissa muihin potilaisiin. Yllätyksekseni huomasin, että potilaat olivat varsin koulutettua väkeä. Eräskin venäjänsuomalainen arkkitehti oli varsin varakas ja suunnitteli kaasutehtaita Venäjälle. Hänellä oli hiukan kaksisuuntaisen mielialahäiriön manian oireita ja Venäjältä Suomeen saapuessaan oli tapahtunut joku rajaselkkaus tullissa ja hänet toimitettiin ambulanssilla rajalta suoraan A1:lle.
Toinen potilas, johon tutustuin oli ammatiltaan tulkki, joka sai taivaasta puheluita. Hänellä ei ollut kädessään kännykkää, mutta silloin tällöin kesken jutustelun hän laittoi toisen kätensä korvalleen ja alkoi jutustelemaan ja nauramaan. Hänellä oli skitsofreniadiagnoosi. Eräs potilas sen sijaan oli menestynyt jääkiekkovalmentaja, jolla oli hiukan maniaa päällä. Tupakkakopissa tapasin myös YLE FST:n ohjelmajohtajan puku päällään, joka sanoi: ”Työkaverit toimittivat hoitoon kesken työpäivän. Pukkasi maniaa päälle, mutta mikäs tässä on ollessa: sairaspäiväraha juoksee ja palaan töihin noin kahden kuukauden jälkeen. Työnantajan kanssa on tästä keskusteltu ja he ymmärtävät.”ja taas M1-lähete.
Älä välitä, ei se vähennä arvoasi ihmisenä - kutukutulammas
elähuolehdi kirjoitti:
-sitä varten vakuutukset ovat -
Vakuutukset ei vain korvaa jos syyttäjä ei ole takana. Ja jos häviää vielä vähempi.
- drynitespyja
kutukutulammas kirjoitti:
Vakuutukset ei vain korvaa jos syyttäjä ei ole takana. Ja jos häviää vielä vähempi.
ei näihin sättijuttuihin kannata kenenkään eurojaan pistään, nää eläkeläisiä ja suurimmaksi osaksi työttömiä, ei niillä ole varaa maksaa ees omaa asuntoaan siihenkin saavat tukea...
- Ugh-Olen-Puhunut
sepä se... persaukinen ja mielisairas saa kyllä tehdä mitä mielipuoli mieleen tuo, mutta tervejärkinen ja varoissaan oleva ei. Toivotaan, että edes Trumppi saa asiat muuttumaan, ettei nää perkeleen sosialistiviherpaskiaiset vie tätä kauheaa heikoimman mukaan elämistä vielä pidemmälle!
- tutkiitutkii
Eläkeläisellä ei ole työuraa ja totuushan on että Minninen on ilkeillyt jo vuosia kuorossa muistan kun oikein leuhki miten jos kertoisi selinasta kaiken ....jne sen jälkeen herra megatykki tuli selinan kaappiin kauheine syytöksineen...täytyy nekin asiat tutkia nyt perinpohjin.
- jassuonpahaimmeinen
Olepas nyt jasmiini taas hiljaa. Sinä olet tehnyt perättömiä ilmiantoja aikaisemminkin, eli alahan nyt rauhoittua ja ota iltalääkkeesi.
- jassuonpiru
Jokaisella eläkeläisellä on työura vaikka entinen, Äläs nyt käännä asioita. Selina voi puolustaa ihan itse itseään eikä sinun tarvitse sitä tehdä.
- Mihinjäljetjohtaa
Kiitos , tämä kirjoitus tuo paljon tietoa tutkijoille.
- voivovioivoi
mitä tähän megatykki kuuluu??????? sinä vedät kohta koko sukusi tänne )))??? aika outoa kun minnisen juttu kyseessä sinä haet turvaa selinalle alkamalla haukkua megaa....mene itseesi jo nyt
- kaikennähnyt
Jos poliisi alkaa tutkia täällä näitä niin samalla voi tutkia myös Tuulikin herjat,siihen on täysi syy!!!!
- sooelixiiir
Kyse on ollut minnisen tietojen jakamisesta eikä minnisen ilkeilyistä. Minninen voi vallan hyvin viedä tutkittavaksi asian, joka koskee hänestä aiheetonta kirjoitusta ammttinsa puolesta sekä yksityiselämänsä puolestakin. Todella törkeää ammatti ihmistä solvata, joka käy vielä osaksi töissäkin..
Mitenkään minnisen asiaa ei liity selina eikä megatykki. Miksi yleensä tuodaan tänne teksti, *Eläkeläisellä ei ole työuraa ja totuushan on että Minninen on ilkeillyt jo vuosia kuorossa muistan kun oikein leuhki miten jos kertoisi selinasta kaiken*. Tuo teksti ei liity MITENKÄÄN siihen herjaukseen minnisen työurasta tai yksityiselämästä. Samoin kun sekään mitä megatykki on sanonut.
Kirjoittajan tarkoitus on hakea näkyvyyttä selinalle ja itselleen sekä mustamaalata jälleen kerran minnistä ja megatykkiä, onnistumsiprosenttisi on varmaan aika alhainen. Sinä et osaa lukea mitä kirjoitetaan ja vastata siihen, vaan aina vedät selinan tai megatykin. Jäljet johtavat jonnekin, mutta päättäköön sen joku muu en minä. - järjenäänipuhuu
kaikennähnyt kirjoitti:
Jos poliisi alkaa tutkia täällä näitä niin samalla voi tutkia myös Tuulikin herjat,siihen on täysi syy!!!!
Tuulikin herjat voi laittaa tutkittavaksi hän kehen kohdistaa ne. Mitä se meille muille kuuluu, ei mitenkään!!!!!!!
- pölhöönäyttävyydenhakua
järjenäänipuhuu kirjoitti:
Tuulikin herjat voi laittaa tutkittavaksi hän kehen kohdistaa ne. Mitä se meille muille kuuluu, ei mitenkään!!!!!!!
mitä meille kuuluu jonkun minnisen jutut tutkituttakoot ne poliisilla ......täällä jättäkööt meidät rauhaan.
- pöhöoletitse
pölhöönäyttävyydenhakua kirjoitti:
mitä meille kuuluu jonkun minnisen jutut tutkituttakoot ne poliisilla ......täällä jättäkööt meidät rauhaan.
- mutta täältä joku veti hänen nimensä esille- taitaa kalista kuka kertoi ne täällä- ei meille kuulukkaan- sen enempää kuuluu Tuulikkikaan- vedä siitä
- ehkäpäniin
sooelixiiir kirjoitti:
Kyse on ollut minnisen tietojen jakamisesta eikä minnisen ilkeilyistä. Minninen voi vallan hyvin viedä tutkittavaksi asian, joka koskee hänestä aiheetonta kirjoitusta ammttinsa puolesta sekä yksityiselämänsä puolestakin. Todella törkeää ammatti ihmistä solvata, joka käy vielä osaksi töissäkin..
Mitenkään minnisen asiaa ei liity selina eikä megatykki. Miksi yleensä tuodaan tänne teksti, *Eläkeläisellä ei ole työuraa ja totuushan on että Minninen on ilkeillyt jo vuosia kuorossa muistan kun oikein leuhki miten jos kertoisi selinasta kaiken*. Tuo teksti ei liity MITENKÄÄN siihen herjaukseen minnisen työurasta tai yksityiselämästä. Samoin kun sekään mitä megatykki on sanonut.
Kirjoittajan tarkoitus on hakea näkyvyyttä selinalle ja itselleen sekä mustamaalata jälleen kerran minnistä ja megatykkiä, onnistumsiprosenttisi on varmaan aika alhainen. Sinä et osaa lukea mitä kirjoitetaan ja vastata siihen, vaan aina vedät selinan tai megatykin. Jäljet johtavat jonnekin, mutta päättäköön sen joku muu en minä.Ehkäpä liittyy????
- ryyskällepallojalkaan
pölhöönäyttävyydenhakua kirjoitti:
Pitäähän ryyskä sinustakin tehdä rikosilmoituksia, teithän sinäkin perättömiä ilmiantoja ja vielä niistäkin joudut käräjille.
- sotaseuraavaksi
Kuvastaa nyky maailmaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.348544- 434703
- 364664
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1903611- 132953
- 312716
- 392696
- 442393
- 1672082
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise652056